En utmärkt välskriven debattartikel av f.d. filmkritikern Nils-Petter Sundgren i Expressen påminde mig om hur mycket mer som ofta ryms i en människa bortom deras officiella roll. Jag mindes honom bara som den ytterligt valtalige, något kyliga och förödande skarpa kritikern i min barndoms tv.
Så exakta och klara var nu hans tankar om åldersfascismen bland det unga segmentet rötägg inom medierna, att horoskopet meriterade en snabb granskning. Vågade man tänka sig den blå intellektualitetens Luft av någon betydelse här? Och vad om hans djupa insikter i filmens medium, det kvintessentiella uttrycket för Elden?
Där den västerländska tropiska zodiaken inte ger någon vettig respons alls på Sundgren står budskapet på den korrekta sideriska zodiaken skrivet i - ja, eldskrift!
Det är bara att jämföra med Noomi Rapace, Sveriges odiskutabelt hetaste namn just nu vad gäller dramaskådisar för att förstå distinktionen mellan Eld som gestaltad form, levande uttryck och Vatten som konsumtionen, absorptionen och reflektionen av densamma. Tillsammans skapar elementen en överhettning, sensationalismen som drar publik och i sig är "mediamässig".
Men hos Sundgren finns inget av sensationalism överhuvudtaget, däremot en oerhört tät koppling mellan ett sinnelag (Månen) responsivt inför visuell gestaltning och drama (Lejonet) i kombination med en Sol som i Lufttecknet Vattumannen kyligt "mentaliserar" och skapar sig en konception av vad som timar på andra sidan, i Elden, i den dramatiska utgestaltningen av livet. En hyperintressant fullmåne som via Luft och Eld väl indikerar kreativitet. Eller kanske snarare: förmågan att uppfatta sådan.
Minns den fascinerande upptäckten att Vattumannen kallades "Den Stora" i Babylon. Stor vad då? Jag har på annat ställe argumenterat för att detta betyder intellektet som kan härbärgera tingens signifikans. Motsatta Lejonet kan vara yvigt, men i Vattumannen klarnar konceptionen! Sundgren har något av de skarpaste ögon jag någonsin på en människa. Ren intelligens.
Minns den fascinerande upptäckten att Vattumannen kallades "Den Stora" i Babylon. Stor vad då? Jag har på annat ställe argumenterat för att detta betyder intellektet som kan härbärgera tingens signifikans. Motsatta Lejonet kan vara yvigt, men i Vattumannen klarnar konceptionen! Sundgren har något av de skarpaste ögon jag någonsin på en människa. Ren intelligens.
Sundgrens kreativitet låg varken som författare, manusförfattare eller aktör, utan som kritiker. Och den aspekten är inte svår att hitta - se bara hans andra opposition och vilka planeterna är!
Mars i Tvillingarna är ett oerhört skarpt och analytiskt sinne, och en vass tunga. Ett intellektets krigare, och faktiskt en ganska elak placering. Så minns jag en del av hans filmrecensioner. Väl dolda fanns där ibland dolkstötarna. Här befinner sig Mars i envig med en planet av högsta vikt för gestaltning: formalieprincipens Saturnus intressant placerad i "den högre visionens" tecken Skytten och därmed baserad på skytthärskaren Jupiters expansiva och vittomspännande natur.
När Sundgren uttalar sig om ett tings formella tillhörighet (och utförande/kvalitet, etc), gör han det utifrån en upphöjd och vittberest plattform. Notera att smakdomaren Saturnus kastar en aspekt fram mot Solen vars disponent den också är! Eld och Luft repeteras ännu en gång!
När Sundgren uttalar sig om ett tings formella tillhörighet (och utförande/kvalitet, etc), gör han det utifrån en upphöjd och vittberest plattform. Notera att smakdomaren Saturnus kastar en aspekt fram mot Solen vars disponent den också är! Eld och Luft repeteras ännu en gång!
Vad plattformen för Saturnus gränsdragningar (domslut) anbelangar, är det fascinerande att se hur förunderligt lyckosamt detta horoskop är. Jupiter i Väduren kan visserligen tyckas en blygsam placering för den upphöjda filosofins planet eftersom den hålls tillbaka av värdtecknets principiella natur av ego-perspektiv. Men det är ju just det Nils-Petter var: det personliga betraktandet som bas för hans skarpt utmejslade utlåtanden (Mars/Saturnus)!
Och se hur förnämligt expansionsplaneten först vidgar sinnelaget (som redan är ofattbart registrerande i Lejonet) för att till sist mynna ut i Saturnus formella domslut! Jämför världsberömda operasångerskan Elisabeth Söderströms identiska trestegsraket (nytt fönster), men nu inte i det visuella mediets Eld utan i den själsliga musikens Vatten. Det jag där sade om den avslutande knorren i den formella gestaltningen (via Saturnus) gäller även för Sundgren. Han är formspråkets mästare!
Det finns ett skäl till att jag inte frångår vanan att rödfärga ("irritation") Saturnus aspekter, fastän så många goda ting kan sägas om det här aktiva yrkeslivet (Solen) i formalismens tecken. Och det är just att Solen alltid handikappas av den mundana Saturnus och tappar kontakten inåt mot sitt alter ego som jiva-atman, individens egen andesjäl. I Sundgrens fall, en formidabel man av värld och även kallad en "dandy", går det att se många tecken på den slutliga oförenligheten mellan Sol och Saturnus.
En tanke inför mötet Solen/Saturnus: "Att vinna världen men förlora sin själ." Med Månen i glamourälskande Lejonet kunde ett så här intelligent och talangfullt horoskop knappast ha hamnat någon annanstans än i Cannes glitter, bland auteurer och färgstarka skådespelare. Lyckligtvis lever själen många liv, så det förtäckta kristna hotet var faktiskt inte helt sant även om det är en god påminnelse om att det filosofiska livet är det högsta.
Och hur som helst indikerar Sundgrens ringa betoning av Jordelementet att det inte var för snuda pengar han gjort det han nu gjort i sitt liv, utan för kärleken till den upplevelsen som sveper med människan i ett känslorus (Venus i Fiskarna). Men för en Eld/Luft-människa med så extrem intelligens och klar blick för Platons "former", är det uppenbart att inte varje dag bjuder på ett guldkorn. Det går att anföra mot oppositionen mellan Mars och Saturnus att de tar udden av varandra en smula, så att individen kan bli något av en lättjefull arbetssmitare (Saturnus = grovjobb, Mars = kämpainsatser). Men vilket gracefullt sätt att göra det jobb man nu ändå bevärdigar sig göra, från en fåtölj, intellektualiserande om motiven i någon synnerligen obskyr och artistisk filmrulle!
Givet fullmånen mellan två fixerade (rigida) tecken, och där Lejonet symboliserar människan i all hennes prakt, är det emellertid inte konstigt att det gnisslade i ålderdomsfrågan när Sundgren avtackades från tv4 för några år sedan. Som jag sagt tidigare (i samband med schlagergeneralen Christer Björkman, vill jag minnas) har de fixerade zodiaktecken ju den benägenheten att förskansa sig och monopolisera en situation tills den spricker eller tiden helt enkelt lämnar dem bakom sig. Särskilt Lejonet - den självklara centralfiguren - kan ha svårt med att stiga ner från tronen.
PS. Pga den extrema anhopningen av Eld/Luft-indikationer utöver fullmåneaxeln är detta ett klassiskt kreativt horoskop. I det drängiga Sverige är det emellertid lätt att glömma bort att kreativiteten faktiskt börjar i intelligensens domän, vilket i ordets ursprungliga bemärkelse bäst kan kopplas till Eldelementet, och i fas två manifesteras som intellekt (Luft).
En tanke inför mötet Solen/Saturnus: "Att vinna världen men förlora sin själ." Med Månen i glamourälskande Lejonet kunde ett så här intelligent och talangfullt horoskop knappast ha hamnat någon annanstans än i Cannes glitter, bland auteurer och färgstarka skådespelare. Lyckligtvis lever själen många liv, så det förtäckta kristna hotet var faktiskt inte helt sant även om det är en god påminnelse om att det filosofiska livet är det högsta.
Och hur som helst indikerar Sundgrens ringa betoning av Jordelementet att det inte var för snuda pengar han gjort det han nu gjort i sitt liv, utan för kärleken till den upplevelsen som sveper med människan i ett känslorus (Venus i Fiskarna). Men för en Eld/Luft-människa med så extrem intelligens och klar blick för Platons "former", är det uppenbart att inte varje dag bjuder på ett guldkorn. Det går att anföra mot oppositionen mellan Mars och Saturnus att de tar udden av varandra en smula, så att individen kan bli något av en lättjefull arbetssmitare (Saturnus = grovjobb, Mars = kämpainsatser). Men vilket gracefullt sätt att göra det jobb man nu ändå bevärdigar sig göra, från en fåtölj, intellektualiserande om motiven i någon synnerligen obskyr och artistisk filmrulle!
Givet fullmånen mellan två fixerade (rigida) tecken, och där Lejonet symboliserar människan i all hennes prakt, är det emellertid inte konstigt att det gnisslade i ålderdomsfrågan när Sundgren avtackades från tv4 för några år sedan. Som jag sagt tidigare (i samband med schlagergeneralen Christer Björkman, vill jag minnas) har de fixerade zodiaktecken ju den benägenheten att förskansa sig och monopolisera en situation tills den spricker eller tiden helt enkelt lämnar dem bakom sig. Särskilt Lejonet - den självklara centralfiguren - kan ha svårt med att stiga ner från tronen.
PS. Pga den extrema anhopningen av Eld/Luft-indikationer utöver fullmåneaxeln är detta ett klassiskt kreativt horoskop. I det drängiga Sverige är det emellertid lätt att glömma bort att kreativiteten faktiskt börjar i intelligensens domän, vilket i ordets ursprungliga bemärkelse bäst kan kopplas till Eldelementet, och i fas två manifesteras som intellekt (Luft).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar