Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


onsdag 10 februari 2016

Fin- och folkkultur (Cecilia Bartoli och Jill Johnson)





Operasångerskan Cecilia Bartoli (vem?) får halva årets Polarpris och på första fotot jag nånsin sett på kvinnan upplever jag direkt den rustika och jordnära Oxen. Känner en operatorsk med samma nuna som delar sin tid mellan oharmonisk slammerrock och Berwaldhallen - och som är född i Oxen. Men från SvD-fotot tittar jag vidare och ser hur finkulturella Bartoli bara något yngre påminner starkt om fulkulturella (det vill säga folkliga) Jill Johnson, som jag sedan tidigare vet är Oxe. 

Två musicerande kvinnor och en musikkonsumerande man i bloggarens inre sinne (Månen) och alla tre Oxar. Tankarna på att detta är röstens zodiaktecken infinner sig så klart, men jag kan inte påstå att bloggen hittat någon statistiskt märkbar trend som visar att Oxen verkligen är ansiktets, munnens och munhålans eget område. 

Men ansiktet är ett komplicerat landskap, och jag tycker mig ha sett att Väduren ibland inte bara råder över hjässan (och hjärnan) utan över hela huvudet eller åtminstone ansiktet ned till munnen! Ämnet får ligga till sig lite mer... Det får räcka med pristagaren Bartolis tydligt Ox-dominerade horoskop invid Jill Johnssons lika jordbruna uppenbarelse - countrymusik!

Men för "högkulturella" Bartoli finns en poäng i att studera taveldukens grundläggande fibrer. Här styr, när allt kommer omkring, inte alls den mörka och grova fibern Tamas (som Oxen gestaltar via Jord-elementet), utan tvärtom den lätta och ljusa fibern Sattva! Utifrån månascendenten finner sig Oxen förpassad till ett obetydligt hus (6e) och istället tar en fenomenalt sattviskt och ultramedveten koppling över horoskopets hörn (minns återigen att detta bara är en månkarta).




Viktigt här är att minnas att Månen, trots att den ofta representerar en rent emotionell begärsnatur, faktiskt tillhör Sattva guna, precis som dess värdtecken Skytten i det här horoskopet. Och Skyttens härskare är också sattvisk, ljus, god och medveten och befinner sig i direkt opposition med Månen från den sattviska Tvillingarna. Och som om inte detta räckte, står det blytunga ankaret Saturnus (i sig en tamasisk och mörk planet) här i det kvittrande och lätta Fiskarnas tecken. 

Jo, fiskar är stumma kreatur men när man studerar mänsklig psykolog ska man finna att Fiskarnas tecken ofta introducerar en lätt och dallrande ton i personligheten, de sjuder av ett subtilt inre liv som många klumpfötter helt enkelt inte märker. Fiskarna representerar den besjälade Naturen och dess naturliga 12e hus är platsen där medvetenheten om själen står på tillväxt just genom att 12e representerar försakelsen av ordinär världslig och förgrovande framgång.

Så lite vet jag om sång att jag inte ens vet vad mezzo-sopranen har för register, men för att ingen ska tro att Sattva guna innebär på något pipande i högsta falsett, måste man minnas att "tunga" Oxen finns kvar i horoskopet och verkar ha ett formidabelt klös: Solen, Mars, kommunikationens Merkurius SAMT förstärkningseffekten från Rahu som framför allt släpper in Djävulens stjärna med full kraft. Och då ska man minnas att Rahu också förstärker Oxens härskare Venus - därav en liten klick av den passionerade (Rajas guna) Väduren i Oxen. Detta är det enda mixade budskapet om man ser till tecknen, men jag har i ärlighetens namn aldrig sett någon systematisk redogörelse för hur man ska bedöma planeter och tecken, som ju båda deltar i de tre kvaliteterna.

Primärt är det dock en extremt medveten Måne i Ljusets kvalitet som förstärks av expansiva och lätta Jupiter (också en framgångsskapare av stora mått när den har en hörnplacering). Saturnus i sitt hörn hjälper till att ge Månen/sinnet den stabilitet som den annars nyckfullt skiftande Sattva introducerar. Ljusets barn uppfattar så snabbt och går vidare ("läxan lärd") att de lämnar merparten av världen bakom sig!

Jag ser att Bartolini har gnällt i internationella medier över att inga moderna kompositörer skriver för hennes röstläge, och det får man kanske tillskriva den onda stjärnan Algol som här förstärker Venus egocentriska passioner. Algol har här den vanliga rollen av Anklagare (Satan), men eftersom detta är ett musikaliskt horoskop får man inte glömma den passande traditionen om själva Fan (Faun=Pan), dvs naturens rådare. 

Kopplingen möjliggörs genom den gamla tanken att själen fallit i händerna på en fientlig och lägre makt som står i opposition till en högre, samma tanke som romaren Plotinus uttryckte genom att kalla Eld det nobla elementet och Jord det basala. I Oxens, oralitetens och munhålans tecken passar det utmärkt med en behornad filur som spelar flöjt. Att Pan är en kåtbock rimmar åtminstone med att Oxen är ett erotiserande Venus-tecken av mest kroppsliga slag (Jord-elementet).

Eftersom Jill Johnsons horoskop avhandlades redan 2009 (inom ramen för lite tankar om Jord-elementet) och bloggen då använde en indisk kartform, följer här en cirkelkarta med de tre kvaliteterna för en jämförelse med Bartoli. Är det skillnaden på finkultur och folklig kultur vi ser?




För att matcha Jill Johnsons senkomna folkliga popularitet är det frestande att spekulera i en födelse så långt efter middag att Månen hinner in i Vattumannen (Sverigehoroskopets soltecken), vilket skulle leda till att mörkret blir än djupare i den här kartan. Inte ens passionens Rajas av den materialistiska Stenbockstypen är opåverkad här eftersom den tamasiska Saturnus, Stenbockens härskare, står i tamasiska Oxen.

*****
 

I samband med lågkultur eller folkkultur går tankarna till en av Sveriges falskaste politiker, Göran Hägglund, och hans formulering "verklighetens folk" (sådant som förmodligen gillar Jill Johnsons typ av musik). 

Hägglund kallar sig kristlig men spekulerar hårdare och mer framgångsrikt i värdepapper än någon annan i riksdagspolitiker. I hans fall är det ingen tvekan om att den onda stjärnan Algol uttrycker Djävulen själv, en falsk frestare som inte alls är vad skenet lovar. Likt Svenskt Näringslivs horoskop hamnar Satanshuvudet mycket otrevligt i den politiska maktens tionde hus!

Jag har ankel släkt ute i obygden som tycker att "den där Hägglund är ju så trevlig" och inte förstod ett dyft av sammanhangen när han privatiserade apoteken och sålde ut deras egen trygghet i ett Sverige som kapitalistdjävulen nu strimlar sönder det sista av inför 9 miljoner mähän, varav de flesta har det så pass gott ställt för egen del att de bara gäspar likgiltigt medan de låter livet transportera deras avknäppta själar mot den väntande helveteselden...

Jag missfärgar avsiktligt Hägglunds enda intressanta kombination av kvaliteterna, soltecknets passionerade (rajasiska) Jord-materialism i Stenbocken med dess bas i Saturnus i lätta, sattviska Skytten av två skäl. Dels för att Sattva guna och Jord-elementet är en självmotsägelse, ja man kan till och med fråga om de stångande stenbockshornen verkligen representerar passion och inte bara (över)våld i kampen för att befästa sin dominans eller position! 

"Agitation" eller "anfäktelse" kan vara en bättre beskrivning för denna typ av Rajas, och särskilt när Solen ligger i sjätte huset för olyckor och fiender. Jag har sett "rena" stenbockar (Sol och Måne) hetsa upp sig till hysteri när de inte fått sin vilja fram - tecknet är verkligen i grunden odemokratiskt och tror det är den ultimata makthavaren.

Det andra skälet är att Saturnus i Skytten visserligen är en förhållandevis neutral placering, men att Hägglunds Saturnus befinner sig i det femte huset som också ger en självmotsägelse - Saturnus väsen och femte husets är helt motsatta, femte huset är fritt och via dess karaka Jupiter spekulativt och framgångsrikt (här kommer Hägglunds materialistiska girighet och värdepappershandeln in), men samtidigt är Saturnus en planet som tillhör de svårmodiga, underklassen, de fattiga. Planeten hör inte hemme i femte huset, här bildas alltså en självmotsägelse. 

Hägglunds Satan på topp gör honom således till en fenomenal lögnare och förställningskonstnär, han lever överhuvudtaget inte som hans parti borde lära. Men det är knappast någon hemlighet att den Mammon-hatande och socialt avancerade kristendomen korrumperades i samma ögonblick den gick på export i medelhavsområdet. Hägglund är med andra ord en Antikrist men svenskarna är själva så materialistiska och ointresserade av mytologi att de inte längre kan känna igen Lögnens män fast de har dem framför sig. De till och med röstar på dem som sina representanter i detta skämt till skendemokrati. "Djävulen äger landet" och han sitter säkert i högsätet, både hos Hägglund och i kartan för Svenskt Näringsliv. Hägglunds problematiska "storkors" i Mörkrets kvalitet har diskuterats tillräckligt i äldre inlägg.

Med dessa tre kartor har vi fått en åskådlig bild av hur universum kom till enligt antik föreställning. Kollapsen börjar i Ljusets världar och mörkret tilltar och upphör inte förrän vi fallit ända ner till blandvarelser av demon och människa som Hägglunds karta representerar. Klev han i de skor som kosmos format åt honom? Han privatiseringsiver visar tydligt att han gjorde det.

2 kommentarer:

Havsörnen sa...

Lite utvikningskuriosa, med ett exempel till på en sångerska med tamasisk Sol och tamasisk Saturnus (dock i ljusa sattviska hus) med ett djupare röstläge (på engelska heter det närmare bestämt non-classical contralto).

Har lyssnat mycket på The Carpenters på sistone. Jag noterar att varma änglarösten (pophistoriens mest närmickade) Karen Carpenter saknar placeringar i axeln Oxen-Skorpionen. Matintaget Oxen upptar dolda tolfte huset, medan begränsande Saturnus lägger sin trekvartsvarvsaspekt mot detsamma. Symptomatiskt för en kvinna som dog i sviterna av anorexi den 4 februari 1983.

Däremot är Oxens och Skorpionens hus aktiverade via Månen i näringsupptagets Kräftan i andra och Merk./Venus/Jupiter i åttonde. Sångerskan kunde ta 80-90 piller laxermedel per dag, intog en sirap som används i sjukvården för att framkalla kräkningar och missbrukade ett preparat för sköldkörteln som snabbar upp förbränningen, vilket blev hennes död. Bieffekten är att hjärtmuskeln försvagas för varje dos.

Verksamma illgöraren Mars graden intill Ketu i fjärde huset kan väl symbolisera bristen på kärlek från modern Agnes (benämnd "the Dragon Lady" av gruppens turnésällskap) som favoriserade brodern Richard.

Solen i Vattumannen i 9:e huset disp. av Saturnus i Lejonet. AC i Tvillingarna, Livsvägstal 2 (det mest ovanliga som finns) och född den 2:a i månaden - så passande för ena halvan av en syskonduo! Helt följdriktigt gillade hon inte låten "Solitaire" (en av mina favvisar) medan "I Need To Be In Love" var favoriten.

Brodern och Sol-Jungfrun Richard har Månen/Rahu i Oxen, Venus i Skorpionen samt kontrollerande Saturnus och AC i Kräftan, den sistnämnda en grad från Karens Måne. Axeln andra-åttonde gapar tom. Likt systern har Richard Mars i fjärde huset, men tillsammans med Merkurius och den verksamma välgöraren Jupiter (som dessutom är högsta goda med Fiskarna i nionde). För en AC i Kräftan blir även Mars en verksam välgörare.

Hans tredjehus-Sol passar bra med Karens niondehusdito, då de turnérade (alltför) flitigt.

Modern Agnes hade Solen/Merk./Mars/Jupiter/Rahu i Karens soltecken Vattumannen, samt Venus i Stenbocken. Alla disponeras av Saturnus i Tvillingarna, fem grader ifrån dotterns AC.

En annan kvinna med femplanetsstellium i Vattumannen och Venus i Stenbocken är Cindy Crawford. "Alltför kylig för min smak" blev bloggarens dom.

Seaward sa...

Ren proffsanalys av ett spännande och tragiskt livsöde. Om Carpenters tyckte jag inte som yngre, men idag hör jag att detta är skicklig musik i mjukisfacket. Ibland tror jag att husen adderades till zodiaktecknen bara för att de tidiga stjärntydarna kände behov av lite mer variabler – till stor del har de ju samma eller likartade betydelser, från krabborna (Kräftan) som hoppar mellan skalen på stranden och ”provar ut sitt eget”, är steget kort till fjärde husets trygga hem och privatliv och för den delen den hinduiska astrologins kapitalvaror som hus eller bilar (kupén är ett skal). Med tanke på hur ett omen kan anges antingen via tecken eller verkar det befogat att inte förklara kusten klar bara för att den orala/anala (satantiska) axeln gapar tom. Skulle husens tillfälliga ägare stå i aspekt är frågan om t.ex. födointag och ”laxering” återigen på agendan! Logiken dikterar detta, men jag har inte orkat systematisk undersöka detta.

Om syskonparets märkligt favoriserande mor Agnes, kan jag bara säga: detta är ju Sverigehoroskopet! Landet uppvisar ett omoget auktoritetsutövande som favoriserar vissa typer av invandrare (amerikaner och britter med hög utbildning) vilka gynnar den onde rike mannens intressen och landets påfallande diskriminering av andra typer av invandrare. Saturnus i Tvillingarna i 9e för utlandet i ömsesidig reception med Merkurius i 5e för ledarskap och kreativitet, visar att Sverige egentligen bara vill ha tillgång till ingenjörer och systematiker från utlandet vilka kan byggt den verksamt onda förmögenheten (Jupiter) hos det fåtal som Solen i Vattumannen i elitens femte hus ändå innebär. Länge lät jag mig luras av att Vattumannen symboliserar ett folk som helhet, men utifrån den Vågascendent som flera gånger visat sig fungera mot historiska skeenden eller dasha-rytmik bekräftas Vattumannens normalt inkluderande natur eftersom femte huset plockar upp tonläget från Lejonet, den starka och dominanta individen. Detta är motsvarigheten till en oligarki, en klick av rika företagsledare och politikerna som betjänar SAAB och Bofors.

Och likt Cindy Crawford har Sverige den påfallande kalla och materialistiska Venus i Stenbocken – lama svenska mäns eviga lamentation att ”vackra svenska flicka” är precis den stereotyp hon blivit i utlandets ögon: en kall karriärist som söker kontrollera och profitera på sin kvinnlighet. Detta är nu inte helt sant: Saturnus gör ett bra jobb för Sverige och Venus är också god. Men tecken och hus går ändå att detektera, i de ytterligt ytliga och stilfixerade svenska kvinnorna. Problemet ligger snarast hos den svenska ”drängen” som inte platsar i den lilla onda och rika eliten som , män som kvinnor, sorterar under den ansiktslösa massan (Månen). Här är det primitivt, ägandefixerat, hatiskt och så materiellt att all kreativ tanke dött - Reinfeldts ”det sovande folket” ungefär. Sverigehoroskopets sol- och månhalva är en ren karikatyr på ett obildat och enkelt folk och en slickad fåhövdad ekonomisk elit. Landsorten och stockholmarna!