Stjärnornas krig-geschäftet är dålig och banal underhållning för alla över sju år. Jag förirrade mig in på en film i övre tonåren och blev förskräckt hur lite min science fiction-tarm matades med. Det var platt och ytligt. Lego-figurer för förskolan och ingen smarthet alls i handlingen. Nu ska den här produkten föras vidare till nya generationer småttingar till konsumenter och då är ytlig kontinuitet viktig. Man måste rollbesätta med någon som fysiskt liknar Harrison Ford i yngre dagar...
Aftonbladet skriver om en imitatör som väckt uppseende för sin porträttlikhet med Harrison Ford som Han Solo, men så mycket till astrologiskt look-alike-sammanträffande är det väl inte.
I ett spretigt inlägg om ädla skurkar och EU-terrorister kommenterades nyligen Harrison Fords rejält antisociala horoskop. Kartan kan beskrivas som "ge mig pengarna, Hollywood men tvinga mig inte att vara social och delta i era aktiviteter". Dvs. exakt den inställning till sitt arbete Ford själv uttryckt. Den profitsökande hantverkar-Jungfrun stigande i öster har ofta påfallande sociala problem och Fords fokus på förmögenhetsbyggande via tionde karriär- och elfte förmögenhetshusen är uttalat...
I jämförelsen är det tusen gånger mer spännande energi i uppkomlingen Anthony Ingrubers karta. Faktiskt, som imitatör kastar han ljus över mytomanen Ulf Kristersson som med stor övertygelse vräker ur sig moderaternas skevt vinklade bilder av verkligheten. Också Jan Guillou, med oppositionen mellan Tvillingarna (ascendenten) och Merkurius i Skytten har sina motståndare som förnekar de bilder han producerar.
Markant "kreativitetssyndrom" via en slags ömsesidig reception mellan ett Eld- och ett Lufttecken |
Jag skulle vilja påstå att oppositionen mellan kommunikatören Tvillingarna och framgångsrika och storskaliga Skytten är närmast oslagbar när det gäller att blåsa upp enorma bubblor, vare sig det finns substans i botten eller inte. Eld och Luft ger "hetluft" så det finns alltid en viss intensitet som övertygar dem som bara uppfattar på mycket generell nivå.
Hos imitatören Ingruber spänner sig koncentrationens Saturnus mot expansionens Jupiter och genom intellektet Merkurius deltagande bildas här en slags "ömsesidig reception" mellan de två stora, Saturnus och Jupiter. Detta skulle kunna vara en blivande världssensation.
Men det ytliga Hollywood tittar förstås bara på det döda köttet och att detta är en mycket fysisk skådespelare omvittnar både Sol och Måne i JORD. Båda Ljusen i det tröga och kroppsliga elementet har dessutom sina disponenter i Skytten, så att det finns en konfliktfyllt spänning i denna materia. Mannen är inte ett "dödkött" utan ett "lik som lever".
Tankarna går förstås till Sveriges egen överspända sprätt Robert Gustafsson, vars födelseklockslag jag inte minns källan till:
När man ser kungamakaren Regulus bestråla Saturnus, den hämmande eller ofärdiga (som geriatrikens planet) och hur lyckans Jupiter ligger i olyckans sjätte hus, då tänker man kanske på det outplånliga intryck komikern gjort på sin generation i perfekta gestaltningar av den ultimata klunsen! Till och med Skorpionascendenten (om det här klockslaget stämmer) bidrar till bilden av en "over the top" dramadrottning, med olycksbringaren Mars i tionde som disponent till den harmonisträvande Venus i första huset.
Men huvudlinjen här är: samma axel mellan Tvillingarna och Skytten som hos de tidigarenämnda "bubbelblåsarna". Här ger dock husplaceringarna (den sataniska axeln mellan 2a/8e) en förmörkad bubbla, vilket återigen stämmer in på de märkliga gestaltningar som den även privat rätt neurotiska och kontrollfreakiga Gustafsson kokar ihop. Ska man välja ut den dominanta aspekten som angiven födelsetid anger, blir det onekligen den hörnhusplacerade kontrollaspekten från Saturnus mot Venus.
Planeterna är vänner enligt hinduiskt synsätt men här "dissocierar" de, så att en iskall organiserad Saturnus i sitt positiva hemmaläge på distans manipulerar jämvikten i den lägre biologiska naturen (Venus i Skorpionen). Även denna aspekt kan tolkas som att den bidrar till komikerns fäbless för krampande rollfigurer på gränsen att tappa all Venus-balans! Men detta är bara skenet -Gustafsson har metodiskt tränat in allt detta och bakom ytan ligger en Saturnus som har järnkoll på sprattlandet som så melodramatiskt tecknas av en Venus i Vatten påeldad av Mars i Eld.
Tänk vad mycket bättre Hollywood vore om skådisar av den här kalibern fyllde deras filmer. Branschens lågvattenmärke alla kategorier måste ha varit när Charlie Sheen sparkades från komediserien 2 och en halv män och ersattes av den mest humorbefriade träbock som någonsin skådats. Det kan vara, eller kanske inte, en ren slump att Eld fick foten och Jord togs in i dess ställe.... Ämnet är känsligt eftersom det gränsar till något man inte hycklade om i antiken: det finns en gradering mellan alla arter i himmel och på jord, och även inom arterna.
I jämlikhetens Sverige (en nog så lovvärd tanke om man håller den till lönesättningsskillnader mellan män och kvinnor) rimmar nu den antika idén illa eftersom detta folk är så onyanserat och känner sig hotat så fort man påpekar att vi har fullständiga idioter till politiker på vänstersidan, medan de smarta men djupt korrupta finns till höger eller inom finansvärlden.
Sverige är ett moraliskt vakuum, en lekpark för lite sämre människor, sådana som aldrig skulle klara maktlekar på de ställen i världen där man förväntas äga substans och ha själslig resning. Sverige blev därmed historiskt en skyddad verkstad för en liten överhets experimenterande på sitt folk. Denna folkspillra kommer nu att tunnas ut av EU-laborerandet precis som den röde indianen förvisades till historieböckerna när den vite djävulen anlände. Det är bara att gilla läget. Världssjälen spelar sitt eget spel och nationerna har sina egna öden.
2 kommentarer:
Källan till Robert Gustafssons födelsetid är han själv, med mig som förmedlare (se det tidigare inlägget om honom) :-)
Apropå imitatörer så blev jag nyfiken på vad våra tre kändaste svenska imitatörers horoskop skulle utvisa - tänker på Olof Buckard, Bosse Parnevik och Jörgen Mörnbäck. Den enda som hade axeln tvillingarna-skytten var den sistnämnde med venus (soldisponenten) och mars i dessa tecken. Men det lustiga var att de båda andras horoskop liknar varandra så mycket - solen, merkurius och venus i fiskarna och månen i vågen. Bådas mars dessutom i eldtecken. Mörnbäck har inte solen, men väl månen i fiskarna. Det passar väl bra för en imitatör att ha identitetslösa fiskarna betonad... Varken Ingruber eller Gustafsson har visserligen något i fiskarna, men så är de inte heller renodlade "yrkesimitatörer".
I inlägget antyder dunkelt jag med den "intelligenskrävande imitationen" att det finns två (eller fler) sätt att närma sig denna konst. Den med extrem förmåga att kartlägga och memorera kan rörelse för rörelse skapa sig en mental karta av det imiterade objektets beteende - detta skulle då vara Eld/Luft-vägen.
Men "fysiskt agerande" känns ju som Jordelementet. Nu är det Vatten som motsvarar grekiskans PHUSIS och i denna plastiska natur tror jag du har helt rätt. Vatten är omedvetet men har en kuslig förmåga att anpassa sig, så till den grad att jag blir galen av människor i min närhet som i princip bara upprepar samma sak som en annan just sagt. Det är som Sol och Måne i den lilla vardagssfjären: den ene ger ut originalet och den lägre naturen imiterar via en spegling i vattnet...
Eld tror jag behövs för att det ska bli nerv och dramatik. Men en soluppgång i Vatten är också eld, fast den lyser lite indirekt...
Skicka en kommentar