Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


tisdag 19 februari 2013

Oktober 1926, en tid för sexuell perversion?


Klaus Kinski och Chuck Berry, båda födda
i "oskuldens" Jungfru den 18 oktober 1926

Den excentriske och lynnige tyske skådespelaren Klaus Kinski var tydligen en perverterad pedofil som antastade sin ena dotter under 15 år (AB).

Kinskis horoskop innehåller både en spektakulärt eldfängd kreativitet men också många felsteg uppe i skyn! Axeln mellan Vågen och Väduren tyder nästan alltid på problem i den sociala balansen eftersom Vågens avvägningar alltid är hotade av Väduren, vars väsen just är den subjektiva upplevelsen (direkt och utan intellektuellt processande).

Den här gången verkar perioden vara så djupt störd att ekon av planeterna märks i flera av de övriga fyra celebriteter födda samma månad i min samling (f.n. drygt 7300 kartor). Sökningen den här gången byggde på vad jag tror är de kritiska punkterna i Kinskis horoskop: hans fallna Venus i Jungfrun, Mars i härskarläge i Väduren men som angriper sitt andra härskartecken Skorpionen.
  • Michel Foucault;15.10.1926 - filosof
  • Julie Adams;17.10.1926 - aktris, sexuellt antastad i kultfilmen Monstret i Svarta lagunen
  • Chuck Berry;18.10.1926 - humoristisk lyricist, rockmusiker, fängslad för sexuella förehavanden med minderårig kvinna
  • Klaus Kinski;18.10.1926 - excentrisk skådespelare, utnyttjade dotter sexuellt i 15 år
  • Nadine Lambert;21.10.1926 - psykolog som hävdar "g", medfödda och olika nivåer av allmänbegåvning.
Parallellen mellan Kinsky och Chuck Berry, båda födda samma dygn, behöver knappast påpekas!

Båda männen är födda då Lufttecken stiger i öster men Chuck Berrys förseelse var inte tillnärmelsevis allvarlig som Kinskis övergrepp på sin egen dotter. Berry var möjligen också ett offer för amerikansk rasism, men fängelsevistelsen fick luften att gå ur hans karriär. Samma födelsedag - sexuella problem men av olika dignitet. Vad skiljer då ascendenthärskarna åt? Eller är det fler faktorer som gör Kinski till den sjukare av de två?

Chuck Berry föddes under dygnets unga och mer driftiga halva (Yang-fasen enligt kinesisk kosmologi), Kinsky på kvällen (Yin-fasen).


Innan man jämför Berrys ascendenthärskare Venus och Kinskis Merkurius, tror jag man måste ha klart för sig att sinnelaget (Månen) hela detta dygn (och föregående) är skadad av "det sociala utanförskapssyndromet". Chuck Berry upplevde det som svart musiker i rasåtskillnadens USA men hur Kinski upplevt ett socialt utanförskap, är jag inte påläst om. 

När Månen är orienterad mot hela folket (Vattumannen) eller ett helt partitur, bildas en skärande skarp dissociation då sinnelagshärskaren Saturnus ställer sig helt på tvären, i den vägrande Skorpionens tecken. Man får en individ som uppvisar ett avvikande sinnelag inför massorna eller i relation till samhället eller dess normer. Kinski tillhörde, skriver AB, förtrupperna i det samhällsprotesterande sextiotalet och antyder att normlös sex var "naturligt" för denna tid - motsvarande den amerikanska hippierörelsens "fria kärlek".

För problem med tvåsamheten kan man också notera att Venus är fallen i Jungfrun (oskulden) - och det var ju också en del av vårt sökmönster.

Den här Skorpionens gentemot samhällsordningen (Vattumannen) subversiva eller rent av perverterade attityder stannar inte här. Förutom den generella "vara på kant med" som Vatten/Luft ofta ger, har vi också en stark libido genom Mars hemma i härskarläge i det barnsliga och subjektiva Väduren som med hornen sänkta rusar på varje visuell impuls utan att tänka två gånger. Impulsiviteten att skada i syfta att visa "ung makt" finns här, och Mars träffar via 210 grader sitt andra tecken, den negativa och försvarsinställda Skorpionen. 

Att det här indikerar någon slags psykologisk störning eller grundläggande tendens till subjektivistiskt betingade felbedömning är rätt uppenbart, och den förhöjda "sensationalismen" förstärker det sociala utstötningssyndromet. Det är en helt vurpad Saturnus som utgör grunden för sinnelaget i Vattumannen!

Jag tror man kan förtydliga den luddiga etiketten "sensationalism" - jag har i flera år talat om tendensen till överreaktion på oreflekterad sinnesdata. Men så många människor föds under någon form av "sensationalism" - Eld och Vatten sammantvingad i horoskopet - att det kan vara ett slag på käften att stava ut fenomenet i raka ord: dessa är korttänkta människor som låter den irrationella lägre själen föra dem allt längre från den högre själens förnuft. 

I fallet Berry och Kinski ser man kanske en lite annorlunda variant: Saturnus är allra minst passionerad utan snarare det kyliga förnuftets eller planläggningens symbol. En Saturnus i stridens hetta kan antingen tyda på en iskall general som förmår fungera under eldgivning eller en total psykopat som håller pokeransiktet oavsett hur det stormar runt honom. 

Det kan därmed också bli en kallhamrad förbrytare som UTNYTTJAR Eld/Vatten-kriget (andras känslostormar) för att hans inre kyla kräver blixtar och dunder för att alls känna att han lever. En känslomanipulatör, varför detta är en typisk "tillgång" hos en skådespelare. Men man kan lika gärna kalla det en rätt störd psykologi. 

Givet Saturnus som symbol för själens form är just den här varianten på Eld/Vattenkriget också symbol för en distinkt andlig skada - ett problem den här själen uppenbarligen har förvärvat i ett eller flera tidigare liv och som nu är så uppenbar att hela DETTA liv genomsyras av en kall kärna som astrar stormar runt sig.

"Den här själen"? Ja, vi talar om den själsliga form Världssjälen (vårt solsystem) tecknar under 2½ år med Saturnus i Skorpionen och som varje månad under denna tid öppnar ett cirka två dygn långt tidsfönster medan Månen passerar Vattumannen. Månens passage genom det andra saturniska tecknet Stenbocken är inte alls lika problematisk eftersom Vatten och Jord båda är på samma negativa våglängd och vill "konkretisera", "materialisera". Mellan Vattuman och Skorpion hittar vi därför motsättningar mellan ideologi och driftliv eller enklare uttryckt: sexuella tabun - till vilket sex med minderårig och pedofili sannerligen hör!

Chuck Berrys ascendenthärskare Venus är fallen, men dessutom undanskymd i det 12e huset för minimalt världsligt inflytande. Likväl var han en hyperbegåvad låtskrivare med en skruvad humor i sina sociala iakttagelser. Det är ingen tvekan om att vi nästan kan avföra Venus från resonemanget, Berry har mycket viktigare planeter i sitt horoskop, inte minst därför att han är född i soluppgången. 

Nu är också Solen i Vågen fallen liksom dess disponent Venus och Venus tolftehuskoppling (fängelser, sjukhus, exil etc) säger nog en del om en rejält karaktärslös person när det gäller det motsatta könet. Det har jag för övrigt noterat även hos andra Sol-Vågar i öster, utan att deras Venus varit fallen. Skillnaden är kanske bara den att de inte åkt i fängelse för sina indiskretioner i förhållande till förkärleken för unga och orörda individer (Jungfrun). Venus i Jungfrun kan vara en av de mest "utseendefascistiska" placeringarna i hela zodiaken.

Klaus Kinskis ascendenthärskare Merkurius är betydligt viktigare för honom eftersom vansinne är en möjlighet om både sinnets Måne och intellektets Merkurius är ur spår. (Och kistan spikas igen om också tredje huset är skadat...)

Men innan man ens hinner undersöka ascendenthärskaren ser man ju överdriftens och girighetens demon Rahu EXAKT på Tvillingascendenten. Vad som än kan sägas om Merkurius förstärks av Drakhuvudet. Finns en skada hos Merkurius förstoras denna skada upp och uttrycks tydligt av den nerviga Tvillingarna! Redan här ser vi hur väl horoskopet stämmer med Kinskis välkända psyke!

Och naturligtvis är Merkurius i sitt mest utsatta läge, i den mentala balansens och omdömesförmågans tecken Vågen (ett av de tecken som sysslar med omdöme, ska väl tilläggas). Det är den ohyggligt starka krigaren Mars i egocentriska Väduren som helt vränger Merkurius ur led så att Kinski sedan med demonen Rahus fulla kraft uttrycker ett perverst egocentriskt tänkande. Och lägg sedan den irrationella lägre sinnelagssjälens sociala tabubrytarmentalitet. Horoskopet är helt sjukt, både på den lägre kroppstillvända och på den högre intellektuella nivån.

I jämförelsen är Chuck Berry, född samma dag men med samma planeter helt annorlunda viktade, ett under av harmlös underhållning. Efter fängelsevistelsen för sexuella förseelser var det tyst om honom flera år, men han lyckades mot alla odds pricka in ännu en amerikansk listframgång. 1972 kom låten "My Dina-a-Ling" (ung. "Min pillesnopp") och det är återigen den omogna, nästan prepubertala personen inom honom som talar - Venus i Jungfrun tycks så undanröjd från verkliga livet i 12e huset att den aldrig mognar i tilltalet. 

Jag har exempel på lite avstånd där barn nästan vänt sin far ryggen pga. den infantilitet som vidhäftar en stark 12e-huspersonlighet. Tolfte huset tycks verkligen innebära "skyddad verkstad" som tjänar vissa syften gott men andra inte så bra. När Solen, Merkurius eller andra planeter som är viktiga för det unika uttrycket hamnar här, resulterar ibland i en individ som inte kommer närmare någon mognad hur än åren passerar revy... 

Det är som om dessa människor före sin födelse bestämt sig att bara trampa vatten i detta liv, för att diskrepansen mellan den egna mognaden och vad livet kräver i olika skeden till sist blir så stor att individen MOTIVERAS att seriöst börja intressera sig för frågan om personlig utveckling i riktning mot INDIVIDUALITET! (Sagde familjefar började efter uppmaningar från nära och kära på samtalsterapi.)

*****

För den som undrar varför jag inte tog upp den uppenbara sexualstörningen dygnet dessförinnan - aktrisen som får Monstret i svarta lagunen på sig: jag trodde jag redan skrivit om Julie Adams och tänkte knyta ihop säcken genom att hänvisa till det inlägget. 

Jag ser nu att hennes karta (samma kritiska Måne i Vattumannen även dygnet före Kinski/Berry) ritades den 20 december 2012. Rotar i gamla utkast och hittar ett inlägg som kanske inte innehöll så mycket. Här är det i vilket fall: Skönheten och Odjuret.

Vad gäller kartritning var jag tydligen mer på alerten då. För Kinski/Berry missade jag den viktiga ömsesidiga receptionen mellan Merkurius och den fallna Venus!




7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner en farbror som är född i oktober 1926, den 10:e. Hans horoskop kan nästan sägas vara ännu värre, med månen i skorpionen. Han föddes som oäkta son till sin mor som aldrig fick fler barn och aldrig gifte sig. Han bodde tillsammans med henne i en liten torpstuga tills hon dog på 1980-talet, när han själv var närmare 60, och där han bott ensam sen dess. Jag har hört berättas om hur överbeskyddande och rädd om honom som modern var, så med den uppväxten är det inte underligt att han förblev en modersbunden ungkarl. Efter moderns död har han i a f haft någon dambekant vet jag, och numera kan han sägas vara särbo med en tant, han pendlar mellan stugan (utan vatten och avlopp) och henne.
Jag vet inget om hans far annat än att han senare gifte sig och fick flera barn, och att den här mannen inte har stått på god fot med dem och ansåg sig förbigången vid faderns död, så han har skrivit testamente så att halvsyskonen och deras ättlingar inte ska få ärva honom.
Ja det var ett levnadsöde från oktober 1926...
Det är förresten kul att kolla in vad som hände samma datum, och samma datum som Kinski/Berry föddes, som man kan på Wikipedia. 10/10 1926 påverkades Ärkebiskop Nathan Söderblom av skorpionmånen och utspydde sin avsky över de oanständigt korta kjolar som kommit på modet under 20-talet, då damerna helt fräckt började visa vaderna. Undrar vad han hade sagt om kortkortmodet några decennier senare! :-) Och den 18/10 utkom Agnes von Krusenstjernas sista roman i trilogin om den unga flickan Tony, vilka hade för tiden ovanligt frispråkiga skildringar av sex.
S

Seaward sa...

Kul grundforskning! Jag glömde skriva hur sökmönstret såg ut som sållade fram de här födslarna. Men det var, om jag inte missminner mig, Mars, Venus och Saturnus i Skorpionen. Och dina spaningar anknyter till just dessa planeter. Venus i renlighetsivrande Jungfrun kan nog sägas ha förpestad "farbrorns" öde med den "solkade" modern. Vädurens önskan att bli sedd och Skorpionens oseende tycks också passa in på det ödet. Söderblom kreverade precis där stjärnhimlen levererade lite extra stress! :-)

Tonys eskapader tycks stämma väl med ung kåthet om man läser Mars i Väduren som aptit på livet vilket genast kastar "olyckssignaler" mot konservativa Saturnus i sexualtecknet Skorpionen. Jag är rädd för att astrologin är så här löslig, lämpliga symboler är på plats, men i så måtto de bara står aktiva på himmelen som "idéer" är det svårt att nåla fast dem på rätt personer.

Kinskis sexuella övergrepp är ju något helt annat än den litterära Tonys väduriska pionjäranda mitt i ansiktet på den restriktiva moralplaneten Saturnus. Eller kanske inte? Det kanske var den förryckte Kinskis sätt att samhällsvärderingarna fingret. Att dottern fick betala priset förmådde han inte överblicka...

Seaward sa...

PS. Det slog mig just att onda stjärnan Algol opponerar Saturnus nästan gradexakt under denna period. Men tiden var så proppfull av sex-indikationer att jag helt missade den stygge Korrumperaren.

Dessutom vet jag inte riktigt hur man ska tolka en Saturnus som opponerar Algol. Tog det babylonierna hundratals år att ackumulera så mycket kunskap att astrologin föddes, vem är då en människa att snabbgranska horoskop under några år och tro att man mer än börjat skrapa på ytan? Ämnet kräver så enormt många observationer eftersom horoskop är så extremt komplexa...

En "frisk" Saturnus skulle t.ex. kunna innebära någon som opponerar sig mot Algol/Satanshuvudets korrumperande inflytande - och för en sådan tolkning talar Nathan Söderblom-episoden...

Å andra sidan GESTALTADE (Saturnus) Klaus Kinski en Algol-liknande figur i en film: Nosferatu! Vampyrism och kopplingen till blodplaneten Månens "fall" i giftigt huggande/stickande Skorpionen... Och så "Algols" korruption på det... Lager på lager av symbolik.

Anonym sa...

Jimmy Savile var ju född 31 oktober 1926, såg jag! Och perversiteten tycks ha hängt kvar även in i november, för 23/11 det året föddes Sai Baba som ju var väldigt förtjust i unga män...
S

Seaward sa...

Perversion kan dyka upp närhelst någon föds med Mars i attack mot den egna ascendent, dvs närapå stundligen...

Men Savile/Sai Baba var en intressant upptäckt, för båda har Mars som alltjämt bekrigar Saturnus i Skorpionen. Helt klart en långvarig "bakgrundsstörning" som kan aktiveras på "dåliga" dagar.

Jag kan inte förstå hur någon principiellt skulle kunna tycka att en naturligt ond planet som Mars, som aspekterar sitt eget hemmatecken, är en bra aspekt.

Med Mars i hemmaläge i Väduren händer ju det märkliga att debutanten genom sin energiska vilja att spela förstafiolen själv skapar sin egen död (Skorpionen). Den vill liv så mycket att den skördar motsatsen. Men sådan är Krigets natur, och ytterst ALLT som väljer att manifestera sig i denna värld. Nummer 1 blir alltid nummer 8 - evighetsåttan som röjer bundenheten i kretsloppet.


Anonym sa...

Min salig svärfar hade också denna aspekt (född exakt ett månvarv efter Sai Baba). Och det var uppenbart för omgivningen att han de sista åren klamrade sig fast vid livet enbart p g a livslust/dödsskräck. Med den dåliga hälsa och de otaliga krämpor han hade hade en mindre enveten människa dött flera år tidigare. Han hade förresten merkurius/saturnus ihop men inga hörselproblem, men däremot minns jag att du skrev nyligen (men minns inte var) om att denna konstellation kan ge fixerade idéer, och det stämmer verkligen på honom. Han var supernoga med vissa saker, påfrestande för omgivningen. Hade han varit ung nu hade han säkerligen fått diagnosen ADHD. Och så fullmånemänniska med månnoderna inblandade dessutom... man blir nog rätt speciell då!
S

Seaward sa...

Jag läser saker och besvarar i tur och ordning. Se förra svaret just för den här fixeringen hos Saturnus! Jag hade verkligen inte läst din kommentar när jag tog upp OCD - idén att studera Saturnus som tvångsmässigt beteende föddes för några dagar sedan av ett ungt fall av "tankemani" i SvD, tror jag det var. ADHD är väl som OCD fast med en mer splittrad natur, dvs i grunden jupiterisk snarare än saturnisk. (förgrening kontra fastna i samma hjulspår).