Så blev miljöpartisten Gustav Fridolin den första politikern i regeringen att visa lite civilkurage (AB). Han tar orden svenskarnas nyfattigdom i sin mun och är inte nöjd med det han ser. Nu börjar Orättfärdighetens imperium - design Fredrik Reinfeldt - skälva i grundvalarna.
Vad kan man då vänta sig för slags horoskop av en som redan visat sin sanna kaliber? Kan det verkligen något annat än ett "bra" horoskop följa den sådan här ung politiker? Svaret är lurigt, för bloggen sysslar (som några har upptäckt) med två helt olika sätt att "göra astrologi".
För horoskop utan födelseklockslag noteras i allmänhet bara placeringarna enligt enkel grundkurs: Mars, krigisk och turbulent, en utbrytare. Venus, mjuk och komfortsökande (och lockar till behag).
Där exakt födelsetimma är känd finns möjligheter att gå längre, vilket likväl sällan sker på bloggen eftersom texterna bli helt omöjliga att genomtränga för alla utom extremt inbitna astrologer.
Men i föregående inlägg - ännu ett om nationalhoroskopet - förde jag för kanske första gången i ett inlägg på tal de situationer där en "naturligt ond" planet i praktiken blir en tillgång, där planeten förvandlas till en "verksam välgörare". (Se översiktssidan om Planeternas hemmatecken med mera.)
Apropå Fridolins månande om de fattiga i Sverige, måste jag också påminna om länken till den franske författaren Victor Hugo som skrev en klassiker om samhällets olycksbarn. Horoskopet är absolut inte identiskt med Fridolins, men det är symptomatiskt att båda har en ytterst viktig planet i Fiskarna, symbolen för de som inte vinner på Jungfruascendenten Reinfeldts själviska världsbild utan lämnas ute i kylan! (Polariseringen mellan "vinstsökaren Jungfrun" och "förloraren Fiskarna" har avhandlats i flera tidigare inlägg.)
Att vara en "eldsjäl" är inte en garanti för något, men Hugos enorma litterära produktivitet passade väl in på hans "hetluft", dvs. flera oppositioner mellan Eld och Luft. Även Fridolin har denna potential till en idealistisk hållning.
Det är fascinerande att se exakt samma olustiga kombination av olyckans Mars kombinerad med den demoniska stjärnan Algol i början av Oxen, pengarnas tecken som hos Mona Sahlin - en kvinna som förföljts av "ekonomisk otur". I Fridolins fall opponerar sig dessutom lyckans Jupiter från tecknet för "andras pengar" (alltså det jag bara kan se och avundas).
Givet den miserabla härdsmälta som råder i pengarnas Oxen kan man börja leka med om lyckoplaneten Jupiter här indikerar spruckna bubblor, dvs. att expansionsplaneten Jupiter i själva verket beskriver en "expanderas oturlighet med pengar" - den nya svenska underklass Reinfeldt slugt och kalkylerat håller på att odla fram under loppet av några års högst avsiktliga reformer!
Ska man tro att i Fridolins härdsmälta man ser en indikation om solidaritet? Jag har ett anonymt fall där Mars och Algol innebar en nästan livslång och närmast sjuklig fixering vid pengar. Varje favör omsattes till en kostnad som rapporterades samtidigt med favören så att vederbörande i själva verket inte gav något alls utan skuldbelastade mottagaren!
Algol är en fixstjärna som omedelbart blev intressant när några stickprov på kända människor genast gav tydliga resultat.
Jag tror Fridolin själv står utanför den här härdsmältan och det pga. en men tungt vägande placering: tack vare Fridolins fantasiska "val" av födelseår, seglade han in i världen med en upphöjd - en extra ädel - Saturnus i rättvisans tecken Vågen. Han har en kunskap om "fair play" inbyggd och det första denna objektiva gränsdragare gör är att sätta P för är Sol-Vädurens överdrivna själviskhet!
Vilken skillnad mot den gapiga och egoistiska Vädurssolen hos Anna Anka. Jag nämner henne som belysande kontrast eftersom hon föddes ett år då Saturnus "faller" från objektiv rättrådighet till Vädurens fixering vid "mina rättigheter"!
Jag kan inte annat än se det som att Saturnus-Vågen - glöm det mesta om Saturnus som "naturlig illgärningsman" när den når tecknet för sin "upphöjelse" - kastar sin aspekt mot månnodsaxeln och har en sund åsikt om Rahu och Ketus distorderande effekter på människors ekonomi.
För är det inte lustigt - inte bara uppvisar Fridolin "skada i ekonomins tecken Oxen", han har också Oxens härskare Venus (pengar) indragen i de onda månnodernas grepp! Men den upphöjda Saturnus ses här kasta en aspekt, som för att vilja kontrollera och reglera frågan om för mycket pengar (Rahu, den giriga) eller för lite (Ketu, de svenskar som straffas ut och blir nyfattiga pga. de orättfärdigas falska världsbild).
Under andra omständigheter medger jag villigt att det varit svårt att avgöra vad det här horoskopet handlade om. Det finns några riktigt svarta fläckar i det. Men under förutsättning att Månen ännu befinner sig i Fiskarna (vilket den gör merparten av dygnet), så ger empatiska Jupiter i den döende Skorpionen en tydlig förmåga att uppfatta krissignaler. Och det är då, kan man tänka sig, som den upphöjda Saturnus (faktiskt ett första bud om en själ predestinerad för något stort) kickar in.
Det är bara om Mars/Algol ockuperar ascendenten eller kanske tionde, man skulle kunna misstänka kriminalitet och att Saturnus istället signifierar det rättrådiga samhället som ingriper mot en egoistisk Sol-Vädur som tagit sig för stora friheter för egen del. Men nu synes Fridolin själv agera ut den "visa konungens roll" och hans Sol beskriver istället de onda människor som gör livet surt för andra. Notera hur den upphöjda Solen faktiskt baserar sig på denna extremt usla Mars/Algol (Mars anses skadad i Oxens tecken).
Den sataniska axeln är således inte en karaktärsbrist hos Fridolin själv utan ett förhållande han tar strid emot (som varje miljöpartist gör). Men detta kunde man, som sagt, knappast ha förutsagt utan att ha fakta i förväg. Det är därför födelseklockslaget är så nödvändigt. Utan timma ser man visserligen idéerna som ligger i tiden, men man vet inte hur en enskild individ kommer att relatera till dem. Det ligger likväl en nytta med att syna offentliga personers horoskop eftersom förtrogenheten med symboliken ökar.
5 kommentarer:
När du skriver att han tar strid emot den satanistiska axeln, tar han inte strid med en del i sig själv. Vore det inte bättre och visare att transcendera den i sig själv än att projicera den mot världen inom politiken? Mitt intryck av honom är just att han är påläst och kunnig, men saknar verklig visdom.
Plotinus, den förste "nyplatonisten" (200-talet): Vi äger inte en själ, vi lever i själen.
Allt externt arbete är i den meningen egentligen ett arbete på den egna själen. Men den egna själen är en del av Världssjälen och således ett gott arbete.
Jag kände inte till namnet på politikern förrän idag och vet inte vad han i övrigt står för.
gustav frigolit
babyface
hurra jag tror att det äntligen kommer en politiker som säger ifrån, det pågår ju sandlådelekar vilket ras när anders borg kalla vår social demokrati för beronghäck och tillade nåt om stenkross. marga
Skicka en kommentar