Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


onsdag 27 maj 2015

Ditt universums herre

För att i lättja slippa skriva en lång uppsats till en vän i ämnet de sju chakras (som jag också undvikit på den här bloggen) googlade jag lite utifrån den viktiga referenspunkten Saturnus som kronchakrats symbol. (Sajter som inte förstått detta, är inte värda att spilla tid på.)

Då hittade jag denna oansenliga sida som faktiskt säger ungefär vad man behöver veta och som exakt upprepar schemat i den obskyra engelskspråkiga boken Vidya Tantra som bygger på gamla indiska manuskript och som jag refererat till utan att sammanfatta den rätt komplexa historien, annat än i det här jättekorta referatet i slutet av inlägget.

Saturnus beskrivs ofta som "Den Gamle" och ockuperar utan undantag den sista fasen i människolivet - den som gränsar mot Döden (också spelad av Saturnus, som således är en slags bro mellan världarna).

Jag har tidigare påpekat att symbolen "1000" i "den tusenbladiga lotusen" (kronchakrat) representerar oändligt många, eller som den bibliska Davids bok (unikt i Bibeln) säger: "Den gamle i dagar (räknat)" - dvs. Den Evige. Det är fascinerande hur trasslig frågan om Fadern är i astrologin! Är det Kronos/Saturnus (nordindisk tradition) eller Zeus/Jupiter (sydindisk) som är "Gud Fader"? Eller är de bara skilda perspektiv på samma gudom?

4 kommentarer:

Havsörnen sa...

Saturnus åsido, att Månen förknippas med Solar Plexus, d v s kroppens kraftcentrum, vitalitet, självkänsla, viljestyrka, ära, var minsann överraskande för mig. Den skulle jag betydligt hellre sätta med Sakralchakrat (känslor, begär, sexualitet, livmoder, kroppsvätskor). Vi får även en bra motsvarighet till lunära Yesod på Livets Träd. Om man nu behöver göra planetkorrespondenser.

Seaward sa...

Alla nyandliga med självaktning måste bidra med sin version. Så sade brittiska mästerastrologen Charles Carter, fast om sitt ämne.

Med ett horoskop kontrollerat av Saturnus (fast jag har brottats mycket med auktoriteter i mitt liv, tills jag lärt mig vilka strider som ska tas och vilka som är äkta auktoriteter) blir frågan om de lägre chakrana förstås inte så intressanta. När jag såg att reiki-experten prickat in både Saturnus på topp som Jupiter för tredje ögat (Zeus/Jupiter är allvetande i sin domän) var det gott nog för mig.

Men ska man titta på turordningen för de lägsta energifälten tror jag inte man ska missa den astrologiska Mars koppling till roten - det är sexualiteten som förkroppsligar själva idén om en hoprullad kundalimi-orm som sover sött hos den fallna delen av mänskligheten, som reproducerar sig och lever i mörk passion. Kundalini-yoga kanaliserar sexualdriften tills den fullbordar sitt lopp och det sjunde chakrat öppnas. Jag har varit med om detta, redan efter ett halvårs daglig meditation (bra karma på den punkten tydligen), men helgonglorian (som jag såg med inre ögon) har väl falnat en del med åren... Om man inte fortsätter praktisera sjunker man tillbaka igen...

Ett var säkert, kroppen reagerade med erektion när ormen vaknade i basen - så frågan om Mars är egentligen inte öppen för diskussion (de som har upplevt de VET och reiki-mästarens artikel osade av sann kunslkap). Jag kunde visuellt se en röd kraft gå uppåt i ryggradens lägre del. Detta hände flera gånger under loppet av några veckor. Och så började energin tona över i blått vid hjärtat. Vid flera tillfällen under några veckor av dagliga meditationsövningar skrattade jag ohämmat när energi arbetade på hjärtat.

Sen kom sittningen då energin gick upp i huvudet och öppnade en fontän av strilande guldregn. De intensiva skrattattackerna gav nu över till en känsla av sällsamhet. Jag såg med tredje ögat inuti kraniet hur guldskimret rörde sig runt huvudet - definitivt Kronan eller helgonens gloria !!!

Jag ser också logik i att nästa chakra anknyter till naveln och att Månen är helt korrekt visualiserad som den energi-sträng som binder barnet till modern och hela den sublunära sfären. Detta är inte äkta viljestyrka - det är bara bestens obändighet! Den äkta viljan, eller kanske hellre Intentionen, utgår från Solen !

Men "roten" till allt ont är alltså sexualdriften och indisk astrologi gör Mars till en tamasisk planet, krafter som slungar själen ut i tid och rum - bortom från centrum (himmelen - stället som inte har någon "plats"!!!).

Havsörnen sa...

Mars och Rotchakrat, där håller jag med. Sexualitetens bas, men även analhålets eliminination (Mars som kirurgen som rensar bort otjänligt material). När jag listade sexualitet som en av Sakralchakrats ämnesområden syftade jag på själva reproduktionen, sperma-livmoder. Chakrat motsvarar ju området vid naveln, nedre ryggen, könsorganen.

"Detta är inte äkta viljestyrka - det är bara bestens obändighet! Den äkta viljan, eller kanske hellre Intentionen, utgår från Solen !"

Har jag missuppfattat om du kopplar Solen till Solar Plexus då, och Venus till Hjärtchakrat?

Seaward sa...

Jag håller med dig här, och det är lurigare än jag först tänkte mig! Nu har jag tittat på nätet och färgsättningen på chakrana är hur som helst. Mars _har_ aspekter som rimmar både med roten och sakralchakrat, och om jag säger Venus för andra nivån rimmar det illa med artikeln där jag dock tror författaren fått engelska ordet "spleen" (mjälte) helt om bakfoten. Det är sakralchakrat han/hon avser!

Det löser i så fall frågan om Solen, där de okontrollerade skrattattacker jag fick flera gånger under meditation under den här perioden visserligen kunde passa in både på Venus och Solen. Jag beskrev det för mig själv som "kolsyrebubblor"av glädje som forsade ur hjärtområdet och artikelförfattaren här ovan som väljer Solen till hjärtat känns spontant rätt för detta utflöde av idel positiv energi.

Jag hade fel som skrev att nästa chakra anknöt till naveln, det är förstås solar plexus och kopplingen till modern/månen (noterat av reiki-författaren). Det är ett gytter av nivåer "där nere" som jag aldrig upplevde som nämnvärt differentierade när jag mediterade. Allt under hjärtat var en röd-färgad energipåle i ryggen och f.o.m. Solen blev det blått i min spontana (icke-tänkta) visualisering. Rött, blått, guld, de var de enda färger jag upplevde, men Gopi Krishnas bok som jag hittade många år senare (ett smärtsamt kundalini-uppvaknande efter många års rigorös meditation) beskriver en total avsaknad av differentierade upplevelser. Plötsligt hade den mannen det strilande milda guldregnet i huvudet - utan några tidigare tecken!

http://en.wikipedia.org/wiki/Gopi_Krishna_%28yogi%29