Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


fredag 21 augusti 2009

Prinsessan och Avskildhetens Hus

Den återkommande poängen i DN:s skildring av Prinsessan Madeleines liv och person så här långt, rör en viss tillslutenhet. Astrologin bekräftar helt upplevelsen redan i småskolan av att ha en "glaskupa" över sig, att vara avskild, och "valet" senare i livet att leva ett företrädesvis privat liv.

Horoskopets födelseklockslag på www.stjarnrummet.com uppges komma direkt från hovet. Det är tidpunkten är den springande punkten i den här korta granskningen eftersom den krävs för att fixera rätt stjärntecken i öster. Ascendenten avgör i sin tur avgör hur planeterna fördelar sig över de 12 husen (livsområdena).


I öster stiger den 29e graden av Vågens tecken och ger ett första bud om en personlighet som gärna förverkligar sig tillsammans med en partner. Vågen som ett Lufttecken och med Venus som härskare är ju den platoniska kärlekens, äktenskapets och de högre konstarternas tecken.

Allt detta är nu nya företeelser för Prinsessan eftersom Venus själv ligger i Vädurens tecken, resans allra första steg. Redan här kan ses att en födelse till en så avvikande miljö som kungahusets måste bereda problem. Venus i Väduren antingen inte kan eller också finner det för gott att begränsa sin definition av kärleken till "harmoni gentemot mig själv".

Detta är naturligtvis bara "halv kärlek", jämfört med vad Venus och Vågen representerar, men som strax ska visas är den här klena placeringen för Venus en del av ett större mönster som den själv bidrar till att skapa. Astrologi sysslar alltid med Helheten, att extrahera lösa detaljer och prata om dessa straffar sig ofta.

*****

Det viktiga i Prinsessans fall är den starka betoningen på vad indisk astrologi kallar moksha-husen, "befrielsens" livssektorer. De motsvarar Vattentecknen Kräftan (4e), Skorpionen (8e) och Fiskarna (12e), och har alla med avveckling, död eller upplösning/avslut att göra.

Och apropå DN:s formuleringar av Prinsessans stora behov av avskildhet, tror jag knappast man kan finna en bättre astrologisk variabel än Vattenhusen för detta. Fjärde huset står för Hemmet (Kräftan/de närmaste), åttonde för den totala Avskildheten från denna värld (Skorpionen/döden, eller det biologiska livets förruttnelse).

Det tolfte är en annan form av avskildhet, nämligen "i livet fast inte av denna världen".
Fiskarna representerar uppoffringen av egot medan 12e tecknar "slutna institutioner" som nunnekloster, långvård, fängelser eller slutna psykiatriska mottagningar. Till detta lägger också den indiska astrologin klurigt till "den dolda sängkammarens hemliga nöjen", men den aspekten på 12e huset är inte känd i väst.

Viktigast här är att notera Månen i Stenbocken. Själva Prinsessans sinnelag (psyke) befinner sig i zodiakens mest solitära tecken, den ensamma bergsgeten. Därtill är varje Vågenhoroskop upp-och-nedvänt så att världsbergets höjd (yttre anseende, ära, social status m.m.) här flyttas ner från toppen till horoskopet understa hus, det fjärde huset för det tillslutna, hemmet, det privata.

Förstå själva låsningen för en Vågenpersonlighet som söker medla och harmoniera med omvärlden men vars psyke upplever att hela världen följer med ända in i de egna rummen. En olycklig kombination av persona (ascendent) och psyke (Månen)!


*****

Reservationen mot offentligheten fördjupas när vi uppsöker sinnelagets härskare Saturnus, som disponerar eller förfogar över psyket i kraft av sitt herravälde över detta Jordtecken i lidelsens kvalitet (de kardinala tecknen, till vilket Stenbocken hör, sägs i indisk astrologi representera världslig lidelse/passion och det lidande som kommer av bundenhet till världen istället för andens realiteter).

För var befinner sig denna världens herre, gränsdragaren Saturnus som älskar att mäta och väga allting (och därför en torra förnuftets och vetenskapens tillskyndare)? Jo i 12e huset för avskildhet och försakelser, tillsammans med den "onda" och tumultskapande Mars. Det synes inte finnas någon plats på jorden som bjuder Prinsessan tillräcklig avskildhet från världens stridslarm!

Senantiken kallade 12e sektorn för den onda daimonens hus, vilket i en modern, ateistisk och fullständigt aningslös materialism förvandlats till "tillslutna institutioner". "Förnuftet" har ju gubevars förklarat att det inte finns några andemakter längre.

Och likväl: I avskildhet och dedikation mot sitt högre mål renar man sig från den onda demonen, som alltså är ingen annan än Satan själv, en personifikation av själens besmittelse av denna världens eländen.


Ur reinkarnationsperspektiv syns tydligt att hennes närmast föregående liv inte var lyckligt eller inte slutade lyckligt. Och "ur askan i elden" - här är samma andevarelse en gång till, men nu i ny kropp och en födelse in i Sveriges mest offentliga familj! Jordtecken i Vattenhus bildar flegmatism och en allmänt icke-responsiv läggning. Anden är svag och köttet är starkt.

Ett liv i påtvingad avskildhet kan vara just det som gör att förmågan att lyssna inåt vaknar igen, och den egna identiteten bortom egot går i dagen.

Ska man spekulera att alla dessa signaler om "offer" eller behovet av "befrielse" genljuder av "ouppklarade affärer", och söka Prinsessans föregående liv i något annat av Europas kungahus under det senaste århundradet? Sådana frågor, om varifrån själar kommer och vart de går på sin resa, lyfts av horoskopet. Men som den samling abstrakta symboler det är finns naturligtvis inte några svar här.

Namn, årtal och omständigheterna att ikläda det horoskopiska skelettet har vi i vårt undermedvetna. I en del fall är åtkomsten nekad eftersom det skulle rubba ödesplanen för detta liv. De tidigare liv som t.ex. givit mitt liv dess mening (förklaring) fick jag inte förmånen att se (via drömmar och vakeningivelser) förrän flera år efter de fyrtio. Och tur var väl det. Vid tjugo hade jag inte haft mentala redskap att hantera informationen. Saker och ting kommer när man är redo, som det heter.

Av Prinsessans nio positioner i det vediska horoskopet - de klassiska sju planeterna och de två månnoderna indierna kallar demonerna Rahu och Ketu - befinner sig hela sju i "befrielsens" sektorer!

Detta är remarkabelt entydigt och bekräftar till fullo Prinsessans önskan om en låg social profil, vilket jag genom detta korta skriveri tyvärr inte helt hörsammat.

Men födelsehoroskopet är av stort allmänt intresse då det illustrerar flera viktiga astrologiska principer och livssanningar, bl.a. den om att man måste distansera sig från denna världens snask om man någonsin har tänkt sig vinna åter sin själ från habitueringen - vilket är detsamma som att säga, få bukt med karma som likt fallande dominobrickor fortsätter att påverka själen tills den börjar inventera omständigheterna till att den finner sig här, just nu.


PS. Jag nämnde inte ens att Jupiter, "den lyckliga stjärnan" och symbol för gudarnas gunst stiger i öster vid Prinsessans födelse. Det är alltför uppenbart för att spilla ord på. En prominent Jupiter tycks nästan alltid följa celebriteterna. Se t.ex. närmast föregående inlägg (nytt fönster) om Scarlett Johansson, där härskaren över det stigande tecknet befinner sig i tät koppling till Jupiter. Astrologin känner flera vägar som alla bär till samma mål.


4 kommentarer:

Anonym sa...

går det att läsa ut varför människor upplever henne som kall, arrogant och otrevlig?

Seaward sa...

Trots att jovialiska Jupiter stiger i öster, söker Vågen umgänge med en person i taget ("bästisen" som Vågen vill "harmoniera" med) - ingen öppen famn mot hela världen alltså.

Dessutom är ascendenttecknets härskare Venus i opposition med sin "hembas" och, tyvärr, klen i egoprincipens Väduren. Redan den senare positionen kan upplevas som "om sig och kring sig", som att den inte ger så mycket tillbaka.

Men det är naturligtvis alla placeringarna i Jord i husen som matchar Vattentecknen som skapar en flegmatisk, dröjsam läggning. Solen i Oxen i åttonde kan ge en väldigt inbunden natur, bristande i naturlig social ambition. Och den introverta människotypen uppskattas förstås inte av individer som det är mer utåtriktat "drag" i.

Det kan helt enkelt vara så att den extrema "jordigheten" inte matchar speciellt många individer och därför inte är någon hit, socialt sett. Det heter ju att lika barn leker bäst, och är ett horoskop väldigt "eget" minskar antalet möjliga kandidater som ger "tummen upp". Men det säger ibland mer om omgivningens oförmåga att läsa en person med en särskild stil mer än något om den personen själv.

Till sist måste jag nog säga att Månen i Stenbocken har en smula svårt att bjuda på sig själv, viktig för sinnelag och spontanitet som den är. Särskilt som den disponeras av självkontrollens Saturnus i 12e huset, en livssektor som står för extrem tillbakadragenhet.

Men här går berättelsen ett fullt varv och återknuter till inlägget, som faktiskt antydde svaret på din fråga, om än indirekt.

Anonym sa...

Prinsessan har sin asc i vågen som är ett lufttecken. Alla lufttecken kännetecknas av ett svalt känsloliv. Vid negativa aspekter kan dom även upplevas som kyliga, distanserade, snobbiga, ytliga, arroganta, egocentriska och likgiltiga.Med månen i stenbocken förstärks nog dessa tendenser. Stenbocken kan vara både hämmad, blyg och känslomässigt kylslagen. Solen i oxen kan tyda på att hon innerst inne där någonstans är en varm och stöttande individ mot sina närmaste. Oxen vill sällan ha ett stort umgänge utan hellre ett mindre där alla känner varandra väl. Det är min första tolkning ialla fall utan att gå på djupet med hennes horoskop.

Seaward sa...

Instämmer i alla iakttagelserna!

Luftascendent och dominant Jord kombineras även(på den här bloggen) till något som kallas "rationalism", tendensen att leva ensidigt på förnuftets resonabla sida.

Ofta är dessa en tydlig motpol till yviga och gapiga Eld/Vatten-människor och tecken på en stabil uppfostran.