Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont: T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester? Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver." Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta." Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning." | Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c) JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga): "Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss." (Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice) Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller. |
fredag 11 mars 2016
Den amerikanska drömmen degraderade till en hustruplågare
Jag minns hur vansinnigt trött jag till sist var på Don McLeans "American Pie" som aldrig slutade spelas på Sveriges Radio runt 1972. Jag tror det var Kvällstoppen på P3 som återspeglade den naiva svenska folkets amerikakärlek som låg bakom den här sanslösa hjärntvätten.Om jag inte minns fel, var nämligen "American Pie" en ironi över det amerikanska samhället.
Den vaga aningen bekräftas av AstroDatabank som har artistens horoskop, och där just en socialistisk folksångare citeras:
Pete Seeger kallade honom "den bästa sångare och låtskrivare jag mött sedan Bob Dylan"... Trots att han aldrig blev en superstjärna var han ständigt älskvärd under sina framföranden, lättillgänglig och varm.
Nu har tydligen Don McLean och den amerikanska drömmen flagnat betydligt - den dröm han ifrågasatte redan under åren då USA bekrigade pyttelandet Vietnam med den Store Satans fulla ondska. (Vietnam: Kapitalisterna måste ju för att behålla rätten att roffa åt sig över hela världen straffa länder som vek åt vänster!)
Enligt Aftonbölden har sångarens hustru efter 30 år fått nog av sin makes hustrumisshandlande beteende. Han har behandlat henne "grymt och kränkande". Intressant motbild av sångarens liv bakom hemmets låsta dörrar jämför med den naiva astrologins skildring av en älskvärd Bruce Springsteen-typ på scen framför publiken.
Men det verifierade födelsehoroskopet visar på sprickorna i fasaden:
Rollspelet övertygar verkligen! Lejonascendenten med sinnelaget kombinerat med mjuka och artistiska Venus och därtill en välsignelse från kungamakaren Regulus. I viss mening var McLean ett "one hit wonder", för låten "American Pie" var verkligen en monsterhit.
Men faktum är att indisk astrologi inte uppskattar sinnets kombination med Venus eftersom kombinationen hotar att göra individen för mjuk eller för karaktärssvag och med tendenser att degradera sig genom livets goda. Här är risken överhängande eftersom det goda lejonet smutsas av att härskaren Solen själv gått ner sig i 2a huset för pengar och oralitet. Här har vi visserligen Jungfrun som normalt är ett hälsomedvetet tecken, men pga. andra husets primitiva lust/olust-orientering är det enda som händer här, är att vi får en gnällig petmåns som har åsikter om mat och dryck.
Och den som minns några journalisthoroskop som alla tillhörde vassa eller t.o.m. elaka människor och hur dessa fall uppvisade den SAMTIDIGA aktiveringen av kritiska Tvillingarna och hyperkritiska Jungfrun ser nu hur Mars i det ena attackerar Solen, Merkurius och Jupiter i det andra. Här har kritiska Tvillingarna i 11e idealhuset för den unga USA-kritikern. Men samma symbolik ger också en gemenhet och eftersom Mars är ägare till det fjärde huset för Hemmet och det Privata, framtonar nu bilden av en människa som tenderar att vilja "sätta dit" medlemmarna i sitt eget hem - exempelvis hustrun.
Här är ännu ett exempel som påminner om att bloggaren i sin förtjusning över de nyupptäcka indiska tolkningsmetoderna kanske lagt för stor vikt vid hur planeternas "verksamma natur" kan vara annorlunda än deras essentiella eller grundläggande natur. Mars ÄR en led och ond jävel, en splittrare och krigshetsare, och att Lejonet i första huset förvandlar Mars till en "verksam välgörare" innebär naturligtvis inte att Mars börjar bete sig överslätande som Venus, som närmast horaktigt är beredd att kompromissa bort all sanning och heder bara för husfridens skull. (Solen - intelligensen och sanningen - är mycket riktigt Venus fiende i det hinduiska vänskapsschemat.)
Vad Lejonascendenten innebär, är bara att Mars är med på noterna och att vi tydligen får en dubbelnatur som älskar utåt (Venus) men har Mars fulla stöd när det kommer till att sätta åt dem i Hemmet.
Mars äger också det nionde huset för andlighet och religion, och skulle man tro vissa av bloggens förenklade resonemang (med horoskop utan känd födelsetid), skulle detta vara en fantastiskt idealistisk natur - niondeägaren i elfte huset för sociala konceptioner och ideal. Den unge McLean, en samhällskritiker kanske baserad på det nionde husets högsinnade samvete...
Men titta en gång till på denna förment goda krigare! Den blåa Luften är inte ren utan smutsad av Jord. Detta är inte en ren idealist utan en som vänder kritiken ner mot det konkreta, det jordiska. Det blir allt mer begripligt att detta är ett perfekt horoskop för att kritisera den amerikanska drömmen, där ju självtjänande Jungfrun i USA-horoskopet ockuperar idealhuset: "var och en sin egen lyckas smed utan en jävla massa statlig inblandning" - USA:s ideal är den totalt själviska skitstövelns! Alla zodiakala principer är inte lika goda, några måste bära livet som vi känner det medan andra söker dess destruktion. Materialisterna är alla tveksamma.
Den felande länken här är att detta på ytan så älskvärda sinnelags-Lejon har problem med Merkurius som, trots att den står i sitt härskarläge i Jungfrun och där ger en förmåga med orden. (Jfr. poeten och singer-songwritern Leonard Cohen, född i soluppgången i Jungfrun med Merkurius med sig i första huset.)
Att McLeans rollspel i Lejonet har problem med sitt intellekt och sin kommunikativa Merkurius betyder alltså att vi inte längre kan ge klartecken för Mars i Tvillingarna, även om den är en verksamt duglig krigare när Lejonet söker manifestera sitt majestät. Vi kan här lika gärna få en översittartyp!
Och nu måste jag inflika en ny sak. Efter att ha fräschat upp kunskapen om husen i den hinduiska astrologin, visar sig Oxens naturliga andra hus ha med den egna familjen att göra, med tonvikt på människorna mer än själva Hemmet (4e). Det är därför möjligt att den verksamt onda Merkurius under attack från Mars bättre beskriver McLeans "grymhet" mot sin nära familj (här representerad av hustrun) via andra huset än via fjärde. Men som synes är budskapen snarlika och det handlar ytterst om aggressorn Mars.
Mina tidiga intryck av "elaka" journalister med båda de merkuriska ("diskriminerande", "särskiljande") tecknen tycks ge för mycket hårdhet och hårdheten blir ofta plump eftersom Jord-tecknet drar ner allt till kroppslig eller materiell nivå. Kan tänka mig att den här själv rejält skrumpnade sångaren hånat sin hustru för att ha blivit bedagad. Jungfrun kan vara vidrig i sina låga kommentarer, och detta gäller även de med planeter i sjätte huset som har en slags fixering vid det trasiga och ofullkomliga finns hos alla förkroppsligade människor.
Oxens andra hus för traditionens och vanans makt och identifikationen med materiella resurser (och den nära familjen!) är ännu förhållandevis neutralt, indisk astrologi målar inte upp det på något särskilt sätt. Men när fixeringen vid de lägre tingen når nästa nivå i sjätte huset, har den här tendensen till kropps- eller materiell fixering artat sig till ren olycka. Sjätte (Jungfruns "naturliga" hus) är också fiendskapens hus eftersom själviska människor nu börjat stycka upp marken under sig och snart är tvister om definitioner och gränslinjer i full gång. Jungfrun är tecknet just före utbalanseringen Våg och därför kan vi ana hur skeva perspektiven är här. Och detta har USA som sitt elftehusideal!
Sjätte huset är ett ont hus (dussthana), medan Stenbockens tionde makthus - huset för dem som vill äga hela världens (även om detta bara är att spela herre på täppan hemmavid) betecknas som ett upachaya-hus. Detta är ett hus som inledningsvis är bortom din kontroll (du föds maktlös och fullständigt i förmyndarnas våld). Men upachaya-husen (3, 6, 10, 11) kan påverkas till det bättre genom individens egna val och handlingar.
Någonstans i de inte särskilt klara turerna i McLeans horoskop anar man den genomsnittliga "vänsterkritikerns" vanliga problem: de är ateistiska dynghögar och har förfallit så lågt från andlig godhet att Luft inte längre är ren utan upprörd av det döda stoffet - av Jord (sotlunga). Don McLeans, "verksamt onda" (elaka, falska) Merkurius som bas för en effektiv och mot samhällsidealen kritisk Mars beskriver hur folk som i ungdomen är en frisk fläkt med åren själva kan börja se t.o.m. värre ut än det samhälles avigsidor de en gång kritiserade.
Högersossen Mona Sahlin älskar t.ex. "arbetargrabben" Bruce Springsteen som förråat bedrog en tidigare hustru med en bandkollega. Tjänare och underklass representeras visserligen av den Stora Illgöraren (Saturnus) och detta just för att det är ett tecken på dåligt förvaltade tidigare liv att födas till en snål och fattig miljö.
Eftersom merparten av mänskligheten har det dåligt, ser vi hur merparten av mänskligheten vadar runt i dumhet, själviskhet och fattiga materialistiska fantasier. Det är därför världen aldrig blir bättre, och när en själ föds till rikedom korrumperas den i allmänhet rapidsnabbt (och hittas redan i nästa liv nedpetad till det arma packet igen). Det var om denna majoritet av den depressiva (Saturnus) mänskligheten socialisten August Strindberg kommenterade genom att låta den gudomliga avataren Indras dotter säga att det "är synd om människorna". Ytterst visar också Don McLeans horoskop en av alla dessa det är synd om. De syndar för att de inte vet bättre, för att det är blinda som leder blinda.
Men om Saturnus indikerar egendom (trälar och tjänstefolk är Ägarnas egendom, döda resurser som lätt kan bytas ut så att hjulen snurrar på), ska man inte missa den fiendskap, olycka, ohälsa och mentala problematik som tecknas av sjätte huset och överfört, i Jungfruns tecken. Saturnus känner sig hemma i de merkuriska kommunikationstecknen Tvillingarna och Jungfrun helt enkelt eftersom Merkurius är en vindflöjel som tjänar vilken överhet som helst och förmedlar dennes budskap.
(Jfr mediernas självlögn när de påstår sig tjäna allmänheten med opartiska rapporter. Skitsnack! Det finns alltid en underliggande förnuftsprincip - Saturnus - som kan förklara varför nyheten publiceras när så sker. Men dessa underliggande bevekelser ligger det förstås inte i mediernas intresse att redovisa mer än de genomkorrupta s-märkta regeringsmän som skaffar sig lägenheter som skapar jävssituationer i arbetet eller som pga. eget religionshat manipulerar fram en gräddfil åt satanistklubben Humanisterna.)
Vad innebär det nu att träldomens tecken och hus, de sjätte, har en herre (Merkurius) som så villigt tar emot sin herre Saturnus och söker vara denne till lags? Jo, det är rena rama stockholmssyndromet, där trälen inbillar sig ha något att vinna på att hålla sig väl med sin arbetsgivare. Och det stämmer såtillvida att den slav som kritiserar sin arbetsgivare piskas eller avrättas eller i våra tider - avskedas. Så fiendskapen bland trälarna kommer sig av att de alla rövslickar uppåt och seden tar ut problemen på varandra. Inte minst därför är Jungfrun platsen där man kantigt skaffar sig fiender.
Tibetanska (= hinduiska) astrologen Barbara Pijan har en djupt kunnig sajt och jag noterade nyligen hur hon beskriver sinnelagets Måne i 6e huset som "disproportion" - den analytisk-kritiska oförmågan att hitta proportionerna så länge man är ute på sin sönderdelande vansinnestripp. (Samma analytiska tripp som gjort det kapitalistiska västerlandet och dess medborgare till en så otrevlig miljö.) Barbara Pijan säger här nästan exakt samma sak som den här bloggen, när den kallar Jungfrun (eller 6e huset) för akut ANTI-SOCIALT eller ANTI-RELATIONELLT eftersom detta är bottennivån av söndring innan zodiaken höjer spelet till Luftens nivå och i Vågens tecken (och Venus) plötsligt ser alla de sammanhang som den som fixerar sig vid de särskilda fysiska tingen (eller faktabitarna) per definition måste stå blind och oförstående inför.
Jungfrun och trälarnas sjätte hus är alltså platsen för de talrika massor samlas som saknar förmågan att se proportioner utifrån den övergripande tanken om att det faktiskt finns en Helhet (en ogrumlad själ, en Gud) mot vilken alla de skenbart isolerade materiella fragmenten konvergerar, men vilket enbart den kan se som från Luftens nivå kan se hur "järnfilsspåren organiserar sig i närheten av en magnet". Sjätte huset är ett järnfilsspår och söker därför söndra denna lilla värld ytterligare. Så klart att arbetarklassen (även kritikerna inom den) inte kan se sin position ur ett högre perspektiv. Bristen på överblick gör att de naivt likställer religion med ett "folkens opium" som den onda övermakten lurat på dem och fortsätter leva i blindo.
Bara insikten om en andlig morallag (som zodiaken beskriver den), kan i kombination med rätt händer ge ett samhällssystem som förverkligar inte det kontantlösa samhälle som bara skapats för att de giriga bankerna ska kunna skära kostnader och sko sig ännu mer, utan det samhälle som kriminaliserat vinstmotivet. (Vinst är bara nödvändigt för den sjuka själ som fruktar förlusten, bara den som Döden skrämmer skiten ur börjar bunkra upp i ladorna och fastnar i denna habituerade mentalitet.) Oxen, Jungfrun och Stenbocken: dessa är de tre tecken som tittar på det döda - mot tingen, mot resurserna - istället för att rikta sig mot de högre, andliga (och kreativa) principerna.
Skulle ett samhälle helt bygga på de högre principerna skulle visserligen horbockar och horor återigen födas men inte bestraffas på de gamla hederskulternas vis utan konverteras genom skolning. Även svaga horoskop kan med lite tålamod övervinnas av den själ som föds in i en ambiens eller kulturmiljö som inte tänker som dagens svenska borgare utan mer som, säg, en kombination av ett fridsamt naturfolk och en vetgirig grek.
Alla är inte lika läraktiga så för t.ex. Mona Sahlin och Don McLean skulle man kanske förvänta sig både tre och fyra återfödelser i samma ambiens innan den oceanångare som själen är (den är djupgående!) börjar visa tecken på sann förståelse.
Men allt detta är utopism, drömmar om nästa civilisation efter att den västerländska fallit sönder till följd av sin inneboende oduglighet, sin sekularism och oförmåga eller ovilja hos de makthavande att tänka bortom de skenbart åtskilda tingen. (Var finns Heisenbergers insikt om att materia också är en vågrörelse bland de styrande, och de implikationer för politiken det skulle kunna ha att allt är Ett?)
Jord-elementet (Heisenbergers partikel-perspektiv) är INTE en del av nyplatonismens tredelade själ. Jord ger en kurator eller materialvårdare som sitter och dammar av dött traditionsgods, men det är en tillvarons återvändsgränd. Själar själva tröttnar efter några liv på materialismen, men det verkar som nya tillkommer, som ännu inte penetrerat planeten Jorden.
Det syns som om den hinduiska astrologin på det hela taget lämnat läran om de fyra elementen utanför sitt spekulerande. Åtminstone hittar jag knappt något på nätet av detta delsystem som från första början fascinerat mig. Men själens tre delar stämmer så väl med Luft, Eld och Vatten, som, respektive Nous/pneuma, zoe och psyche eller intellekt, liv och själ. Allt utgår från Intellektet även det liv som ateister och satanister bara kan se ur det psykiska eller "själiska" (obs, "själiskt" inte ens "själsligt"!) perspektivet.
I nästa inlägg återvänder Jungfruns (fiendskapens och den bristande proportionalisterens tecken) i samband med den kvantitativ studie av humor. Men McLean var en morgonnyhet som jag spann loss på, så den fick företräde.
Labels:
Don McLean,
elakhet,
Regulus och Månen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
7 kommentarer:
Jag avskyr också den där låten. Den är ju nästan lika jobbig och stendöd i svänget som Eurythmics sämsta låt "Thorn In My Side", vilken korkade musikkritiker påstår är deras bästa låt!
Skulle bara meddela att en till musikgigant har gått bort, nämligen Keith Emerson. Även här spelar de stora ödespenslarna in:
Under angrepp från transiterande Saturnus långa aspekt transiterar Rahu exakt Emersons Jupiter i andra huset, samtidigt som transiterande Jupiter befinner sig tre grader därifrån. Solen/Ketu/Merk./Venus tranisterar åttonde dödshuset. Emersons Sol/Merk./Mars i Vågen och Måne i Oxen (som är horoskophärskare via AC i Kräftan) disponeras av Venus i Skorpionen, där illgärningsmännen Mars och Saturnus just nu befinner sig. Alltså opposit horoskophärskaren. Transiterande Mars lägger också sin 210-gradersaspekt mot Emersons Saturnus i tolfte.
Bandmedlemmen Greg Lake är också Sol-Våg med Venus (samt Ketu och Jupiter) i Skorpionen och Månen i jordtecken, här Jungfrun. Rahu konj. Algol, Mars konj. Saturnus i Kräftan. Trummisen Carl Palmer har Solen opposit Mars och med 25 procents möjlighet Månen i Väduren, annars Fiskarna. På den tiden jag använde den tropiska zodiaken fann jag det helt följdriktigt att trion bestod av två Skorpioner och en Vädur, då musiken är så marsiansk. Min favoritplatta med ELP är det enda av deras verk som finns i min skivsamling, Brain Salad Surgery från 1973. Den innehåller bl a det makalöst marsianska instrumentalstycket "Toccata".
Jahapp, och igår dog Ken Adam, mästerbyggare av spektakulära scenografier i Bondfilmerna på 60- och 70-talet. Solen i Stenbocken disp. av Saturnus i Jungfrun, Månen i Skytten disp. av Jupiter i Lejonet (födelse efter kl 21 = Månen i Stenbocken). Men han blev åtminstone 95 år gammal. Det enda jag ser direkt här är att Adams Jupiter stod i exakt konjunktion med transiterande Rahu. Tre grader från Emersons Jupiter, som alltså stod exakt opposit transiterande Solen/Ketu i åttonde.
Hur länge ska denna "exodus" pågå?
"i exakt konjunktion med transiterande Rahu"
Rättelse: transiterande Jupiter
Begränsaren i fingerfärdighetens tecken i tolfte huset för förluster. Emerson hade sedan 1994 problem med nerver i händerna vilket medförde att han bara kunde spela med åtta fingrar. Han hittades i sitt hem med ett skott i huvudet. Troligen självmord.
Thorn in my Side är lustigt nog också min usch-låt när det kommer till 80-talets övervärderade syntpop (generiskt och oinspirerat ljud på mycket det årtiondet).
Ska man hålla sig till ett av de dödsfall du tar upp här (manfallet kommer för övrigt att pågå så länge de svenska medierna orkar mjölka det faktum att folk dör, men jag håller med, det känns som en hel del tunga celebriteter stryker med just nu), så väljer jag Keith Palmer för frågan om vad energetisk musik egentligen är. I mina ögon väsnas Vattenelementet i agitation mer än Eld, det eldliknande uttrycker är bara en effekt av Vattnets "tärande" funktion (det assimilerar och förbränner och i den fasen uppfattas som att det bara mumsar i sig). Men liknar Eld eftersom Vatten består den fallna själen med en kopia av Livet. (Vatten och Luft relaterar inte alls och Vatten och Jord är rätt passivt då de naturligt sjunker samman till blomstrande världslighet eller mondänitet.)
AstroDatabank lämnar till läsaren att välja mellan två lika trovärdiga födelseuppgifter som - tropiskt - ger antingen Kräftan eller Lejonet som ASC. För den sideriska zodiaken är det Kräftan, tveklöst, som är Emersons yttre roll. Det gör den robusta Månen i Oxen till ascendenthärskare, och oppositionen till Venus i Skorpionen ÄR absolut förenlig med berörande (om än inte nödvändigtvis punkintensiv) musik. Har ofta funnit mig gilla Vatten/Jord-typerna som gör musik!
Men jag ser att Emerson hade samma typ av Våg som jag; Solen konjunkt Mars (Solen tar över och bränner eller kontrollerar Mars) samt Merkurius. Ett lågmält och lätt depressivt ex med både Sol och Måne i Vatten kallade mig en gång "intensiv", men så hade hon en jupiterisk ascendent svårt hämmad av Jupiters konjunktion med nedtryckande Saturnus. ALLT var för mycket, för intensivt, för den människan. Mars är dock inte utsuddad bara för att Solen har mer lyskraft (visuellt). ”Krigaren” (t.o.m. i Vågen) lever kvar på insidan om i Emersons 4e hus behöver han bara blunda och vända sig in i sitt djup för att komma åt den här starka dubbelelden.
Men här kommer min poäng: han gjorde sig aldrig någon solokarriär eftersom Vågen är en lagspelare. Jämför nu med än mer berömda klaviaturspelaren Rick Wakeman från den progressiva rockens gyllene år. Sol-Oxe och Mån-Stenbock. Han gick bakom ryggen på sitt dåvarande band Strawbs och förhandlade till sig en plats i redan då större gruppen Yes. Man tycker sig se Månen i statusmedvetna Stenbocken. Musiken som en karriärtrappa för detta sinnelag.
Men inte ens detta var tillräckligt för han hade verkligen VÄDUREN (siderisk) i sitt horoskop, Mars i Väduren, och denna typ (har jag mer än en gång noterat i verkliga livet) är vanvettigt egocentriska. Så Rick Wakeman börjar ganska omgående kapitalisera på det kändisskap han grundlade genom ett bejublat solonummer på en av Strawbs album och genom den boost Yes gav honom, och startade en hel jag-centrerad solokarriär. Det blev några rätt intressanta instrumentala progrockalbum (särskilt solodebuten om Henrik VIII:s fruar) men redan 1976 känns han trött och passé.
Men här är inte Elden direkt förknippad med aggression utan med Wakemans flamboajanta och ohämmade skrytsamhet. Pengarna han plöjde ner i sin överdådiga maskinpark på scenen (klaviatur i mängd) påminner om egenmäktigheten mellan Väduren och statusfixerade Stenbocken i deras lägre manifestationer. Likväl var han ju oerhört musikaliskt begåvad…
PS. Självmord passar bra med Solen/Mars i fjärde (aggression vänd inåt). Kanske Emerson fått någon sjukdomsdiagnos som fick honom att säga nej (som Robin Williams)...
Enligt en källa jag sett så skall Emerson ha blivit näthatad. Tydligen led han av någon nervskada i högra armen sedan några år tillbaka som påverkade hans spelande till det sämre. Eftersom han tydligen var perfektionist och följde vad som skrevs om honom på internet, skall han tagit väldigt illa åt sig av skriverierna. Låter nästan lite mer som en skröna, särskilt om han hade tänkt pensionera sig efter den kommande turnén till Japan. Men vad vet jag. Tydligen fanns det troll som hade hånat hans spel på grund av handskadan. Fast tänker även på Phil Collins som lider av någon form av reumatism i handlederna som gör att han inte kan spela trummor längre. Men han har ju inte tagit livet av sig och han är säkert lika duktig på trummor som Emerson var på klaviatur.
Phil Collins blev rik som ett troll genom att förenkla och kommersialisera supergruppen Genesis sound efter Peter Gabriels avhopp. Honom går det säkert ingen nöd på. Men detta är att förytliga hela ämnet... Emerson hade uppenbara problem med "inåtvänd aggression" (vilket Mars visade), Phil Collins har en fenomenalt tursam energi i formen av Mars+Venus i lyckosamma kreativitetens femte hus även om disponenten är ålderdomens Saturnus i 12e förlusthuset vilket visar att allt gott har ett slut...
Skicka en kommentar