Jag syftar förstås på självmotsägelsen i det indigerat moraliserande omdömet om nätdejting, samtidigt som Larsson själv i sin krafts dagar "hade ett älskarinnesystem", med vilket jag utan att ha läst hela artikeln förstår som något i stil med en rent instrumentell syn på kvinnligt, knullbart kött att nyttja efter roterande schema för maximal variation och förnöjsamhet.
Säkerligen sades de här två sakerna vid skilda tillfällen under intervjun, och säg den mörklagda och ignoranta människa som har koll på vad hon säger från en minut till nästa. Där det bloggen kallar "Platons irrationella själ" regerar, finns ingen moralisk ryggrad, inget system. Orden som trillar ur munnen kan ha som upphov något som just hände utanför fönstret, något någon i rummet sade, eller en aromatisk fläkt som passerade näsan. Människan som en pratande åsiktsmaskin, som utan spärrar reagerar på varje stimuli utan att äga någon inre regissör eller censurmyndighet.
Uttalandet om nätdejtingen kunde med andra ord vara blott en affekterad pose - tomma ord ur en ordsmeds mun. Litterära personer sägs ju ha den konstnärliga friheten i ett sekulärt samhälle där lagväsendet har fullt upp att beivra de vidrigheter som den demoraliserade sekularisten tycker det "okej" att falla ut i.
Och visst visar Stig Larssons horoskop att vi har att göra med ett hyggligt exemplar av "dissociationssyndromet", där den ena handen inte vet vad den andra gör.
Horoskop med distorderad Eld (demonen Rahu) och
helt utan Jordelementets kapacitet till "reality-checks"
Larssons horoskop är tungt lokaliserat till den irrationella impulsens tecken Kräftan, fantasifulla och vältaliga i tryggheten i sitt hem (eller bland vänner), men mot världen illustrationer av naturens ängsliga revirprincip.
Kräftan är också sinnebild för den arketypiska kvinnan (Månen är tecknets härskare) och därmed den inkonsekvens som en mänsklig själ uppvisar under de fyra månfaserna. Glöm aldrig att Kräftan därmed också är roten till idén om de kvinnliga musorna till vilka artister som Larsson vänder sig för inspiration! (T.o.m. på ett så cyniskt sätt som att schemalägga den nödvändiga "silen"!)
Jag minns för många år sedan (kanske 1980-talet) att Larsson på radio lade ut texten om hur en dramatiker "måste stå över dikotomin mellan gott och ont", måste "våga" leva på den mörka sidan. Annars skulle författandet bara vara mediokert.
Här hörs då Kräftans eller den lunära (vanvettets princip) så fri och otyglad när dess själiska vattendjup kontrolleras av en fast yttre form (hemmets fyra väggar). Då börjar Vattenelementets fantasidrivna människor loda psykets djup.
Det är ingen slump att jag under min granskning av några godtyckligt valda massmördare noterade i pressen funnit en märklig övervikt på "vattenbaserade" horoskop. Detta är då dem som till skillnad från Stig Larsson tappat fotfästet i sin psykiska fantasier och bokstavligen agerat ut dem istället för att väva in sin personliga förnimmelse av mörkret i ett författarskap.
Och författare är verkligen Larsson. Född under nymånen indikeras den perfekta projektstartaren. Och då Kräftan tillhör Rajas guna - lidelsens kvalitet - indikeras att driftlivet rejält kontrollerar detta livsöde. Jag har inte läst något alls av denne man, men jag kan föreställa mig att det fokuserar stämningar inom de litterära karaktärerna.
Lidelsens kvalitet (i väst: kardinal kvalitet) och Månens fyra kvarter illustrerar väl de "kvinnliga älskarinnorna enligt schema, för att systematisera ett annars kaotiskt känsloliv." Alla myter rinner samman i Kräftans hav av lidelse och vilja att föda mer av samma vara.
Exkurs. Undertecknad saknar planeter i Kräftan, men hennes härskare Månen stiger i öster då jag föddes. Och mycket riktigt drömmer jag ibland vattendrömmar. I en memorabel kort dröm beskådade jag havet om natten. Det glittrande svagt av månljuset som föll på det.
Medan drömobservatören iakttar den vagt krusade yta, händer något. Ur djupen tar en del av vattenytan form och höjer sig som en reliefbild. Det är ett kvinnoansikte riktat mot himmelen. Vagt leende som en Mona-Lisa ligger ansikten en kort stund i vattenytan (gränsen mellan det undermedvetna och det medvetna!) innan fenomenet upplöses och havet åter är still.
Drömmotivet illustrerar förstås en arketyp, och förebådade en period av intensivt intresse för den neo-jungianske djuppsykologen James Hillmans tankar kring psykets inneboende arketyper. Jag tror det här var min undermedvetna anima-figur som här visade sig, min "musa". Ett klart hälsotecken eftersom drömmen lät hälsa att mitt "oceaniska djuppsyke" lever och har hälsan djupt inne i själen!
:-)
Stig Larssons horoskop saknar balans - notera noga den övermodiga hungerns Rahu i stark spänning mot kommunikatören Merkurius. Lustigt nog är denna febriga axel möjligen det utlopp som låter Larsson verka som författare snarare än något än mer bekymmersamt.
Samtidigt är det den här samtidiga huvudaccenten på Vatten och Luft jag tidigare benämnde som "dissociationssyndromet". Men i ärlighetens namn är Larssons inte ett fullfjädrat exempel: Månen i Kräftan är en ren indikation på fantasi, och Merkurius är hemma i sitt eget Lufttecken Tvillingarna och därför en ren indikation på förmågan till seriell logik.
Likväl ser vi av självmotsägelsen mellan de två citaten att det faktiskt råder vattentäta skott mellan Luft och Vatten! Eller? Sanningen är att självmotsägelser innebor redan i Kräftan som sådan, och i Tvillingarna som sådan! För minns om den senare att dess härskare Merkurius är "den snacksalige bilhandlaren" som vrider och vränger orden som det bäst passar.
Kräftans "shiftiness" (undflyende föränderlighet) ligger mer på humörsplanet och i takt med månfaserna genomströmmas själen av olika fantasier och föreställningar vilka i linje med Vattenelementets natur inte har någon som helst logisk struktur. Tänk "kvinnors pladder på kafferep" - här styr den lunära principen till hundra procent och fantasi utgjuts över varje enskilt idé eller observation. När den lunära människan utgjutit sig tillräckligt flyter uppmärksamheten vidare och så repeteras samma sak i samband med ett nytt ämne.
Detta är då Platons irrationella själ, att leva i komplett mörker (fastän individen själv givetvis upplever sig fullt medveten om omgivningen och sina egna sinnesstämningar om än inte om sig själv ur ett objektivt perspektiv). I Vattenelementet är man levande och sinnlig men helt omedveten om sin inneboende ande, det högsta väsensledet i en människa, och det enda som är sant oföränderligt.
Stig Larsson har inte en enda placering i Eld, accentuerad genom ärelystna Rahu (en demon i den indiska mytologin som ville bli odödlig likt gudarna). Därför är han troligen en "förvärldsligad" författare (har aldrig läst ett ord, måste medges), vilket naturligtvis bekräftas om man har ett "schema för sina älskarinnor".
Den renodlade Vatten-människan är "enbart själisk" som kristendomen säger, med tydlig referens till dem som i syndafallet rasat ner i den "sub-lunära sfären" (planeten jorden) så rejält att de inte ägnar de eviga och himmelska frågorna något som helst intresse.
Dock har Larsson firat framgångar med sin dramatik. Och det ska sägas, att det är ett plus att ha den kommunicerande Merkurius i Luft här invid Vattentecknet Kräftan med dess enormt lidelsefulla vattenströmmar. Det gör att Larssons fristående "kommentator" på ett sätt som rena Vattenmänniskor inte mäktar, ändå kan observera och återge sitt fantasifulla psykes innehåll.
Den förmågan att verka i två perspektiv borde saknas hos de Vattendominerade mördare som ENBART levde ut sin psykopatologi på ett konkret sätt. Stämmer detta?
Här är de mördare/dråpare bloggen haft tillfälle att titta på så här långt:
Anstiftare/förövare | Solen | Månen |
Helge Fossmo | Vatten | Jord |
Sara Svensson | Vatten | Luft |
Pol Pot | Jord | Jord |
Mark Chapman | Eld | Eld |
John Gacy | Vatten | Vatten |
Armin Meiwes | Vatten | Eld |
Anders Eklund | Vatten | Vatten |
John F. Thomas | Vatten | Luft |
Phil Spector | Eld | Vatten |
Tim Kretschmer | Luft | Luft |
Ted Bundy | Vatten | Vatten |
En brokig blandning, men det finns en trend: Vattenelementet är inte så lite överrepresenterat vid svår psykopatologi som den som driver mördare.
Eld: 4
Luft: 4
Vatten: 11
Jord: 3
De tre horoskop som accentuerar både Vatten (irrationalitet) och Luft (rationalitet) (Stig Larssons) förhållande tillhör alla kroniska massmördare. Kan det förklara varför Stig Larsson kontinuerligt skriver?
I fallet av Eld och Vatten har vi uppenbarligen istället "passionsförbrytaren", där ögonblickets översvallande känslor kan leda snett. Musikproducenten Phil Spector må t.ex. ha viftat laddade vapen mot sina artister under åren och till sist råkade han fyra av vapnet.
Men det är en annan sak än som i fallet John Gacy och Lloyd Thomas systematiska avverkande av unga män resp. äldre kvinnor. Notera en tematisk hangup hos båda två. Det är typiskt den mentaliserande Luften och det fritt fabulerande Vattnet att fastna på ett motiv.
Kannibalen Armin Meiwes är också Eld/Vatten, dvs under sensationsmens syndrom. Och här är det också en "engångsföreteelse". Meiwes ville så gärna ÄTA en människor och annonserade om den saken! Enstaka mord för "sensationen" att få pröva på människokött.
Anders Eklund är dubbelmördare men också Eld/Vatten, dvs sensationalist. Inte heller där verkar det riktigt massmördarpatologiska vara för handen, eftersom han även roat sig ("sensationalism") med harmlösare upptåg som att blotta sig för kvinnor.
Jag vidhåller att kombinationen Luft + Vatten, när den inte fungerar, leder till svårare mentala störningar än de uppbrusande Eld + Vatten-typerna. Den unge Tim Kretschmer med Luft/Vatten avverkade visserligen tyska skolelever i rask följd för att sedan ta sitt eget liv.
I fallet John Lennons mördare Chapman, med Eld och Jord ser vi istället klassisk äregirighet: Chapman ville bli någon och han tyckte sig uppnå sitt mål genom att identifiera sig med en stjärna för att sedan undanröja denne. Jord är alltid en blockering mot Eldens vilja att leva och åstadkomma något och i de egocentriska typerna bara synas. (Naturligtvis var Chapman född med Solen i linslusens tecken! Vädurens "Se mig, se mig!")
Pol Pot med alla tre indikatorerna i Jord är något av ett särfall och jag vet inte riktigt hur man ska betrakta Helge Fossmo och hans "musa" och sexslav Sara Svensson. Ska de slås ihop som en enda person eftersom den ena hjärntvättade och den andra så att säga bara var händerna som utförde dådet?
Nå, i samband med Stig Larssons rätt att "tänka kriminellt" för att skapa stor konst, och hans remarkabelt aktiva Kräfta på himlen, är har vi konstaterat att Vatten är den springande punkten även för de som tar mordfantasierna ut i verkliga livet.
*****
Merkurius är den för genomsnittsmänniskan kanske viktigaste planeten eftersom den har att göra med förmågan att "mentalisera". Solen är "bara" vår viljeinriktning - det motiv vi rör oss mot. Men den indikerar också vår intelligens, den skärpa med vilken vi förmår uppleva uppgiften för hand i. Den grumliga människan kastar sig direkt på uppgiften och fumlar runt. Den intelligenta går några varv runt problemet och inspekterar det ur alla vinklar och vrår.
Månen avslöjar mer av personligheten och står för sinnelaget. Därmed är den en lika viktig psykologisk indikator som Merkurius. Ja, Månen symboliserar just psyket.
Men det är Merkurius, den silvervingade kommunikatören som har förmågan att flytta sig i förhållande till psykets naturliga patologiserande (fantiserande i förhållande till sin lunära cykliska rörelse). Merkurius (grekernas Hermes) är "frisjälen" som kan besöka ALLA världar, inte bara människans egen inre och subjektiva föreställning.
Som handelsman korsar Merkurius gränser och bekantar sig även med andra folks tankar och föreställningar. Merkurius kan rädda en själ från dysfunktionell patologi! (Notera att patologin i sig som sagt är naturlig. Vi människor på jorden ser inte mycket nyktert, vi föreställer oss saker och ting, och distorderar bilden mer eller mindre bara vi blandar oss in i leken.)
I inlägget om Lady Gaga påpekade jag just att samtidig Luft och Vatten i horoskopet kan leda till "översättningsproblem", särskilt om det är de två nyckelplaneterna Solen och Månen som impliceras). Men det sker åtminstone försök att översätta det irrationella så att det blir "rationellt" (dvs i filosofisk bemärkelse objektivt och upphöjt över det subjektiva psykets begränsade horisont).
Såtillvida är det nästan omöjligt att avgöra vilka horoskop som blir faktiska mördare eller, som Stig Larsson, "förbehåller sig rätten att stå över gott och ont" för att kunna skapa bättre dramatik. Felsteget kan drabba både den vars Merkurius befinner sig i samma element som Sol/Måne och därför inte förmår översätta, det kan drabba den som har Merkurius i ett avvikande element, men "översätter fel" (med mord som följd).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar