Efter Guldpalmen i Cannes slår det mig att jag kommenterade Ruben Östlund 2011 med orden:
...sanningen är att Ruben Östbergs horoskop är som skapat för en rökridåspridare. "Det dunkelt tänkta är det dunkelt sagda." På födelsekartan ser jag inte mindre än två viktiga instanser av "dissociationssyndromet"! Är det så att den första dissociationen blandar bort korten för den andra så att det just blir så objektivt omöjligt att avgöra vilken agenda filmaren har?
Bland de tidiga omdömen SvD återger förekommer bland annat detta: "Östlunds blick för detaljerna i det mänskliga beteendet, särskilt det offentliga beteendet, sviker aldrig."
Nu ska man minnas att bloggen många gånger föreslagit illusionisten som ett bra exempel på mixen av Luft och Vatten, en på inget sätt förvirrad natur man oerhört skicklig på att utifrån sin rationella natur (Luft) kollra bort den simpla publiken som tanklöst konsumerar på sinnesnivån (Vatten).
För den som inte själv är offer för det mytomaniska eller mot livslögner tenderande i den här elementkombinationen, uppstår möjligheten till just en sällsam varseblivning av det bisarra och irrationella i människors beteende! Inte så att den penetrationsförmågan hänger på Luft och Vatten, men symboliken ligger väldigt nära mänskligt beteende eftersom vi är både rationella andeväsen men nedsjunkna i en dunkel biologisk värld, i djurkroppar...
Jag tror inte jag använde solascendenter vid det förra inlägget om Östlund men det är ett lämpligt grepp när det kommer till filmskapare.
Regissören Saturnus står mycket passande i känslodjupets 4e sektor - det vill säga känslodjupet ur regissörens empatiska SolÖga i självutplånandets Vatten. Solens disponent Jupiter står i 12e offerhuset vilket tyder på att han inte är hungrig på framgång till varje pris utan att det här horoskopet faktiskt styrs just i den något ansträngda relationen mellan Saturnus i Luft (den Rationella Själen) och den klart medvetna illusionistens förmåga att styra den expressiva Solen i den alltför impressionistiska Fiskarna lite som den vill.
Att detta kuriösa SolÖga visualiserar folket (Månen) som sin nyckel till framgång (Jupiter) och då speciellt olyckligt lottade människor (Månens disponent i förlusthuset) rimmar faktiskt en smula med Åsa Linderborgs kritik från 2011. Har vi att göra med en extrem typ av Tvillingarnas välkända amoral här?
Horoskopet skulle möjligen klarna om man hade en fysisk ascendent och använda sol- och månditona som komplettering, men som saken står här är jag lika säker på något nu som för sex år sedan med månhoroskopet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar