Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


måndag 14 mars 2011

Tjernobylolyckan (till jämförelse)

Till jämförelse med den pågående kärnkraftskatastrofen i Japan sökte och fann jag den exakta tidpunkten för explosionen i det ryska atomkraftverket i Tjernobyl 1986. En pensionerad expert i AB menar att Japans regering mörkar och att det rör sig om en "sjua", en maximal katastrof - precis som i Ukraina i dåvarande Sovjetunionen.



Vem som helst som tittat in på den här bloggen några gånger ser hur det svarta omen jag kallat "Satans axel" gör skäl för sitt namn. Jag visste inte hur passande beteckningen var när jag började blogga, men kan inte längre tveka.

Oxen och Skorpionen bildar tillsammans den totalt gudlösa materialism vars eländiga representanter svenskarna fått känna på efter att den "fria" marknaden tog hand om elkraften. Här stod vi alla med lång näsa efter att ha köpt Reinfeldt och anhangs lovsång till den goda kapitalismen. En sådan finns inte. Den kommer från Djävulen själv och astrologin kan direkt ringa in när osunda ting är för handen. (Minns påvens horoskop - han bär själv den "sataniska axeln" och den som inte dukar under för Frestaren blir omvänt en hård moralist!)

Det är ett dystert scenario som tornar upp i öster, med dödens Skorpion (analhålet, och allmän symbol för förgiftning, död, etc) i kombination med en "fallen" Måne och liemannen Saturnus.

Jag tänker inte tolka horoskopet men är övertygad om att vi också har en perfekt bekräftelse här på syndromet "sensationalism" där Eld och Vatten ryker ihop. Jag är nu inte kärnkraftsexpert och vet inte hur att korrelera de astrologiska omina med det som faktiskt gick snett när teknikerna råkade "överhetta" systemet hundrafalt just före explosionen.

Jag ritar in den enormt viktiga Saturnus 270-gradersaspekt bara för att påminna om att planeterna även aspekterar husen i vedisk astrologi. Här är det Tjernobyls ryktbarhet (10e) som får sig en rejäl dödskyss i explosionsögonblicket.

Här är en engelskspråkig analys enligt vedisk astrologi (med den sideriska zodiaken) av samma horoskop. Ja, inte helt vedisk, eftersom det galaktiska centret nämns, och det är inte alls en vedertagen del av indisk astrologi. Likväl är det uppenbart att författaren har betydligt mer än mina få års förtrogenhet med det vediska systemet (som jag inte ens praktiserar!)...

Författaren nämner "rävsaxen", där förstahuset är inklämt mellan två onda (Ketu och Mars). Någon kanske känner igen resonemanget från den här bloggen då jag ibland nämnt planeter jag kallat "belägrade" mellan onda planeter.


PS. I den engelska artikeln läser jag något som får mig att höja ögonbrynen: astrologen introducerar den onda fixstjärnan Algol (som också jag noterat effekterna av) och säger att den fordom beskrevs som "Satan's Head in Jewish Astrology".

Inte nog att jag vid ett tillfälle (minns inte vilket inlägg) föreslagit att den här bloggen ska ses som en approximation av hur judisk astrologi kan ha sett ut för 2.000 år sedan, och talar vitt och brett om Satan i zodiaken - det visar sig uppenbarligen att judarna verkligen placerade Satans huvud i Oxens tecken!

Det här är något att ta hem och fundera över för undertecknad. Jag har ett tidigare liv-fragment som jude för 2.000 år sedan, men jag trodde han var trädgårdsmästare... Ett är dock säkert, minnesfragment slinker ofta igenom barriären mellan ego och undermedvetet, men eftersom vi inte minns fullt ut, förstår vi inte att det är historiska hågkomster. Vi tror bara det är dagdrömmar!

Inga kommentarer: