Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


måndag 11 februari 2013

Medieauktoriteten Mats Svegfors, en sann konung

Fd chefredaktören på SvD Mats Svegfors, påvisade genom att helt enkelt räkna ord hur svensk dagstidningsjournalistisk har degenererat sedan 1990-talet. DN, i högsta grad del i denna svenska fördumningsprocess, gick på ledarsidan till yvigt och illa genomtänkt försvar, vilket för mig bara bekräftar att "gammal är äldst". 

Så varför inte titta på horoskopet för föregående generations svenska chefredaktör. Redan när jag var i tjugoårsåldern och politiskt omedveten, upplevde jag SvD som en betydligt intressantare tidning än DN. Där fanns det verkligt intressanta materialet "under strecket", mycket om människan och hennes psykologin - ljusår över den pinsamma ekonomism som väller ut över surfaren som tar sig till SvD:s nätupplaga av idag, i tron om att hitta något som verkligen tilltalar människan inom oss och inte bara det yttre näriga djuret. 

För vad är pengar annat än en markör för tillgången på föda? Mentalitet på djurets basala nivå hur mycket vi än klär upp vårt ätande i snygg restaurangmiljö - matmomssänkt av en regering som inte ens kan stava till ordet kulltur!




Svegfors horoskop är ganska lugnt jämför med de hysteriska konflikthoroskop som brukar resultera när man hämtar inspiration från skandalrubrikerna. Det finns ingen anledning att extra kolorera ett enda tecken till följd av aggressiva planetära aspekter. Ingen dissociation mellan Luft och Vatten eller den yviga och substanslösa Eld/Vatten-konflikten som sågs hos DN:s nyutnämnde chefredaktör Wolodarski. 

Svegfors har förvisso Solen i Eld och Månen i Vatten, men utan att de direkt påverkar varandra och driver upp ett övertryck (som alltid skadar kvaliteten förutom kanske på en teaterscen där het galla kommer till sin rätt).

Tvärtom tycks Vattenelementet fungera utmärkt som en egen domän med sanningsvittnets Fiskarna som emblem för sinnelagets Måne. Än viktigare är att också Fiskarnas härskare Jupiter befinner sig i Vatten, nu Skorpionen. "Still waters run deep" finns inte som svenskt talesätt ("lugna vatten går på djupet"?) men det är just detta som är Skorpionens bästa sida. (Dess patologiska sida har vi sett nog av genom bloggens studier av kriminalitet.)

Vi får alltså en sattvisk (kunskapssökande) Måne i ett sattviskt tecken som vilar på en grund (Jupiter) i ett mörkt, tamasiskt tecken. Hur djupt förmår dessa fiskar simma, hur djupt kan de gräva? 

DN:s Wolodarski är ytligare än ytlig, och åsynen av Svegfors karta gör mig övertygad om att det var han som sökte bemöta förre SvD-mannens kritik. Svegfors har ett emotionellt djupt och sanningssökande horoskop - just en indikation om den typ av journalistisk som den galna kvartalskapitalismen inte längre har fördragsamhet med.

Svegfors har passande nog chefstecknet Lejonet som sitt soltecken, men eftersom den här Solen vilar tryggt i sitt härskarläge påverkar den inte på något sätt undersåtarnas (Månen) arbete på att fördjupa sig. För den gode chefen Svegfors fick journalisterna gräva tills de hittade guld!

Om Solen i Lejonet inte fungerar väl med övriga horoskopet får man ofta en problematisk och dominant personlighet, en "pain in the ass", både med ledarskapsposition men nästan ännu värre om vederbörande saknar makt. Då tär Lejonets symbol ännu värre i det inre och kräver bittert sitt. 

Minns journalisten och Sol-Lejonet Elisabet Höglunds dramadrottningsutspel i medierna och förnärmade svada när hon blev för gammal för åldersfascistiska SVT (en institution som efter borgarnas maktövertagande likt under Franska revolutionen högg huvudena av mängder av gamla trotjänare och förmodade vänstersympatisörer).

Svegfors Sol i Lejonet är dock problematisk! Jag vill inte ens tänka på de strider om auktoriteten han verkar ha haft med sin far eller vilka andra maktkamper han utkämpat. Herre på täppan-planeten Saturnus är ju Solens fiende (och vice versa) och i Lejonets tecken skärps maktkampen! Det är notabelt att Svegfors såg till att få in sin artikel i DN snarare än i sin egen forna tidning! Muckar han gräl, den rackarn? Jag kan tro det. Om Solen i Lejonet är en dominant men ändå fördragsam ledare som inspirerar undersåtarna introducerar Saturnus något hårdare och mer fordrande i naturen (och ledarskapsstilen). 

Hur fungerar nu detta när också kungavärdighetens stjärna Regulus är djupt involverad i den här ledaren som håller andra kort? Bloggen har bara uppmärksammat några få fall där den stora illgärningsmannen Saturnus ställer sig i vägen för Regulus och så att säga annekterar dess välsignelser och sedan använder kungligheten på sitt eget, föga kungliga sätt. Saturnus är materialismens och Joakim von Anka-principen: en som söker lägga tillgångar på hög - MAKTEN som kommer av innehav av materiella resurser. ("The Earth is the Lord and the fulfillment thereof" - knäck den om du kan.) Se bara Svenskt Näringslivs horoskop - där Saturnus och Satan kombineras i makthavarens tionde hus, så förstår du!

Svegfors kontrasterar dock mot Svenskt Näringsliv eftersom han har den goda Regulus med Saturnus istället för lobbyrörelsens kapitalistplanet med den onda stjärnan Algol. Står Svegfors då för den goda kapitalismen, den som behåller något av de fördemokratiska feodala härskarens visserligen absoluta makt men ändå välvilja och omsorg om sina undersåtar? Ja! Om inte fan gått och blivit religiös på gamla dar, är det här en bra indikation på en "gammelmoderat", en sådan från tiden före marknadsliberalismens och ekonomisternas (Reinfeldt) förråande och nedbrytande av vår västerländska civilisation.

Med en så förtätad och svårtydd serie budskap i Lejonet får man tillgripa den indiska astrologins spelregler: den längst komna planeten i ett tecken leder de andra och den planet som har nordligaste latitud vinner "det planetära krig" som uppstår om båda planeterna ockuperar samma grad i zodiaken. (Med andra ord, indisk astrologi tillgriper "hierarkisk höjd" som en tolkningsprincip när planeterna går i jämnbredd!)

Den senare metoden behövs inte, för himlakropparna ligger går på led, om än mycket nära varandra: Saturnus (4), Regulus (6) och Solen (7).

Välsignande Regulus bryter alltså upp snåla och snäva Saturnus försök att kväsa Solens generositet! Strängt tolkat är detta alltså den perfekta Regulus/Sol-konjunktionen snarare än den motsägelsefulla Regulus/Saturnus-konjunktionen. Men Solen lämnar i sin tur Regulus löfte om att bli kung och livskraften eller livsuppdraget följer den planet som hunnit längst i Lejonet: journalistikens Merkurius. Du ser bilden av en medial ledargestalt, eller en ledande kommunikatör, eller hur?

Detta är ett MYCKET BRA horoskop, en indikation om en lucka i tiden med stora privilegier och reserverad för nobla själar. Amerikanska hypnoterapeuten Michael Newton resonerade kring framgången med sin första bok om sina hypnosexperiment, "Journey of Souls" om skillnaden i klientel som han sedan upplevde i sin praktik. 

Efter årtionden med svårt prövade människor (och många ekon från ytterst bekymmersamma tidigare liv) kom nu "lyxturisterna" och ville bli behandlade. Genast höjdes kvaliteten markant på hypnosregressionerna. Bokens framgångar hade attraherat ett mer litterärt klientel, med bättre uttrycksförmögenheter.

Hans sista årtionde av kartläggningar av livet på "andra sidan" via hypnotiserade klienter gjord enorma framsteg eftersom han nu hade mognare själar att arbeta med. Via dessa tusentals regressionsexperiment framtonade en bild Newton inte tidigare kommit åt: själar som inte är tillbaka på jorden pga. svåra karmiska härvor utan själar som är närapå fria från materialismens träck, själar som är här med remarkabelt subtila livsuppgifter, själar som bara återvänder till den mänskliga formen för "finjusteringar". Grovjobbet har de redan klarat av i tidigare liv. Mats Svegfors är tveklöst en sådan själ.


7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har själv haft ett gott öga till Svegfors sedan han skrev en bok om Dag Hammarskjöld, som är en person som jag precis som Svegfors intresserats av, (inte minst hans "Vägmärken"). (Här står om boken och Svegfors bevekelsegrund till att skriva den: http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/hammarskjold-i-ny-dager Som det framgår där har Svegfors en kristen livsåskådning). Och det han skriver i DN håller jag förstås med om. "Anpassa sig till läsarna" som Svd:s chefer försvarar sig med är en omskrivning för kvalitetsfösämring.

Jag kom att tänka på Fredrika Bremer när jag såg Svegfors horoskop, men nu hittar jag inte inlägget om henne här, men jag vet att jag har sett det. Hon hade också sol/saturnus/regulus nära varann i lejonet. Men hon fick inte ett lika positivt omdöme. Hon hade för all del inte Regulus mittemellan antagonisterna och dessutom även mars i lejonet (som dessutom hunnit längst) i attack mot månen i skorpionen. Svegfors har också mars i attack mot månen, men inte i samma tecken.
S

Seaward sa...

Säkert finns massor av självmotsägelser mellan inläggen. Jag glömmer eller dumpar (avashta-metoden) tolkningsmetoder som tidigare använts och väljer ibland förenklingar om det bara är någon viss princip jag vill belysa.

I en del fall tar jag tacksamt mot missljud i horoskopen eftersom de så väl stämmer med någon (ofördelaktig) poäng jag vill göra just då! I andra fall åter kan inläggen vara så gamla att vissa tolkningsmetoder ännu inte hade introducerats. Det går därför inte att reservationslöst jämföra horoskop mellan de olika inläggen.

Eftersom jag har all grafik sparad i min Sideriska-folder på hemdatorn kan jag säkert säga att Fredrika Bremer aldrig har ritats upp som karta. Google-söket uppe till höger avslöjar dock enkelt att hon nämnts i förbigående, men alls inte ofördelaktigt! Här är det inlägget:

http://sidereal.hall-of-man.com/2011/06/isbaronessans-infrysta-iq-horoskopet.html

Det är troligen "isbaronessans" negativa klang som i minnet klibbat fast vid namnet Bremer - "guilt by association" så att säga.

Anonym sa...

Det sista håller jag inte riktigt med om, för jag minns att jag skrev flera kommentarer angående Bremer, och det har inte det där inlägget, som jag kollade in igår. Så jag trodde att du kanske hade raderat det som innehöll kommentarerna. Om Bremers horoskop fanns uppritat där, eller om hon bara omnämndes, minns jag inte. Annars är enda förklaringen att kommentarerna från ovanstående av någon anledning inte finns kvar längre...
S

Seaward sa...

Googlesöket ger detta enda inlägg och även kommentarer indexeras - hur noga vet jag dock inte. Det enda jag raderat i kommentarväg är en del trolligheter i bloggens begynnelse.

Du behöver inte hålla med, men det är klassisk vittnespsykologi att något fult och påträngande eller negativt laddat blir det bestående intrycket som kan färga av sig på minnesbilder av mindre detaljer som sugs in i samma negativa anda.

Denna allmänna sanning har dessutom inget att göra med ev. tidigare kommentarer. För hur skulle jag kunna känna till dem när jag replikerade igår. Du nämner dem första idag och igår sade du: "hittar...inte inlägget om henne". Skriv inte om berättelsens historia vartefter den fortskrider - det är 1984-varning på sånt.

Eftersom jag säger att jag aldrig ritat upp Bremers horoskop är det också märkligt att du behöver rådbråka ditt minne. Som om din minnesbild av hennes karta - om du haft en sådan - skulle väga tyngre än bloggarens genomgång av originalteckningarna som används här på bloggen.

Så många konstigheter på så få rader måste tyda på att Algol invid Månen antyder sin existens!
:-)

Anonym sa...

Nu är jag förbryllad både av att jag (el rättare sagt sökfunktionen) inte hittade mina kommentarer om Bremer och av ovanstående kommentar. 1984? Vittnespsykologi? Enda orsaken till att jag inte kunde hålla med om det där sista var att inlägget i fråga inte har några kommentarer - alltså kunde det inte vara där jag kommenterade Bremer. Ingen anledning att psykologisera. Och ingen anledning att bli irriterad på noteringen om att jag själv inte minns om jag sett Bremers karta el ej; jag väger och prövar alltid andras utsagor mot mitt eget minne el åsikt el vad det handlar om. Och i det här fallet finns alltså ingen motsättning.

Den verkliga konstigheten i det här är inte vad jag skrev igår, utan att Bremerkommentarerna inte dök upp i sökningen. Om nu inget har försvunnit så är väl enda alternativen att sökfunktionen inte är fullkomlig, eller att jag drömt alltihop! Och jag minns kontentan i det jag skrev, att Saturnus som blockerar Regulus/solen symboliserar hennes kamp för rösträtt, och jag nämnde också att hon hindrades i att äta sig mätt som barn av sina föräldrar, bara för att hon som smal skulle bli lättare att bli bra bortgift.
S

Seaward sa...

Googles söksystem som kan läggas på en blogg är inte perfekt. Och känslig. Böjningsformer, bindestreck, allt måste stämma.

Se din andra pågående tråd och min kommentar om Rahus som nyss påbörjat ett angrepp på Vågen. Det är väl mycket balanserande över vad som sades eller avsågs för två, tre år sedan. Åter till de stora vyerna.

Anonym sa...

Ja det är nog Rahu som är boven i dramat, och inte Algol ;-)