Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


onsdag 21 december 2016

Hollywoods schabloner och Saturnus som ramverk



Inför ett foto på "coola snubben" Fonzie från 50-talsnostalgiska tv-serien Happy Days (Gänget och jag) slog det mig att astrologin och den amerikanska filmindustrins överutnyttjande av en liten uppsättning klichéartade rollfigurer hänger nära samman.

Happy Days började sändas på amerikansk tv 1974 och blev ett kulturfenomen med enorm genomslagskraft. Är det inte uppenbart att John Travoltas "coola snubbe" i Saturday Night Fever tre år senare är baserad på samma schablon?

Astrologins 12 typer eller zodiaktecken är tagna för sig väldigt enkla och ämnet blir intressant först när man börjar fundera över de komplexa resultatet av en mängd faktorer som grupperar sig i "astrologiska komplex".

Amerikansk film är i allmänhet så dålig eftersom den tilltalar lågt utvecklade intellekt och stannar vid ytliga typer och enkla grepp. Jämför med de betydligt djupare och mer intressanta figurer som regelmässigt porträtteras i t.ex. brittisk film (bortom västerlandet kan jag inte uttala mig).

Varken "The Fonz" eller de figurer Travolta i huvudsak gestaltat var speciellt smarta och det visar sig i en intervju med nu 71-åriga Henry "Fonzie" Winkler att han som dyslektiker betraktades som byfåne under sin uppväxt i USA på 50-talet. Att han på gamla dagar triumfatoriskt pekar på en livsgärning som resulterat i en och annan producentroll och böcker som boostar självkänslan hos förståndsklena motsäger inte byfåne-stämpeln - se bara de debila patrask som styr Sverige! Framgång och begåvning är på inget sätt korrelerade, den som föds med pengar behöver inte göra många knop i kvicksilverhavet och ändå hittar man dem i maktpositioner. 

En medelmåtta behöver bara adressera dem ett snäpp under dem själva för att framstå som en stor förebild eller ledare! Det är därför astrologin "fungerar" på så många nivåer samtidigt, principerna är desamma men magnituden är olika. Den onde rike våndas över hur han ska förmera sina groteska rikedomar på samma satt som den fattige ondgör sig över sin fattigdom, han som pga. dåligt förvaltade tidigare liv placeras i strykklass i detta liv. Karma är livets barmhärtiga mekanism som ger möjligheten att göra om och göra rätt istället för satanisternas fruktlösa förhoppning att alla ska bli svart när de syndat färdig i detta liv.

Både Winkler och Travolta har känd födelsetid och även om de inte är något tajt "look-alike"-par slår de båda igenom i kraft av samma typ av schablonfigur, en cool snubbe med flottig 50-talsfrisyr och mer känsla för svängig musik än böcker med jobbig text man måste läsa. Går det att se några tydliga tematiska paralleller i båda horoskopen?

Winkler:


Travolta:


Intressant är att båda har ett ÅTERSKEN eller AVGLANS av äkta kunglighet eller bossig dominans! Månen i Lejonet hos dem bägge. Men denna ljusreflektion hänger nu på hur starkt Solen själv lyser på samma himmel och är skiter det sig för båda skådespelarna. 

Winkler har visserligen Solen i sitt mäktigaste hörnläge ("zenit") men Solen i Vågen anses "fallen" är sällan en så hård och stöddig ledartyp som Solen abstraherad från sin zodiakala "miljö". Dessutom drabbas Winkler av ett vanligt fenomen när det gäller just Vågen som soltecken: ofta nog befinner sig teckenhärskaren Venus steget efter och i Jungfrun lider även adaptionens och jämviktens planet sitt "fall". Vad blir kvar? Kanske att spela en ytlig typ som likt Jungfrun söker framställa sig oberoende av det sociala nätverket (eller staten) - i Happy Days hänger den grovt överåriga Fonzie med skolungdom. Har han mc-snubben inga vänner i sin egen ålder?

Travolta har onekligen tio gånger mer karisma än någonsin Winkler i sin ungdom men så hittar man också den intensifierade stämningen i en fullmåne hos honom. Hinduisk astrologin håller detta för att vara ett lyckoomen (för dem som inte blir så darriga av fullmånen att de springer läck - studera Travolta i tidiga roller, som en överspänd och övertaggad rashäst!) Travoltas Sol ligger emellertid risigt i det åttonde "blinda" huset för korruption och död, men han har ändå lyckan på sin sida eftersom Saturnus står stark i ett "friskt" hörnhus. Horoskopet där 8e huset fylls med planeter och där även de inneboendes hyresvärd själv befinner sig instängd i det onda och mörka huset, kan med lätthet skapa fruktansvärda psykologier, hemmablinda för vad de ger ifrån sig och trubbigt avoga. Ibland rena tyranner, speciellt känslomässiga utpressare, toxiska naturer.

Travolta är en usel skådespelare så det verkar stämma att han i princip bara använder de få färger han har på sin medfödda palett, men "orkestrerar" dem utifrån soltecknets härskare Saturnus i "artistiskt" läge i venusianska Vågen i fjärde huset för hem, trygghet och komfort. Saturnus i det här läget ger en djupt sittande fruktan som kan manifesteras i det motsatta: som en cool snubbe som alltid söker se ut som om han har full kontroll. Saturnus är en så frigid planet som tänkas kan, så långt från den animerande och varma Solen som går att komma. 

Här ägs dessutom Solen av sin motpol och fiende men "desarmeras" i någon mån via den mörklagda 8e-huspositionen - därav Travoltas extremt begränsade register som skådis. Tyvärr innebär detta också en motsvarande begränsning av intelligensen, trots den välgörande fullmånen. Poängen är att Månen här mottar så lite ljus från Solen längsmed den "sataniska axeln" i husversionen (2a orala/8e anala). Travolta föddes att manifestera en sådan roll där de materiella omständigheterna helt dominerar. Med privat jetflyg och landningsbana i anslutning till hemmet måste han väl ha sägas förverkligat kungamakaren Regulus löfte om att göra hans hem (Månen) till ett uttryck för EN RIK OCH BESUTTEN MÄNNISKA (2a huset för egen ekonomi). 

Travolta har periodvis varit småfet och Månens förhöjda Lejon-begär i 2a orala huset tyder på en frossare - se bara välmågans Jupiter som ideal (11e) i just det orala och hedonistiska tecknet Oxen. Faktum är att han har Storkorset i dårskapens kvalitet Tamas (Mörkrets kvalitet) aktiverad genom planeter i alla dess fyra hörn. I det lyckosamma 5e huset dessutom den starka Mars i negativt hemmaläge i Skorpionen: dessa typer förtärs nästan av sina djuriska begär. 

Samtidigt har Travolta något lättsamt och befriat över sig, men personligheten förklaras bäst av Kräftascendenten där Vattnet värms upp av att Månen står i ett Eldtecken ("sensationalism"). Eld och Vatten i VIKTIGA kombinationer (som de som berör den personliga ascendenten) ger ofta karismatiska typer. Trots Madonnas lögner om sin födelsetid  kan - via det födelseklockslag fadern uppgivit - noteras en liknande urladdning mellan Eld/Vatten.

Henry Winkler hade bara figuren Fonzie och den amerikanska masshysterin kring landets mytologiserade 1950-tal, sedan slocknade hans stjärna snabbt och jag har bara sett honom göra småroller i buskisartad skräpfilm (som flera produkter av Adam Sandler). Intressant är att filmerna ofta har "hjärtat på rätt ställe" och tar den lilla människan i försvar, hon som inte har det så lätt för sig. Det är också i den egenskapen Winkler enligt intervjun fått en brittisk förtjänstmedalj. 

Faktum är att "litenhet" står skriven över hela hans horoskop. Travolta har den försiktiga och smått defensiva Kräftascendenten med Travolta ("coola snubben" som ett skyddande kräftskal!) medan Winkler ÄR en Stenbock utåt, dvs. genuint avtrubbad och uttryckslös. Som sagt, kallad byidiot som ung. Men det är inte Stenbocken som sådan som ger detta, utan den horribla låsning av vitalitet och energi som ascendenthärskaren Saturnus leder till när den slukar den veka och "fallna" Mars i Kräftan. Den här Jag-och-Du-axeln (1a till 7e) är inte alltför lustig, men framför allt ger den bilden av exakt ett sådant lamslaget mähä som Winkler spelade i Adam Sandlers folklustspel Water Boy där han är en mobbad och traumatiserad fotbollscoach som lyckas väcka sitt sedan länge förlorade jävlarnamma till nytt liv. 

Horoskopet plus några av Winklers filmroller ger intrycket att inte heller han har haft några som helst verkliga kvaliteter för drama utan likt Travolta bara använt sina få karaktärsegenskaper (de flesta stukade). Ja, mer än så, rollerna verkar vara skrivna direkt för hans begränsade register som människa! Med en så prominent Saturnus som i sitt starkaste hörnhus (det västra) blir det begripligt att han spelat enkla typer i hela sitt liv. 

Saturnus är för övrigt inte ens värst stark i väster eftersom den disponeras av Månen, som ligger fängslad i mörklagda åttonde. Vad vi får är i princip en lättviktare, eller bristen på pondus. Redan genombrottsrollen Fonzie var egentligen ingen figur man kunde respektera eftersom han var en ren karikatyr på en tuff ensamvarg (typ James Dean, vars homosexualitet Hollywood noga dolde för den trånande kvinnliga publiken).

Winkler och Travolta har horoskop som på flera punkter påminner om varandras, men framför allt genom att några av punkterna är vandras motbilder: Travoltas Sol i 8e, Winklers Måne i 8e, motsatta ascendenter, båda med dominant Saturnus i ett prominent hörnhus vilket drar mot förenklade och schablonmässiga rollfigurer och gestaltningar. 

Travoltas Månen i Lejonet är här en tursam detalj som i fullmånetider skänker honom en "psykisk intensitet" som är helt frånvarande av Winkler, vars Saturnus dödar hans libidinösa Mars och presenterar betraktaren med en person som bara blir mer slätstruken med årens gång - i intervjun säger sjuttioåringen att han först nu känner ENERGI (Mars) i sitt liv, en första andning som äntligen kommit igång - så sent i livet! (En studie av Winklers planetära cykler skulle troligen avslöja förklaringen till hans senkomna kontakt med sin libido.)

Han var en anomali i Hollywood, egentligen. Varför Winkler bättre hör hemma bland pedagoger än bland skådespelare ser man tydligt i hans "bästa hus", det 9e för religion och filosofi och samvete. Konjunktionen mellan Jupiter och Venus i Jungfrun är en komplex historia där Stenbocksascendenten förvandlar Jupiter till en verksam illgörare men där Venus är exceptionellt god och en yoga karaka - Venus äger och förbinder ett hörnhus för världslig effektivitet med ett dharma-hus för den andliga nivån - så ska man inte glömma att båda planeterna essentiellt är välgörande. 

Samtidigt så binder och kontrollerar Stebocksascendentens härskare Saturnus den dubbelt onda Mars - essentiellt och här också verksamt -  så att Winkler i princip inte har någon elakhet att tillgripa i detta liv. Han kan ha varit en ond pennalist likt Fredrik Reinfeldt i ett föregående liv och nu har hans aggressor helt enkelt knäppts av för att han ska kunna lära sig ödmjukhet och välja de svagas försvar i detta liv. Jag har ett horoskop för en specialpedagog där återigen Saturnus är verksamt god och Mars är verksamt ond men där de två står lodrätt i horoskopet och mäter sig mot varandra. Kontrollen söker underifrån hålla fast aggressorn och aggressorn söker högt och arrogant manipulera Saturnus spelplan och struktur. En stundtals smått kuslig psykologi där ondska tittar fram. Frågan vem som dominerar vem tycks hela tiden spela i personens psykologi. Här är intelligensen begränsad och arbete med störd ungdom är exakt "lagom" nivå för ödet att stabilisera sig. 

Genom att "disciplinera" andra får den egna själen ökad ro och kanske kommer nästa återfödelse att vara en mer genomsnittlig människa utan den "onda vibben" som var så tydlig i detta. I jämförelsen med oppositionen är faktiskt Winklers konjunktion mellan de båda naturliga illgörarna att föredra eftersom den "bättre" av de två håller i den "sämre". (I psykologiska termer kan man naturligtvis tala om represssion.) Detta frigör för hans fina konjunktion i 9e samvetshuset att, så långt den fallna Venus-i-Jungfrun nu förmår, propagera för borgerlig fridsamhet och rätt att göra sig stora (onda) pengar (Jupiter) - jämför USA:s nationalhoroskop och Jungfruns position i 11e idealhuset ("egen lyckas smed"). Intervjun med Winkler slutar med en ärlig oro som man normalt förknippar med Kräftan snarare än stenansiktet Stenbocken! Och naturligtvis, har hans libido/energi nu sent omsider börjar flöda, så är det Mars-Kräftans tendens att också oroa sig som kommer till uttryck här.


Inga kommentarer: