Ett sista ayanamsha-inlägg för den här gången.
Kort rekapitulation: I Indien finns utöver statens beslut om kalenderbasen ett otal korrigeringar för samstämma den sideriska med västerlandets kalender och tropiska zodiak (vårdagjämningen=start i Väduren).
Nyss stötte jag på datasystembyggaren och astrologen Narasimha Raos genomtänkta och moderna variant, inte baserad inte på traditionella och "linjära" beräkningssätt utan på moderna formler ("högre matematik" - be mig inte förklara).
http://www.vedicastrologer.org/articles/pp_ayanamsa.pdfDet borde stämma skeptiker till eftertanke att matematiker på denna
nivå inte fnyser åt astrologi utan tvärtom förmår uppfatta
mänsklighetens snille i den. Indiska domstolar har vid två tillfällen
på senare årtionden dömt till astrologins fördel - den är en vetenskap med logik och exakt
metodik. Vid båda tillfällena var det den globala satanismen eller "sekulära humanister" som bråkat om den saken, precis som chanstagaren
Christer Sturmark nästlade sig in i de fordom beskedliga svenska Humanisterna och
spred frön till hat i landet under flera år.
Utifrån antika indiska källor lyfter Rao resolut bort zodiakens förankring i en eller annan fixstjärna och istället - ledd av dessa gamla texter - knyter den till "hjärtats kammare". I hinduisk astrologi lokaliseras hjärtat till ett månpalats (nakshatra) vilket överlappar med Krabbans tecken.
Krabban står för bröstregionen i väst medan hjärtat lyder under Solen som härskar i Lejonet. Viss oreda! På ett sätt är den gamla indiska traditionen mer konsekvent, även om också väst låtit Sol/Lejon och Måne/Krabba flyta ihop som ett komplementpar och kopplingen Sol, Lejon, Hjärta, fysiskt liv är ett ingrott motivkluster i Väst som vi upplever naturligt... I dessa diskrepanser ser man en äldre mänsklighet kämpa med att tajta till sitt system, men eftersom så få var bildade nog är det begripligt hur sårbart systemet var och att varianter uppstått - precis som med språkliga dialekter.
Efter att ha testat Raos Pushya-nakshatra-baserade "ankarpunkt" för zodiaken på det egna horoskopet (som jag känner bäst), ledde den nya beräkningen till att 10e huset radikalt stärktes i dess fiasko-betonade karriärbrist. Men eftersom detta har varit mitt mål i livet - att aldrig tjäna en mörk och obsolet civilisations närmast satanistiska värderingar - var det snarast ett styrkebesked för Raos förslag.
Då uppstod genast problemet med det andra horoskopet vars "inre andemänniska" jag just testat. Pop-Madonna var enligt konventionell indisk metod trippelvälsignad av positioner som ockuperade samma hus i både det yttre (vanliga) horoskopet och det inre Navamsha för "andesjälen" bakom livsödet.
Skulle nu denna favoriserade konfiguration försvinna med Raos Pushya-ayanamsha var man ju tillbaka på ruta ett igen. Samtidigt har jag börjat tröttna på att leka statistiker, det är uppenbart att man vinner några men förlorar andra med varje val av spelregler. Och hur ska man bedöma graden av välsignelse? Går en enkel vargottama-harmoni mellan yttre och inre horoskop att skilja från en tredubbel? Jag tror bestämt att indierna själva fallit i Räknenissens fälla som är en lägre form av intellekt än den som alla religioner inklusive den filosofiska idealismen (Platonism) kan berätta om!
Att rangordna är en följd av inomvärldsligt tankande där ju själva zodiaken är baserat på oppositioner och ordval som "upphöjd" eller "fallen" planet. Romerska filosofen Plotinos (200-talet) upprepade ständigt i sin platonska kosmologi att den högre intellektsvärlden varav vårt fysiska universum är en kopia av måste delas upp i hackordningar för det lägre intellektet (seriella och logiskt styrda tankekedjor) ska kunna förstå.
Det rena förnuftet är inte ens förnimbart för mänskligheten, förutom för några enstaka "andliga genier" Vid läsning av Plotinos mäktiga och långa utläggningar om Världssjälens och människosjälens konstruktion (sanslöst plundrade och förenklade av snart varenda självutnämnt New Age-guru), inser man snart att detta måste ha varit ett sådant geni.
T.o.m. hinduiska astrologer har vänt sig till Plotinos har jag läst på nätet. Om inte allt var självupplevt i mystisk trans eller expansion av Platons likaledes österländskt färgade kosmologi besatt Plotinos uppenbarligen djup indisk i hinduiska traditioner (vilket bestrids av hans moderna översättare A.H. Armstrong). Idag vänder sig indier till hans texter för att få klarhet i vad deras förfäder tänkte. Nå, det var en idéhistorisk utvikning. Vad antikens väst totalt missade var hur redan babylonierna höll koll på vårdagjämningens bakåtrörelse över tid.
Det är denna glidning indiernas ayanamsha-korrektion söker kompensera för, så att inte den himmelska zodiaken ska gå förlorad (vilket ändå tycks ha hänt att döma av de flera ayanamshas som är i bruk i Indien idag). Den sideriska Zodiaken är den ursprungliga NATURLIGA ORDNINGEN, som kyrkan i väst av doktrinära skäl lärde oss glömma att den handlade om zodiaken. (Släpper man in astrologin igen, har man i princip återintroducerat platonismen som kyrkan förbjöd som hedendom på 500-talet - början på den "mörka medeltiden".)
*****
Bloggaren, andra varvet
Trots att bloggen stannar vid officiella Lahiri ska jag ändå ge Madonnas "inre" karta enligt alternativ ayanamsha, men inte förrän ännu en märklig sak med bloggarens "inre" karta kommenterats.
Raos metod gör bloggarens antikarriär" påfallande (tecknad via både "yttre" och "inre" kartans 10e hus). Men också bloggarens "inre andemänniska" ges en radikalt annorlunda ascendent och mycket talar för också den (kan ses som ett argument för att var och en blir salig på sitt val av ayanamsha).
Med indiska statens Lahiri-korrektion finns en dold krigare i Navamsha, bakom bloggarens rätt stillsamma Sol-Våg i "yttre" kartan, Mars i Skytten är i det inre utmärkt uppbackad av filosofins och metafysikens Jupiter i Vågen. Dessutom "bränner" Våg-Solen den nära konjunktionen med Mars, vilket säger Mars finns där men kontrolleras noga av Solen, som väger tyngre. Dessa faktorer plus det faktum att bloggaren valde en månads fängelse hellre än militärstjänst pekar verkligen på Mars-valören och hur högre filosofi påverkar den och hela komplexet talar för indiska statens ayanamsha.
Men Narasimha Raos metod leder till ett märkligt sammanträffande med en annan sida av det egna livet. Krigaren försvinner ur det inre landskapet och en på många sätt bättre vargottama ("bästa tilldelningen") än "karriärfiasko" (via 10e) uppstår. Nu hamnar både den yttre Månen och den inre i 1a personlighetshuset (dubbleringsominat).
Mer idéhistorisk utvikning: Här kan man fråga sig om den "inre andemänniskan" i själva verket är vad romaren Plotinos talade om där han unikt enligt hans översättare Armstrong, introducerade tanken att även en enskild och kortlivad människa har en evig existens på ett högre plan, i det platonismen kallar det begreppsliga eller "intelligibla" universum (inte åtkomligt för sinnesfixerade individer).
Men när Plotinos ser människosjälen som odödlig ser detta ut som "den inre andemänniskan" - komplett med personlig ascendent - som hinduisk astrologi utläser ur Navamsha-horoskopet! Så vem var först med idén? Ett är säkert, när kristendomen plundrade Plotinos texter på idén om en varaktig mänsklig själ rörde de till den antika verklighetsbilden rejält eftersom de nu hade en judisk upprorsmakare -Jesus - som dött för att ge oss ett liv till. Det är rätt enormt hur det "kristnade" Väst snurrade till det från första början i förbudet mot själavandringstanken och därför gör Plotinos kosmologi helt obegriplig. Nyplatonisten är glasklar i sin redogörelse för att själen alternerar mellan liv djupast ner i Naturens mörka skuggtillvaro - jordelivet - och "viloperioder" då den återfår sin egentliga form som andevarelse.
Romaren ger i själva verket en mästerlig sammanfattning av hur samverkan mellan Naturen och Övernaturen (det intelligibla universum) samverkar och han är klar över hur Dharma håller ihop detta (och karma på individnivå) utan att nämna en enda hinduisk term. Armstrongs översättning av Plotinos är beundransvärd och det är svårt att fatta hur en så spränglärd klassicist inte verkar kunna ett dyft bortom sitt område och missar att det är ren hinduism, det Plotinos talar om i det kosmologiska traktatet "Om problemen med själen". (En analys av likheter och skillnader mellan Världssjälen och människosjälen - hela fjärde volymen av Enneaderna är proppfull av långa och tunga texter ämnet.)
Åter till bloggarens kartor enligt Raos korrektion. Istället för den fritänkande Tvillingascendenten (Tvillingarnas tecken/hus alltid högst upp till höger i denna karttyp) döljer sig i Navamsha en närmast konservativ ascendent och Måne i Stenbocken. Inte helt olikt den tillfälliga svenska kroppens Måne i 1a opposit Saturnus (Stenbockens härskare) i 7e. Faktum är att denna vargottama ("bästa tilldelningen") förstärker födelsekartans ascendent och Måne.
Stenbocken är ett tecken jag haft mycket i livet att göra med början i den biologiska moderns sol och Merkuriustecken (Merkuriuskopplingen mor + son är här tydlig och de hade mycket god kommunikation). Stenbocken hänger med som viktigt tecken på föredettingar: 2 st soltecken, 1 med hämmande Saturnus+Jupiter-på-Stenbocksascendenten, dominant Stenbock i 2-3 affärer som "nästan" blev fasta.
(Obs. Bloggaren är ingen "player" detta är är en stor del av hans "affärer" och "förhållanden" i detta liv. Han har alltid varit överkänslig och hör sällan klartecknet. Först på äldre år har jag i indisk astrologi upptäckt samma övermedvetenhet som fått min inre "daimon" att tacka nej där primitiva män går igång så fort de ser ett par tuttar!)
Efter att ha fladdrat runt många år mellan klipperior dök jag in på en oprövad salong i närheten och blev omedelbart imponerad vilken hantverksskicklighet den några år äldre kvinnan uppvisade. Nu har jag gått till samma ställe i säkert 20 år och vid kontroll visar sig hårfrisörskan ha biologiska moderns Sol i Stenbocken med Månen i Lejonet. Barndomsprägling avgör vem som får fixa med håret? Eller bloggarens Venus-i-Lejonet som "går igång" på dunkla signaler som kanske utspelar sig på själens nivå?
"Eld/Jord-konflikt" resulterar ur dessa tecken men samtidigt motivet att "visuellt behärska den fysiska formen" vilket den verkligen är bra på. (Moderns äktenskap var slitigt med Sol och Måne i två tecken antagonistiska till varandra. Men samtidigt rofylld på egenhand, konstnärlig men drogs mot sömnad och ritade egna kläddesigner - så typisk Stenbocken och form och Lejonets dragning åt det visuella.
Så... "drivor" av kvinnor (modersgestalter?) med Solen i Stenbocken "aktiverar" bloggarens inre formalistiska Mån-Stenbock? Är horoskopkartor ett arv från moderns Stenbocken och dragning åt sömnadsmönster och former? Ett nog så gott argument för Raos alternativa ayanamsha. Men jag föredrar den "berättelse" som officiella korrektionen ger. Mars/vapenvägran på filosofisk Jupiter-grund är en "inre människa" som vägar tyngre än en stark modersprägling!
*****
Madonna, andra varvet
Bloggaren ser skäl för vilkendera metoden (mer märkbar i den rent matematiska Navamsha-kartan än i det vanliga horoskopet).
Mest för sakens skull en kort kommentar till Madonnas båda kartor enligt Raos metod.
Hennes första beräkning: Madonnas Navamsha. Framgång en del av andesjälen?Från det tidigare inlägget kvarstår den partiella vargottama-dubbleringen där Madonna förblir ett Lejon på utsida och insida. Det känns helt rätt och båda metoderna ger alltså samma utslag. Men den här "affärskvinnans" näsa för pengar är mycket bättre placerad enligt Raos metod. Med liten marginal flyttar "det lägre intellektet" (räknenissen) från ett dubbelt svagt läge i emotionella Krabban (musikalisk förvisso) men i 12e materiella förlusthuset. Det sista stämmer illa med hur Madonna som Räknenissa skapat sig en väldig förmögenhet.
Även i Lejonet har en retrograd planet sina problem (Merk: vass tunga, lögner) men den här kalkylerar nu friskt och allt handlar om henne själv (ascendenten). Första är dock ett vinnande hus och Merkurius placering här är bra. Placeringen understryker också än mer än officiella ayanamsha att hon är en fullblodsnarcissist och har varit sådan även i tidigare liv. (En så här scenisk figur kommer inte från ingenstans.)
Jämför med officiella indiska standarden flyttar sig också ömsediga fienderna Solen och Saturnus ett tecken/hus i hennes nya Navamsha. Solen blir extremt lyckosam på i 9e på "insidan" (låg i 8e olyckliga dödshuset enligt officiell korrektion). Ett mycket tydligt tecken på att hennes nyandliga "kabbala-vatten" som jag lite hånfullt nämnde - det skulle faktisk representera något djupt upplevt.
Och att ha "andevarelsens" ascendenthärskare Solen som ägare av universums moralväg (9e i Lejonet) är också imponerande. Låt vara att den "inre" Solen-i-Väduren står med "halshuggningens" Ketu. Den "inre" Väduren ockuperar den goda karmans 5e hus som här innehåller Mars och ambitionens Rahu. När Navamsha återskapar nodernas naturliga opposition, är det ett dåligt omen. När noderna artificiellt hamnar i samma tecken i Navamsha, sägs det innebära fantastiska möjligheter till balans i förhållande till denna illusionens värld.
Rahu och Ketu är den stora symbolen för den negativism som får själar att falla ända ner till denna materiella värld, vi har tallösa själar i nästa värld som aldrig tagit detta förödande steg. Romaren Plotinos påpekade att Alltets själ aldrig "föll" just för att den för "först på plats" och förfogar över allt, denna själ har redan uppfyllt sin potential i universums existens.
Innebär då Madonnas Navamsha att hon alltjämt slavar under Maya (illusionen i denna värld) och att det är självbedrägeri som givit en sådan framgång. Jag kan inte tillräckligt om bruket av Navamsha för att påstå det.
Kunde man välja verklighet ser Madonnas inre liv till och med starkare ut med Raos version men på gott och ont! Detta bara efter en snabb observation.
Att (retrograda) Saturnus byter till Fiskarna och 8e dödshuset har jag heller inte erfarenhet att uttala mig om. Eftersom Saturnus som åldersmarkör betecknar hög ålder ser hon t.o.m. ut att ha lång livslängd på sin sida. Raos metoden ger båda de ömsesidiga fienderna bättre positioner.
Men det är först nu hinduerna börjar den verkliga tolkningen. Rashi och Navamsha ska samstämmas för en förståelse av vad de pekar mot i livets olika ämnen. Bloggaren erkänner, han förblir gladeligen en dilettant som avsmakar en främmande men fascinerande kulturell produkt! Det var väl sent att börja med Jyotish redan när Sideriska rullade igång 2009. Det har ska man med sig med modersmjölken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar