Bloggen startade i mars 2009 med försök att få astrologin att svara på kvantitativa studier. Det närmandet byggde på felaktiga antaganden om vad ämnet handlar om och gradvis har kopplingarna till klassisk väst- och östfilosofi smugit sig in. Samlingssida från tidiga bloggens horisont:
T E M A S T U D I E R - svarar astrologin på kvantitativa tester?

Herakleitos (c 500 fvt): "De som talar med förstånd förlitar sig på det universella, som en stad måste lita till sin lag, och med än mer tillit. Ty alla mänskliga lagar närs av en gudomlig lag, och den har så mycket kraft som den önskar och är tillräcklig för alla och fler därutöver."

Chu Hsi (Zhu Xi), idealistisk filosof, 1100-talet: "Ödet, det är vad som återstår sedan människan gjort sitt yttersta."

Konfucius, kinesisk samhällsfilosof, 500-talet fvt: "Den ädla människan sysselsätter sig med tankar om dygd, den ringa människan sysselsätter sig med tankar om sin egen vinning."
Västerlandets store logiker & mystiker Platon ventilerade ofta orfisk-indiska tankegångar om reinkarnationen och själens rörelse mellan världarna... "Sokrates: Vem än som anländer oinvigd och ofullbordad i Helvetet kommer att ligga i leran. Men de renade och fullbordade kommer att vistas med gudarna." (Faidon, 69c)

JORDELEMENTETS VÄG (karma yoga):
"Eftersom vår identitet med den gudomliga kraften ytterst är obestridlig, (låt oss ha) en fast tro att vi genom att framhärda i vårt utmönstrande oss efter gudens form, tal och stämning, våra handlingar i tiden blir signifikanta och gudens essens slutligen förverkligas av oss."
(Günther - Buddhist Philosophy in Theory and Practice)

Fr.om. nyår 2023 separerades "Sveriges transiter" som ny tagg från den äldre "transiter" som vid 400+ blivit ett oöverskådligt myller.


söndag 16 juni 2013

Bacharach: Templet för sång och dans

Det melodiska geniet Burt Bacharachs födelsetid är verifierad och med denna musikmästare är det därför glädjande att se den indiska astrologins tredjehussignifikation "sång och dans" bekräftad på tydligast tänkbara vis. (SvD)



Att ha sinnelaget i torra och formalistiska Jordtecknet Stenbocken och dessutom stigande i öster skulle kunna vara döden för all kreativitet och en slavisk ängslan inför auktoriteter och överhet. Men detta bara understryker hur viktiga de tolv husen är. Ställer man en specifik fråga ska svaret först och främst sökas i det specifika huset. (Dessutom har Bacharach en "upphöjd" Sol i Väduren för en "egenmäktighet" som inte är av denna världen.)

Det tredje huset betyder ofta "skriftspråklig kommunikation" men med det lätta och rörliga Fiskarna (Vatten) är det inte svårt att se Bacharachs lätta toner som rör lyssnarens emotionella känslosträngar. Den indiska innebörden av det tredje som ett sångens och dansens hus ligger nära till hands, och man påminns om hur herdepojken Krishna med sin blåa hy faktiskt avbildas som en flöjtspelare och som lockar alla till sig via sin musikaliska kommunikation.

I den indiska zodiaken avbildas Tvillingarna (som naturligen korrelerar med det tredje huset) som en man och en kvinna som håller varsitt instrument i hand. Kopplingen är tydlig mellan denna syn på kommunikation som attraherar själarna att återvända till självinsikt och kristendomens Ord eller Logos som utgick från Gud (och blev "kött" eller förkroppsligades i Jesus, bäraren av Kristus eller den platonska traditionens Nous - Guds intellekt). 

Det är troligen därför indierna menar att Månen i Tvillingarna är en naturlig filosof - det låga sinnelaget (Månen) disponeras av Merkurius, symbol för den högre, intellektuella delen av själen. Det är Merkurius logik som påminner oss om att det finns högre lagar även om vi är alltför degenererade för att kunna fatta att dessa inte springer ur människans intellekt utan ur en högre gudomlig verklighet. Låga människor har i alla tider sökt stjäla äran från den äran tillkommer!

Hos Bacharach är nu inte dessa resonemang som tillhör Luftelementet aktuella, utan kommunikation på helt andra "våglängder". Vad som höjer honom till mästarnivån är nu inte enbart den vitaliserande krigaren Mars i tredje huset, där indisk astrologi menar att den gör ett så bra jobb att den är husets signifikator ("bhava karaka"). Nej, det är femettan i den ömsesidiga receptionen mellan ägaren av själsdjupets fjärde hus och tredje kommunikationshusets ägare som förhöjer temperaturen på alla sätt och vis.

Dels för att Eld och Vatten urladdas explosivt vid kontakt och dels för att Mars och Jupiter är planetära vänner och jobbar fint tillsammans. Den ömsesidiga receptionen är enligt indisk astrologi minst lika stark (på gott och ont) som en konjunktion, men bjuder därtill på en bredd eftersom två tecken är aktiverade med samma emfas. (Vid en konjunktion möts två planeter i ett tecken, men planeternas egna tecken impliceras bara.)

Redan den torra och formalistiska Månen grönskar för övrigt (som antytt i färgkodningen i kartan) genom att sinnelagets disponent Saturnus detta år verkar från ett Vattentecken. Eftersom Saturnus, själens form, dessutom är vad antikens tänkare kallade för den "goda daimonen" eller skyddsängeln, är det extra pregnant att hitta den i sitt eget naturliga hus, det elfte idealhuset.

(Jag balanserar här eklektiskt mellan den indiska och den gamla hellenistiska traditionen.)

För alla som inte alls gillar att ha Satans huvud, den onda stjärnan Algol, aktiva i sina horoskop: Bacharach med sina merkuriska antenner i närheten av denna figur bjuder på en alltför sällan sedd och jämförelsevis harmlös läsart. Stjärnan för bundenheten till det fysiska (eller inomvärldsliga) kan också uppfattas som naturens rådare Pan, som händelsevis, precis som Krishna, brukar avbildas med en flöjt! Pan spelar emellertid en melodi som likt sirenernas ute till havs drar ner själen i sinnesretningarnas sömn och omedvetenhet. Krishnas flöjtspel väcker själens högre och noblare sidor! Likväl, Pan som kåtslag är åtminstone vänligare än Satan som destruktiv negativitet (motsvarande ståndpunkten nihilism), även om det bara handlar om grader i helvetet.

*****

Det är lätt att glömma bort vilken ond slavdrivare Bacharach var när han pressade sina berömda vokalister under 60-talet till de nu legendariska inspelningarna. Dessa tecken finns i fullt mått i horoskopet, men det är en helt annan berättelse än den om ett sång- och danshus som anknyter djupt och framgångsrikt till det fjärde huset för djupa, inre känslor.


Se också ett äldre inlägg om Bacharach, musik och de fyra elementen: "Fly me to the moon".

Inga kommentarer: