onsdag 1 juni 2022

Den personliga daimonen hos djuppsykologen Jung

En blivande psykiater slänger sig nedlåtande med västerlandets mest bildade man i modern tid, Carl Gustav Jung.

Trots att bloggaren inte kommit sig för med att granska hans horoskop förrän förra året, kommer här en andra kommentar. Denna gång med sikte på hans personliga daimon enligt den grekisk-romerska stilen som lokaliserar daimonens lott genom en enkel formel som innefattar Solen, Månen och Ascendenten. 

Resultatet för Jung blir lika fascinerande som mannens liv och remarkabla intellektuella kvaliteter (hans triangel i Luft är sanslöst bra, Merkurius hemma i härskarläge i Tvillingarna, det Stora Omdömets Saturnus hemma i härskarläge i Vattenbäraren och allt förstärkt av Jupiter som anses ha en favoriserad position i avvägande Vågen! 

(Jag tycker nästan synd om psykiaterstudenten som själv har god läsförmåga - jämför hennes horoskop på Luftnivån - men uppenbarligen inte intellektuellt omdöme att läsa Jung själv utan bara suga upp Sveriges skeva och reduktiva omdöme om Jung och allt som rör människans gåtfulla psyke.)

Visst var Jung spekulativ men detta följer med en ande som är större än många ens klarar att föreställa sig.


Det årsgamla inlägget kommenterade säkert den väldiga Lufttriangeln och säkert också den sensationslystna Sol/Mån-kombinationen som startar upp Eld/Vatten-krig - dels i honom själv under hans märkliga "galna år" (dokumenterade i Jungs "röda bok") men också i omvärldens emotionellt baserade åsikter - få klarar att tänka på den Luftnivå Jung förfogade över.

Denna gång måste hans fascinerande personliga daimon i Skorpionen granskas. Likt några andra exempel på den personliga daimonen (inte minst bloggarens egen) är Jung skolboksenkel. Både 4e huset för det privat-psykologiska, Skorpionen och skorpionhärskaren Mars hemma ger en sällsam entydighet, inte minst eftersom rent tekniskt Mars-i-Skorpionen står i ett hörnhus (1, 4, 7, 10) - precis som i bloggarens fall och därför lyfts fram extra tydligt som planetär markör för daimonen. 

Jungs daimon eller Rationella Själ ("Översjälen") var i livet som Jung oerhört orienterad mot det djupa psyket - 4e huset för det privata plus Mars-Skorpionens skoningslösa sätt att gå på djupet och inte ge sig!

Och att Jungs Måne i 9e huset för religion, filosofi och grundforskning har denna daimoniska pionjär som fundament, understryker ytterligare viken radikal syn på sinnet Jung hade. Månen kan ses som den lägsta etappen i Platons tredelade Själ och är för övrigt den del som tycks ligga bakom de flesta mänskliga störningar - arten får problem eftersom den inte lyckas realisera sin mänsklighet (Luft) utan förblir ett affekterat djur, styrt av högre intelligenser:


Efter sin ungdoms resor i Afrika levde den hjärtsjuke Jung ett stillsamt och intellektuellt liv. Med hans första hjärtattack följde en spektakulär vision:

https://jungcurrents.com/memories-dreams-reflections-heart-attack

(I länkens självbiografiska excerpt talar Jung om visionen av sin läkares daimon, men han kallar den "the primal form". Astrologiskt rimmar Jungs två hjärtattacker med att hjärtats Lejon är kroppslig ascendent medan Solen, ascendenthärskaren, befinner sig i 12e huset för konvalescens. Kanske kan Solens fundament den attack/Mars-benägna Månen också vara en del detta omen för kroppsliga svagheter.) 

Den lågmälda livsstilen kan anas av såväl det svagt placerade hjärtplaneten Solen (i 12e huset för exil eller reträtt från världen) och kartans exceptionella intellektuella nivå. Luft och i synnerhet den extremt vetgiriga Merkurius och Venus i Tvillingarna i 11e huset för ideal, ideologier och de mest skilda samhällsskick visar hur Jung via sitt mentala allätande knöt samman mänskligheten via folkens och stammarnas tankar och sedvänjor. Och naturligtvis tack vare Saturnus som organiserar och kommer till förstående om Helheter, här placerad i sitt världsligt starkaste läge (faktiskt starkare än daimonen, även om den senare passar förträffligt i 4e huset).

Platon (som Jung lika mycket som någon annan har i sin ryggrad oavsett hur förnekat) använde omväxlande en tredelad och en dual själ, beroende på vad han ville tala om. Den tvådelade modellen utelämnar den vegetativa "månsjälen" och flyttar därmed epitetet "irrationell själ" - till Solen och dess förmåga och vilja till liv. Saturnus eller Sjunde himmelen förblir i båda versionerna symbol för den "rationella själen", helt fri från den affekterade och påverkande Solen. 

Goethes "anden är impotent" tycks mer syfta på Saturnus som gränslinje mellan det kosmiska, det som verkar på vår värld via "de unga gudarna" - planeterna - och det himmelska. Saturnus är dörrvakten som släpper ut och in själar i vårt kosmiska system. Saturnus, varande essentiell Luft i hinduisk astrologi (vilket även antyds i västastrologin eftersom den härskar över ett Lufttecken), kan därför inte direkt påverka den grova och simpla världen i dess gång. Därav dess "impotens". (Ett helt annat synsätt ser anden i Jupiter. Då förklaras dess impotens snarast av jupiteriska 9e husets religion och filosofi - immateriell doktrin som inte i sig kan flytta världsberget, bara dess utövare kan förändra världen.)

Men Saturnus kan via negativa åtgärder strypa, reglera och indirekt styra världen i önskad riktning, precis som Västs ekonomiska sanktioner mot Ryssland sökt släcka elden (alltmedan det hycklande USA smyger åt Ukraina vapen så att ukrainare får utkämpa USA:s krig mot Ryssland). 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.