Peter LeMarc ställer in sin konsertturné i en senkommen chock över att ha drabbats av cancer men övervunnit via cellgiftsbehandling. I AB (även DN, SvD) kommenterar han att han redan i normala fall lidit av svår scenskräck genom åren. Men nu vill han tydligen backa tillbaka och bara reflektera över det inträffade.
Efter att ha ritat upp kartan för födelsedagen (utan klockslag, som vanligt) blir jag smått förvånad att jag aldrig kommit att tänka på det sociala utstötningssyndromet i formen av scenskräck tidigare! Det är ju uppenbart. Vattumannen som stor social grupp, Skorpionen som giftet i psyket - ofta ett tecken som ger irrationella fobier eller djupt sittande fruktan.
Det här är andra inlägget samma dag i det ämnet - se här (nytt fönster) om komediennen Christine Meltzer. Där visade sig det skorpioniska motivet istället som rädslan för vad som kan finnas i mörka hörn i det stora huset!
Det här är andra inlägget samma dag i det ämnet - se här (nytt fönster) om komediennen Christine Meltzer. Där visade sig det skorpioniska motivet istället som rädslan för vad som kan finnas i mörka hörn i det stora huset!
Misstanken kan inte undvikas att det går att "ågrena" sig till somatisk sjukdom, men detta är naturligtvis ett kontroversiellt påstående. Men det massiva mörker som LeMarcs planeter i Tamas guna indikerar beskriver inte enbart den eftertänksamma eller t.o.m. dystra musik som är hans varumärke. (För en annan mästare i den genren, se mina astroanalyser av britten Richard Hawley.)
Planeterna kan också teckna en idé om somatiska olyckor (Mars i Oxen) till följd av ett psyke (Månen) som inte kan förlika sig med Döden (Saturnus i Skorpionen). Som jag sade i texten om Meltzer, fritt citerade Carl-Gustav Jung: "gudarna du inte ville kännas vid återvänder som (psykiska) sjukdomar".
Under en bortträngd fixering finns naturligtvis en anledning som inte sällan måste sökas i tidigare jordeliv. Människan är en ofattbart komplex varelse och hennes essens är naturligtvis tidlös, evig. Precis tvärt emot vad dagens reduktionistiska materialism påstår.
Peter LeMarc är för övrigt ännu av dessa artister man får känslan att svenska folket verkligen tagit till sig (se Vattumän på rad). Och tacka för det, med Månen i Vattumannen för en perfekt match med nationalhoroskopets Sol i samma tecken. Plus, en födelse i Vågen för ytterligare en match med den svenska självbilden - förutsatt att mitt förslag till en Vågascendent (rotad i en materialistisk Venus-Stenbock) kan accepteras.
*****
Löst besläktat med ämnet scenskräck: se även om Jakob Hellman.
*****
En koincidens
Jag råkar ha ett mycket svårt cancerfall liggande här. En man född samma dag som Peter LeMarc men några år senare. Här krävdes fler cellgiftsbehandlingar än normalt - ja, läkarna hade egentligen givit upp, men den sjukes blotta vilja till liv tycks ha övervunnit ödet - som därför strikt talat inte var Ödet med stor bokstav. Den store medeltida filosofen Chu Hsi sade att Ödet är vad som återstår när människan bjudit till till sitt yttersta.
Individen är, trots samma födelsedag som LeMarc, av en helt annan grundnatur. Istället för dominant Tamas (Mörker) hittar vi här dominant Rajas (Lidelse). Han är oerhört glad i livet och har en ovanligt stor aptit på prylar och frågor om utseende och stil för att vara kristen.
Det här faktumet tillskriver jag två faktorer: Månen i yt-draperingens tecken Stenbocken, vilken jag ofta påpekat fastnar i världens fångstnät. Och Vågens tecken stigande i öster ger naturligtvis också en direkt karaktärssvaghet: dess böjelse mot att linda in sig estetiskt. Sade strandraggaren på brutet tungomål: "Vackra svenska flicka."
Men allt är komplext och mångbottnat! Den här ytligare sidan måste vägas mot en födelse exakt i soluppgången, precis som Dalai Lama, en annan Luft-Sol. Den här mannen har haft religiösa visioner. Det medges att Solen i öster bara blir struntviktig narcissism där religionen saknas och pompösa tendenser finns här (se dessutom Mars i Lejonet!). Men det är en genuint god människa i grunden och här, som så ofta, är det Venus (för tillfället i härskarläge) som tar udden av Solens tendens till självupptagenhet.
Nu är Solen och Venus planetära fiender, men i praktiken "vinner" en Venus i härskarläge över en "debil" eller fallen Sol i Vågen. Personen är mycket social och kooperativ. Också Jupiter i känsliga Kräftan i tionde karriärhusposition säger en del. Mannen är djupt, nästan moderligt involverad i andras välgång!
Nu är Solen och Venus planetära fiender, men i praktiken "vinner" en Venus i härskarläge över en "debil" eller fallen Sol i Vågen. Personen är mycket social och kooperativ. Också Jupiter i känsliga Kräftan i tionde karriärhusposition säger en del. Mannen är djupt, nästan moderligt involverad i andras välgång!
Finns då någon minsta gemensam nämnare förutom födelsedagen för att förklara att båda dragit på sig cancer?
Det kan jag tyvärr inte svara på, men hänvisar till en annan studie av två människor födda under snarlika himlar - födda nära varandra i tiden - och som båda fick cancer - nära varandra i tiden, aktriserna Peggy Lipton och Farrah Fawcett.
Det kan jag tyvärr inte svara på, men hänvisar till en annan studie av två människor födda under snarlika himlar - födda nära varandra i tiden - och som båda fick cancer - nära varandra i tiden, aktriserna Peggy Lipton och Farrah Fawcett.
Nu finns det andra som känt sig kallade att forska djupare i sambandet mellan stjärnorna och sjukdom.
As you may know, Noel Tyl (graduate of Harvard University) is one of the world’s most prominent Astrologers, who over the past 30 years, has made an enormous contribution to astrological research, authoring 29 books on Astrology, including “The Astrological Timing of Critical Illness: Early Warning Patterns in the Horoscope”. (www.noeltyl.com)http://www.curezone.org/forums/am.asp?i=333485
Quatsch
SvaraRadera