[Långt inlägg, cirka 6 A4-sidor]
En undersökning i tidskriften The Economist som tyder på "massdöd" i bloggosfären (DN) påminner om att folk i gemen inget har att säga. Sedan Facebook slog igenom har den breda massan hittat sin egen naturliga kommunikationsnivå - enradare som säger något trivialt om vardagslivets gilla gång. En slags överflödig undertext som kommenterar tidens rörelse mot den sista vilan.
Den här typen av kommunikation kanske kan jämställas med nutidsmänniskans tvångsmässiga fotograferande allt och inget dagarna i ända och sedan deras arrangerande av alla bilder i olika album. Gagnlösa försök att stoppa den förbiflyktande drömmen - men så ofilosofiska har dagens konsumenter blivit att de inte längre förstår varför de håller på som de gör!
En undersökning i tidskriften The Economist som tyder på "massdöd" i bloggosfären (DN) påminner om att folk i gemen inget har att säga. Sedan Facebook slog igenom har den breda massan hittat sin egen naturliga kommunikationsnivå - enradare som säger något trivialt om vardagslivets gilla gång. En slags överflödig undertext som kommenterar tidens rörelse mot den sista vilan.
Den här typen av kommunikation kanske kan jämställas med nutidsmänniskans tvångsmässiga fotograferande allt och inget dagarna i ända och sedan deras arrangerande av alla bilder i olika album. Gagnlösa försök att stoppa den förbiflyktande drömmen - men så ofilosofiska har dagens konsumenter blivit att de inte längre förstår varför de håller på som de gör!
I skenet av det svenska nationalhoroskopet är det särskilt träffande att läsa webbanalytikern John Kellys ord, "i Tyskland är bloggar som handlar om handtillverkade leksaker populära...och i Sverige bloggar om hur man målar hus."
Jo, att se om sitt hus är svensken bra på, att döma av all reklam för målarfärg som kastas över en från alla håll och kanter. Och analytikerns ord bekräftar faktiskt mitt förslag till en annorlunda födelsetimma för landet Sverige än den som astrologen och tyckaren Stefan Stenudd kom fram till (se ursprungligt inlägg).
Med Vågens två skålar som landets rollmask får vi en träffsäker återkoppling till typiska svenska mantran, som "Jämlikhet!" eller, "Inget till överdrift!"
Men Vågens härskare Venus kan precisera de här lösa utsagorna långt bättre, genom sin tecken- och husplacering. Kärleksgudinnan Venus/Afrodite har mycket med den inre balansen att göra, och hur en individ på olika nivåer harmonierar med en annan person eller sin omgivning i stort. Jag har ofta återvänt till den tydliga kontrasten mellan den ideala kärleken, Venus i Luftelementets Vågen, och den egocentriska kärlek som regelbundet kan ses då Venus passerar Vågens naturliga motpol - Väduren.
I den senare positionen tycks uppdraget i kärleken först och främst vara att hitta fördragsamhet med sig själv, men inte sällan slutar den här placeringen som en ganska ytlig människa, utan större tålamod att utforska "den andre". Väduren är en viktig symbol och dess "uppdrag" är just att hävda sig själv i världen. Ett enda liv på jorden räcker inte till för att skaffa sig bred kompetens, men den med Venus i Väduren kan lugnt räkna med att flera liv kommer att följa...
Hur hanterar svensken i gemen sin "fixering" vi vågskålarnas motiv, den instinktiva tendensen att söka moderera i alla situationer? Vi kan naturligtvis gå bortom det nuvarande nationalhoroskopet från 1974 och notera att vår nu gällande persontyp uppenbarligen varit på gång.
(Jag vet inte riktigt vilken närmast föregående tidpunkt i Sveriges horoskop som skulle kunna gälla för förra nationalhoroskopet - att backa ända tillbaka till Vasatiden tycks mig dock väl magstarkt.)
Till exempel var Sverige åtminstone nominellt "neutralt" under Andra världskriget. Neutralitet (eller objektivitet) är en typisk egenskap för Vågen, där just måttfullhetens Saturnus är upphöjd. Justitia!
Liemannen och skarprättaren Saturnus ses här tempererad genom sitt deltagande i Vågens Form. Just den här Justitia pryder taket på Rådhuset i München.
Sveriges Venus har en kuriös koppling till vad som egentligen är den upphöjda Saturnus på bilden ovan. Som land är vår rollpersonlighet (Vågascendenten) bojad till landbacken, till jorden. Venus har en relativt ointressant placering i Stenbockens tecken i nationalhoroskopet, med vilket menas att vi hittar vår jämvikt som folk enbart då vi sysslar med praktiska och handgripliga saker!
Därför är det så svårt att överleva som konstnär i Sverige (Venus/Vågen): den dominerande känslan i folksjälen är att hata allt vad som kommer ur konstnärernas själar och händer med mindre det har en övertydlig återkoppling till svenskens sociala verklighet! För att vara vackert (Venus) i svenskens ögon, måste tinget återklinga av Jordelementet, och gärna vara organiserat så att symmetrier framhävs.
Alla dessa estetiskt oskolade svenskar (konsthatarna) är troligen de som menar att ett "hederligt hantverk" består i att snickra och måla på sin stuga eller som skriver bloggar om smink och mode. Det är inte för att föremålen de skriver om är snygga som de avhandlas.
Vad skönhet är, vet svensken inte så mycket om. Vi är, med danske filosofen Søren Kierkegaards klassificering betydlig mer esteter än andliga varelser (och det i andlig medvetenhet man ser vad Skönhet är).
Venus i Stenbocken ger snarare en fenomenal känsla för vad slags för ögat tilltalande objekt som kan massreproduceras. Stenbocken är den stora systematiseraren och "The Artificer" i meningen framställare av konstlade produkter.
Därav svenskens hat-kärlek till "Hötorgskonst" som fyller väggarna i det svenska folkhemmet. (Den tillhandahålls numera av IKEA som ett begränsat antal massproducerade motiv.)
Därför allt detta modebloggande som egentligen inte är något annat än en ändlös hyllning till löpande band-tillverkade konsumtionsvaror. På denna sorgliga nivå har kärlekens och konstens gudinna fallit i det här landet. Här är Afrodite bara teknik och sexleksaker att köpa - titta i kvällstidningarna och se bedrövelsen!
Det är i Venus rätt sterila placering i Stenbocken vi också hittar vårt extremt oäkta mässande om jämlikhet. Venus i just detta Jordtecken förvandlas till en legalist, en literalist och det är Jordtecknen som har den pinsamma tendensen att driva exklusivistiska linjer som söker förbjuda pluralism.
Det är denna Venus jag tycker mig ana när den manliga halvan av svenskarna beklagar sig i tidningskolumner över att svenska kvinnor gjort sex till ett förhandlingsvapen. Männen får RÄTTEN till lite sex förutsatt att de gör disken och andra jämlikhetsdoktrinära saker. Jo, nog kan Saturnus ta bort glädjen ur Venus fröjder alltid! Och i Sverige känner vi av den här sjukan. Den kom på posten med vår konstgjorda (kvoterade) jämlikhet.
Svensken tycker för övrigt inte om sitt nya mångkulturella jag - nationalhoroskopet visar att folksjälen är rent reaktionär när det kommer till förmågan att älska! Här är Venus disponent Saturnus intressant att notera: den restriktiva planeten ligger och täpper till nionde huset för utlandet. Saturnus bindning till "avmätta" norra månnoden tycks få svenskarna att uppfatta allt utländskt som något bestraffat, något lägre stående.
Venus i kylslagna Saturnus händer "bränner" alltså till särskilt i frågan om kärlek till utlänningar (nionde huset). Hur parodiskt att vi från inhemskt perspektiv då anser oss vara stora vänner av utlandet - i formen av ideligt lyxresande till varmare platser!
Nationalhoroskopet är minst sagt lite asymmetriskt, det som gäller andra tycks svensken inte kräva av sig själv. Sällan märks detta så tydligt som i hans negativa inställning till religion (en annan niondehusfråga) medan han själv är den mest fundamentalistiska natur jag någonsin sett. För missa inte att svensken viftar sitt sekulära baner värre än någonsin de kristna korstågsfararna. Sicken dubbelmoral i detta låglänta land.
Men värst "suger" horoskopet kanske på punkten svensken och hans förhållande till långväga resande. Är det inte till Thailand svensken reser för att befria sig från sin inhemska kärlekslöshet (Venus i ett sterilt tecken)? Och hur löser han problemet när han väl kommit utomlands? Jo, fortfarande som en Stenbock - genom att förhandla sig till köpt kärlek med thailändska prostituerade.
Som den duktiga affärsman svensken tycker sig vara genomför han en lika steril sextransaktion utomlands som hemma med sina tekniker, tidningstips och sexhjälpmedel. Det är så sant, vart man än går, har man sin skugga med sig.
Venus i Stenbocken berättar givetvis mycket även om den svenska kvinnan! Och minns att vi talar om alla och ingen - nationalhoroskopet kan sägas porträttera någon slags statistisk Medel-Svensson eller en tendens i samhällsbygget.
Den svenska snittkvinnan förevisar således maximal fokusering på sitt yttre och på sin sociala plats i hackordningen, men till Stenbockens problem hör att tecknet just bara står för ytan, samhällsytan. Den svenska kvinnans förhållande till hemmet (fjärde huset - kvinnans traditionella plats och "yrkessfär" är problematisk med Venus (identifikation) i ett sterilt tecken.
Venus i Stenbocken försakar äkta emotionell tillfredsställelse för att kunna mäta sig med världens normer. Som jag en gång tänkte om kvinnliga poliser, "de här människorna är ju mer män än männen själva". Venus i Stenbocken är inte naturlig, den är villkorad av formgivarplaneten Saturnus.
Kvinnors kamp för att slippa hemmet och bli könsneutrala produktionsenheter (minns att Saturnus äger arbetsmyrorna), blev möjlig först genom att först låtsas som om det inte finns en naturlig hackordning i skapelsen, som att allt är skapat jämlikt, och sedan likförbannat agera utifrån den saturniska hackordningens princip och börja klättra mot männens gamla höjder! Det finns mycket orimligheter i det svenska nationalhoroskopet som den duktiga svensken helst inte vill se.
Allt det här, det medges, var en väldigt lång utvikning. Frågan gällde ju svensken och hans besatta byggande på sitt lilla hem på jorden. Och det är här Venus husplacering i nationalhoroskopet sätter pricken över i. Venus befolkar som sagt den fjärde sektorn för hem och kapitalvaror.
Att i fjärde huset för hem och kapitalvaror leva ut hela denna jordbundna och materialistiska Venus anala böjelse mot organisatorisk perfektion, perfekt planering etc, är kanhända det minst patologiska uttrycket för en svenskhet som inte har någon koll på djup andlighet alls.
Man måste fråga sig hur sexiga alla dessa prefabricerade kökslandskap centrerade kring spishärden svenskarna köper för dyra pengar och baxar hem till bostaden egentligen är. Är detta verkligen vad Afrodite sysslar med hos snittsvensken? Den kärlek vi förmår uttrycka gör vi genom att bygga och underhålla ett hus för den egna gruppen.
Fast egentligen, är det inte det mänskligheten alltid har gjort? Sveriges horoskop beskriver alltså den lägre gränsen för en civilisation om man ser till Venus i fjärde och Månen (hemmet) i nybörjarens tecken Väduren. Vi är som vilken beduinstam i öknen som helst, varken bättre eller sämre.
Eftersom vi är ett land av rationalister (Luft/intellektualitet men enbart applicerad på konkreta och handgripliga "Jord"-situationer), ser vi inte själva vår inskränkthet. Nationalhoroskopet tillhör den typen som har skygglapparna på och redan från början filtrerar bort information som inte direkt kan översättas i något praktiskt, inte kan relateras till den egna jordmånen.
Den här texten, till exempel, saknar all nytta för den "enbart-externe" svensken. Att jag alls skriver den, beror på att det naturligtvis föds massvis av människor hela tiden med större potential på sin himmel än nationalhoroskopets, men som inte hittar något utlopp i den nationella kultur som förvisso har lågt i alla de hustak vi hamrat ihop. (Förutom om saken gäller naturvetenskap och teknik. Se även svenskens hemelektronik - hembio och kommunikationsapparater som ännu mer av den förfallna Venus i kapitalvarornas sektor...)
Ta också t.ex. svenskarnas exempellöst dåliga filmkonst. Venus i Stenbocken igen. Samma Venus fungerar å andra sidan mycket bättre för bildhuggare eller de som skär till i tyg - eller, som sagt, köper skinande metalliska apparater.
Det är till syvende och sist en fråga om vad man vill göra i det här landet med sin kapacitet till kärlek. Prata om mat eller kläder och du har massorna med dig. Venus kanaliseras då enbart genom sinneskanalerna och ingen ser den äkta Venus. Hon kommer nämligen bara till de som börjat vakna upp till andlig medvetenhet och det - det ingår inte på programmet i det sekulära Sveriges skolning av medborgarna.
Att gå en sådan väg kan t.o.m. kosta dig en karriär, vilket jag blivit medveten genom åren då jag sökt jobb med konst- och religionshistoria i mitt cv istället för något "användbart". Svenska personalrekryterare är dummare än höns, de klarar inte ens att översätta en typ av examen till en annan och förstå vilka kompetenser som ligger inbäddade. I Sverige bockar vi av punktlistor istället för att tänka intellektuellt.
I nationalhoroskopet har "fyrkantiga" Saturnus kapat och tagit kontroll över hela fem av åtta himlakroppar! Solen, Merkurius och Jupiter i Vattumannen, Venus i Stenbocken - som det här inlägget uppehållit sig vid, samt dess täta bindning till södra månnoden Ketu. Det säger kanske något om den svenska inbundenheten och mentala ofriheten.
Se också "Fetaste mannen & svensk karaktärsbrist" för en annan vinkling på Vågascendenten och dess härskare Venus i Stenbocken.
Med Vågens två skålar som landets rollmask får vi en träffsäker återkoppling till typiska svenska mantran, som "Jämlikhet!" eller, "Inget till överdrift!"
Men Vågens härskare Venus kan precisera de här lösa utsagorna långt bättre, genom sin tecken- och husplacering. Kärleksgudinnan Venus/Afrodite har mycket med den inre balansen att göra, och hur en individ på olika nivåer harmonierar med en annan person eller sin omgivning i stort. Jag har ofta återvänt till den tydliga kontrasten mellan den ideala kärleken, Venus i Luftelementets Vågen, och den egocentriska kärlek som regelbundet kan ses då Venus passerar Vågens naturliga motpol - Väduren.
I den senare positionen tycks uppdraget i kärleken först och främst vara att hitta fördragsamhet med sig själv, men inte sällan slutar den här placeringen som en ganska ytlig människa, utan större tålamod att utforska "den andre". Väduren är en viktig symbol och dess "uppdrag" är just att hävda sig själv i världen. Ett enda liv på jorden räcker inte till för att skaffa sig bred kompetens, men den med Venus i Väduren kan lugnt räkna med att flera liv kommer att följa...
Hur hanterar svensken i gemen sin "fixering" vi vågskålarnas motiv, den instinktiva tendensen att söka moderera i alla situationer? Vi kan naturligtvis gå bortom det nuvarande nationalhoroskopet från 1974 och notera att vår nu gällande persontyp uppenbarligen varit på gång.
(Jag vet inte riktigt vilken närmast föregående tidpunkt i Sveriges horoskop som skulle kunna gälla för förra nationalhoroskopet - att backa ända tillbaka till Vasatiden tycks mig dock väl magstarkt.)
Till exempel var Sverige åtminstone nominellt "neutralt" under Andra världskriget. Neutralitet (eller objektivitet) är en typisk egenskap för Vågen, där just måttfullhetens Saturnus är upphöjd. Justitia!
Liemannen och skarprättaren Saturnus ses här tempererad genom sitt deltagande i Vågens Form. Just den här Justitia pryder taket på Rådhuset i München.
Sveriges Venus har en kuriös koppling till vad som egentligen är den upphöjda Saturnus på bilden ovan. Som land är vår rollpersonlighet (Vågascendenten) bojad till landbacken, till jorden. Venus har en relativt ointressant placering i Stenbockens tecken i nationalhoroskopet, med vilket menas att vi hittar vår jämvikt som folk enbart då vi sysslar med praktiska och handgripliga saker!
Därför är det så svårt att överleva som konstnär i Sverige (Venus/Vågen): den dominerande känslan i folksjälen är att hata allt vad som kommer ur konstnärernas själar och händer med mindre det har en övertydlig återkoppling till svenskens sociala verklighet! För att vara vackert (Venus) i svenskens ögon, måste tinget återklinga av Jordelementet, och gärna vara organiserat så att symmetrier framhävs.
Alla dessa estetiskt oskolade svenskar (konsthatarna) är troligen de som menar att ett "hederligt hantverk" består i att snickra och måla på sin stuga eller som skriver bloggar om smink och mode. Det är inte för att föremålen de skriver om är snygga som de avhandlas.
Vad skönhet är, vet svensken inte så mycket om. Vi är, med danske filosofen Søren Kierkegaards klassificering betydlig mer esteter än andliga varelser (och det i andlig medvetenhet man ser vad Skönhet är).
Venus i Stenbocken ger snarare en fenomenal känsla för vad slags för ögat tilltalande objekt som kan massreproduceras. Stenbocken är den stora systematiseraren och "The Artificer" i meningen framställare av konstlade produkter.
Därav svenskens hat-kärlek till "Hötorgskonst" som fyller väggarna i det svenska folkhemmet. (Den tillhandahålls numera av IKEA som ett begränsat antal massproducerade motiv.)
Därför allt detta modebloggande som egentligen inte är något annat än en ändlös hyllning till löpande band-tillverkade konsumtionsvaror. På denna sorgliga nivå har kärlekens och konstens gudinna fallit i det här landet. Här är Afrodite bara teknik och sexleksaker att köpa - titta i kvällstidningarna och se bedrövelsen!
*****
Det är i Venus rätt sterila placering i Stenbocken vi också hittar vårt extremt oäkta mässande om jämlikhet. Venus i just detta Jordtecken förvandlas till en legalist, en literalist och det är Jordtecknen som har den pinsamma tendensen att driva exklusivistiska linjer som söker förbjuda pluralism.
Det är denna Venus jag tycker mig ana när den manliga halvan av svenskarna beklagar sig i tidningskolumner över att svenska kvinnor gjort sex till ett förhandlingsvapen. Männen får RÄTTEN till lite sex förutsatt att de gör disken och andra jämlikhetsdoktrinära saker. Jo, nog kan Saturnus ta bort glädjen ur Venus fröjder alltid! Och i Sverige känner vi av den här sjukan. Den kom på posten med vår konstgjorda (kvoterade) jämlikhet.
Svensken tycker för övrigt inte om sitt nya mångkulturella jag - nationalhoroskopet visar att folksjälen är rent reaktionär när det kommer till förmågan att älska! Här är Venus disponent Saturnus intressant att notera: den restriktiva planeten ligger och täpper till nionde huset för utlandet. Saturnus bindning till "avmätta" norra månnoden tycks få svenskarna att uppfatta allt utländskt som något bestraffat, något lägre stående.
Venus i kylslagna Saturnus händer "bränner" alltså till särskilt i frågan om kärlek till utlänningar (nionde huset). Hur parodiskt att vi från inhemskt perspektiv då anser oss vara stora vänner av utlandet - i formen av ideligt lyxresande till varmare platser!
Nationalhoroskopet är minst sagt lite asymmetriskt, det som gäller andra tycks svensken inte kräva av sig själv. Sällan märks detta så tydligt som i hans negativa inställning till religion (en annan niondehusfråga) medan han själv är den mest fundamentalistiska natur jag någonsin sett. För missa inte att svensken viftar sitt sekulära baner värre än någonsin de kristna korstågsfararna. Sicken dubbelmoral i detta låglänta land.
Men värst "suger" horoskopet kanske på punkten svensken och hans förhållande till långväga resande. Är det inte till Thailand svensken reser för att befria sig från sin inhemska kärlekslöshet (Venus i ett sterilt tecken)? Och hur löser han problemet när han väl kommit utomlands? Jo, fortfarande som en Stenbock - genom att förhandla sig till köpt kärlek med thailändska prostituerade.
Som den duktiga affärsman svensken tycker sig vara genomför han en lika steril sextransaktion utomlands som hemma med sina tekniker, tidningstips och sexhjälpmedel. Det är så sant, vart man än går, har man sin skugga med sig.
Venus i Stenbocken berättar givetvis mycket även om den svenska kvinnan! Och minns att vi talar om alla och ingen - nationalhoroskopet kan sägas porträttera någon slags statistisk Medel-Svensson eller en tendens i samhällsbygget.
Den svenska snittkvinnan förevisar således maximal fokusering på sitt yttre och på sin sociala plats i hackordningen, men till Stenbockens problem hör att tecknet just bara står för ytan, samhällsytan. Den svenska kvinnans förhållande till hemmet (fjärde huset - kvinnans traditionella plats och "yrkessfär" är problematisk med Venus (identifikation) i ett sterilt tecken.
Venus i Stenbocken försakar äkta emotionell tillfredsställelse för att kunna mäta sig med världens normer. Som jag en gång tänkte om kvinnliga poliser, "de här människorna är ju mer män än männen själva". Venus i Stenbocken är inte naturlig, den är villkorad av formgivarplaneten Saturnus.
Kvinnors kamp för att slippa hemmet och bli könsneutrala produktionsenheter (minns att Saturnus äger arbetsmyrorna), blev möjlig först genom att först låtsas som om det inte finns en naturlig hackordning i skapelsen, som att allt är skapat jämlikt, och sedan likförbannat agera utifrån den saturniska hackordningens princip och börja klättra mot männens gamla höjder! Det finns mycket orimligheter i det svenska nationalhoroskopet som den duktiga svensken helst inte vill se.
Allt det här, det medges, var en väldigt lång utvikning. Frågan gällde ju svensken och hans besatta byggande på sitt lilla hem på jorden. Och det är här Venus husplacering i nationalhoroskopet sätter pricken över i. Venus befolkar som sagt den fjärde sektorn för hem och kapitalvaror.
Att i fjärde huset för hem och kapitalvaror leva ut hela denna jordbundna och materialistiska Venus anala böjelse mot organisatorisk perfektion, perfekt planering etc, är kanhända det minst patologiska uttrycket för en svenskhet som inte har någon koll på djup andlighet alls.
Man måste fråga sig hur sexiga alla dessa prefabricerade kökslandskap centrerade kring spishärden svenskarna köper för dyra pengar och baxar hem till bostaden egentligen är. Är detta verkligen vad Afrodite sysslar med hos snittsvensken? Den kärlek vi förmår uttrycka gör vi genom att bygga och underhålla ett hus för den egna gruppen.
Fast egentligen, är det inte det mänskligheten alltid har gjort? Sveriges horoskop beskriver alltså den lägre gränsen för en civilisation om man ser till Venus i fjärde och Månen (hemmet) i nybörjarens tecken Väduren. Vi är som vilken beduinstam i öknen som helst, varken bättre eller sämre.
Eftersom vi är ett land av rationalister (Luft/intellektualitet men enbart applicerad på konkreta och handgripliga "Jord"-situationer), ser vi inte själva vår inskränkthet. Nationalhoroskopet tillhör den typen som har skygglapparna på och redan från början filtrerar bort information som inte direkt kan översättas i något praktiskt, inte kan relateras till den egna jordmånen.
Den här texten, till exempel, saknar all nytta för den "enbart-externe" svensken. Att jag alls skriver den, beror på att det naturligtvis föds massvis av människor hela tiden med större potential på sin himmel än nationalhoroskopets, men som inte hittar något utlopp i den nationella kultur som förvisso har lågt i alla de hustak vi hamrat ihop. (Förutom om saken gäller naturvetenskap och teknik. Se även svenskens hemelektronik - hembio och kommunikationsapparater som ännu mer av den förfallna Venus i kapitalvarornas sektor...)
Ta också t.ex. svenskarnas exempellöst dåliga filmkonst. Venus i Stenbocken igen. Samma Venus fungerar å andra sidan mycket bättre för bildhuggare eller de som skär till i tyg - eller, som sagt, köper skinande metalliska apparater.
Det är till syvende och sist en fråga om vad man vill göra i det här landet med sin kapacitet till kärlek. Prata om mat eller kläder och du har massorna med dig. Venus kanaliseras då enbart genom sinneskanalerna och ingen ser den äkta Venus. Hon kommer nämligen bara till de som börjat vakna upp till andlig medvetenhet och det - det ingår inte på programmet i det sekulära Sveriges skolning av medborgarna.
Att gå en sådan väg kan t.o.m. kosta dig en karriär, vilket jag blivit medveten genom åren då jag sökt jobb med konst- och religionshistoria i mitt cv istället för något "användbart". Svenska personalrekryterare är dummare än höns, de klarar inte ens att översätta en typ av examen till en annan och förstå vilka kompetenser som ligger inbäddade. I Sverige bockar vi av punktlistor istället för att tänka intellektuellt.
I nationalhoroskopet har "fyrkantiga" Saturnus kapat och tagit kontroll över hela fem av åtta himlakroppar! Solen, Merkurius och Jupiter i Vattumannen, Venus i Stenbocken - som det här inlägget uppehållit sig vid, samt dess täta bindning till södra månnoden Ketu. Det säger kanske något om den svenska inbundenheten och mentala ofriheten.
*****
Se också "Fetaste mannen & svensk karaktärsbrist" för en annan vinkling på Vågascendenten och dess härskare Venus i Stenbocken.
Jag hamnade på en liten fest under midsommarhelgen.Alla var tillsynes väldigt sociala och pratsamma.Men efter att ha suttit mellan två damer som nonstop pratade om sina obyggnationer av badrum mm mm så gav jag upp om att få konversera och bara satt av tiden.Det slog mig att det alltid är såhär när man träffar folk,det talas bara om renoveringar.Jag har så tråkigt och önskar så att det någon gång kunde pratas om livet men icke.Människor i det här landet är inte särskilt socialt begåvade...Där är det faktiskt skillnad på de invandrare jag träffar.De frågar alltid om mina barn och om min man.Och berättar gärna hela sitt livs historia fast man aldrig träffats förr.Jag har kommit att uppskatta detta lite framfusiga sätt mer och mer.
SvaraRaderaMvh MN
Just det! Montesquieu hade rätt med sin klimatlära. I det vintriga Sverige har människan blivit fixerad vid kräftskalet som ska skydda henne från väder och vind.
SvaraRaderaKräftan = Hemmet
Vilket associerar till den skrikiga Maud Olofsson (c). Hon har den mest extrema "försvarsinstinkt" (Kräftans tecken) jag någonsin sett hos en politiker, Sveriges egen uppvarvade Madonna!
:-)