Någonsin undrat varför Stellan Skarsgård tycks specialiserad på slätstrukna och råttbruna roller, inte sällan med ett ondskefullt drag över sig? (Dogville och en hoper andra insatser.)
Jo, för att han astrologiskt är satt till världen att verka helt och hållet genom de negativt polariserade, världstillvända Jord- och Vattenelementen. Och jord och vatten bildar som bekant någon slags brungrå gegga.
Den korrekta sideriska astrologin placerar alla de sju klassiska planeterna inom materialismens sfär, och de matematiska entiteterna norra och södra månnoden, fastän i Eld- och Lufttecken, är i det här horoskopet helt passiva.
Det är inte konstigt att aktören sedan lånar sin röst till en guidad tour i något så prosaiskt som ostarnas värld. Hans själva födelsetecken Oxen, vilket just är matkonsumtionens och den homeostatiska balansens tecken.
(Men märk att indisk astrologi med rätta poängterar, att där klockslag och ascendenttecken saknas, berättar Månen - sinnelaget - mycket mer om en människa på dess månatliga runda genom zodiaken än Solen, som tillbringar 30 dagar i varje tecken.)
Sinnelaget (Månen) i Jungfrun (mera materialistisk Jord) gör dessutom Skarsgård till en smula kinkig när det gäller vad han kan tänkas mumsa i sig. Alla ädelostar är inte födda jämlika...
Skarsgård måste verkligen sägas ha kommit så långt en skådespelare någonsin kan komma på basis av dessa två alldagliga element. Det går faktiskt inte att förstå denna himmel utan (den okända) födelsetiden.
Men man skulle t.ex. kunna tänka sig att Skarsgårds själ surfade in i det här livet just som "den lätta framgångens" Jupiter steg i öster eller någon av den lokala himmelens övriga tre angulära lägen - en prominent Jupiter är ett vanligt omen i många Hollywoodhoroskop. Med Jupiter på sin sida behöver man inte göra många knop för egen del - dörrar öppnas närmast magiskt...
För dem som gör sig stora namn och tar hem Oscars, se de mer elektriska Eld- och Luftindividerna etiketterade "kreativitet".
*****
Låt oss nu göra ett enkelt tankeexperiment. Vad behöver vi tillsätta för att inte bara agera vardaglig på vita duken utan därtill tänka ut en hel föreställning av jordbrun vardagsrealism, med dess register av sinnliga känslor och förnimmelser och, inte att förglömma, dialog?
Märk väl, vi talar inte science fiction, symboliska dramer eller annat krångel, utan bara uppgiften att plita ner och arrangera ett stycke vardag för vita duken.
Jag skulle vilja föreslå en slev av det mentaliserande Luftelementet - men UTAN någon som helst Eld. Det senare skulle genast introducera mer buller och bång och action, givet att Jord är så statiskt och flegmatiskt att det skulle bli hårda konfrontationer om även Eld var närvarande.
Scener kan visst förekomma i vardagslivet, men erfarenheten visar att när Eld adderas till Jord, blir det mer än bara scener, skilda former av patologi står för dörrren. Och detta är nu inte det typiska för vårt tankeexperiment: att fånga essensen av skapare av vardagsrealistisk film.
Givet att vi redan har Jord och Vatten som dominant faktor, är vilda fantasier som i science fiction eller filosofiska eller metafysiska filmämnen, om än inte uteslutna så i vilket fall högst osannolika. "Skomakare, förbli vid din läst!"
Och det är precis denna lilla slev av mentalisering i ett i övrigt totalt jord- och känsloorienterat horoskop som utmärker regissören Lasse Hallström! Det är dessutom Luft i den första, mest primitiva av mentaliseringens tre faser.
I Vågen avvägs mentala komponenter i sökandet efter samstämmighet med Platons Det Ena, Det Goda, Det Sköna, och i Vattumannens tecken fullbordas arbetet i Luft med konceptualiseringen. Vattumannen skulle kunna jämställas med Platons Idé eller Form i tankens värld.
Men Lasse Hallström håller sig till Tvillingarna - Luftens initiala manifestation: den ordinära kommunikationen, springet hit och små replikskiften. Det här är som i den prosaiska vardagen, där orden inte läggs på guldvåg för att bli maximalt konforma med deras förlagor i Platons idévärld. I den rörliga värld Tvillingarnas symboliserar har Luften (mentaliseringen) ännu inte "frusit" och blivit till grammatisk organisation eller uttryck för tidlösa reglerande Former.
För Luft på dess högsta, mest organisatoriska nivå, föreställ dig en fullgången dataprogrammerare eller Karin Frostensson (med både Sol och Måne, intelligens och sinnelag i Luft, Vattumannen resp. Vågen).
Men märk väl, hos Lasse Hallström ligger faktiskt Saturnus (Vattumannens härskare) i Tvillingarna. En regissör och handhavare av Former! Månen, Venus och Saturnus = stämningar och känslor, mentaliserade och dikterade (för aktörerna att gestalta)! Visst, stämmer analysen! Detta horoskop illustrerat bokstavligen steget efter att "bara stå, fåordig, och se fysiskt verklig ut" - vilket är Oxen på dess miniminivå.
Hallström är socialrealismens demiurg på vita duken, och han bygger för detta medium vardagsnära historier (Jord + Vatten) vilka också innefattar människobarnens dialog (eller solipsistiska monologer). Hans egen fördelning på de fyra elementen visar hur han använder det han blivit tilldelad maximalt och hur klok han är att inte försöka något som han "inte har det i sig" att göra.
*****
Se även ytterligare specialstudier av den negativt polariserade människan (i nya fönster):
Peter 'Poltava' Englund
Alex Schulman
Mickey Rourke
Knastertorrt (Om Jordelementet)
Fexeus som hyliker
samt...
Platonismens irrationella själ (med Annika Falkengren och Ted Bundy som exempel)
Anmärkning. Att tolka horoskop enbart efter de fyra elementen är naturligtvis helt otillräckligt. Likväl har undertecknad efter övergången till den indiska eller sideriska zodiaken tyckt sig märka att elementen återigen "funkar" - precis som de måste ha visat sin sanna karaktär i antiken, före väst valde en zodiak som kom mer och mer på glid för vart århundrade som förflöt.
Hej en fråga ställer du horoskop privat ?
SvaraRaderaHej! Svaret är nej. Sedan jag upptäckten den mer kraftfulla indiska varianten för bara dryga året sedan, är jag åter själv student.
SvaraRaderaDen oproportionerliga mängden astrologiska inlägg återspeglar så här långt en ny fascination inför de fyra elementen.
De tycktes mig inte särskilt träffsäkra i den västerländska (tropiska) zodiaken. Men med den sideriska zodiaken tycker jag mig nu se hur de måsta ha fungerat som "psykiska realiteter" (föreställningar) i antiken.