Politiker som inte förverkligat sant välmående i sig själva är förbrytare och ska aldrig tillåtas leda andra. Så enkelt kan man summera en av Plotinos mest skoningslösa uttalande om kriteriet för att få rätt att kalla sig verklig människa. Den romerske tänkaren drabbar med full kraft särskilt i Sverige, där medborgarna fostras till att bli produktions- och konsumtionsmaskiner som drivs enbart av låga sinnliga behov: den svenska staten odlar fram varelser som inte ens är verkliga människor! Det är djur eller märkliga varelser som betjänar Maskinen (samhällssystemet).
...Det är uppenbart...att människan har perfekt liv genom att inte bara äga sinnesförmögenheter [tillsammans med de besjälade djuren] men också resonemangsförmåga och intelligens.
Men är hon då annorlunda från det perfekta livet när hon har det? Nej! Hon är överhuvudtaget inte en människa med mindre hon har det perfekta livet, antingen potentiellt eller faktiskt (och om hon har det i aktualiteten kan vi säga att hon har befinner sig i ett tillstånd av välmående).
Men kan vi säga att människan har detta perfekta slags liv inom sig som en del av sig? Vi [platonister] hävdar att andra människor, som bara har det potentiellt, har det som en del, men den människa som är "högvälboren", som faktiskt är detta liv och har passerat över i identitet med det, [har det inte utan] är detta perfekta liv. Allt annat är bara något den här människan ikläder sig och du kan inte kalla det en del av henne eftersom hon bär det utan att vilja. Det vore hennes om hon förenade det perfekta livet till henne genom en viljeakt.
Så vad är då det goda livet (eudaimoni) för en aktualiserad människa? Hon ÄR vad hon har, är sitt eget goda. Det Transcendenta Goda är orsak till det goda i henne; faktumet att Detta är gott skiljer sig från det faktum att Det är närvarande i den sanna människan. Det finns evidens för detta i det faktum att människan i detta tillstånd inte strävar efter något annat, för vad skulle hon söka efter?
Enn 1:4, Armstrong s.183
Det här stycket som slutar som en nyplatonisk hyllning till buddhismens utsläckande av alla låga begär, är intressant för astrologin om man minns att människans sanna identitet är hennes soltecken (och inte t.ex. måntecken eller ascendenttecken). Fastmer som hellenistisk (väst-)astrologi brukade kalla Solens naturligas 5e hus för "eudaimonins hus", välmåendets hus vilket via astrologins dekadens i västerlandet blivit ett simpelt nöjeshus för låga spelar- och klippartyper, ett närmast hedonistiskt område i personhoroskopet!
Inlägget om polisrötan innehöll en liten utvikning under stycket om NOA-befälet Staaf som läsaren som missade det rekommenderas. Det 5e huset knöts fordom till härskaren, kungen eller kejsaren men har pga tidernas dekadent kommit att handla om t.o.m. sorgliga VD-typer och andra i ledarposition. Även om 10e makthuset i ett världsligt horoskop indikerar t.ex. regering och riksdag som en maktsfär, måste 5e alltjämt sägas indikera de faktiska makthavarna, även om korrupta länder som Sverige lyft personansvaret från dessa numera ofta livsfarliga brottslingar eller egocentriska karriärister.
Svenska politiker gör väl i att hemlighålla sin födelsetid eftersom förmodligen knappt någon skulle befinnas acceptabel att företräda folket och dess vilja. Se bara hur regeringen Magdalena Andersson gick rakt över huvudet på befolkningen och litade på att medierna skulle hjärntvätta hårt och effektivt när det stod klart att landet skulle ansluta sig till USA:s imperalistpolitik (NATO).
Den symboliska kung Carl XVI Gustaf föll naturligtvis direkt in i ledet. Säg vid vilket ingånget vapenexportavtal han inte varit närvarande som ett ornament?
För honom finns faktiskt något så ovanligt som en födelsetid (plockad från en svensk sajt som fått uppgifterna om flera kungligheter från kungahuset). Äger kungen det perfekta välmående (eudaimoni), den djupa lycka som utgår identifikation med den egna själen?
För första gången på bloggen inkluderar den här kartan daimonens lott, vilket är en potentiell konflikt eftersom hinduisk astrologi inte använder den här punkten. Men med minsta vett kan man hålla isär de två traditionerna och studera båda samtidigt!
Den ömsesidiga receptionen - Krabbascendentens Måne i Vädurs Eld och samtidigt Vädurens härskare Mars i Krabban ger kungens emotionella natur och troligen en känsla av att de officiella roller som följer med 10e huset är emotionellt tärande och en oönskad belastning.
Krabbascendenten med Lyckans lott i 6e graden visar samtidigt hur ovanligt privilegierad hans familj/Krabban är, och lyckopunkten vävs in i den ömsesidiga receptionen så man förstör att 1a husperson och makt är sammanflätade.
Däremot är det inte mycket bevänt med den bakomliggande daimonen som ser ut att vara en verkligt materialistisk ande som glädjer sig åt 2a huset och kungens alla materialistiska sysslor som medierna bara ibland fäster uppmärksamheten på. Detta är en daimon i det grekerna kallade Hades portar, 2a huset i Lejonet kanske indikerar en i princip död kung, en enbart symbolisk kung utan egentliga maktbefogenheter?
Fastighetsaffärer är egentligen inte en 2a-husfråga utan sorterar under 4e huset för fasta tillgångar. Intressant nog tycks symboliken ändå peka tillbaka på äganderättsprincipen Oxe eftersom 4e här ägs av Vågen, dvs. Venus, och Venus själv befinner sig i idealhuset och Oxens tecken! 11e kan också ses som 2a ekonomihuset räknat från 10e karriär/makthuset. Kungen är verkligen om sig och kring sig i sina monetära affärer, och horoskopet tecknar en högst mänsklig figur snarare än en hero eller guda-daimon i mänsklig förklädnad.
10e huset är heller inte en övertygande position för Solen, som borde representera INNEHAVET AV EUDAIMONI eller utflödet av själens överflöd av inre lycka. Tionde huset, noterade brittiska mästerastrologen Charles Carter tidigt under 1900-talet, har så lite ett hus kan ha med den inre eller äkta människan att göra (Solen, atman). I tionde huset är allt SPEL UTÅT, FÖR GALLERIERNA. Detta är en Sol som förbrukar allt krut på den yttre (ceremoniella) rollen av makthavare. Ingen av horoskopets två "daimoniska" symboler övertygar och nog får man ofta intrycket att kungen skulle velat ha fötts till någon annan...
Som en tredje punkt att inspektera naturligtvis eudaimonins eget 5e hus, den "naturliga" sektorn där en solkung kunde förväntas ha Solen (naturligtvis avviker nästan alltid verkligheten från astrologiska idealföreställningar).
Här gnistrar det ändå till en smula, men i DOLT VATTEN ("Naturen älskar att dölja sig" - Herakleitos, tidig student av de fyra elementen). Femte husets tillfälliga ägare kan här sägas vara stand-in för Solen och en bättre position för Solens eldiga vän Mars än i 1a personliga huset går inte att tänka sig. Visst anses Mars "fallen" i Krabban och svår att locka fram någon heroism ur, men den är en hejare på att skydda de sina och de ämnen den "känner för".
Och därmed är man tillbaka vid den "sensationalistiska" (rubrikskapande) Eld/Vatten-konflikten igen, förstahus personen sammanflätad med den officiella personan i 10e huset (jämför gärna kungens oroliga Eld/Vatten-krig med nyligen nämnda DN-Wolodarskis). Det är kanske inget härskarmaterial i klassisk mening, men man kan räkna med att den här kartan inte bara tecknar hans fars oturliga död i flygolyckan utan också det öde han skulle möta som en halvt kidnappad kung i det socialdemokratiska Sverige.
PS. Det tål att upprepas: Daimonens Lott i Lejonets tecken, om man bortser från Hades portar eller 2a husets materialism, en intressant symbolkombination med tanke på att Daimonen väljer att representera sig som en solkung i 10e huset!
PS2. Ett halvt dygn efter det här inläggets publicering kommer AB på att det kan vara lämpligt att puffa för en kommande dokumentär om kungen, signerad medarbetaren och antimonarkisten (?) Åsa Linderborg:
https://www.aftonbladet.se/kungligt/a/JQnkPJ/ny-dokumentar-om-kungen-av-asa-linderborg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).
30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.