lördag 4 juni 2011

Dior - vidskeplig materialist


I Naturens våld: undersätsigt krypa för kvinnan

Över den rofyllda frukosten en lördagsmorgon: radioporträtt av modehuset Diors grundare. Detaljspäckat och intressant om ett tragiskt och stört livsöde.

Det är häpnadsväckande hur mycket bättre den äldre sideriska zodiaken beskriver Christian Dior när man jämför med radioprogrammet Stils framställning och den koncisa biografin på AstroDatabank där också ett AA-klassificerat födelseklockslag ges (födelsecertifikat i hand).



En homosexuell man som dyrkade sin mor och utifrån det bandet byggde upp en inre föreställningsvärld inte avbildade kvinnan utan en idealiserad bild av henne - i kläder som de såg ut ett århundrade tidigare. Vilka zodiaktecken hör man i detta? 

Knappast den tropiska zodiakens Sol-Vattuman och Mån-Kräfta eftersom Vattumannen i västerländsk tradition har tillskrivits ett progressivt drag genom ett tvivelaktigt raserande av det antika härskarskapsschemat så att tecknet forcerat parats med Uranus istället för det klassiska schemat Saturnus.

Men den allt igenom materialistiska borgarkombinationen Jord och Vatten, Solen i Stenbocken och Månen i Kräftan stämmer perfekt, särskilt som den här kroppsnära kombinationen spänner mellan 4e huset för Modern och Hemmet och 10e huset för Karriär och Social Status. 

Det är bara det att hela zodiaken kan uppfattas som bakvänd: Moders- och kvinnosymbolen tvingats upp i icke-jagets sektor, dvs. den spelade åtbördens tionde offentliga hus. Omvänt objektifieras eller förtingligas själsdjupets innehåll (själen som "feminin", som container) genom att Jordelementet och den yttre formens Stenbock landar i innerlighetens fjärde hus. Eftersom Solen i Stenbocken är naturligt solitär där Solen i Vattumannen är extremt social, passar den sideriska zodiakens budskap oändligt mycket bättre på Dior, som var en extremt skygg man som levde sitt liv tillslutet i sitt hem och hade få nära vänner!

Dior beskrivs som konservativ, borgerlig och att han lanserade en ålderdomlig, daterad, kvinnoform påtvingad kvinnokropparna via korsett, ligger naturligtvis i den konservativa ibland rent reaktionära attityden hos Sol-Stenbocken - tecknet vars härskare Saturnus är långsam och konservativ eller konserverande (se inlägg om hur Saturnus i aspekt med Venus tycks konservera individen, bevara ungdomlighet.)

*****

Modersfixeringen ges av båda zodiakerna eftersom måntecknet är detsamma, men det är intressant att stanna till inför den inre fabelskaparens planet uppe i tionde huset, naturligen tillhörande den yttre formens Stenbock. Givet att Dior kan vara modebranschens mest legendariska namn är det passande att hitta astrologiska budskap som verkar som en ren skolbok i ämnet! 

Detta är astrologi i dess mest ovedersägliga!

Dior var alltså torsk på de ytor människan kan ikläda sig för att dölja sin vägran eller oförmåga att acceptera sig själv som man är kroppsligen är - jag har tidigare noterat den här kopplingen mellan mode och homosexuell störning. Adolf Hitler, med sin kärlek till uniformer och strukturer, försökte sig ung på en konstnärskarriär som inte slog så väl ut. 

Också en ung Christian Dior drogs mot konsten genom några år, som gallerist (1928-32). Båda de här ytfixerade männen har Vågens tecken stigande i öster, tecknet förknippat med Venus som de högre konstarterna.

Borgarfaderns väg, ägare av en växtnäringsanläggning (dynga!), lockade naturligtvis inte en Vågascendent, tecknet som i sin idealisering av Venus är känt för att skygga inför livets solkiga sidor. Intressant nog är ändå karriäraxeln (från Hemmet/4e till Offentligheten/10e) just en klättring genom lergegga från början till slut.

Men designern i honom är ändå framträdande och ges av första och femte husen tillfälligen befolkade av Lufttecken ("kartritningen i den osynliga Luften"). 

*****

Den djupa otillfredsställelse som av nödvändighet åtföljer en materialistisk livsstil (Jord + Vatten) tycks i Diors fall ha återspeglats i att han lade på alltmer vikt, frustrerad över att med den homosexuelles klassiska ytlighet spanat på unga män vilka förmådde honom - en ond och negativ cirkel hos den ytliga människan. Det här kan delvis utläsas av den kritiska Vågascendenten som på inget vis alls kan sägas vara en normal utblick på livet.

Till att börja med idealiserar han, och redan det stöter bort alla som inte delar samma idéer (se t.ex. många av den här bloggens inlägg där en värdegrund eller idé styr tolkningen av horoskopet). Vore människan bara en gris, dvs konstruerad av Jord och Vatten, skulle arten vara liga fryntligt grymtande som en gris, att glatt rulla sig i leran. Livet är så enkelt om man ger upp sin högre natur och "bara" är människa!

Går vi till Vågascendentens disponent Venus ligger den i Vattumannen i femte kreativitetshuset. Vattumannen är tänkaren av stora koncept och här är säkerligen Diors röntgenblick för plaggens linjer. Hade han inte badad i gyttjan och varit så fixerad vid den kvinnliga formen (säkerligen själv en kvinna i sitt föregående liv), hade han kanske kunnat bli en förnämlig ingenjör eller tekniker. 

Förutsättningarna fanns, men hans återfödelse som kroppslig man störde ut anpassningen till en "maskulin livsväg". I radioprogrammet berättades att han, precis som en riktig flicka samlade på vackra småsaker som liten. Solen ockuperar som synes modershägnets fjärde hus. Kalla det en manlighet som aldrig kommer ut, aldrig realiseras. "Samlaren", en karaktärstyp i sig, går hand i hand med hans soli-lunära fullmåneaxel. Saturnus som den som fryser in, låser in, fyller garderoben, Månen som det omättliga begäret.

*****

Kanhända kunde Dior genom någon djup kris och omvärdering av sig själv ha nått fram till en mer insiktsfull livsväg - bloggen har t.ex. fascinerat rapporterat om en transsexuell man som efter att i missnöje suttit med armarna i kors under årtionden började umgås med en lesbisk kvinna - och plötsligt ändrade båda "polarisering" och blev straighta och kära i varandra! (Men också det omvända har noterats, t.ex. i inlägget om den 38-åriga kvinnan som efter många år i heterosexuellt äktenskap plötsligt blev lesbisk.) Jag misstänker att dessa "ryck" på livsvägen beror på att själen där börjar rekapitulera något annat av sina många tidigare liv.

Men en sådan ödespreparerad milstolpe nådde inte Dior som dog knall och fall vid 52 av en hjärtattack. Jag noterar att Liemannen, den restriktiva Saturnus, är med Solen och helt binder den solära intelligensen till ett ytligt fjantande om strukturfrågor! Den här kombinationen tittar regelbundet fram i homosexuella horoskop även om den naturligtvis också har icke-sexuella implikationer. Där den inte indikerar någon påfallande intelligensnedsättning kan den istället beskriva solitära typer (som Dior) eller väldigt snäv specialisering - det är nördvarning på Solen med Saturnus!

Vågen och hjärtat: Runt min 50-årsdag hade jag en kort period av upplevda hjärtproblem, och märkligt nog åtföljdes den symbolladdade födelsedagen av flera planetattacker [1] mot min "fallna" Sol och "skadade" Mars i Vågen - Solen representerar hjärtat.

Jag har länge levt med en baktanke att min medfödda Sol konjunkt Mars skulle kunna innebära död i hjärtattack. Den misstanken minskar inte direkt i granskningen av Diors horoskop.

Hos Dior ingen Sol i Vågen men väl en "skadad" attackplanet Mars och se dess placering! Stiger nästan exakt i öster vilket gör den extremt prominent rent världsligt - planeten manifesteras maximalt. Den befinner sig också i Vågens mellersta sexgraderssegment så att den enligt avashta-läran står på sin topp. 
Men här är det luriga: Genom dessa "positva" förstärkningar ges Mars tillfälle att tydligast möjligt visa sina problem som "skadad" i Vågen - tecknet där inte attacker och stirrighet kring könet borde råda utan Venus - harmonisk identifikation med sin form. 

Det är helt uppenbart att Diors Mars i första huset indikerar en människa djupt störd av sin egen kroppsliga identitet. Och hjärtattacken är därför en helt rimlig följd, givet att första huset ÄR den fysiska kroppen (och det falska jag - egot - som följer med ett partikulariserat medvetande). 

Merkurius är också skadad i Skytten (det visionära tecknet är inte så intresserat av Merkurius faktamässighet), men lämpligt placerad i tredje huset för enkel intellektuell verksamhet. Merkurius som handelsmannans planet går här hand i hand med den avgjort begärsfyllda Månen i Kräftan som är så mäktig hos Dior, och han visade sig vara en mycket skicklig affärsman.

Dior beskrevs i programmet som djupt vidskeplig och detta stämmer perfekt med den ytlighet och brist på intellektuell analys som genomsyrar hela horoskopet. Särskilt Månen i härskarläge i Kräftan är notorisk för sina irrationella "griller". Den är en formidabel "periodare" vad gäller att låta sig fyllas av företeelser som den patologiserar över.

*****


Efterord. Det finns säkerligen många intressanta fullmånehoroskop av Diors typ på bloggegn, men tyvärr inte direkt sökbara annat än om jag kommit ihåg att sätta etiketten "Sol och Måne" - och den ger alla fullmånehoroskop oavsett tecken. Jag upptäckte dock nyss Diors Sol-Stenbock/Mån-Kräfta hos "liberalfeministen" Hanne Kjöller - vad nu den texten innehöll för anmärkningar.

_____

1. Nymåne i Vågen och spjutets planet Mars på ingång och i 90-graders spetsig vinkel mot mitt medfödda solhjärta i Vågen! En "once in a lifetime" och helt klart en milstolpe som stank av mogen karma - jag har varit krigare i ett tidigare liv. 

Det viktigaste runt 50-årsdagen var en okänd holländare som kastade handsken, förklarade krig genom att hävda att jag missförstått en kinesiskt astrologisystem som jag tillhandahåller en enkel kalkylator till på nätet. När jag började titta på hans tolkning av hur horoskopet skulle beräknas gav den fullständigt absurda resultat. 

Här är inlägget om den episoden som följdes av en kort period då jag plötsligt såg Vågar döda i hjärtattack eller med hjärtproblem överallt i pressen! Jag har samlat de inläggen under etiketten hälsa/sjukdom - hjärtat.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.