söndag 17 november 2024

Zeus lag (Jupiter)

Den första av sex volymer där modern
forskning kommenterar Proklos kommetar
av en av Platons viktigaste texter
 

Ännu ett fängslande citat från nyplatonisten Proklus och 400-talet. Astrologins grund är förstås den antika kosmologin men det är väl att minnas hur nyplatonismens "fader" Plotinos 200 år tidigare hånat spådomsorienterade astrologer för att betjäna folkets banala åtrå efter världsligt gott medan "filosofisk astrologi" omvänt var en hedervärd syssla. I sju år har Proklos mäktiga kommentar till Platons "Timaios" väntat på bokhyllan och naturligtvis finns här astro/kosmologi så det räcker. Nyplatonisterna klassade verket som mästarens främsta naturhistoria men via analogier och metaforer såg man likväl den djupare Platon - teologen och inte filosofen Platon - även i detta Platons mest kosmologiska verk. 

Kommentaren till "Timaios" av en då cirka 30-årig Proklos är fascinerande modern. Idag har vi kvasarer och svarta hål men senantikens tänkare hade redan samma insikter. Proklos kommentar lånar in dåtidens vetande för att djupare förklara Platon och talar om ett kosmos som drivs av nedbrytning och nyskapelse (skälet att de gamla grekerna såg universum som evigt eftersom det hela tiden återvann sig själv - på pricken samma insikt som hinduerna hade). Jag får lust att citera något från nästan varje sida av denna ibland halsbrytande "tydning" av vad Platon menade på ett djupare plan, men följande längre stycke summerar gammalt vetande och är av intresse för astrologin, Åtminstone kan man ana varifrån astrologiska lärosatser egentligen kom - från den "filosofiska astrologin".

Proklos [med rikliga tillskott för att förklara vad hans kommentar håller på med]:

Vi ska spåra våra fotsteg bakåt till studier av universum [kosmos och samhälle ansågs vara analoga] och i den kontexten beakta den Nya Skapelsen [minns att Platon kallades astrologins planeter "de unga gudarna"]. Denna kreation kontrolleras av Athena och fulländades av de gamla och förstfödda Orsakerna. Det är härifrån denna [senare skapelse-process] har sin stabilitet och transcendens och bidrar till den rivalitet som råder i kosmos [bloggen har tidigare nämnt att också Plotinos underströk att ont/gott inte existerar i den himmelska världen men att sinnesvärlden/kosmos och statsbildningar har en inskriven moral]. För allt som tillhör vår [sinnesvärldsliga] skapande utflöde/procession som leder till en uppdelning och multiplikation framträder som ett resultat av den Högre Orsaken.

Givet att det finns [två uppsättningar] Orsaker i kosmos, en som producerar cyklisk återfödelse och en annan som bevarar de kreativa principernas konstanta integritet, tjänar den egyptiska prästen [i Platons berättelse om Atlantis] som analogi till den senare [den Gamla Ordningen] medan mottagaren till Atlantis-berättelsen, greken Solon, representerar den Nya Skapelsen [Platons overkliga värld av ständig tillblivelse som bara går runt, runt, hinduernas kretslopp - den enda värld de fallna människosjälarna nu känner till]. Därav den exceptionella minne av gamla ting som prästens folk bevarat [minnet av ett förhistoriskt krig mellan Atens folk och atlantiderna]. Grekerna [som prästen kallat "bara barn"] fokuserar bara sentida och begränsade episoder i sin historia, en historia helt fixerad vid generation och destruktion [födelse/död - så långt har den nyplatoniska tolkningen av Platon gått att Atlantis symboliserar en högre medvetenhet och Grekland ett förfallet och senare tillstånd, en mänsklighet som nu fallit i mörker och förglömmelse].

Att Den Äldre ges prioritet över den yngre tycks mig ha används på ett sätt [av Platon] som passar med universums organisation. [Det framgår strax att Den Äldre eller prästen är Kronos/Saturnus och "överguden" Zeus/Jupiter är överguden i den Nya Skapelsen, chefen över de unga gudarna i förgänglighetens - astrologins - världsbild.] Det är denna inbördes relation ting har i Zeus skapelse-cykel. De som lever under Kronos cykel sägs färdas från äldre till yngre [referens till Platons dialog "Statsmannen" 270c-272d], medan dem under Zeus cykel rör sig i motsatt riktning. Också här säger Timaios om själen att Demiurgen/Världsskaparen lät själen framträda som äldre än den fysiska kroppen, och gav den därmed förmånen at högre senioritet [det moderna ateistiska Väst avslöjar sig här, åldersfraket/ungdomskulten, utrensningen av historia och antika texter för att de moderna härskarna inte ska kunna få mothugg av bildat folk]. I detta fall är således den egyptiske prästen väktaren över de gudomliga lagarna och kan kräva företräde - "gammal är äldst" - även om den yngre har högre rang i så måtto som greken Solon också har kommit från en stad [Aten] nära knuten till egyptiska Sais [varifrån prästen med Atlantis-historien stammade]. På den kosmiska nivån har de ÄLDRE ARBETENA stor betydelse. [arbeten, eng. "works" motsvarar sanskritordet "karma"/gärningar och minns man att den egyptiske prästen är analog med Saturnus förstår man hur denna planet så länge varit förknippad med "varaktighet över tid" och urvattnat är känd som "karmaplaneten".]

... Hoppar över en del fortsatta analogier men återvänder till Proklos kommentar:

Helheter är fast fixerade i sitt naturliga tillstånd, [individuella] delar befinner sig ibland i sitt naturliga tillstånd och följer helheterna, men tenderar vid andra tillfällen mot ett onaturligt tillstånd. [Iamblikos något tidigare än Proklos talade att människosjälar tillhör en "ledarsjäl" och detta är naturligtvis halvt glömda referenser till astrologin. På samma satt är en diskussion om "naturligt/onaturlig" som jag utelämnade merparten av, troligen förlorade astrologiska referenser. Jfr. t.ex. den "naturliga zodiaken" som den än idag kallas, när man enbart tecknet planeterna i sina "naturliga" hemmalägen. "Onaturliga" kan vara sådana som den här bloggaren, som med Solen i Vågen  (Solen i dess "fall") väljer i fängelse för vapenvägran hellre än visar "mannamod" - Solen "upphöjd" i Väduren. Krig var som sagt en naturlig beståndsdel i den antika människans verklighet.

Precis som alla partiella levande ting [individuella själar] är föremål för generation och förstörelse [födelse och död] som en följd av det ständiga utflödet av materiella substanser, eller rättare den ena befinner sig mer i generationens fas än den andre, och en mer i destruktionen än den andre, och en mer redo för varande och en annan för destruktion, så alltmedan var och en av jordens regioner medger båda ytterligheterna är vissa [individuella själar] mer kapabla att förbli i det naturliga tillståndet, medan andra omväxlande uthärdar avvikelser från det naturliga tillståndet. [Här visar det sig att Proklos troligen inte diskuterar människosjälen under planeternas varierande karaktär utan generellt indikerar själarnas ojämlikhet. Det är snarare själen på "vägen upp" eller "vägen ner" i ignorant materialisation och minns att Helheten som är motpolen till Individen också ingår i Proklos vidlyftiga tankemönster. Jordmänniskans "individualism" är dårskap ur den högre medvetenheten och Vattenbäraren - kollektivmänniskan - är en Helhet som likväl rymmer Partiella Levande Ting. Rent praktiskt: Bara de som hållit måttet kommer att få återfödas till Jorden när Vattenbärarens tidsålder kommer.]

Varför de partiella levande tingen befinner sig i olika relation till principerna Generation/Skapande eller Förstörelse] kan bero på

I. deras skilda klimat
II. deras plats skiljer sig sinsemellan
III. deras relation till himmelen, där skilda delar står i konjunktion med andra delar av himmelen och därigenom bevarade av olika figurer [OCHEMA kan också betyda planeters cykliska rörelser/faser]
och därtill
IV. påverkan från deras statsgudar [stadens/landets skyddspatron] och gudarna som kontrollerar klimatet och på vilkas lott fallit än den ena än den andra karaktäristiken. Vissa föredrar rörelse andra stillhet, en del det sammalunda och andra det åtskilda.

[För de två senare uttrycken, se Platon om zodiaken och planeterna samt Platon och Teosofin om själen]

Nåväl, medan totala och partiella orsaker till destruktion inträffar på ett eller annat ställe, arten förblir oförminskad i universum som helhet. Det kommer alltid att finnas människor, alltid jord och alltid vart av elementen. Eftersom förstörelse och födelse inträffar som en följd av de himmelska figurerna och dessa bara är gestaltningar (mimêmata) av de gudomliga intellektionerna [det gudomliga tänkandet är ett samtidigt skapande], att dessa intellektioner är avhängiga av de intellektiva formerna [Platons "idéer"] så kommer det sig att härur stabiliteten härrör, artens trygghet inom kosmos är säkrad och de himmelska figurerna är förmögna att bevara arterna och samtidigt förgöra de enskilda levande tingen - för destruktion drabbar allt som har sitt upphov i tid.

Världsalltet knusslar inte med bevarandet av de ting som förmår samexistera med Alltets konstitution [jfr hinduismens "Dharma"], men det är omöjligt för det som inte mäktar konformera sig med Alltets konstitution att bestå inom Alltet. Zeus Lag bannlyser allt sådant från Varandet som om det förlorat sina civila rättigheter. För den som förblir utan rättigheter blir det omöjligt att existera och vad som berövats sin ordningsamhet är utan rättigheter.

Ord och inga visor! Zeus Lag påminner om att vi nu är på en lägre nivå än astrologins Saturnus. Zeus är kosmos sjätte himmel och det är här saker föds och dör i sin tid. I astrologin kan dock Saturnus skicka sina strålar ner i kosmos lägre våningsplan och då uppstår "karma" som inte går att undfly eftersom den har en äldre upprinnelse. Zeus lag går igen i astrologin där Jupiter kallas Lagen, men detta är bara den UNGA SKAPELSEN, Kronos/Saturnus ändras aldrig medan Jupiter kan vara en mer eller mindre bra lag precis som en konstitution kan ge en skitstat om den är illa skriven.

Jämför Sveriges horoskop från 1974 och det bloggen sagt om Saturnus resp. Jupiter i flera år innan jag nyligen började läsa Proklos. Man kunde tro att bloggen bara kopierat gamla texter, men förklaringen är troligen Platons om "själens hågkomster" Har bara material absorberats väl i något tidigare liv kan det vara åtkomligt även i ett senare liv om den goda karman vill så. Men återkallelserna kommer som ingivelser utan att man vet varifrån idéerna kommer och än mindre. 

Edward de Vere/Shakespeare studerade som renässansman nyplatonismen och den läsare som sett min ovilja att kalla mig en återfödd kändis kan i tankarna om Helheter, ledarsjälar och andra detaljer som tillkommit på bloggen på senare tid få nycklar: kollektivsjälar finns och de har alla tillgång till varandras vetande, själarna har inte samma uppfattning om vad "individualitet" är. Vem vet om inte för en tid "Shakespeares" själ tittade förbi och passade på att slå ett slag för sig själv (lika fåfäng nu som alltid)? Vem vet om den personliga daimonen kan bytas mot en annan? Människan har mindre kontroll än hon tror. Barden dök dessutom upp under den tid skriftställaren Merkurius gällde som Ödescykel och den här bloggen startade. Den fasen är över nu och varje inlägg kan vara det sista.

Efter omnämnandet av Zeus Lag fortsätter Proklos:

Skälet för både total och partiella fall av förstörelse på en eller annan plats har angivits ovan, men vi ska nu säga varför den mest omfattande destruktionen inträffar till följd av girigheten [alt. ambitionen] hos ELD och VATTEN men inte de andra elementen. Eld, förstår du, har en kraftfull och produktiv roll bland elementen, den har förmågan att passera igenom de övriga och har naturen att den delar de andra. Vatten är lättare att flytta än Jord, men mindre lättpåverkad än Luft. Genom sin lättrörlighet agerar [vattnet] och genom sitt motstånd mot affektion undviker den tryck eller, likt luften, försvagning via upplösning.

Som följd av detta kan förväntas att våldsamma och extrema fall av Destruktion medför översvämningar och bränder. Du kan också hävda att de två övriga elementen mer naturligt tillhör människan. Att vi är fotgängare förbinder oss naturligt vid jorden medan vi är omgivna på alla sidor av luft, vi lever i den och andas den och detta visar vår naturliga koppling till våra kroppar .

Proklos fortsätter en bra bit med sin utläggning av de fyra elementen men det låter rätt trivialt och aristoteliskt, Aristoteles ansågs rumsren av nyplatonismen och man fultolkade honom för att han inte skulle skära sig med Platon... Det intressanta är att Eld och Vatten är värstingar precis som den här bloggen redan runt 2009 frikände "Jord och Luft" från några värre problem genom att kalla mixturen för "rationalitetens syndrom" - att till varje pris vilja ha förnuftiga skäl. Proklos horoskop är känt (t.o.m. klockslaget) och han bestod helt av LUFT och JORD! Det märks ibland. 

Bloggen döpte Eld och Vatten till "sensationalismen syndrom" - varenda sinnesimpuls gör att individen blir eld och lågor. Mixen är benägen till "översvämningar och bränder" vid extrema fall av Destruktion (Kreation och Destruktion är två kosmiska grundprinciper). Proklos förklaring av särskilt Vatten är dock rätt vag och ger ingen ledtråd till varför just det skulle vara så skadligt. Men den här bloggen har via astrologin noterat typiska "figurer" på himmelen som verkar ge svårhanterliga förhållanden - senast serievåldtäktsmannen Nytorgsmannen med överdos (översvämmande) Vatten och svag/defekt Jord som får våldtäktsmannen att orientera sin libido (Mars) mot kroppar. 

*****

Apropå det tuffa uttrycket "Zeus Lag" förtjänar det att påminnas om att Jupiter även via sitt indiska namn Guru är kopplad till Lagen/universella Dharma. Men att hinduerna finner ascendenttecknet så viktigt att det blir till tillfälliga ägaren av 9e Dharma-huset som tar över Jupiters funktion. 

För den som har budbäraren Merkurius som ascendenthärskare via Tvillingarna, uppstår en pikant omständighet: den seniore Saturnus som enligt Proklos äger företräde och symboliserar den egyptiska prästen och den Äldre och Högre Skapelsen i Platons Atlantis-historia.

Proklos favorisering av Kronos över Zeus visar "vägen upp" ur fångenskapen i Världssjälen och platonismens allmänna favorisering av förnuftet eller den rationella själen. Även Oxen i öster gör att Saturnus tar över Lagens funktion från Jupiter (nu blir det Stenbocken som äger 9e sektorn) Detta är rent mänskligt leverne och uppfattning. Oxen i öster bör vara konservativ och följa "denna världens herre" (vilket kan uppfattas som mainstream/politiskt korrekt eller ur flera andliga skolor snarast som underkastelse under Djävulen som en väg som bara handlar om det fysiska livet.

Med Oxen som emblem för den mänskliga kroppen ombeds man INTE FÄSTA SIG VID SIN EGEN KROPP eftersom detta låser själen i syndafallet. Oxen i öster får sin egen härskare Venus mot sig som en "verksam illgörare". Jfr också hinduismens heliga kor - boskap är "fredad" och kanske därför är Venus här en negativ koppling till det kroppsegna. Ox-ascendenten måste bygga medvetenhet om att man INTE är kropp och allraminst ska förtära oxkött. Kött sänker medvetandenivå (Tamas, mörker) medan vegetarianer representerade av ljusets kvalitet Sattva, en t.o.m. högre intelligens än genomsnittsindividen. Född i totalt Ljus var det osannolika uppfinnargeniet Nikola Tesla (taggad 4 gånger) som förstördes av USA (han ville ge mänskligheten gratis el, men det gillade inte amerikanskt näringsliv - Mörkret dominerar starkt USA).

Den hinduiska metoden avslöjar just här att det är ett andligt system och att astrologin har inbyggda preferenser för vad det bästa livet för en själ på Jorden är. Skulle 9e husets "högsta goda" tecknas av Oxen betyder det att man är född i trälens typ av kropp, Jungfrun. Bara att utföra det materiella livets tjänster (trälar har utgått, nu kallas det "serviceyrken"). Väl utfört arbete i det jordiska kommer garanterat att leda till en högre återfödelse där smaken för de stora frågorna åter vaknar.

*****

Knappt har den här texten blivit klar lördagen den 16 nov innan "Zeus Lag" dyker upp i medierna fast på annat sätt.


https://www.aftonbladet.se/debatt/a/vg978p/martin-orler-vi-advokater-ar-under-attack-i-sverige-i-dag

En advokat försvarar sin ära mot mediernas rubriker. Men att verka i Sverige är att leva i en bubbla. Vi kan inte från insidan se hur illa nationalhoroskopets "verksamt onda" Jupiter beter sig. Förklaringen är att Sverige kopplat loss från den andliga världsbild som "Zeus Lag". Trögheten gör att många klassiska tankar om rätt ännu återstår från äldre tid men samhällets nyproduktion av lagar och förordningar blir allt galnare med tiden. En kultur är aldrig medveten om dess förfall.

Givet störningarna i Sveriges 9e hus är såväl Filosofi och Lag försvunna ting. Sveriges situation motsvarar den där Jesus inte ens bryr sig om söka försvara sig mot sanhedrins (rådets) anklagelser. Han visste att utgången redan var given.


Tillägg, söndagen

Sex timmar har det här "expanderade citatet" legat ute förrän Expressen publicerar en löst relaterad men högintressent text av Victor Malm:

https://www.expressen.se/kultur/victor-malm/snart-bestar-sverige-av-fullkomliga-idioter/

Innehållet i Malms text förekoms av t.ex. av följande inflikning i citatet (apropå Malms varningssignal att dagens unga inte klarar texter som dem med multipla bidragsgivare, som Wikipedias artiklar):

Grekerna [som prästen kallat "bara barn"] fokuserar bara sentida och begränsade episoder i sin historia, en historia helt fixerad vid generation och destruktion [födelse/död - så långt har den nyplatoniska tolkningen av Platon gått att Atlantis symboliserar en högre medvetenhet och Grekland ett förfallet och senare tillstånd, en mänsklighet som nu fallit i mörker och förglömmelse].


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.