torsdag 22 december 2016

Svenskarnas sviktande språkkunskaper




Engelska språket introduceras alltmer i svensk reklam och moderna och fullt adekvata svenska ord slås ut av engelska. Det som fortfarande sägs på svenska görs så med allt klenare kommunikativ snits. Som redan en tidig rapport visade var det bara en femtedel av den svenska ungdomens allt sämre Pisa-resultat som kunde förklaras med att barn till afghanska herdar sällat sig till den svenska flocken. 

Till de inföddas vällevnadssjukdomar hör sådana abonnemang Tele2 nöter in och i vilka apparater av typen smart-fåne ingår - vår tids dumburk som befordrar slarv och dålig inlärning. I slutändan stavas detta dumma människor som ingen utlänning skulle ha något utbyte av att konversera med!

Sverige har alltid dragit mot extremism - alla springer samtidigt åt samma håll - och svensk "ingenjörsmentalitet" kan idag grovt kan delas upp på dem som tillverkar mördarvapen för lukrativa avtal med skumrask och på introverta datasnubbar som hoppas bli IT-miljardärer på nästa slitna variant på idén att JÄMFÖRA priser eller tjänster på nätet. 

Ekonomismen regerar alltjämt det här sorgliga landet. Spara pengar är det enda man får lära sig i FattigSverige år 2016 och är ett tragiskt vittnesbörd om hur väl den här bloggens Sverigehoroskopet med en materialistiskt förankrad Våg som personlighetsmarkör stämmer. Det är en aldrig sinande ström av nya nättjänster som JÄMFÖR. Senast noterade jag att t.o.m. parasitverksamheten nätcasinon fåt en cancermetastas till nättjänst som JÄMFÖR olika sätt att förlora sina pengar till de skithögar till dataingenjörer som aldrig fick lära sig något i Sverige utöver att Pengar Är Allt.

Språkliga formuleringar är till del en smaksak, men den reklambyrå som anlitas av Tele2 för att sköta medborgarnas hjärntvätt åt dem har enligt min mening kommit på en riktigt usel formulering i reklamen som prytt Svenska Dagbladets förstasida på nätet under december. 

Det kan hända att det är Stenbeckskans dubbla negation som citeras, men tala om språklig okänslighet hos reklamaren att inte kunna uppfatta rubrikens kraftlöshet. Svenskarna förmår inte ens längre tillägna sig längre och komplex text, de snubblar även i det korta formatet.

Här är mitt förslag, rakt ur huvudet och utan en halvtimmas spånarmöte på byrån (de vet att ta betalt dessa reklambyråer, och det är för att de ägnar sig åt så mycket socialt nonsens). Med samma antal nedslag som i Tele2-reklamen avstyr man lätt den dubbla negationen:

så blir du inte en nej-sägare
så undviker du bli nej-sägare


Ordet "undvika" har naturligtvis en negativ klang i sig men det finns åtminstone dynamik i verbet. Till skillnad från Tele2-rubrikens diffusa presens "blir" som mest ser ut som barnspråk från en liten knatte i färd med att tillägna sig kommunikationens ädla konst.

På den uppenbara frågan varför man inte från början valde att spinna på det mer konstruktiva "så blir du en ja-sägare" kanske man kan tänka sig att idésstölden från Jim Carrey-filmen YES MAN hade blivit lite väl uppenbar. Reklamens upphovsmän kanske själva var så negativa själva att tanken inte ens gick upp för dem att en positiv formulering lockar till fler klick än en negativ. Såvida man inte bor i ett land ägt av negationens herre, Satan själv. 

I Sverigehoroskopet spelar Satans huvud (stjärnan Algol) en viktig roll i berättelsen om folkkynnet, den infekterar den väduriska folksjälens härskare Mars inifrån det onda 8e huset för korruption och död (och de pengar vi hoppas ska komma oss till del genom dödens ofrånkomlighet). 


Ekot från gamla FattigSverige tydligt skrivet ännu i 1974 års nationalkarta. Det är också motkraften till den här "hand-me-down"-känslan som gjort den breda och patetiska medelklassen till sådana hemska shoppomaner och det faktum att Sverige per capita tär mest på jordklotet av någon nation från de västliga länderna. Allt ska de köpa och uppleva - men det ska vara billigt (därav sajterna som JÄMFÖR). 

Denna oändligt breda och grå medelklass skulle hata sina arbetsgivare och framförallt topprocenten om de förstod vilken billig smörja de själva får nöja sig med jämfört med de produkter som tillverkas i små serier för de verkligt rika. Ja i själva verket blir även de rika ofta blåsta, för inte sällan är det samma vampyrer som tillverkar även premiumprodukterna, som ofta nog inte alls är bättre vid objektiva tester, bara så mycket dyrare till följd av ytligt glitter.

Jag rekommenderar den infama delen av Sverige att lära sig av mördarnationen USA som efter att under tidiga 1960-talet bombat skiten ur Vietnam därför att hela folket hatade de få rika landägarna och ville se ett gemensamt ägande av landets tillgångar ("kommunism"), insåg Washington att de aldrig med politiska medel skulle kunna omvända det här landet. Man intensifierade massförstörelsen av det enkla jordbrukarlandet ytterligare. USA valde terrorns väg och intensifierade kriget mot det pyttelilla landet efter ett pinsamt bakslag (som avslöjade att bönderna stod på sig), som för att visa vad Satan är i praktiken. 

Efter att ha jämnat städer till marken i Mekong-deltat och vid ett tillfälle dödat 2.000 stadsmor över ett bräde, levererade en hög amerikansk militär det bevingade uttrycket - något för den språkfattiga svensken med näringslivets sinnelag att lära sig av: 

"För att rädda staden var vi tvungna att förstöra den." 

USA är lika ondskefullt som en gång Nazityskland men de har ett sätt att sälja in sitt syfte (dominans) med diaboliskt skicklig kommunikation (tänk: Hollywood). Se bara hur grundlurad den svenska staten varit under så många år. Och med en duperad stat följer de propagandistiska svenska mediernas vinklingar som megafoner. 

Aftonhoran har nyss börjat URSÄKTA sig för var och varannan artikel med den inledande brasklappen att författaren och inte tidningen står för åsikten som följer! Tacka fan för det, Aftonhoran ägs ju av NATO/USA-kramaren, norska Schibsted! Ägarna är främlingar för i princip allt som skrivs på tidningens radikala och nyktra kultursidor. 

I vår egen vurpade mytologi är USA de goda grabbarna som kommer till vårt stöd mot det onda Ryssland, som om året fortfarande är 1945. Och folket köper barnsagorna därför att borgarna förstört den svenska skolan genom att introducera närigheten som vampyriskt suger kvalitet ur undervisningen och ger ännu en årskull av barn i smart-fånens våld. Kretsloppet är perfekt konstruerat! 

Tele2 är djupt insyltat i det här landsförräderiet och det är väl därför rubriken låter så oerhört negativ och kraftlös. Vampyrer är nämligen inte starka i sig själva. De är för svaga för att gå ut i dagsljuset och bara dö. Etablissemanget är som vampyrer, skuggvarelser som lever i skymundan och som vi sällan ens vet att de existerar eftersom så få av dem ens blir omskrivna i medierna. Tjänster och gentjänster...