onsdag 9 november 2011

Kulturantropologins mytbildningar


Såg en dokumentär om hur evolutionsanhängaren Napoleon Chagrin (amerikan) som förste antropolog besökte ett tidigare isolerat folkslag i Amazonas och den skada den vite mannen åsamkade detta folk. Inte minst för en homosexuell fransman (Jacques Lizot) som följde i fotspåren och hittade ett paradis där små infödingspojkar kunde runka av honom. 

Han introducerade på egen hand homosexuellt beteende i flera byar, något som ditintills inte förekommit i dessa indiankulturer! Kombinerar man reinkarnationsmotivet och tanken att själar nästan uteslutande återföds inom sina egna kulturkretsar är denna "kulturgrundare" Lizot ett skrämmande vittnesbörd om hur homosexualitet kan inplanteras i en population som tidigare inte "led" av denna böjelse. Beteendemönster övergår så i psykiska dispositioner och när själar sedan återföds till jorden kommer de att uppvisa ambivalenta beteenden! 

Napoleon Chagrin insåg med rätta att han hittat en unik möjlighet för fältstudier i denna orörda stam. Men han påstår sig ha haft föreställningen om "den nobla vilden" då han besökte folket 1968, men upptäckte att de var våldsamma och primitiva.

Det här stycket ur en intervju från 1997 är oerhört användbart före en jämförelse med hans horoskop:
-Did the Yanomamö give you a hard time?

I have spend a lot of time with the Yanomamö, in total now close to six years. But initially when I went to live with them for the first time, I was completely unprepared emoti­on­ally to live in a society as primitive and as savage as the Yanomamö. They were pushy, they regarded me as sub-human or inhuman, they treated me very badly.

In their culture they expect people to be generous. They emphasize how important it is for you to be generous, and give your things to them, by making their needs seem to be more urgent than they really are. The more I was reluctant to give things away at sometimes outrageous demands that they made, the more urgent they tried to represent their needs. If I did not give my things, disas­ters would befall them, and possibly me. It was a way of coercing me.

(källa)

Antropologen finner således urbefolkningen vara:

* primitiv
* råbarkad
* framfusig

Låt oss nu se vilka "kognitiva filter" Chagnon har, med vilka glasögon han gick ut i djungeln. Det är ju en känd sanning att "som man frågar får man svar", eller som de gamla grekerna sade, "du kan bara se det du bär inom dig". Att döma av amerikanens spontana reaktion i mötet med ett nytt folk projicerade han en enorm personlig ynkedom på detta folk! Stämmer det med horoskopet?







När jag efter lite grävande på nätet äntligen hittade hans födelsedag (den finns inte på Wikipedia) häpnade jag över kartan. Den här antropologen är en stenhård ateist, han tror på gener och biokemiska förklaringar till allt. Han är extrem evolutionist och håller således redan från början för sant att urbefolkningar MÅSTE vara mer primitiva än t.ex. västerlänningar. Inte så lyckat väl? Så klart han ser precis det han vill se. 

Det intressanta är att ateistiska Humanisternas ordförande Christer Sturmark har exakt samma syn på människan. Evolutionen driver fram allt mer högtstående kulturer och naturligtvis är den ateistisk-sekulära europén det bästa Moder Natur någonsin frambringat. Han stinker av förlegat materialistiskt 1800-tal, precis som hela den eurocentriska evolutionismen.


Och häpnadsväckande nog har Chagnon och Sturmark samma sol-, mån- och marstecken: Solen i Lejonet för den här befängda upplevelsen att själv vara det största och bästa som någonsin sett dagens ljus, och sedan ett psyke (Månen) i Jungfrun som förringar allt annat i sin omgivning, kritiserar och finfördelar och noterar det i snörräta spalter. 

Vi har redan sett hur utbredd Månen i detta diskriminerande tecken var bland Tysklands nazister på klassiskt darwinistiskt sätt höll de ariska folken för att vara Naturens högsta evolutionära produkt medan det fanns en rad sorters undermänniskor, vilka nazismen barmhärtigt försökte rensa världen från!

Jungfrun symboliserar kultur av Oxen eller den naturligt givna världen. Jungfrun blir som sagt jordbrukssamhället och överfört på individualpsykologi berömmer sig Jungfrun ofta över stil och finess och alltid över sin överlägsna observationsförmåga. 

Och det är korrekt, Merkurius i Jordelementet representerar hackan som luckrar upp jorden så att man - om man vill - kan stirra sig blind på varje enskilt gruskorn. Jag läser just en underhållande bok om hinduisk astrologi av amerikanen James Braha, Sol-Jungfru, och han inskärper på nästan varje sida vikten för en astrolog att "precisera" och inte nöja sig med en svepande syn på vad planeterna gör. Här hör man precis vad hans soltecken är på jorden för att lära sig: urskilja detaljer och diskriminera. 

Att vi har pengarnas Venus med Månen i horoskopet, kan lätt kopplas till den här typen av betraktelser:

If you make a garden on a mountain-side with a thirty degree slope, the amount of effort and calories you have to expend is enormously greater than making a garden the same size on a flat surface.
Som sagt, jordbrukartecknet Jungfrun och dess ständiga spejande efter lite bättre vinst! 

Chagnon fick sedermera mycket skit för sitt arbete i Amazonas och talar - precis som Carola - om hur djupt smärtad han var av kritiken. Båda har attackplaneten Mars i sitt fallna läge i sårbara Kräftan! Även Humanisten Sturmark finner det okej att gå hårt åt allt som inte passar hans egen trångsynta materialistiska världsbild men är alltid snar till att invända sig mot andra när debatten hårdnar! En extremt skadad och fallen Mars i Kräftan i hans horoskop. 

Vi såg Mars i Kräftan överrepresenterad i homosexuella horoskop vilket i princip bekräftar att olycksplaneten här indikerar ett själsligt trauma, Kräftan står inte bara för den biologiska människan, "mjukdelarna", utan även för själen på en omedveten och primitiv nivå. Jag gissar att det var pga. denna Chagnons inneboende emotionella primitivitet han ville ut i djungeln och avlasta sig, placera omedvetenheten hos ett naturfolk så att han kunde känna sig som en Mån-Jungfru, den med koll och precision i sina observationer!

(Han släpade hem kilovis av papper med mätuppgifter på folkets beteende och biologiska status - som den petnoga laboratoriementalitet han föddes under antyder.)

Faktum är att det är den fallna Mars i den tillslutna klanens tecken som är horoskopets atma karaka, dvs det själen hungrar efter i detta liv. Antropologen villa uppleva själslig skada i detta liv! Om hela horoskopet illustrerar karma, vad vi blivit pga. våra tidigare liv hade han nu nått den nivå av diskriminerande mentalitet och separatism att han var manad att uppsöka ett litet isolerat hörn av världen och i "skyddad verkstad" lära sig att han kan bli betraktad med nedlåtande blick av en liten grupp. 

Som framgår av intervjun gick han in i djungeln som vilken västerlänning som helst, fylld av ogrundade känslor av att vara överlägsen. Det finns helt klart ett problem med Solen i Lejonet kombinerad med Månen i Jungfrun. Sol och Måne "klickar" inte med varandra här och Lejonets "vision" tas inte emot av sinnet i begränsad Jord. 

Dock är Jungfrun ett sattivskt tecken, så sinnet arbetar på att söka mer medvetenhet. Problemet är att den i detta arbete ännu sitter fast i Jordelementet, så den ökade medvetenheten stannar vid jordytan, vid det empiriskt iakttagbara. Vilket andligt löfte Solen i Lejonet än håller fram, kan inte Månen i Jungfrun ta för sig. Det är pärlor för svinen. Och det är lustigt nog exakt så Chagnon upplever "de primitiva" han levde med totalt sex år av sitt liv. Att han "uthärdade" berodde på att han märkte att de började acceptera honom som en jämlike!

En annan observation från antropologen är så typisk för Jungfrun som helst av allt vill leva bara för sig själv - här projiceras denna mentalitet på urbefolkningen:
Anthropological textbooks do not always communicate to you the oppressiveness of having to live among kinsmen. Because they can demand and compel you to make extraordinary sacrifices, simply because they are your kinsmen.
Faktum är att citatet summerar både Mars-Kräfta och Mån-Jungfru! "Det är en olycka (Mars) att sitta fast i en klan" plus "Månen/klanen och privatistiska Jungfrun funkar inte ihop - ger bara känslor av att det kryper i kroppen" - nu förstår vi bättre de privatistiska tonerna från Humanisterna, de vill se religionen dö ut ur samhället eftersom den påminner om ett gemensamt kitt. Jungfru - om tar denna symbol helt för sig själv - vill bara att egocentricitet ska råda.


När sedan Chagnon säger detta om stamtillhörighet som det sociala klistret, då är det som att höra en egoistisk Moderat gnälla över att han minsann inte vill betala skatt åt det "sovande folket" (Reinfeldts ord):
You might want to be a little more ambitious, acquire a few more things and have a slightly better life than somebody else, but if your brother who is a lazy lout, comes along and demands half of what your garden produces, you have got to give it to him.
*****


Chagnons horoskop bjuder på rejäl berg-och-dalbana på några punkter:

  • Solen i härskarläge i Lejonet ("jag, den främste, sprider ljus åt de andra")
  • Mars fallen i Kräftan ("allt gör ont och är en personlig motgång")
  • Venus fallen i Jungfrun ("jag vill inte samarbeta, egentligen - är alltför introvert och självcentrerad")
Som vanligt misstänker jag Jord och Vatten för att producera simpel materialism och en oreflekterad tro till vad som anses vetenskap just i dag. Undantag finns, men trenden är tydlig. Här är det illgärningsmännen Mars och Saturnus i Vatten och den klena kombinationen av psyke och fallen kärlek i kritiska Jungfrun som binder detta Lejon till en upplevelser av livet som är långt mer begränsad än man kunde förvänta sig av enbart andesjälens symbol Solen. 

Detta bekräftar vad indisk astrologi säger: Ascendenten (+ ascendentens härskare) och Månen är de viktigaste positionerna. Solen kommer bara på tredje plats. 

För att en Sol ska bli riktigt drivande måste dess husposition vara extraordinär. I förstahuset urartar den dock ofta och blir simpel narcissism. De två bästa husen i alla avseenden i indisk astrologi är femte och nionde eldhusen, husen för kreativitet och andlighet. Där får Solen möjlighet att visa sitt perspektiv. (Solen måste dock även vara stark i ytterligare avseenden.)


Studerar man antropologen via Chandra lagna (Månen som en psykologisk ascendent) finner vi därför Solen minimalt verksam i tolfte. Det är exilens och utanförskapets hus och psykologiskt förstår vi därför att han besökte primitiva folk för att åtminstone i "skyddad verkstad" få vara lejonkung. 

Men t.o.m. där kände han sig sårad och nedtrampad av ett "primitivt och ohyfsat naturfolk". Fatta, vilken dålig karma den här folklivsforskaren kom till jorden med. Han måste ha varit en rasande arrogant människa i ett tidigare liv, men valde för denna inkarnation ett öde där t.o.m. små enkla infödingar skulle få trampa på hans ömma punkter. 

Han är i djupet en sadomasochist och Mars i sårade Kräftan som atma karaka avslöjar denna själsliga smuts. Evolutionsbiologen Steven Pinker ägnade i "The Blank Slate" (2002) mycket plats åt att försvara Chagnons beskrivning av våldet hos naturfolket, och hur enligt hans statistik stammens bästa mördare hade de flesta fruarna - känner vi igen det här, värstinggrabbar attraherar flickorna?
 
Steven Pinkers horoskop bekräftar hur barn av samma sinnelag hänger samman - hur skulle en Sol-Jungfru inte kunna hålla en Mån-Jungfru om ryggen i allt det den säger?

På något märkligt sätt grupperar sig männsikor astrologiskt i små "öar" på vilka de odlar och vidmakthåller sina egna myter. Det roligaste med materialistiska empiriker är att t.o.m. statistiken sponant tycks bekräfta deras föreställningar! Så när den här bloggen hittar statistiska trender som talar för zodiaktecknen är det bara en eftergift åt materialistens speciella sätt att drömma sin verklighet. 

I själva verket är statistiska fynd bara ett av många perspektiv. Det verkliga är vad som händer i psyket på var och en, och här finner astrologin att mänskligheten delar in sig i grupper med högst skiftande förståelsehorisont. Det är därför antropologer bråkar så mycket om sina fynd. De är så få och var och en bor på sin egen hyperisolerade ö av egomedvetande. Ut ur djungeln kom, som vi såg Chagrin, med hela sitt horoskops inskrivna fördomar bekräftade. Och sedan började han växa därifrån. Eftersom sex år var stammen kanske inte så fientlig i alla fall. Skitsnack. Det var han som lyckats växa två millimeter som människa.

Med allt detta sagt, läs gärna intervjun med Napoleon Chagnon, den är intressant. För det är ju våra egna västerländska liv vi söker få perspektiv på genom att studera andra folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.