Elvis Costello var trotsig från första början, ett problembarn som uppstod med den brittiska punkvågen men var något annat. Intelligent och mer melodisk än övriga punkare sammantaget. Inte konstigt att han gick vidare och alla de andra försvann.
Hans är ett bra horoskopexempel på att människor inte sällan är både hyperbegåvningar och jobbiga pains in the ass. När en av grundarna till legendariska folkrockbandet The Byrds återvände som soloartist efter ett tyst årtionde (cirka 1990/91) erbjöd Costello en nyskriven låt till Roger McGuinn, en av hans hjältar.
Folkrockaren skulle kanske inte ha tackat ja, för i en gammal DN-intervju berättar han kort därefter, roat och lite spydigt, hur Costello anfäktade honom i en serie kontakter där han gav Mästaren den ena förhållningsordern efter den andra hur han, Mästaren, skulle hantera låt, arrangemang, med mera.
Så här sitter han nu, Elvis Costello, år 2011 och hatar de fördummade massornas styckvisa låtkonsumtion via mp3-filer och själv utan skivkontrakt (Expressen).
Solen i Lejonet talar naturligtvis sitt eget kraftfulla språk, men det är sinnelaget eller psyket som drar uppmärksamheten till sig. Solen måste ha en resonansbotten att verka från, och den tillhandahåller den reflekterande Månen. Solen är också det levande nuet och Månen det omedvetna läskpapper som suger åt sig Solens rapporter om livet och returnerar dem, vinklade, färgade i personlig form.
Månen når sitt härskarläge i känsloyviga Kräftan redan tidigt på morgonen och det är ingen tvekan om att vi har ett generellt yrväder i Costello, en dramadrottning genom ett lågintensivt krig mellan Eld och Vatten: Sol-Lejonet målar med STORA penseldrag och stackars psyket i Kräftan ska försöka råda över sig själv (i härskarlägen har planeten ingen disponent över sig).
Att Costello fortfarande upplevde sig äga låten han skänkte McGuinn bevisar nästan att det är en Måne i Kräftan (kycklingmamman som lever som en vampyr genom sina barn). De tidiga morgontimmarnas Måne i Tvillingarna har inte alls samma krampaktiga förhållande till sina kreativa produkter!
Att Costello fortfarande upplevde sig äga låten han skänkte McGuinn bevisar nästan att det är en Måne i Kräftan (kycklingmamman som lever som en vampyr genom sina barn). De tidiga morgontimmarnas Måne i Tvillingarna har inte alls samma krampaktiga förhållande till sina kreativa produkter!
Hade det nu bara varit en Sol i härskarläge och en Måne i härskarläge hade inte Costello varit Costello. För det tycks som om all hans indignation genom åren (lyssna på hans tidiga skivor!) kommer från alla störningar som råder i hans psyke.
Här väljer jag att färgsätta kartan med den rationaliserande störningen mellan Luft och Vatten - hans Saturnus i Luft anlägger förklaringar till varför han känner så mycket. Men ATT kan känner så mycket beror förstås på attacken från en eldig Mars mot Vatten-psyket! Här är ett rätt unikt fall där den naturliga ilskan (Mars kopplar till sekteristiska och nej-sägande Kräftan) hittar en kraftfull Saturnus i Luft som så att säga skriver texterna till känslorna!
Saturnus i Vågen anses extra rättrådig medan gränsdragaren och moralisten tyvärr vilar på en fallen Venus i Jungfrun: han är en gnällspik och detaljfixerad människa som folk tröttnar på! Jämför hans förpestande av Roger McGuinns tillvaro so fort McGuinn släppte in honom genom dörren.
Sådana saker tänker jag på när jag läser att britten Costello nu sitter och vräker sig i amerikanska programledarsoffor och intervjuar legendariska amerikanska artister. Det är fortfarande den lilla rövslickaren Månen-i-Kräftan som driver hans psyke fastän han själv är ett Sol-Lejon.
Eller säg så här: hans Sol-Lejonet gjorde honom till en av de stora, för det var dit han ville. Sedan visar sig psyket (Månen) inte riktigt hålla jämna steg, och som spegel ger den honom en skev självbild. Costello, Lejonet, har inte riktigt pejl på vem han är numera och faller därför tillbaka på grundtillståndet: grinig och irriterad över sakernas tillstånd. Gubbigheten har satt in. Lejon är ofta de som åldras mest oskönt, och desperat söker klänga sig fast vid pondusen de ägde under glansdagarna.
PS. Foto från 1979. Notera Costellos extrema fåfänga (narcissism) i valet av oklanderliga kostymer (och senare vilka individer han vill mingla med). Lejon + fallen Venus + nära-mig-själv Månen i Kräftan är en kombination som skapar detta. Redan Sol-Lejonet i sig brukar räcka. Jämför Lejonet Fredrik Skavlan med samma kräsenhet kring vilka han är intresserad av att umgås med. Lejonets hybris kan förklara varför tecknet klassificeras som Tamas guna (mörk och omedveten) i indisk astrologi. Lite av en paradox eftersom Solen är en ljusspridare. Men det är inte Lejonets tecken!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).
30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.