söndag 24 april 2011

Studie i fattigdomens förbannelse...

...enligt Chandra lagna-metoden.



Lite artistbiografi innan horoskopet - de matchar verkligen varandra.

Har just lyssnat igenom en cd-samling med souligt svängiga reggaerösten Delroy Wilson. Under de senaste femton åren, när alla artisterna som gjorde reggaemusikens gyllene 60- och 70-tal började dö bort, har alla de bra  samlingarna dykt upp med material som ofta inte nådde utanför Karibien då det gällde.

Just typiskt, eftersom artisterna lurades av skumma producenter redan under sin livstid. Nu dör de utan att hinna få del av royalties. Fast västerländsk ungdom av idag stjäl ju musiken via nätet, så det hade väl bara blivit korvören ändå...

Vissa liv på jorden är helt enkelt bara slitsamma.

I det utförliga häftet till cd:n, med intervjusnuttar och biografi, återkommer Delroy om och om igen till sitt ekonomiska armod trots superstjärnestatus i Jamaica. Det är samma historia varje gång. 

Just i det här fallet framtonar en extra svart historia om barnstjärnan som efter puberteten utvecklade en gudabenådat svängig röst men som 1995 dog i sviterna efter en livslång alkoholism. (Inte en anhängare av rasta-religionen så ingen ganja-rökning eller andlig livsfilosofi här vad jag kan förstå, bara en begåvad sångare med livslång irritation över sitt monetära oflyt. 

Går man nog genom hans diskografi (på t.ex. roots-archives.com) ska man finn att han i likhet med Bob Marley, fast ännu värre, återvände till sina gamla hitlåtar om och om igen och spelade in dem för nya producenter. 

Det här är ett tydligt vittnesbörd om en människa som gräms över att inte ha fått ut tillräckligt med pengar från sina kompositioner utan försöker mjölka dem lite extra. Symptomatiskt nog är ett album från 70-talet betitlat just "Money".

Det började illa för Delroy som redan som liten pojke blev blind på ena ögat efter ett våldsamt bråk med jämnåriga. Det visar sig också att han hade en bror som var en värsting, och som i hämnd dödades av närstående till en människa han till börja med hade misshandlat. Bakgrunden till Delroy Wilsons livslånga alkoholism börjar klarna något...

Jag sökte på nätet men lyckades inte hitta någon uppgiften om hans "bad boy"-bror var äldre eller yngre, men en ganska extrem uppgift låg i ett diskussionsforum:

Re: ok, so is "johnny too bad" a mystery or not?
Post by scotty on Mar 8, 2007, 6:23pm

The son was written by Delroy Wilson's brother Trevor called "Batman", who was known as one of the baddest rude bwoys of the time and was born into a rough family. The song is supposed to be biographical. Trevor Wilson was a victim of the badness in which he moved. (källa)

Brorsan hade, av öknamnet att döma, ovanan att puckla på folk med ett bollträ. Hur paradoxalt att han, som Delroy, var musikbegåvad och skrev den ökända låten "Johnny Too Bad", om en "rude boy", känd genom gruppen Slickers och kultiga budgetrullen "The Harder They Come" från tidigt 70-tal, inspelad i Jamaica med sångaren Jimmy Cliff i rollen som just en värsting.

Man kanske kan säga att Delroy Wilson visserligen blev alkoholist, men ändå lyckades ta udden av vad som verkar ha varit en extremt dysfunktionell familj från Kingstons fattigaste slumområden. Hans stora karriär som förpubertal pojksångare gav inga pengar alls, i ett slavkontrakt på fem år jobbade han för fickpengar medan producenten Clement Dodd kammade hem storkovan på succéerna. 

Efter det försökte han starta eget bolag men de stora aktörerna kontrollerade branschen. En nytändning kom med megahitten "Better Must Come" (1971), partisång då Jamaicas motsvarighet till socialdemokraterna vann valet 1972. Delroy berättar att de 2.000 jamaicanska dollar han fick för den låten var mer pengar än han någonsin sett under hela sin karriär så långt. 

Jamaica-LP från 1972, Delroy sjunger in sina
60-talshits ännu en gång - för en ny producent
i hoppet om att få ut lite pengar för låtarna.


Men trots hit efter hit under 70-talets fortsättning kunde han knappt försörja sig och familjen som artist. På 80-talet hade han reducerats till en respekterad föredetting och 1995 orkade alltså inte kroppen mer sprit.

Hur ser ett så här djupt olyckligt livsöde ut, astrologiskt? När jag läste texten till cd:n tänkte jag att det kantrat väl mycket i riktning mot en monetär fixering, och mycket riktigt visar sig Delroy Wilson vara född i Jungfrun, som kanske till någras ogillande har visat sig vara en vinstsökande natur, särskilt när man jämför mot motsatta principen, Fiskarna, och deras tendens att bara driva runt i livet, i full inlevelse med vad som än händer. 

(Det är extremt svårt att koppla bort från egots bisarra vilja att identifiera sig med älsklingskläder, favoritplatser eller "sitt" zodiaktecken för den delen...)

Men sedan uppstår ett problem. Solen i Jungfrun säger så lite, att Månen är den viktigaste placeringen för alla horoskop där födelsetimma saknas (och i fallet sångare från Jamaicas getton får man ofta vara nöjd om de vet vilket år de föddes). 

I det här fallet lämnar Månen Vågens tecken cirka 15.00 på eftermiddagen och "faller" i mörka Skorpionen. Hur frestande är det inte att gissa på en senare födelse! Månen i Skorpionen skulle ge en direkt anknytning till ett liv med alkohol eftersom tecknet representerar förgiftningstillstånd.

Men jag vill faktiskt föreslå att Månen befinner sig i Vågen. Dels för att den här artistens otroliga känsla för tajming och frasering har påverkat mig stort, fast han egentligen inte tillhör min tjugo favoritartister i reggaegenren. 

Som jag upptäckte i samband med en annan reggaesångare matchar sångarens horoskop lyssnarens OM lyssnaren verkligen tycker det är det bästa han någonsin hört. Min Vågen-Sol är alltså ett vagt indicium på att jag "hör" en Vågen-Måne.

Och med den indiska metoden att bruka Månen som substitut för den saknade ascendenten, visar sig också en Mån-Våg avslöja bekymmer och trubbel i horoskopet.




Jag ska bara lista några intryck här och koppla till referatet av samlingsskivans biografi.

Solen i Jungfrun, hälsosamhets princip, hamnar i 12e huset för umbäranden och försakelser. Man kan säga att den renliga Jungfrun här solkar ner sig på ett väldigt otypiskt sätt. Solen står också för ögonen och synen, och Delroy förlorade ett öga som liten.

Vilket stöd kan Solens disponent ge? Styrker den detta initiala kritiska omen som kan drabba en människa på många sätt? Jungfruns härskare Merkurius blir här Solens disponent och i första huset för den egna personen är den så prominent (världsligt framhävd) som en planet kan bli. 

Men Merkurius, "fixaren", är i dåligt sällskap - mycket dåligt sällskap! I västastrologin symboliserar Merkurius syskon om jag inte missminner mig, i vedisk astrologi istället Mars!

Men faktum är att man anar att traditionerna har med varandra att göra eftersom Mars är associerat med tredje "tvillinghuset" i vedisk astrologi, och tredje står för syskon i båda traditionerna!

Tar vi vediska Mars som syskonens karaka (signifikator) är det ett dåligt omen, även om Mars nu inte ska betraktas som "naturligt ond" utan bara som markör för syskonfrågan. Men Mars står nära den (för sin omåttlighet) straffade Draksvansen. Och ska man ändå säga något om syskon via Mars själv, är krigaren dels skadad ("detriment") i Vågen och akut döende i tecknets sista grad.

Inga vidare budskap om Delroy skulle ha syskon. Och han hade som sagt en värstingbror som dog som han levde! Delroys förlorade öga (Solen i umbärandets 12e hus) blir mer begripligt när man finner soldisponenten i så här dåligt sällskap.

Dessvärre betyder detta också på det andliga planet en BLIND SJÄL. Han hittade inte rätt typ av lösningar utan verkar ha tagit en offerroll, så typiskt när soltecknet är inoffensivt och krigaren Mars inte har så mycket krut i sig. Och se hur svag Mars är i det här fallet - död och i detriment!

Men Mars är ju prominent? Ja, så att det blir så mycket tydligare för världen att notera dess svackor ("Better must come one day..."). Samtidigt vittnar många om att Delroy inte var någon djupt bitter människa utan som vuxen en fridsam och gemytlig varelse. Detta talar mot Månen i Skorpionen och för ett sinnelag i Vågen, om än "sargat" och "straffat" av ett öde som ville att han skulle gå igenom Delroy-livet (och lära något av det). 

Jag har ofta märkt att Mars-i-Vågen, fastän "skadad", inte ska läsas som någon i djupet ond själ, vi talar bara om att Mars tappat förmågan eller viljan att slåss för sig själv här, och det kan naturligtvis upplevas som klenhet ur Vädurens perspektiv, Mars härskarläge. Där fäktas det hejvilt för den egna saken! 

Delroys bror, signifierad av denna försvagade och demoninfekterade Mars, var dock en begåvad låtskrivare - när han inte klubbade folk sönder och samman! Vågen kan vara ett mentalt instabilt tecken och kanske vittnar denna månbaserade ascendent på ett återkommande drag av mental obalans i familjen?

Jag tror att Wilsons fina musikalitet står att hitta i både Jungfru-Solen och i stelliet i Vågen. Jungfrun är en tekniskt alert natur, väldigt precis i utförandet, och en god matematiker - perfekt för att "räknar takter" och Vågen står via Venus (konstarterna) alltid nära det artistiska uttrycket. Pytagoras som upptäckte harmonier och tonhöjd genom att dela en sträng skulle mycket väl ha varit född i Jungfrun!

*****

Vad om Venus, disponent över en så viktig och framträdande del av Delroy Wilsons personlighet? Med vår hypotetiska månascendent placerar sig Venus intressant nog i elfte huset för inkomster av karriär (11e är till 10e som 2a ekonomihuset är till 1a enligt den smarta indiska metoden att se analogier överallt).

Venus kombineras emellertid med Saturnus, som sägs vara en planetär vän men som också står för begränsningar. Dessutom är Saturnus inte bra placerad i Lejonet vars härskare Solen är dess fiende.

Det är i mina ögon rätt uppenbart att en klen karriärplanet som Solen i 12e ökar sannolikheten för att fattigdomens Saturnus som här kopplar grepp om pengarnas Venus, är ett omen om svårigheter att få ut några pengar ur tiondehuskarriären.

Men här är det delikata avvägningar, för bloggens paradexempel på en som tjänade storkovan, fick storhetsvansinne och slutade utblottad - skådisen Nicholas Cage - det exemplet visar en Saturnus tydligt involverad med ekonomihusen. 

Faktum är att han också har Saturnus med Venus, fast i 2a ekonomihuset! Ska vi kanske tala om "pengafixering" som minsta gemensamma nämnare för Saturnus som binder eller söker kontrollera Venus, pengar, konst med mera (Cages sammanbrott berodde på hans vilja att äga och kontrollera all världens lyx, sällsynta serietidningar, lyxbilar, slott...) 

Det går att fördjupa sig i varför Cage nådde rikedomen (innan han åter förlorade den) medan det gick sämre för Delroy. Båda stjärnor inom sitt fack har skådisen en oändligt mycket starkare förstahus-Sol, dessutom en jupiterisk Sol och en urstarkt placerad Jupiter (också en finansiell indikator). Cage har Jupiter i härskarläge i Fiskarna och i ett kendra-hus (ett prominent hörnhus).

Jämför med Delroy Wilsons Jupiter i Skorpionens sista grad. Då Skorpionen är ett negativt tecken genomgår planeterna sin mognad baklänges så istället för att som Mars vara döende, var sångarens lyckoplanet knappt mer än nyfödd. Och eftersom den står i 2a ekonomihuset blir detta också ett negativt omen om hans tillgångar!

Jag har dragit ut Saturnus och Mars långa aspekter fastän de inte träffar någon planet utan "bara" ett hus. Men vilket hus! Båda illgärningsmännen hackar på åttonde huset för pengar som inte tillhör en själv, "den andres pengar" (2a från 7e, "den andre" eller partnern). 

Detta ser jag som ännu en indikation på att Månen ligger i Vågen och inte i Skorpionen. Denna Chandra lagna pekar således på ännu ett sätt ut en viss fixering vid pengar - nu de pengar som inte ramlat i den egna fickan utan som "partnern" (musikproducenten) lagt beslag på...

*****

Med en våldsam bror i familjen och själv i våldsamma slagsmål som barn kan man bara fråga vad slags far Trevor och Delroy Wilson hade. Vedisk tradition läser fadersbudskap från såväl Solen som Jupiter. Båda planeterna är förskräckligt svaga i det här horoskopet, och Solen ger via disponenten inte ett bättre besked än den vi såg rörande syskon.

Ja, det får räcka. Att tolka med Månen som ascendent tycks ge bra respons - åtminstone så länge det bara handlar om att matcha horoskopet mot kända biografiska fakta av betydelse. (Blindhet är ingen liten sak, och inte en dödad bror heller.) 

Den som vill pröva en senare födelse för sångaren som föddes i ett getto och bara delvis lyckads lyfta sin blick högre än till pengar, kan göra det. Månen i Skorpionen ändrar på lite på den historia jag skissat här, men jag tyckte de monetära budskap som uppstår enbart med Vågascendenten i detta fall var bestickande. Även blindheten på ögat och Solen i tolfte...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.