Afrodite i färd med att daska till kåtbocken Pan med en skosula! |
Som en utvikning på föregående inlägg om den udda musikproducenten Joe Meek kommer här horoskopet för hans primära låtskrivare - innan de två blev ovänner.
Geoffrey Goddard var en hängiven ockultist och först när jag läste det på Meeks officiella minnessida, insåg jag hur makaber Johnny, Remember Me" (1961) som han skrev åt John Leyton faktiskt är. Refrängen sjungs från "andra sidan", av den avlidna flickvännen! Kul anekdot om brittiska radions problem med så "radikalt" material här.
Den korta presentationen av Goddard berättar också att den klassiskt skolade musikern som författade den bästsäljande sången och skapade den viktiga melodislingan på Telstar, en av världens största instrumentalhits någonsin, lämnade musikbranschen helt och blev städare på en matbespisning, och "föreföll nöjd" med sin självvalda låga profil.
Horoskopet är intressant. Goddard beskrivs som en skygg människa och det saknas helt Eld. Den enda positivt polariserade placeringen är emellertid Venus i härskarläge i Vågen. Han hörde således "den högre konsten" kalla och skaffade sig en klassisk utbildning och några få år med producenten Meek ledde till upptäckten att han skrev bra melodier.
Men "livslinjen" ville något annat. Som synes löper den från Oxen (Månen) men mot Skorpionen (Solen). Hans instinkt må ha svarat på Venus - och Venus visade sig ha den konstnärliga fallenheten - men hans Sol hade ett annat livsuppdrag: Skorpionens dynghög av ruttnande skit. Han valde att bli städare, vilket löst kan associeras med Skorpionen i termer av anus/avträde et cetera.
Min respekt för Saturnus i Fiskarna växer allt mer. Detta är arbetarklassens planet, pliktkänslan - alls ingen "spelare" eller klippare som Jupiter så ofta är. Fiskarna är heller inte i grunden något världsligt tecken utan signifierar tvärtom osjälviskhet och kapaciteten att göra uppoffringar.
Fiskarnas vatten är martyriet eller "lammet som rentvår världen från dess synd" som kristendomen tidigt formulerade en dogm om den avrättade upprorsmannen Jesus (ungefär exakt vid den tid världen gick in i Fiskarnas tidsålder, cirka 200 år efter Jesus död). Med tiden hade alla glömt kristendomens ursprungliga koppling till det judiska upproret mot ockupationsmakten Rom.
I en av världshistoriens stora paradoxer blev kristendomen till slut Roms statsreligion och påvarna började sätta på sig stora huvudbonader som Roms kejsare sedan länge tröttnat på att bära!
I en av världshistoriens stora paradoxer blev kristendomen till slut Roms statsreligion och påvarna började sätta på sig stora huvudbonader som Roms kejsare sedan länge tröttnat på att bära!
Med en så anspråkslös placering av Saturnus och dess milda grepp om en stabil och jordnära Måne måste den här kombinationen ses som en tillgång, och aspekten får grön färg.
Samma Måne mottar också en "välsignelse" från Jupiter, som dock är fallen i Stenbocken. Till skillnad från årgång 1961 (läs mer här) förvärras dock inte Jupiters läge ytterligare. Tvärtom visar den brittiske kompositören och städaren samma kombination som generation 1967 hade: Jupiter disponeras i ett hårt och snålt tecken av en mild och generös Saturnus. Saturnus läge i Fiskarna återger Jupiter viss kraft trots dess dåliga placering i Stenbocken.
Är det här Goddards intresse för det ockulta kommer in? Eller är det Skorpionen som står för nyfikenheten på "andra sidan"? Både Fiskarna och Skorpionen är ju faktiskt dödstecken så det förvånar inte att han skrev flera låtar på dödstemat, hur oaptitligt brittisk radio än tyckte sådant var.
Inläggets rubrik påminner om att det var en smula oprecist av mig att kalla axeln mellan Oxe och Skorpion för den sataniska axeln eftersom Satan och Djävulen strikt talat är två separata traditioner. Och Oxe/Skorpion, med dess nära koppling till den fysiska förbränningsprocessen är närmare besläktad med Djävulen i formen av Pan, naturens rådare.
Och med detta är vi framme till Pan som flöjtist eller musiker! Det är lätt att glömma bort när såväl Oxe som Skorpion är aktiva och "den sataniska axelns" världslighet kan förmodas förekomma, att musiken är en i allra högsta grad jord-fysisk vibration som icke desto mindre är en avbild på våglängder vi kan förnimma av samma process i högre världar. Skillnaden är bara att musiken spelar i evigheters evigheter på "andra sidan"...
Geoffrey Goddards horoskop påminner om att den sataniska axeln också kan illustrera just en "tonbrygga" från den fysiska verkligheten till den psykiska, "Vattendimensionen". Goddard var tydligen ytterst förtjust i seanser och möjligheten att "härifrån" (Jordelementet) etablera en kontakt med andar på andra sidan. Men vilka är då andarna? Psykiska fantasmer i Vattenelementet (självbedrägeri) eller genuina, levande daimoner (Luft)?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).
30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.