onsdag 12 maj 2010

Nymånen & flygkraschen

Vid förra nymånen vaknade vulkanen på Island till förnyat liv och stängde av Europas luftrum i flera dagar. Den här nymånen exploderar ett flygplan vid landning i Tripoli, Libyen. 103 105 omkommer och en enda pojke överlever.



Tripoli-horoskopet uppvisar en ömsesidig reception mellan Vädurens och Kräftans härskare. Men jag börjar nu undra hur pass välgörande den kraftfulla aspekten egentligen är! I den nyliga kommentaren om Russell Crowe länkade jag tillbaka till några andra inlägg där jag uttryckt en växande skepsis mot att "receptionen" i alla lägen är till båda husens (tecknens) fördel. Ibland verkar de två gadda ihop sig och bidra till problem. Därav den svarta färgen på den dubbelpekande pilen.

Jag har sysslat mycket lite med världsliga horoskop i min dar, och jag följer inte ens spelreglerna för mundan astrologi i mina snabbgranskningar. Men Eftersom Mars inte kastar någon aktiv ond aspekt här, faller misstankarna genast på den ömsesidiga receptionen som här binder samman första och fjärde husen - jag (min fysiska kropp) och fjärde för "livets början och slut" (men även för "skyddade zoner").

Tittar man på Saturnus, liemannen som drar slutgiltiga gränser, attackerar den under en längre period månnodsaxeln, vilken under 1½ år fokuserar transporter (Tvillingarna) och även långväga färder (Skytten). Flygplanet som sökte landa i Libyen kom från Sydafrika så även om flygturen var inom en kontinent implicerades den långväga symboliken. Skyttens härskare är Jupiter och den aspekteras också av Saturnus - en dubbel indikation således.

Det här katastrofhoroskopet matchar den naturliga zodiaken, dvs vart tecken ligger invid sitt besläktade hus och noderna aktiverar därför zodiakens två mesta resehus: Tvillingarnas tredje och Skyttens nionde.

I sig ligger noderna och Saturnus  så länge i sina nuvarande tecken att det är meningslöst att förvänta sig olyckor i kommunikationen varje dag. Men hej...är det inte just det vi just nu har, till följd av vulkanaskan - en utdragen period av störningar inom Tvillingarns och Skyttens domäner - transporter och långa transporter? Skulle en antik astrolog ha sett Saturnus som faror eller kanske förseningar i samband med resor under denna period?

De här vaga grundmönstren toppades nu av tidpunkten som sammanfaller med en nymåne i Väduren. Detta sätter Solens och Månens tillfälliga disponent Mars i förrummet. Att en stor dödsolycka kopplad till flygbranschen hände nu, var kanske det jag löst spånade om nyligen. Jag lät tankarna flyta fritt:

Vulkanen = metafor för att helvetets alla demoner och onda andar släpps upp i världen. ... Vågar man förutspå någon riktigt talande episod när Månen fullbordar sitt första varv efter Världens omstart och åter kombinerar sig med Solen - som då vulkanen gick igång? Den nymånen äger rum i sideriska Väduren den 11-13 maj.

("Another day in the democratic west" - apropå demonstrationerna i Aten.)
 
Tidpunkten 6.00 (källa) placerar nymånen i första huset (ett framhävt hus), och notabelt är att Merkurius - kommunikationsmedel - också dras in i nymåneinträffandet. Det är en väldig massa entydiga tecken, när man börjar titta på saken utifrån det faktum att en notabel olycka inträffade.

Det måste ha varit Mars som gavs möjlighet att skada nymånen via den ömsesidiga receptionen! Åtminstone ska jag i fortsättningen inte ta den här aspekten som en garanti för att båda tecknen (och husen) gynnar varandra.

Och om det ändå är ett gynnande som gav en olycka, då kanske man bör väga in vad husen har för grundläggande tendenser! Första och fjärde är "hörnhus" (kendra), vilka gynnar objektiv manifestation! Mars - en naturlig illgärningsman - dominerar totalt den här förbindelsen.

Anmärkning. Det tredje huset tillhör det "lägre intellektet", dvs logiken, och enligt indierna är dess karaka, signifikator, stridens och olyckans Mars. Logiken skär ytterst sönder och skadar, precis som krigarens svärd, och skapar "spetsfundigheter".

T.o.m. i vårt språk smyger sig det vassa och martianska ordet "spets" in, fast vi är så långt bort från den indiska astrologin. Detta beror på att hela världen kontrolleras av arketyperna som verkar bakom tingens ytor!

Saturnus aspekt mot detta tredje martianska hus och mot nodaxeln har uppenbarligen en viktig funktion. Även i termer av "lägre" och "högre" intellekt kan störningar uppstå - se inte minst mitt eget fel, beskrivet här nedan.

Välvilliga Jupiters bidrag här tycks ha varit att stötta eldplaneten Mars så att olyckan snabbt krävde människornas liv. Med långsamma Saturnus kan man bli liggande i långvården år efter år, men Jupiter skänker snabba avslut.


Om flygolyckan i AB, DN, SvD

*****

Anmärkning. En kommentator frågade näsvist vad inlägget var för dravel. Det är naturligtvis inget dravel utan en analys på basis av givna astrologiska regler. Men kommentaren fick mig att dubbelkolla Libyens tidzon och jag insåg att jag placerat nymånen i 12e huset istället för 1a huset. Ovanstående text har därför modifierats något och en parallell med polske presidentens flygplanskrasch strukits.

Källan jag länkar till i inlägget är en indisk tidning. Inte bara uppger de den lokala tidpunkten för olyckan utan översätter den också för hemmapubliken till indisk lokaltid 9.30 (+5½ rel GMT). Olyckstiden 6.00 ---> IST 9.30 innebär en addition av 3½ timmar, varav följer att den lokala olyckstiden måste vara +2 relativt GMT. Libyens tidzon råkar nu vara +2 rel GMT med inget bruk av sommartid.

Trots felskrivningen på en timma påverkades turligen inte inläggets huvudtes om den ömsesidiga receptionen som boven i det här dramat.



Tillägg 100522
Se även horoskopet för flygolyckan i Indien (nytt fönster).

1 kommentar:

  1. Men vänta lite nu, det här måste väl vara rent dravel? När du väljer tidpunkter, vilken tidszon använder du?

    Du plockar saker från höger och vänster som belägg. Det är såklart inte särskilt svårt att hitta olyckor nu när var man har nyheter via internet.

    SvaraRadera

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.