Aftonbladets musikrecensent hänger upp sin text på ett tillfälle då låtskriverskan Sophie Zelmani skulle ha varit minst sagt fåordig. Mina tankar går till det enda tidigare inlägg då jag studerade blyghet (introvertism) ur astrologiskt perspektiv och bestämmer mig för att jämföra. Även i detta fall rörde det en konstnär - hon valde hellre författarskapet än pladdrig vardagskommunikation.
Faktum är att Zelmanis och Jessica Kolterjahn har snarlika indikationer! Det är återigen det djupt introverta Stenbocken som figurerar och med denna återhållsamhetens och minimalismens Saturnus, "olyckligt" placerad i det som borde ha varit den orala kommunikationens eget tecken, Oxen!
Tystnadens Saturnus (den kör dubbla roller som snäv gränsdragare och dödens herre, Liemannen), täpper alltså till oraliteten rejält för de "sub-generationer" som föds härunder. Jag har ett privat fall (född mars samma år) som också är en helt annan människa skriftligt än verbalt!
Kolterjahns födelse inträffade året innan, 1971, när Saturnus gjort entré i det här tecken.
MOT DETTA ska anföras att en av de pladdrigaste människor jag mött också var en 1971 (vilt krig mellan Luft och Vatten!), så uppenbarligen handlar det om mer än enbart den förbjudande Saturnus passage genom Oxen. Det som bekräftar moltystnaden hos de båda artisterna återfinns i det negativa tecken Saturnus härskar över, Stenbocken.
Mer än det andra saturniska tecknet, Vattumannen, är Stenbocken känd för sin knappa och exakta kommunikation - gärna lutande sig mot exakta sifferuppgifter eller rena hänvisningar till något uppslagsverk (så detta ultraekonomiska tecken själv slipper slösa energi på långa utläggningar).
I Zelmanis fall blir det knappast tydligare då ordfattiga Saturnus-Oxen disponerar över själva hennes Sol, den profil hon skär sig i levande livet. En Sol i Jord disponeras av Saturnus i Jord, kunde den lågmälda stämningsmusik Zelmani producerar beskrivas bättre?
Se också Stenbocken Richard Hawley för längre resonemang om Stenbocken och musiken (f.n. två inlägg - nytt fönster - jag rekommenderar det senaste/översta först då jag inte gjorde honom full rättvisa i det tidigare).
Tystlåtna författaren Kolterjahn har istället för Solen "den lilla solen" Mars i Stenbocken, så att hennes varje impuls (Mars) till självuttryck genast hamnar under den censoriska Saturnus direkta kontroll!
I övrigt brottas Zelmani också med ett horoskop som är sammansatt av de två element som samarbetar sämst. Det färgsprakande Eldelementet och det lugna, gränsande till uttryckslösa Jordelementet. Det måste vara något av en kamp för denna Eld som vill ut att övervinna den tröga och oformliga Jorden!
Det ska också tilläggas horoskopet inte går att bedöma närmare eftersom Månen - psyket/sinnelaget - byter tecken runt 18.00 på kvällen. Merparten av dygnet ser dock den typ av sinne jag tror det handlar om: Månen i en underbar kombination med välsignande lyckoplaneten Jupiter hemma i sitt positiva härskarläge i Eld. Se bara hur vacker kvinnan har blivit. Det är en typisk effekt av Jupiter att den välsignar individen på många sätt.
Som själens indikator blir Månen därför en symbol för ett ofattbart expansivt och registrerande sinne, och konflikten maximal med den i jämförelsen tröga Moder Jord hon har att arbeta genom för att gestalta sig (soltecknet = vårt agerande jag, ytterst sett andesjälen). Se också inlägget om Vilhelm Moberg och hans skrivkramp på äldre dagar. Samma motsättning mellan Eld och Jord igen (fast via andra tecken).
Det är förstås också den extrema rutinplaneten Saturnus som gjorde att hennes "artistiska form" är så tydlig. Vissa livsöden är liksom "castade" i förväg, som om hjulspåren redan var där och man bara följer det utstakade mönstret.
Slentrian är just Saturnus problem, men så stark som den här är, och i kontroll över så viktiga planeter (aktiva vägens Sol, självkommunicerande Merkurius), så är det förstås meningslöst att fråga efter totala make-overs. Stenbocken är zodiakens mest konservativa tecken och vad än det förmodade Eld-Psyket upplever på högre och mer finstämda höjder levereras det på ett sätt som känns bekant. Gud, så väl det här horoskopet stämmer in med den profil Zelmani har snittat ut åt sig själv under många år som introvert singer-songwriter!
En annan aspekt som motverkar fritt flödande kommunikation är "egenmäktighetssyndromet". Blotta namnet är olustigt och jag har inte velat trycka på det alltför mycket här. Men individer som har det är ofta bråddjupt försjunkna i sina egna perspektiv ("personliga betraktelser"). Jag misstänker en del ha problem att alls klara av att tänka utanför den låda som jag-perspektivet (Väduren) binder dem i.
Jag har på nära håll sett många exempel på hur den här typen ofta degraderar en sakdiskussion genom att sticka in hopplösa subjektivismer i diskussionen, som inte har med någonting att göra. Typen tycks tystna i det offentliga livet och inrikta sig på det som är deras styrka: att bara göra SIN grej.
Teknikalia: Jag föreslår att Saturnus "attack" mot "avmätthetens" Ketu i inåtvända och sensitiva Kräftan fortplantar sig upp längsmed axeln som de båda månnoderna bildar och "distorderar" den hungriga Rahu till att göra en nidbild av Stenbocken. Den går från extremt självbehärskad till abnormt så!
Exakt samma resonemang gäller för Kolterjahn där den dämpande Saturnus istället fortplantas upp till Mars + Rahu och skapar extrema hämningar vad gäller den verbala/sociala kommunikationen.
I det anonyma och "svårpratade" fallet årgång 1972 syntes Saturnus i Oxen låsa såväl Mars som Venus i samma tecken. (Inget i Stenbocken här.) Där gällde emellertid stor variabilitet, från totalt "låst" till perioder av fri kommunikation. Staturnus repression tycks ibland ha övertaget, ibland den lite mer energiska Mars/Venus (minns dock tecknet: lugna Oxen).
Faktum är att Zelmanis och Jessica Kolterjahn har snarlika indikationer! Det är återigen det djupt introverta Stenbocken som figurerar och med denna återhållsamhetens och minimalismens Saturnus, "olyckligt" placerad i det som borde ha varit den orala kommunikationens eget tecken, Oxen!
Tystnadens Saturnus (den kör dubbla roller som snäv gränsdragare och dödens herre, Liemannen), täpper alltså till oraliteten rejält för de "sub-generationer" som föds härunder. Jag har ett privat fall (född mars samma år) som också är en helt annan människa skriftligt än verbalt!
Kolterjahns födelse inträffade året innan, 1971, när Saturnus gjort entré i det här tecken.
MOT DETTA ska anföras att en av de pladdrigaste människor jag mött också var en 1971 (vilt krig mellan Luft och Vatten!), så uppenbarligen handlar det om mer än enbart den förbjudande Saturnus passage genom Oxen. Det som bekräftar moltystnaden hos de båda artisterna återfinns i det negativa tecken Saturnus härskar över, Stenbocken.
Mer än det andra saturniska tecknet, Vattumannen, är Stenbocken känd för sin knappa och exakta kommunikation - gärna lutande sig mot exakta sifferuppgifter eller rena hänvisningar till något uppslagsverk (så detta ultraekonomiska tecken själv slipper slösa energi på långa utläggningar).
I Zelmanis fall blir det knappast tydligare då ordfattiga Saturnus-Oxen disponerar över själva hennes Sol, den profil hon skär sig i levande livet. En Sol i Jord disponeras av Saturnus i Jord, kunde den lågmälda stämningsmusik Zelmani producerar beskrivas bättre?
Se också Stenbocken Richard Hawley för längre resonemang om Stenbocken och musiken (f.n. två inlägg - nytt fönster - jag rekommenderar det senaste/översta först då jag inte gjorde honom full rättvisa i det tidigare).
Tystlåtna författaren Kolterjahn har istället för Solen "den lilla solen" Mars i Stenbocken, så att hennes varje impuls (Mars) till självuttryck genast hamnar under den censoriska Saturnus direkta kontroll!
I övrigt brottas Zelmani också med ett horoskop som är sammansatt av de två element som samarbetar sämst. Det färgsprakande Eldelementet och det lugna, gränsande till uttryckslösa Jordelementet. Det måste vara något av en kamp för denna Eld som vill ut att övervinna den tröga och oformliga Jorden!
Det ska också tilläggas horoskopet inte går att bedöma närmare eftersom Månen - psyket/sinnelaget - byter tecken runt 18.00 på kvällen. Merparten av dygnet ser dock den typ av sinne jag tror det handlar om: Månen i en underbar kombination med välsignande lyckoplaneten Jupiter hemma i sitt positiva härskarläge i Eld. Se bara hur vacker kvinnan har blivit. Det är en typisk effekt av Jupiter att den välsignar individen på många sätt.
Som själens indikator blir Månen därför en symbol för ett ofattbart expansivt och registrerande sinne, och konflikten maximal med den i jämförelsen tröga Moder Jord hon har att arbeta genom för att gestalta sig (soltecknet = vårt agerande jag, ytterst sett andesjälen). Se också inlägget om Vilhelm Moberg och hans skrivkramp på äldre dagar. Samma motsättning mellan Eld och Jord igen (fast via andra tecken).
Det är förstås också den extrema rutinplaneten Saturnus som gjorde att hennes "artistiska form" är så tydlig. Vissa livsöden är liksom "castade" i förväg, som om hjulspåren redan var där och man bara följer det utstakade mönstret.
Slentrian är just Saturnus problem, men så stark som den här är, och i kontroll över så viktiga planeter (aktiva vägens Sol, självkommunicerande Merkurius), så är det förstås meningslöst att fråga efter totala make-overs. Stenbocken är zodiakens mest konservativa tecken och vad än det förmodade Eld-Psyket upplever på högre och mer finstämda höjder levereras det på ett sätt som känns bekant. Gud, så väl det här horoskopet stämmer in med den profil Zelmani har snittat ut åt sig själv under många år som introvert singer-songwriter!
En annan aspekt som motverkar fritt flödande kommunikation är "egenmäktighetssyndromet". Blotta namnet är olustigt och jag har inte velat trycka på det alltför mycket här. Men individer som har det är ofta bråddjupt försjunkna i sina egna perspektiv ("personliga betraktelser"). Jag misstänker en del ha problem att alls klara av att tänka utanför den låda som jag-perspektivet (Väduren) binder dem i.
Jag har på nära håll sett många exempel på hur den här typen ofta degraderar en sakdiskussion genom att sticka in hopplösa subjektivismer i diskussionen, som inte har med någonting att göra. Typen tycks tystna i det offentliga livet och inrikta sig på det som är deras styrka: att bara göra SIN grej.
*****
Teknikalia: Jag föreslår att Saturnus "attack" mot "avmätthetens" Ketu i inåtvända och sensitiva Kräftan fortplantar sig upp längsmed axeln som de båda månnoderna bildar och "distorderar" den hungriga Rahu till att göra en nidbild av Stenbocken. Den går från extremt självbehärskad till abnormt så!
Exakt samma resonemang gäller för Kolterjahn där den dämpande Saturnus istället fortplantas upp till Mars + Rahu och skapar extrema hämningar vad gäller den verbala/sociala kommunikationen.
I det anonyma och "svårpratade" fallet årgång 1972 syntes Saturnus i Oxen låsa såväl Mars som Venus i samma tecken. (Inget i Stenbocken här.) Där gällde emellertid stor variabilitet, från totalt "låst" till perioder av fri kommunikation. Staturnus repression tycks ibland ha övertaget, ibland den lite mer energiska Mars/Venus (minns dock tecknet: lugna Oxen).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).
30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.