söndag 15 mars 2009

Astrologi i praktiken - en grafisk illustration



4 x Solen i Vågen
(klicka för ngt större bild)
Alison Doody, aktris (Indiana Jones 3)
Malena Ernman, operasångerska
Catherine Deneuve, aktris
Grace Kelly, aktris/prinsessa

Efter en tid med astrologin tycker sig studenten börja känna igen vissa särdrag hos de 12 tecknen. Men alla gissningslekar försvåras av att tecknet som ligger på tungan kan vara "aktiverat" via antingen Solen, Månen eller Ascendenten (eller kombinationer av dem eller andra planeter).

De flesta känner bara till sitt soltecken och dessutom bara enligt den korrupta västerländska zodiaken som på 2000-talet är fel i 4 fall av 5 (och felet ökar hela tiden). "Partygissningar" löper därför stor risk att få tummen ner trots att människoskådaren mycket väl i sak kan ha sett rätt.

Dessa fyra fagra kvinnor är alla födda i tecknet som har Venus som härskare enligt den antika schematisering vi inte längre vet något om hur den kom till.

Bilden från www.skyscript.co.uk,
en utmärkt källa för
astrologins
(västerländska) historia.

Venus förädlas här bortom sin kända koppling till "världens äldsta yrke", och blir en eterisk, sublimerad Afrodite - eller är skökan en förgrovad och fallen version av den himmelska förlagan? Tecknet ifråga, Vågen (latin: Libra), är därför nära förknippad med de högre konstarterna. De fyra är i mina ögon exempel på hur "arttypiskheten" ofta tilltar ju mer betonat ett visst tecken är.






Födelsetid och därmed den viktiga Ascendenten
saknas för Doody och Ernman


Bara Catherine Deneuve saknar de andras "övertryck" i Vågen, men se i gengäld hur hennes Venus (Vågens härskare och därför Solens disponent) placerat sig!

Venus i Lejonet (latin: Leo) och tillsammans med "förstärkaren" Jupiter innebär astrologins två "goda" och lyckobringande planeter sida vid sida. Och som bekant är Lejonets härskare Solen, så här bildas "rundgång" på himmelen.

"Ömsesidig reception" kallas detta, då två härskare avlägger visit i den andres palats. Detta exklusiva förhållande förstärker båda något oerhört (på gott och ont, ska tilläggas).

Så kontentan är att Deneuve är precis lika mycket Våg som någon av de andra tre. Och de ser verkligen ut att vara skurna från samma tygstycke.

Som en intressant fördjupning har Catherine Deneuve även de två naturligt "onda" Mars och Saturnus kombinerade med varandra (i Tvillingarnas tecken) och "bestrålande" hennes Persona (ascendenttecknet).

Godhet och ondska måste därför noga avvägas bedömningen, men vad gäller den iskalla Saturnus och den glödheta Mars behöver man bara gå till kvinnans märkliga kombination av både kylig distans och en underliggande hetta i utstrålningen.

Det lönar sig också att titta på vilka roller och vilka filmer skådespelare väljer att delta i: t.ex. Deneuves stora genombrott i "Repulsion" och rollen av en kvinna med förlamande (Saturnus) sexualskräck (Mars) - detta är perfekt illustration av de två onda i deras beröring, via opposition till ascendenten, av en fysisk kropp.

En fascinerande himmel för studenter att kontemplera!

Det kan visserligen invändas att filmbranschen rollbesätter utifrån vissa moderiktiga utseendetyper. Visst, men skådisarna castas väl inte utifrån sina födelsetecken?

Alla som studerat många ansikten vet dessutom att det verkar finnas några sub-typer inom varje tecken (och att skönhet är en variabel).

Vår svenska representant härovan, är t.ex. på glid mot en annan subtyp i Vågen som jag noterat flera gånger i Sverige, men sällan hos kändisar i andra länder. Ja, vad ska vetenskapen - i en version bortom den som tar form i morgon - komma att förstå om sambandet mellan lokala genetiska pooler och solsystemet eller universum i stort (astrologin)?

Bara en dunkel spekulation utkastad i luftrummet...

*****

Att stjärnorna "präglade" kropparna som idéer kläds i ord, kände alla i antiken till. Ordet blev till kött, säger kristendomens Johannesevangelium i en spin-off på den här föreställningen, och menar därmed att ett reglerande medvetande - ja, t.o.m. det ultimata medvetandet Nous - gjort sig synligt i en fysisk gestalt.

Mannen Jesus var ett förkroppsligande av "Kristus" eller den grekiska filosofins Nous. När rationalister raljerar över religionernas "primitiva" antropomorfisering (förmänskligande) av det gudomliga, säger jag bara: "Läs på och förstå de konceptuella världar som döljer sig under textytan!"

Idag är är knappt någon medveten om att tydliga look-alikes också brukar mötas astrologiskt, trots att många ofta noterar likheter i ansiktsdragen på äkta par (vilket astrologiskt nästan utan undantag syns i matchande indikationer).

Rasbiologins alla övertramp har givit oss kalla fötter för att tala "så ytligt" (fast vi knappast i övrigt skyggar inför en bisarrt ytlig konsumism). Men titta noga: är det inte samma gamla fantasi om den perfekta människan som har smygintroducerats igen via biologin och dess våta drömmar om "reservdelsmänniskor" och genförbättrade kroppar?

Det är Venus - skönhetsgudinnan och skänkaren av komfort som arbetar inom oss när vi drömmer dessa vulgära versioner av tanken om en Idévärldens perfektion. Man kan tänka sig att motivet är baserat på en kombination av Venus och Saturnus: skönhetens literalisering är den "arketypiska bakgrunden" till denna biologins hägring därborta vid horisonten.

"Att hora (Venus) för Liemannen (Saturnus) och därmed blidka honom så hans oförsonliga sinne mildras och han utsträcker de snävt satta gränserna för mänskligt liv" - detta är den astrologiska "psykoanalysen" av biologins - och människans - fullt begripliga verksamhet.

Den underliggande drivkraften, ska tilläggas, bygger på fruktan för Liemannen - Saturnus klassificeras ju som "ond" ur jordiskt perspektiv. Men kanhända är han inte alls den onda Terminator den materialistiska människan tror honom om att vara. Från plattmarkens perspektiv ser vi inte ens halva historien...

Den mer än 2 000 år gamla kinesiska klassikern "Boken om Vägen och Kraften" (Tao Tê Ching/Daodejing) säger:

"Varför dör människorna? Jo, för att de göder sina liv för mycket."

*****

DN:s fråga, "Varför vann Malena Ernman", torde härmed vara besvarad - ur ett kosmiskt perspektiv! Hon föddes på ett sådant sätt att hon naturligen harmonierar med arketypen för de sköna konsterna. Med minsta möjliga marginal valde det svenska folket välbehaget framför den naturliga motbilden "misär" som Caroline af Ugglas fenomenalt väl gestaltade.

(I mina enkla öron var dessa två bidrag de enda av konstnärligt värde, och Ugglas därtill det enda klassiskt rena och kitschbefriade. Det var därför fullt begripligt att disco-operan gick vidare i den här numera gay- och flams-estetiska tillställningen.)

____

Se även andra inlägg med etiketten "kreativitet" (länkar i nya fönster) för indikationer på att mycket Eld och/eller Luft (ofta extrema mängder) indikerar de s.k. kreativa yrkena.

Jämförelse. Gå från dessa tungt Vågen-dominerade horoskop till den socialt frustrerade Våg som sköt ihjäl 15 skolelever i Tyskland och sedan tog sitt eget liv.

Märk att ingen av dessa harmoniska kvinnor har de förödande störningar i och mot Vågen som utmärkte Tim Kretschmers horoskop. Tvärtom har flera av dem konstnärskapets Venus i "hemmaläge" (härskarläge) i Vågen, och Catherine Deneuve, som sagt, t.o.m. den förnämliga kombinationen av de "goda" Venus och Jupiter i scennärvarons Lejonet.

Ang. det sista, notera dock massmördaren Ted Bundys extrema horoskop där just mötet av en välplacerad Venus- och Jupiterkombnation gjorde honom till en "smooth talker" som duperade sina vittnen! Astrologin är lika fascinerande som den ibland är frustrerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.