måndag 5 december 2022

Demonproducenten och hans dödsoffer

 [Skrivet den 14 nov, apropå några daterade aktualiteter i texten.]

Phil Spector vid 25 och 69 (morddomen)

Årsfärska (f.n. på SVTPlay) dokumentären om tidiga 1960-talets musikskapare Phil Spector, som gjorde producenten till lika mycket stjärna som artisten, är gripande. Termen "demonproducenter" användes förr om honom men verkar ha gått förlorat under Sveriges språkliga och intellektuella urartning. Kapitalismens ständiga krav på produktförenkling för att säkra den vinststagande klassen lämnar snart svenskarna närmast språklösa och anammar istället gutturala djurläten och  enstaviga känslouttryck (bah, döh). Det är nog mest medelklassen lånar in från förorter och underklass (och därmed anpassar sig till att på sikt bli de Rikas tjänare, de också). 

Men det är bara att backa cirka årtionde eller så, för att se att termen ännu cirkulerade t.o.m. i en välgjord barnfilm som Guldkompassen med Nicole Kidman och Daniel Craig i viktiga roller. Här gavs en rejäl dos "demoner", manusförfattarna tycks ha kunnat sin idéhistoria och kastar också in en och annan gliring åt vuxenvärlden (vilket barnen inte kommer att uppfatta). Kängan åt Staten ("Ministeriet") som en tankepolis som lobotomerar barnen för att en gång för alla få lugn och ro i samhället, är en höjdare och lika svart som sann! 

Lobotomin i filmen bestod i att maskinellt abortera eller avskilja barnens daimoner från deras kroppar så att de blir oandliga, materialistiska zombievarelser. Jag tänkte direkt på Sverigehoroskopets anti-religiösa, anti-daimoniska egenskaper när jag nyligen såg den här filmen i repris på tv...

I fallet föredettingen Phil Spector som förödde sitt liv fullständigt genom att ta livet 40-åriga aktrisen Lana Clarkson som kämpade på med småroller, handlar det bokstavligen om en demonproducent. Det visar sig när man knäpper på "daimonens lott" och "lyckans lott" i astrologiprogrammet.

Dokumentären visar att hans lycka i livet kanske var hans olycka. Han blev dollarmiljonär redan 1958,  vid 18 (den tidens dollarvärde högre idag) efter sin genombrottsproduktion), men framgången steg den skygge mannen åt huvudet. Dokumentären visar att han redan var präktigt störd av sin bipolärt sjuka pappas självmord när han var nio (Solen, fadern, i 8e dödshuset, räkna till sjätte huset från denna placering för att få hälsoomen för fadern - man landar i Phils 1a hus så att Venus "kvalitet" också gäller för fadershälsan).

Spector hade, lika illa, en girig mamma och en syster (båda "Venus") som också visade alla tecken på mentalsjukdom senare - båda kjoltygen i hemmet turades om att mobba den ynklige lille Phil och lade grunden för hans senare kvinnohat och labila förhållande till kvinnor, som han flera gånger hotade med pistol när han, ett kontrollfreak, inte fick sin vilja fram. 

Tydligt genom dokumentärens fyra avsnitt är att han levde i sin egen fantasivärld där han redan tidigt (via barndomsupplevelserna) kommit att uppfatta sig som Offret och ständigt misstänkte sina omgivningar. I ett avsnitt visas en fruktansvärt pinsam tv-show där en av gästerna, sångerskan Eartha Kitt, pikar honom för att vara en överkänslig typ. Sanningen är att galenskapen och paranoian stormar okontrollerat i honom här runt 25, just när hans framgångsrika år når sitt slut och Beatles fångar hela USA. Det mest olustiga tv-framträdande jag sett!

Det finns mycket mer i dokumentären, men nu över till huvuddramat, mordet på den vackra Lana Clarkson som vid den här tiden kände att hennes chanser i Hollywood var över (vid 40) och möjligen kan förklara varför hon följer med den stupfulla och åldrige Phil Spector till hans "slott" efter att hon avslutat ett kvällsarbetspass på en krog (ägd av Dan "Ghostbusters" Akroyd). Hon visste inte vem Phil Spector var, men hade tipsats om att behandla honom som om han var krogägaren själv. 

När jag tittar på hennes horoskop (yttre kretsen) är det inte utan att man ser en av de klassiska signaturerna för en "guldgrävare". Hon kunde ha avböjt en privat efterfest på småtimmarna med en drucken gubbe, men såg kanske en chans till något bättre... (Dokumentären berättar att hon hade skadat sig och hade det knapert vid tiden.) En annan sak som direkt slår är att både hon och Spector hade Liemannen/Saturnus konjunkt med Ketu (halshuggning / rensning av gammal dålig karma). Väntade de bara på att mötas i detta liv? Dålig tajming?


I inre kretsen Phil Spector, med musikalisk Ox-ascendent och ascendenthärskaren i "mitt högsta goda" eller 9e huset, ett av de tursamma husen. Han har sin daimon och lycka (eller snarare punkterna för dessa) utom den egna (ascendenten) kontrollen, i händerna på andra eller i 7e huset för allianser. 

Ändå tycktes Spector vara uppfyllelsen av USA-horoskopets ideal, "sin egen lyckas smed" (Saturnus i den enskilda Jungfrun i 11e idealhuset). Men han förvånar, för i en gammal intervju säger han sig tro på "tajming" och med det menar han, när han lägger ut texten, att han tror på Tiden själv, på Ödet! "Tajming" är att råka vara på rätt plats i rätt ögonblick (och ha skrivit "rätt" låt, som allmänheten tänder på).

Tidens herre Saturnus är lustigt nog den kanske klenast placerade planeten (den har dock konkurrens i detta). I 12e huset för "världsliga förluster" kunde Saturnus välkända prövningar och framför allt förmåga att försena och irriterande dra ut på tiden (Fader Tid "tajmar" händelser!) förefalla det sista Spector funderade över. Men jag tror han levde i en mellanvärld, till hälften ängel och till hälften djävul och hade i sin egen mentala obalans en viss insikt i djupare ting - de ögonblick då han inte befann sig i sin egen martyriska offervärld där allt och alla konspirerade mot honom.

Detta är rätt uppenbart när man ser kartans kraftfulla samröre mellan Eld och Vatten, upprörda känslor, en "sensation" vid 18 och sedan allt mer gapig, oförutsägbar och "sensationalistisk" som Eld/Vatten-kriget indikerar. Hans sprit och piller och köra bilen in i väggar för att ta livet av sig vittnar verkligen om att det 12e huset i detta fall fungerar som "den onda daimonen", kartan tycks distinkt suicidal pga. Saturnus och halshuggaren Ketu - samma konjunktion som i Sverigehoroskopet men horribelt placerad i 12e och bara en av många missljud på denna himmel).

Intressant är hur han fabricerade lögner och spegelvända historier på löpande band. Den onda daimonen spelas här av 12e-ägaren Mars och den lyfter in en medvetenhet om Saturnus, Ödet eller "tajming" i 11 huset där den ligger, i den goda daimonens sektor. 11e är också ett socialt hus, gruppmänniskan och flera som kände Spector väl beklagar att han var en sådan skitstövel i det sociala. Astrologiskt ser det ut att vara den onda daimonen (här: Mars) som stövlar in som en dåre i de fina salongerna och via konjunktion med den förstärkande eller expanderande Jupiter gör sig alltmer omöjlig i det sociala. (Han levde i mycket som eremit i sin enorma villa.)

Man ska säkert ta Saturnus, "den kroniska" eller tidens gång som något som följer honom. Dessa är medfödda problem som med tiden blir allt värre. Han hade dock några friska år innan en son dör i leukemi bara tio år gammal. Först själv berövad fadern vid nio och sedan förlust av en son i samma ålder - där gick Spectors nya nykterhet och skötsamma liv i spillror och färden fram till mordet på Lana Clarkson är förberedd.

Ytterligare några inslag i Spectors karta. Han har samma opålitliga fullmåne mellan Skytten och Tvillingarna som Ulven Kristersson - även svensken en småvuxen man för den som på halvt rasbiologiskt vis letar spår i det kroppsliga som kan hänföras tillbaka till kosmiska "typer". 

 


Ämnet astrologi och utseende är fascinerande men som med det mesta orkar inte bloggaren följa spåret hela vägen, medveten om att man gräver sig själv en grav genom att ägna det fysiska för mycket intresse. Det är en distraktion som missar många andra astrologiska grenar av större värde. Det är ju antik filosofi bakom en fernissa av symboliska figurer.

Nere på Jorden tjänade de fyra elementen som en primitiv förteckning av naturens byggbitar (lustigt nog verkar fyra "magiskt" - det är en symbol för kuben, i sig symbol för det jordiska och t.o.m. modern vetenskap finner DNA bestå av fyra baspar.) Använda som metafysiska symboler kommer Livet från den rationella själen (Eld/Luft) och inte från den kroppsliga avbildens nivå (Vatten/Jord) som biologin ägnar sig åt. Det ateistiska Väst har helt enkelt satt vagnen före hästen och det fascinerande är att även feltänk ofta ger resultat. Naturen är stor och fördragsam med sina små barn!

Hos Spector utsläcks mycket av den intelligens en fullmåne kan uppvisa och påminner istället om faders bipolära sjukdom som slutade i självmord. Mån/Sol-axeln (också en symbol för Phils livslinje) löper längsmed 2a och 8e huset, "den sataniska axeln" som varför för självdegradering genom överdriven materialism. Det kan stanna vid mat och dryck (2a "oxiga huset") och giftiga substanser eller fysiologiska anomalier (8e skorpioniska huset). Spectors Sol jobbade definitivt sig in i mörk toxicitet. Här är tyvärr inte Solens disponent Jupiter till någon vidare hjälp: en verksam illgörare för dem med Ox-ascendent och i konjunktion med den onda daimonen som här representeras av Mars, en annan verksam illgörare för Ox-personligheten.

Och på tal om planeternas VERKSAMMA aktivitet i detta liv (snarare än deras essentiella naturer), är förstås Ox-ascendenten så udda lottad att den har sin egen härskare Venus i rollen som en verksam illgörare. Här, om inte förr, syns mammans och den allt tokigare systerns illgörande påverkan på pojkkroppen Phil Spector. Kvinnor/Venus var inte till någon hjälp i livet, det "lärde" han sig redan som liten.

Demonproducenten har dessutom en så gräslig mix av Vatten och Luft som den här bloggens granskningar dock friat från "absolut dårskap" - ibland dyker lysande begåvningar upp och även Spector har ett drag av geni även om han snart fastnade i sin egen musikaliska formel som han fortsatte repetera väl ofta. (När han gör ett album med Leonard Cohen i slutet av 1970-talet är det som tiden stått still för Spector, det är fortfarande 1964 i hans värld.)

Och med psyket eller sinnet i mentala och lyhörda Tvillingarna når granskning äntligen den daimon som beräknas via solens, månens och ascendentens positioner, en annan tradition i Väst än 11e som god och 12e som ond daimon. Den här, som bygger, på känd födelseminut, har större anspråk på att representera det osynliga högre Jag som medföljer en jordisk människokropp och som gåtfullt sammanhänger med attityder som inte lätt kan förklaras av grundläggning i barndomsmiljön. Tidigare liv läcker igenom alla, men få har ens tänkt tanken att söka spåra upprinnelsen.

Daimonen är den rationella själen, den eviga komponenten som i många fall tycks följa med människan helt passiv på livsresan. Andra har mer högljudda daimoner och Spector hade en sådan. Den astrologiska förklaringen är i detta fall att daimonens lott befinner sig i ett hörnhus och därför tenderar att manifestera sig i det yttre livet. Bloggaren har sin daimon i 9e filosofihuset, men i detta fall befinner sig också 9-ägaren i 7e hörnhuset, så att den här bloggen tydligt lutar åt astrologin i kombination med filosofiska och metafysiska frågor!

Spectors högre (rationella) själ var i världen med en intention att verka genom Vatten-elementet, genom Skorpionen (vars horribla härskare Mars vi redan sett röra till saker). Men daimonen uttrycker inte bara nämnda självdestruktivitet bland människor (och framför allt bland nära allierade - Spector i sitt galnaste rustade runt och viftade med pistol inför studiomusikerna). Daimonen står också kopplad till Merkurius i Vatten och gjorde honom till en remarkabel kanal för musikens små andeväsen ("pixies" kom till mig just som jag skrev dessa rader, och Spectors färgglada barnpop tycks stämma bra med dessa små liv enligt länken nedan).

https://kindredspirit.co.uk/2020/12/27/natures-craft-whats-your-elemental-soul-type/

Med sinne av ett Luft-medvetet slag hör Spector det andra bara känner med sin Måne. Ska man gradera Månen befinner den sig i Tvillingarna långt från sitt lugna och trygga sovläge i Oxen och sitt mer neurotiska och emotionellt sårbara läge i den fragila plantans vattenvärld, i Krabban. I Eld är Månen vidöppen och extremt reaktiv, omedelbart utagerande. 

Bara i Luft hittar man en typ av sinnelag som mentalt bearbetar sinnesintrycken ). Spector sägs ha varit en pest som producent eftersom hans sinne hörde och krävde perfektion - sent i sin karriär producerade han rockgruppen Ramones som kommenterade att Spectors ideliga omtagningar inte alls passade rock som ska vara spontan och fångas i första tagningen.

Även stora 1960-talssångerskan Dusty Springfield degenererade med åren mentalt och blev i studio ljudteknikernas värsta mardröm. Hon ville göra om allt tills hon tyckte det var perfekt, t.o.m. enskilda ord i sin vokalisering. Genom "punch-in"-tekniken på forntidens rullbandspelare kunde teknikerna få hoppa sig genom inspelningen versrad för versrad och ersätta fraser eller enstaka ord tills Dusty var nöjd med framförande! Om detta låter som detaljfixerade Jungfrun som helt gått överstyr är det nästan rätt. 

När jag jämför samma beteende och Spector och vet att båda två hade absolut låg självkänsla ser man att det är Jungfruns kompletterande motsats i Fiskarna som är boven. Tecknet är oerhört viktigt för Spector och Dusty delade hans Jupiter i negativt hemmaläge plus Merkurius och kalla Saturnus i samma tecken. Det är Vattnets dåliga självförtroende som ger för omgivningarna enerverande pedanteri och särskilt om horoskopet saknar självtillitens Eld. 

Även Dusty hade problem i övergången mellan självnegeringens Fiskarna och egohävdelsens Vädur. Hon hade också en udda start i livet, adoptivbarn i ett nunnekloster (som kanske gjorde henne lesbisk för livet och alla de extra problem med självkänslan som en avvikande orientering ger). Spector var förvisso inte homo, men Venus var som sagt inte till mycket hjälp. 

Om något drabbades kvinnor av att hans Venus hade en så ynklig disponent i den undertryckta och störda Saturnus (precis som Sverige som också nedkämpar kvinnan i landet). Den låga självkänslan vändes till förtryckarmentalitet (vilket också gäller Sverigehoroskopet och nationens sätt att hantera så många grupperingar, kvinnor lönemässigt, pensionärer som tackas av med ett skitliv några sista år i landet och så förstås invandrarna som det nya Fascistsverige vill skicka ur landet - Nazityskland men snäppet lindrigare. (Man är bara nazist en gång, vid nästa återbesök på jorden kanske vissa tendenser sitter i men de har redan "peakat" i förra livet och kommer nu i utspädd form.)

*****

Mordet på Lana Clarkson ger också ett närmast nattsvart horoskop. Det är så dystert att kan stå på egna ben som skissen för "en tid för mord". Vissa himlar är så tydliga, i andra fall måste man jämföra horoskopet med den eller de involverade, och kartan för den 3 februari 2003 ger förstås utdelning där med. Eftersom mordoffret saknar födelsetid väljer jag att se kartan som transiter som påverkar Phil Spectors födelsekonfiguration:


Pilarna anger inte planeters aspekter utan är bloggarens uppfinning. Det är den planetära ägaren till tecknet X som bildligt återrapporterar till basstationen och i det drar in, inte lort i farstustugan, men väl en hinna av det element Vandraren för tillfället befinner sig i. 

Det tidiga morgonmordet har Eldtecknet Skytten stigande i öster. Häri befinner sig kvinnans planet Venus som inte är en ärbar kvinna lycksökande Jupiter, faktum är att Venus är en "verksamt ond" faktor på denna himmel. Som tidigare sagt: varför följde hon med Spector hem? Anade hon en chans till guld? Men kvinnans lott detta ögonblick har en koppling till 6e huset för olyckor eller fiendskap, så mellan händelsen (mordet/ascendenten) och Olyckans 6e byggs ett litet Eld/Jord-krig upp. 

Tittar man på ascendenthärskaren så är det den lyckliga (eller lycksökande) stjärnan Jupiter. Men det vill sig inte bättre att också den "väljer" ett av horoskopets "onda" hus, 8e dödshuset, här i Krabbans (det skyddade hemmets) tecken. Här är framgång och rikt (Jupiter) slottsliknande hem alltså ingen garanti för något - förutom en korrupt mentalitet och kanske även död!

I 12e huset, "världslig förlust" ligger ett klockrent budskap: våldets Mars i svarta Skorpionens tecken. Pilen som pekar runt indikerar förstås en "självhärskare" - ingen dominerar Mars i negativt hemmaläge, så uppenbarligen är mordet en fråga om att våldsverkaren har ifrågasatts (Lana ville väl dra sig ur som kvinnor förr gjort på tu man hand med den kvinnohatiska Phil.) En extra komplikation i detta självdestruktiva 12e hus är förstås "halshuggningens" symbol Ketu. Den har setts tidigare som en av många svagheter i Spectors karta.

Mycket mer kan sägas, men man kan notera tidpunkten (05.00 är ungefärlig enligt Wikipedias artikel om mordet). Skyttens 19e grad motsvarar Spectors Sol-Skytt i 12e graden, i hans dödshus. Varför det diffar några grader kan förklaras med att Spectors fullmåne inte är gradexakt, han har Månen (sinnesrörelse) i 16e graden och givet att tiden för mordet är en uppskattning kommer man troligen inte närmare än så här. Först måste Spectors mån-psyke tappa koncepterna innan solen går till handling i sin toxiska dödsambiens i 8e. Man skulle kunna flytta tillbaka mordascendenten 2 grader för en tid 4:45-50, men det är bara spekulation och tillhör inget materiellt...

Skorpionen som dödens princip (Vattnets låga självkänsla, har förstås att göra med de fall där den inte känner till att den är en spegling och inget mer, än det LIV som ges i Eld-dimensionen. Vatten orienterat ned mot död materia/Jord har lägst självkänsla av alla, men Vatten som blickar uppåt mot Eld, blir en smittsamt levande typ, fylld av den spontantitet de slickande lågorna uppvisar. Denna "sensationalist" - som Spector visar - kan dock vara en mörk eld, han hade sin Vädur och Skytt olyckligt befolkade och husplacerade... Ett verkligt olyckligt födelseögonblick för denna judiskbördiga man, bara månader efter att Hitler startat 2a världskriget. Det är som Spector förekom det som komma skulle...

Inte heller Spectors högre eller rationella själ i Skorpionen matchar destruktionen i mordhoroskopets 12e hus, men daimonens punkt befinner sig bara 2 grader från den förödande halshuggningens Ketu. Jag har inte undersöka liknande fall tidigare, men ser man på hur Sverige f.n. reagerar på månnoderna är det en lång och plågsam dags färd mot natt (och NATO-medlemskap, med mera). Den ständigt backande månnoden träffade Spectors daimon lite tidigare 2003, men den spaningen får anstå. När kluster (om så bara två planeter) är inblandade uppstår en längre och potentiellt skakig period, där chock kan följa på chock.

Ett sista ord on Lana Clarkson. Hennes lycksökande Måne+Venus i Väduren tycks ha givit ett mycket fördelaktigt ansikte men mötet med Spector var olyckligt för han har också planeter i början av Väduren. Halshuggaren Ketu och Liemannen Saturnus! Hennes naiva och hoppfulla känslonatur förde henne rakt in i hans 12e hus för "förluster". 

Bloggaren måste medge att hon hade en karisma utöver det vanliga (men var för lång för att passa i Hollywoods stereotypa kvinnobild). De som får en dos extra glöd har ofta, som här, den energiska Mars till hjälp. Här ger Mån/Venus i Eld fantastisk synergi med Mars-i-Luft, just den kombination jag identifierat med skönhet som övergår i ren karisma (men alla ser olika, mycket baserade på vilka elementkombinationer som är ledtrådar i detta liv).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.