torsdag 20 augusti 2020

Vår tids kärlek till desinformation började med reklamen

 

Aftonbladet har en vinnare på hand tänker de, och låser nyheten så bara prenumeranter kan läsa. Helst skulle de säkert vilja låsa in allt och blanka förstasidan - de har en girig norsk ägare - men kastar man inte ens ut en krok blir det inga prenumeranter.  

Att det uppenbart är skräpinformation förhindrar inte att det är rätt underhållande. Det är den förr så vanliga feministkängan: det är något vanskapt och defekt med att vara man. Nu är det aptiten på kött som gör att de själva avslöjar defekten.

Det hela påminner om en tv-reklam som går just nu, Ett diagram med brant fallande kurva visar hur män fullständigt töms på sin virilitet efter tjugo. Det är förstås testosteronhöjande medel som ska säljas. 

Reklammakarna zoomar in på burken med dyra piller. Men det var ett misstag. Skrytigt säger nämligen etiketten att preparatet innehåller FEROSAP (tm, trade mark). Den som kan någon engelska överhuvudtaget inser genast att detta är rena bondfångeriet.

FERAL = våldsam, oregerlig - som vilda djur
SAP = vätskan i en växt

"Vår produkt innehåller som verksam ingrediens 'våldsamhetsvätska'". Det är inte ens en garanterad substans utan bara ett varumärke, en påhittad ordetikett.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.