onsdag 21 februari 2018

Medier och teknokrater i en sorglig soppa

DN rapporterar att Schibsted-Aftonbladet av ekonomiska skäl lägger ner en mobilapp som visade vad som trendar. Appen steg upp som en sol  - den trendade själv - men brände ut sig och tappade snabbt "relevans" ur de norska rovkapitalisternas synvinkel.

Att själva ämnet - "vad är populärt just nu?" - är ett så ovärdigt och ointressant grepp på verkligheten man överhuvudtaget kan ta, avstår DN från att kommentera - de fyller också sin tidning med banala rutor som visar vad som klickas mest på. Dessa djävulska "desinformationsytor" har bara en enda uppgift: att öka antalet klick och därmed annonsintäkterna. Det är en ond spiral av folkfördumning som pågår överallt i världen och som DN:s ledarskribent Lisa Magnusson bara måste erkänna att den finns och att den väller fram ur hennes egen medelklassighet... Det är hennes tidning, och liknande, som fördummar sina läsare och en feedbackspiral raka vägen ned i helvetet.

Att vi nu befinner oss vilse i den döende kapitalismens senaste pseudovärld visar programförklaringen från Schibsteds riskkapitalistiska underbolag, som i Norge kallas Schibsted Vekst ("tillväxt" = profit till de rika på investerat kapital) men i Sverige Schibsted Growth (denna allt mer avskydda amerikanisering av svenska språket):

Med kontor i Oslo, Paris och Stockholm investerar teamet Schibsted Growth i ambitiösa digitala företag i avsikt att förändra världen.

"Förändra världen" genom att spegla folkets surfvanor som medierna till att börja med styrt. Snacka om att it-fascisterna är ett pack idioter som helt tappat bort sig i sin prylproduktion! Det är sånt här Stefan Löfven vill att Sverige ska satsa på med sitt utnötta "innovationsmantra"...

Ju förr vinstmotivet kriminaliseras, desto snarare kommer Jorden och hela mänskligheten på fötter igen. Från "Upplysningen" och via den europeiska kolonialiseringen för att berika sig själv på de ockuperande ländernas bekostnad och fram till idag 2018 har detta varit en enda lång, svart interlud i människans mödosamma resa mot självkännedom.

*****


I Schibsted-konkurrenten SvD använder Satan det goda människornas begrepp "karma" (sanskrit för "handlingar") i sitt eget nattsvarta syfte. Vid en snabb blick ser det ut som it-fascisterna Karma (ett start-up-bolag) söker göra världen till en bättre plats genom en app som spårar och avhjälper matsvinn. Men inte för att skänka världens växande mängd arbetande fattiga outan att SÄLJER VIDARE.


Det handlar med andra ord om RÅ VINST på det som redan skrivits av som "spill". RÅ VINST till vilka? De som investerat i appen och som spekulerar i den växande nya underklassen av arbetande fattiga - de där som vädjande stod i kön till gratis soppkök i Stockholms innerstad för några år sedan. NU SKA DE KÖPA SIN FATTIGMANSSOPPA, dessa offer för den Rike Onde Mannens tusen och en intriger! 

Helt klart är det dålig karma att födas fattig i ett land av nyrika men gissa hur mycket ond karma alla samlar på sig som ens nuddar vid den där appen! Världen behöver ett rejält nytänk kring den ekonomiska ordningen som var bottenvåningen i den antika världsbilden men bisarrt nog överordnats allt annat i den moderna västerländska rovdjurscivilisationen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.