söndag 24 december 2017

Hugh Jackman - pekoralets senaste mästare


DN:s filmrecensent sågar skådespelaren Hugh Jackmans första försök till egen film, men dagarna dessförinnan har Jan Lumholdt i SvD gjort det med ännu mer skärpa och bättre kringfakta. Australiensaren hade t.ex. förgäves sökt kapital i tio år till idén att filmatisera cirkusdirektören P.T. Barnums öden och äventyr. Sedan blev en annan rulle succé och Jackman kunde nu rida på den framgången (notera: Jackman tvåa på bollen). 

Lumholdt nämnde att filmen var Jackmans "kärleksbarn", och måste därför ha känt samstämmighet med Barnum, en för 1800-talet typisk "self-made man", en sådan som den amerikanska drömmen fortfarande bygger på (fast den numera är patenterat falsk). 

Men det kostsamma spektaklet havererar enligt båda recensenterna och Lumholdt talar återigen mer till mig: "...fart och färg, [men] en fart som glatt glider över all fördjupning och bjärta färger utan nyans." Det här är nu inget nytt för den propre och stilige Jackson som fått mången kvinnas hjärta att slå ett slag extra. T.o.m. tidningen Aftonhoran som gör sitt yttersta för att degradera den svenska underklassen till oreflekterande fysikalitet fattade för länge sedan VAD Hugh Jackman representerar:


Aftonhoran 2013. Kapitaliserar på skådisen och
drar sitt strå till stacken för att göra Sverige till
världens ytligaste och mest ospännande land.


Och visst föddes han under Solen i Jungfrun, tecknet som idag i väst kopplats till hälsofascism och fitnesstänkande, men som i antiken beskrivs på ett mindre fegt och falsk sätt: detta var Ohälsans zodiaktecken, Olyckans och den egocentrismens och egennyttans tendens att hamna i Fiendskap. Det är tur för alla att de tolv zodiaktecknen knappast kan framträda i full koncentration, för då skulle Jungfrun vara en miserabel uppenbarelse! Nyttan med DN-recensionen är den, att den kommer med (för mig) nyheten att Jackman faktiskt spelat i musikalen Les misérables!


Och vad om den egocentriska "self-made man" som fnyser åt statliga arrangemang? Jo, det är ju Jungfruns tecken, det också. Fredrik Reinfeldts fysiska ascendenttecken och, inte minst tecknet som beskriver den typ av ideal (11e huset) som driver det amerikanska horoskopet! Se hur alla pusselbitar perfekt kommer samman när man använder den ursprungliga sideriska zodiaken! 

Apropå USA:s 11e idealhus beskrivs det oftast i termer av "klubbar och föreningsliv" i den västliga traditionen och då USA har den djupt misstänksamma och självprotektionistiska Skorpionascendenten blir den socialt skygga Jungfrun (tecknet där kärvänlighetens Venus "faller") i 11e huset verkligen till en sinnebild av en som står ensam och söker motbevisa det axiom som lyder, "ensam är inte stark". 

Nu har uppenbarligen lönearbetaren Jackman (Jungfrun är arbetstagarens symbol) närt en mångårig dröm (som så många skådespelare) att höja sig ett snäpp och bli den Store Regissören, vilket han uppenbarligen var för ytlig och detaljfixerad för att kunna bli. Det är zodiakens Lejon som är den store kreatören och vars härskare Solen representerar att allseende öga som skapar verklighet redan i sitt ögonkast. 

I antiken trodde man att ögat bokstavligen sände ut subtila strålar som klibbade fast vid det materiella objektet och synliggjorde det - inte så dumt tänkt som det i förstone kan synas utan tvärtom en bra parallell till det faktum att Solen ÄR människans andesjäl och att själen genom sveket mot sig själv blickar ut från sitt centrum och där "klibbar" fast vid det hittills helt döda Jordelementet - Elden i människans centrum dör för att en materiell värld ska födas som en omvärld! Jackmans problem som regissör är att Solen i Jungfrun redan beskriver en själ som förlorat sig ut i materien och därmed bränt av sina förutsättningar som den Store Regissören. 

Det är ingen slump att Jungfrun är Lejonets högra hand eller assistent, tvåan på bollen som utifrån den kreerande Lejondirigentens vision samlar in all cirkusrekvisita som Skaparen sedan använder för en medryckande Berättelse. (Solen symboliserar varat eller existensen och livets själva natur är en fortlöpande Berättelse.) Båda filmrecensenterna beskriver samma upplevelse, en kallar filmen en serie hopklippta musikvideor och den andra saknade, som sagt, all substans. 

I perioddramer, iförd tidstypisk klädsel fungerar det städade gentlemannatecknet Jungfrun perfekt! Dessutom är Månen/sinnelaget perfekt utifrån den solära handlingsascendenten: Venus blir en verksam välgörare och ligger här i sitt positiva härskarläge (Vågen) och tjänar som fundament för Månen i det lyckosamma 9e huset.

Men det är väl mycket yta och ett minimum av tankeverksamhet i horoskopet. Minns bara Roger Moore från tv-serien Snobbar som jobbar. Moore och Jackman har båda samma Sol och Måne i samma Jordtecken, och en mindre upphetsande James Bond än åren med Moore får man leta efter! Han knatade sig genom alla actionscener och påminde starkt om den loja Månen-i-Oxen som bara gillar sin egen takt, som tenderar mot att helt stanna i steget... "Lugn och ro, idissla som en ko."

Vanligen präglas man av den Bond man växte upp med, och då skulle Moore med sin Leva och låta dö ha styrt min prägling. Men en enda tidig tv-sändning av en Bondrulle med originalet, Sean Connery, väckte mig ur alla villfarelser och matchade bättre Ian Fleming-böckerna som jag plöjde runt samma tid.

Några ytterligare detaljer utifrån solascendenten som tyder på varför Jackman borde nöja sig med att vara "tvåa på bollen". Jungfrun i 1a huset indikerar hantverk och blick för detaljer. Men precisionen i det lilla kräver att man släpper tanken på det stora - den väldiga Jupiter blir en VERKSAM ILLGÖRARE för Jungfrun i första. Likväl är det här den befinner sig och frestar Jackman man att "göra det stora klippet" eller sälla sig till filmbranschens mest illustra skara, auteurerna. Men cirkusfilmen avslöjar vad som händer när detaljprecisionen dominerar över visionen. Jackman har blick för att fylla hela cirkustältet mes lustiga ting, men klarar inte att skapa handlingen... Solen i Jord är redan död fakticitet och Jupiter, illgöraren, blåser bara upp sufflén ytterligare.

Missa heller inte Jackmans malande frustration att bara vara lönearbetare slash skådis i 12e huset för försakelser: här ligger en regissörswannabe begravd som dock mullrar och bär sig åt i det omedvetna och gärna vill ut i världen. Donald Trump har sin Mars-i-Lejonet på Lejonascendenten så kanske har Jackman ändå tur att inte denna turbulenta och ojämna ansats till verkligt ledarskap spelar förstafiolen! Mars blir aldrig mer än en vulgär och stimmig ansats till Lejonets sanna ledarnatur och SvD-recensenten tycks ha uppsnappat exakt vari Mars-Lejonet brister (jämfört med ett Sol-Lejon): fart och fläng och massor av färg. Precis som Trump nonstop twittrar i krigshetsande yra!

*****

Eftersom Jackmans födelsetidpunkt är okänd undviker jag att kommentera hans återkommande besvär med hudcancer. Jungfrun är som sagt i någon mån synonym med sitt 6e ohälsohus i den naturliga zodiaken, men här har vi dessutom södra månnoden (den halshuggna Draksvansen) med Solen och de elaka utväxternas Jupiter (Jupiter som verksam illgörare kan representera perverterad celldelning och Draksvansen periodiska uppgörelser/halshuggningar av Jupiters "verksamma ondska"). 

Att Aftonhoran kopplar MAT till hans KROPP är emellertid så typiskt Månen-i-orala-Oxen (och Oxens 2a hus som näring till 1a jag- och kroppshuset) att det är nästan övertydligt. Ska man hitta en ännu tydligare schablonfigur får man gå till tidningens tidigare modereporter Sofi Fahrman, vars narcissism och enkla livsprojekt avslöjar en typisk svensk genomsnittssjäl av det guldgrävande slaget. Inget mindre än en miljardär kunde få denna människa, i fullständig avsaknad av personlighet, på fall:



Om man sätter mode"reporterns" Sol i 1a huset och därmed emfasen på den Vegetativa Själen eller Näringssjälen (Vattenelementet) uppstår en koppling till Hugh Jackman: 11e idealhuset visar hur lågt de har satt ribban som bara hungrar efter kroppslig/materiell tillfredsställelse: dessa dras till Moder Jord som ett ideal... Jag misstänker att vissa TYPER av horoskop har att göra med människor som dött svältdöd i tidigare liv och nu kommer tillbaka helt uppfyllda av bara en sak: MATERIELL TRYGGHET. 

Dessa blir det man kan kalla "guldgrävare" eftersom deras prioritering är självisk bortom begriplighet. Sofi Fahrmans kombination av sol- och månplacering tecknar just en sådan här närmast instinktiv grottmänniskonivå. Miljardären är förstås helt nöjd med att kapa åt sig en troféhustru som ännu har några år av den ljuva ungdomen kvar, hur vakant det än verkar vara på insidan:


2008: Spegel, spegel på väggen där...

Har man moralisk rätt att raljera över själar som ännu inte lärt sig tänka? Det har sagts att jag-medvetande föddes först med upplevelsen av smärta. Så ja, man kan driva med det mesta. Antingen leder ett myggbett till att individen söker medel för att hålla obehag borta och ett liv i akut självlögn, eller också ger obehag stoff för en självrannsakan. 

Det goda med fashionistans horoskop är att hon förmodligen inte skulle göra en fluga förnär. Solen och Jupiter är en god kombination och i Kräftan i första huset ännu mer så! Det är faktiskt en perfekt kombination för en "affischflicka" som "lever drömmen" som det patetiska amerikanska uttrycket lyder. Kräftans tecken indikerar en som aldrig riktigt kommit ut ur sitt skyddade flickrumsskal och Jupiter hjälper henne välvilligt att fortsatta leva ut drömmen om att tillhöra de utvaldas förtrollade skara. (Kräftan som "den inre kretsen".) Att 1a husets ägare ligger i 11e idealhuset indikerar visserligen narcissism som IDEAL som något att sträva efter, men, återigen, detta är ju vad hela skönhets- och modeindustrin handlar om. Fahrman tycks bara följa sin inre kompass...

Det värsta man kan säga är egentligen att hon blockerar mängder av unga kvinnor från ett intellektuellt uppvaknande, men vad annat att vänta i en förtappad kultur som den ultrakommersialiserade västkulturen? Fahrman är en förmodligen lika trevlig person som Hugh Jackman, om än diffus och vag i personligheten i de flesta sakfrågor bortom groomandet av det egna jaget...

Det som tecknar tur i livet (god karma) på den personliga nivån blir å andra sidan dålig karma på den globala - så här ser människorna ut som helt enkelt inte bryr sig, småborgare som lurats att anamma det amerikanska idealet om "the self-made man"... Här ser vi Fahrman på weekend-tripp till New York 2011 med Fredrik "Bank of America" Reinfeldt, en politiker vars missgärning nu de flesta svenskar åtminstone har ett hum om:






Se också denna uppföljning: 88 filmregissörer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.