onsdag 4 januari 2017

Janerik Larsson, det skrävlande Lejonet och apotekens vinsthunger

De få gånger jag bryr mig om att läsa Janerik Larssons rapsodiska och ytliga kommentarer i SvD, ofta hafsiga texter och som åtminstone tidigare ibland innehöll nästan enbart engelska citat, undrar jag hur människan alls lyckats ordna sig plats inom medierna och en egen bildbyline. (Månhoroskopet här nedan avslöjar förstås en enorm jupiterisk tursamhet i 3e huset för publicering - gubben har uppenbarligen välbeställda kontakter.)

I den senaste personliga kommentaren skryter Larsson dessutom mellan raderna genom att parentetiskt nämna att han bor i USA (oh la la!) delar av året. Han är därför inte den mest konstanta av svenska mediebevakare. Konkurrenttidningen DN har han naturligtvis inte läst utan upptäckter en artikel genom en svensk ekonomiblogg som Larsson tydligen håller högre i anseende. Utifrån denna blogg går han nu lös på DN-journalisternas metodik i upptäckten att de nya sortimentsmagra apoteken blivit roffare i det lilla. 

Larssons karta har kommenterats tidigare och apropå omotiverad stolthet är detta ett typiskt särdrag för Solen i Lejonet. Dessa typer älskar att framstå som vinnare, vare sig de har kvaliteterna eller inte.


Det är påfallande att Larsson själv inte verkar kunna ett dyft om det han kritiserar DN för att sakna. Troligen papegojar han halvsmälta invändningar han först läste på nämnda ekonomiblogg (orkar inte söka upp och läsa originalet). 

Jag har själv grubblat över hur att, utan att behöva lära mig det tråkiga ämnet statistisk hitta en rättvisande metod att bedöma hur små testgrupper horoskop som kan sägas ge meningsfulla utslag, och hur stor tillåtna variationen från medelvärdet måste vara för att inte bli lurad av slumpmässiga fluktuationer. (Först i slutet av förra året tog jag mig samman och emulerade praxis och fann att det är något särskilt med Oxen/Moder Jord när det kommer till Nobelprisvinnare - inlägget har varit bloggens mest klickade i några veckor.)

I DN:s undersökning noteras särskilt att apoteksprodukter följer tillverkarnas vanliga gamla bedrägeri: prislappen ändras inte men över en natt ligger det bara 20 tabletter i förpackningen istället för 30. Att välja bort varor som manipulerats på detta sätt klagar nu Larsson över, den dumma fånen!  Det är ju självklart att man inte kan acceptera en sådan urholkning i försöken att bedöma om prisutvecklingen varit orimlig jämfört med konsumentprisindex eller inom branschen, före och efter privatiseringen.

När jag läste just om receptfria smärtstillande, där kunden luras av ytterligare pengar på detta sätt, slog det mig dock att DN kunde ha löst problemet med det här marknadskapitalistiska bedrägeriet mycket snyggare än att bara lyfta bort produkten ur undersökningen. Det är ju bara att dela förpackningens pris med antalet tabletter för ett styckpris på varje tablett och sedan jämföra förändringen av dessa! Kanske har ändå Larsson lite rätt i att "Pisa-generationens" svenskar inte längre är lika kreativa som de åldrande (och i mitt fall lika mattesvaga).

I dagarna kunde man läsa chockerande nyheter i The Guardian om hur privatiseringen av brittiska tåglinjer lett till groteska prisökningar där fanskapet Sir Richard Bransons flyttfirma Virgin framstår som den girigaste av dem alla. Ett årskort på en sträcka som Virgin förfogar över och som arbetande pendlare behöver, har hastigt och lustigt blivit 2000 pund dyrare. Tänk dig själv vilket hål en sån "prisjustering" för "framtida investeringar" gräver i löneslavens ficka! 

Här är en av många artiklar på sistone om det brittiska tåghelvete som liknar Sveriges efter att lönsamhetstänkandet infördes: groteska biljettpriser och eftersatt underhåll.

Det är så här "de som har" för glatta livet håller på att underminera livet för den stora dumma massan som fortfarande tror en borgerlig mentalitet gagnar dem! Detta är kriget mellan de Fattiga och de Rika och det har pågått en längre tid utan att offren i det breda mellanskiktet velat förstås hur grundlurade de är av sina älskade men lamentabelt skattesmitande företagsmärken.... Nike, Apple... du vet vilka dina identitetsskapande markörer är!

Branson framhålls ibland som bevis för att även dyslektiker kan vara intelligenta, men då handlar det utan undantag om rovdjur som kämpat sig fram. Och i vetskapen om vilka privilegierade ekonomiska förhållanden Branson kom ifrån är kanske prestationen att höja sig över ett handikapp inte längre fullt så imponerande... Hans horoskop passar perfekt in på den bild av det näriga och otyglade låga Vattenelement som den mänskliga själen bäddas in vid besöket på jorden och som de flesta helt bedövas av och förringar sig själva. 


Branson är, likt den vedervärdige USA-politrucken Fredrik Reinfeldt född i näringssjälens eget tecken Kräftan! Och förutom att födas i soluppgången i Vattenelementet (näringssjälen) har han Kräftans härskare Månen i 2a huset för "min plånbok" och kopplad till kontrolldåren Saturnus, den senare en mycket olämplig placering i generösa Lejonet. 

Horoskopet är ärligt talat rätt hemskt och avslöjar väl den penninghunger och själviskhet som utmärkt den här "entreprenören" som hela sitt liv jagat nya områden att kapitalisera inom. Eftersom han har "stora och lätta pengars" Jupiter opposit den ständigt hungrande buken (Månen) och schemaläggaren (Saturnus), uppstår också den motbjudande sataniska axel mellan "mina pengar" (2a) och "pengar genom att jag allierar mig" (2a från 7e allianshuset). Det är just den husaxel de gamla romarna kallade för det ostyriga monstret Tyfon, och som skulle kunna beskriva en vampyr eller annan destruktiv farsot som hotar samhället. Branson är en som söker berika sig på andras inkomster, en sann rovkapitalist, en asätande gam.

Missförstå mig inte, Kräftans tecken har en livsnödvändig uppgift när det gäller att hålla en biologisk organism vid liv och här vidgas strax bilden av ytterligare tecken på närighet. Det är bara när man gör "policy" eller en sak av den biologiska organismens behov av regelbunden näringspåfyllning som vi får nydarwinistisk mytologi att öppna marknader där alla slåss för sitt liv som i djungeln är välgörande för både produktutvecklingen och konsumenternas plånböcker.  Notera att kapitalismen/konkurrensen inte alls är av god det är denna som kräver ständig påfyllning för att inte kollapsa! Sade mänskligheten nej till ett toppskikt av sluga vampyrer, skulle världen rätta till sig över en enda generation!

"Produktutvecklingen" på en konkurrensutsatt marknad handlar, inser man efter några år (eller årtionden), i högre grad än att tänka nytt om att gröpa ur befintliga produkter och göra dem billigare för att förbättra eller vidmakthålla en lönsamhet (och anspråken på lönsamhet tycks hela tiden öka). Att slutkonsumenten skulle komma undan billigare tack vare konkurrensen stämmer enbart om man är beredd att köpa varor som numera med vetenskaplig precision är konstruerade för att gå sönder efter x antal timmars användning och därmed tvingas handla nytt oftare än någonsin i historien! 

Västerlandet håller på att döma ut sig helt genom sin numera genomkorrumperade kapitalism.

Jag har länge använt ett slag av alkohol i kombination med destillerat vatten som fettlösande rengöringsmedel till en bråkdel av vad ett motsvarande "specialmedel" skulle kosta. Jag kan inte minnas hur länge jag inhandlat ingredienserna till mixturen på apoteket. Säkert i tjugo år. 

För några år sedan ändrades förpackningen på det destillerade vattnet från hellitersflaska till halvliters och jag misstänker att man samtidigt smög in en prisökning. Jag kontrollerade inte saken eftersom jag inte sparat något gammalt kvitto.

I mars förra året köpte jag en liten enkel flaska med 100 ml alkohol och sparade kvittot. Efter ett drygt halvår var det dags för påfyllning. Chock! Den hade stigit över 40% i pris från ett besök till nästa. Efter privatiseringen hade det här apoteket genast slutat föra alkoholen så att kunden numera måste vänta på den (och som i våras kanske tvingas besöka butiken en gång förgäves pga. internt strul och personal som inte kan sina överjävliga datorsystem). Apoteket har också bytt namn och logotyp (och ägare) två gånger sedan privatiseringen. 

Det har blivit påfallande mycket mindre angenämt att handla på apoteket efter avregleringen (DN skrev av någon anledning "omreglering"). Inget fungerar lika friktionsfritt och kompetent som det gjorde förr. Tack, högerröstande borgare för att ni urholkat en av poängerna med att bo i en stad!



Janerik Larssons försök att ta äran av DN:s undersökning får direkt mothugg av mina obetydliga behov av apoteksprodukter. En måhända smal produkt chockhöjdes nyligen på ett sätt och kan bara förklaras med att räknenissar någonstans sitter och justerar priserna baserat på order från den giriga Överheten.


PS. Fortsätter efter det här inlägget att rulla nerför SvD:s första sida och upptäcker att tidningen inte har någon kontroll alls längre. En bit ned dyker Janerik Larsson upp en gång till, som ledarkrönikör, och inför det här stycket av helt överflödig åsiktsjournalistisk inser jag plötsligt att han är en medioker Carl Bildt-wannabe som dessutom inte fattat skillnaden mellan en kort tweet och en resonerande ledartext! Läs själv och känn igen samma torftiga och beskäftiga tonfall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.