torsdag 18 februari 2016

Mer om Upapada-ascendenten och relationer

Se eventuellt först bloggarens första intryck (rätt ytligt) av den hinduiska Upapada-ascendenten vid partneranalys.

Bobby Womack 1970 -
året för sin smutsiga skilsmässa

Det var en megahit Bobby Womack fick till 1972 med "Across 110th Street" till den bortglömda blaxploitation-rullen med samma namn. Det amerikanska skitlivet för landets gigantiska underklass har väl aldrig frustat och pustat i ren och skär överlevnadsinstinkt som här. Inte konstigt att Tarantino plockade fram just den i sin skildring av stukade amerikaner bortom sina bästa år i landet utan nåd men med väldigt mycket vapen ("Jackie Brown").

Av en slump hittade jag en synbarligen välinformerad amerikansk sida med celebritetsskvaller, och fick som sentida konvertit till Womacks tidiga 70-talsplattor en obehaglig nyhet serverad. Att artisten osmakligt gift sig med soullegenden Sam Cookes änka bara tre månader efter att hon skjutit ihjäl sin otrogna hund till make på ett motellrum var störande nog. 

Men nu visade det sig att Barbara Cooke hade ett litet flickebarn med sig från äktenskapet med Sam. Detta flickebarn gav sig nu Womack på sexuellt, gissningsvis från hennes pubertet att döma av hennes ålder, 17, då hustrun 1970 fick en skilsmässa efter att ha upptäckt att nye maken inte var ett dyft bättre än den förra! Pedofilen Womack hade så till den grad lyckats nästla sig in med sin styvdotter att hon tog parti för hans och inte moderns sida.

Jag hade fascinerats av hur obekymrat Bobby Womack anammade Sam Cookes sångstil på många låtar på sina tidiga skivor och nu visar sig copycat-syndromet alltså gå djupare och på ett sjukare sätt än man kunnat ana!

Med AA-rankat (säkert) klockslag på Astrotheme är detta ett perfekt horoskop att studera Upapada-ascendenten i den indiska astrologin. Kanhända lite förhastat beskrev jag denna extra ascendent som individens egen attityd till partnern, men planeter kopplade till denna har enligt artikeln "Äktenskap- och partnertolkning via Upapada Lagna" uppenbarligen lika tydliga effekter som det traditionella sjunde partnerhuset. 

Att tecknet där denna ascendent faller får konkreta effekter eftersom vi uppenbarligen har två helt olika traditioner som kan användas för samma horoskop med en hög risk för motsägelsefulla besked. Samma sajt berättar därför om skillnaderna mellan sjundehusanalys och analysen av Upapada Lagna. Notera i sistnämnda länk att man kan skapa en "spegling" (arudha) även av sjunde partnerhuset, så att det faktiskt finns tre ställen att närma sig frågan från! Och till det kommer Venus och Jupiter som båda är signifikatorer för partnerskap men anger de mest perifera (objektiva) aspekterna av ett äktenskap (att komma åt pengar via äktenskapet för den som tänker som en svensk eller har nationalhoroskopets Venus i Stenbocken).

Och är man nu inne på österländsk partnerastrologi vore det väl fel att missa den enskilda planet i det egna horoskopet som sägs beteckna partnern. Här är en artikel om darakaraka: den planet i ditt horoskop som är motsatsen till din atmakaraka (själens signifikator), dvs har det lägsta gradtalet av alla, blir din partnersignifikator. 

Även här hamnar den som vuxit upp i västtraditionen i problem. Partnerns karaktär sades ju i väst vara given med ev. planeter i sjunde huset eller i brist på sådana, på husets tillfälliga härskare. Indisk astrologi visar sig återigen betydligt mer differentierad. Jag får faktiskt intrycket att de VET vad de talar om, men innan man undersökt metoderna är det förstås för tidigt att säga något.

I samband med kroniska uppbrottsmänniskor, med många äktenskap, vet jag inte hur indisk astrologi tänker kring denna partnerns karaka, men länken om skillnaderna mellan 7e och UL avslutas med en diskussion av successiva äktenskapspartners.





Womacks sjundehusägare är Solen, tyvärr placerad i sin fiende Saturnus läger (Vattumannen) och likförbannat stigande i öster. En extremt narcissistisk placering och än mer så pga. Saturnus hårda grepp om den inre lyckas fjärde hus OCH artistens Sol. Att båda de naturliga illgörarna står med varandra i fjärde huset, är knappast ett lyckligt omen för artistens eget inre välbefinnande (eller stämningen i hans familjehem). Vi har således tydliga signaler om en som är "kroniskt märkt" mot det onda redan via sin födelse. Och är det inte just det han sjunger i "Across 110th Street", att livet minsann inte var någon dans på rosor? 

Men den "trasiga familj" som Womack själv ser ut att komma från, är således samma omen som för den blivande sjundehuspartnern. Apropå fjärde huset för Hemmet eller Det Privata, sköt alltså Barbara Cooke sin otrogne förste make på ett HOTELLRUM, och det är inte utan att man tycker sig se en mördare här, i Womacks äktenskapssignifikator, den kombinerade Döden med våldets Mars...

Så till Upapada-ascendenten: Tolfte ägs av Saturnus som vi hittar i femte steget (i sagda hus för Hemmet). Stegar vi fem steg framåt från Oxen når vi Jungfrun och åttonde korruptions- och dödshuset. Ju fler artiklar om Upapada Lagna jag tittat på, ju mer tycks indiska astrologer vilja tillskriva denna horoskoppunkt, den tecknar inte enbart Bobby Womacks egen attityd till partnern. 

Men om vi håller oss där, gör en "åttondehusattityd" naturligtvis Womack till något av det värre kryp man kan hitta i ett par skor. Och se hur åttondehusägaren Merkurius står: narcissistiskt i hans första egohus och angripen av båda illgärningsmännen. Den här mannen hyser den djupaste misstro till kvinnor och man undrar om inte sexövergreppen på Sam Cookes hustrus dotter var en slags hämnd för att Barbara skjutit Bobbys idol Sam? 

Vad vi ser här är en vansinnig konspiratörs inre värld öppna upp, och det är faktiskt typiskt Vattumannen att bjuda på oerhört komplexa motiv. Oxen agerar på pengar, Vattumannen är den mänskliga sociala mötesplatsen i all dess komplexitet. Vad man därför under ytan kan fråga sig, är om inte Bobby Womack var homosexuell bakom sitt svarta macho-utspel. Det var Sam Cooke han älskade och han grabbade änkan Barbara och hade förnedringssex med hennes dotter bara för Womack i sina sjuka föreställningar behålla någon slags kontakt med sin vän Sam Cooke. Minns att det var Bobby Womack som skrev "19th Nervous Breakdown" som Rolling Stones fick en framgång med.

Men dessa observationer och friskt vågade spekulationer har knappt ens skrapat på den indiska astrologins fulla register. Det går att skriva sida på sida bara om Womacks inställning till (kvinnliga) partners, utifrån de flera hållpunkter den här traditionen erbjuder. Jag hoppar över verifikationerna från Navamsha-kartan (som alltid ska användas vid partneranalyser) eftersom den här bloggen söker en balansgång mellan det halvtillgängliga (och inte längre sensationalistiska) och det seriösa men hopplöst nördiga. Men genom att öppna ämnet Upapada Lagna, lämnade vi som synes totalt astrologins (nästan) lättillgängliga sida och störtdök ner i obskyra metoder och multipla perspektiv...


Tillägg

För den spekulativa tanken att Womack var en garderobshomo som dolde sin åtrå till Sam Cooke bakom sedvanlig svart macho-attityd, finns flera indikationer. Bloggen har upptäckt att Solen med Saturnus tenderar mot homosexualitet. Individen "fastnar" i sin egen form. Här har vi också kvinnoplaneten Venus i 12e huset för "försakelser" eller "förluster" och dessutom angripen av "halshuggna" Ketu. Mars (virilitet) står med "formalistiska" Saturnus och riktar sig mot Solen i första ego-huset. 

Womack kåtar bara upp sig över andra av samma "form" som honom själv, dvs. den manliga formen förkroppsligad (1a huset = förkroppsligande). Den extra stora Jupiter-empati han borde känna med Kräftan befinner sig i olycks- och fiendehuset, vilket är som att än en gång säga att han inte kunde bidra med något gott till den hemmiljö och förnöjsamhet med livet som Kräftan som bäst består.

Den enda planet som inte fått något omnämnande är psyket/Månen i Tvillingarna - troligen den position som fick den är bloggaren - med samma Måne - att gilla hans musik. Det är också den enda planeten som vid en snabb överblick ser hjälpligt väl fungerande ut. I sina egna föreställningar är Womack en vinnare (5 huset) och hans prominent förstahusplacerade femtehusägare är Merkurius som ger honom en högspänd men intellektuell skärpa (som han dog drogade bort). 

Att psykets disponent Merkurius aspekteras av de båda naturliga illgörarna från "otrygghetens" fjärde hus, påverkade visserligen hans kreativa sinne och femtehusuttryck (han prat-svamlar under flera minuter i början av flera låtar, exakt som den mångordiga Mån-Tvilling som skriver det här), men i grunden är Månen/Merkurius en Luft-till-Luft-placering som visar att hans intellekt var vasst. Det krävs mycket hög intelligens för att hitta de melodier Womack hittade i det kosmiska rummet! 

Jag har ingen kompositionsförmåga men kastades i tjugoårsåldern några nätter i rad ut i en djupt mörkblå rymd just när jag gled in i sömnen. Jag hörde då "all världens musik" spela samtidigt, men inte kakafoniskt utan som ett elegant sammanhängande orkestrerat helt - en slags glimt av "sfärernas musik" fast översatt i musiksnuttar jag kände igen - eller inte kände igen. Musik av alla genrer, samtidigt. 

Effekten var så överväldigande att jag båda nätterna satte mig spikrak upp i sängen, klarvaken! Jag kan därför vagt anat hur det såg ut i Bobby Womacks huvud och hur han kanske inte lyckades tråda ut rätt melodier utan utnyttjade Sam Cookes dotter för sina egna dunkla syften. Kanske är det såna som Womack som återföds mentalt handikappade i nästa liv. Deras själar inser att de bara snurrade till det och tar ett jordeliv utan förmåga till abstraktion, ett liv där känslorna kan få flexa sina muskler utan komplikationer från ego och freudianskt överjag.

*****


Se även: Fler tankar om hur partnerskap bedöms astrologiskt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.