Uppsnappar ett radioinslag om kompositören Franz Schubert. Uppvuxen med populärmusik men inte klassiskt slås jag direkt av hur starkt en sävlig violinkonsert påminde om ett stycke av popmusikern Brian Eno från hans första album med ambientmusik ("Discreet Music").
En tur till skivhyllan visar dock att Eno tillverkat "tre variationer på en kanon i D-dur" av en Johann Pachelbel som levde redan på 1600-talet, så Schubert, som dog av den sexuellt överförda sjukdomen syfilis redan vid 31, kanske själv var kraftigt influerad av Europas musikliv. I brist på klassisk skolning kanske man ska bryta här för att inte låta som en svensk främlingshatare, som inte erfar något ytterligare (utöver ovilja) sedan det ytliga synsinnet registrerat "avvikande hudfärg" eller "underliga kläder". Den klassiskt skolade hör och förstår mycket mer än det trubbiga instrumentet.
Schuberts horoskop är tacksamt eftersom både tidpunkten för födelse och död antecknats av de germanskt grundliga österrikarna! Men när jag söker ett porträtt blir jag nästan skrämd av hur porträttlik Schubert var den f.d. yrkeskollega som var den värsta musikmissbrukare jag någonsin mött. Välavlönad it-expert och köpte sådana kopiösa mängder musik att han inte kan ha haft någon som helt fungerande kontakt med hustrun för att hinna lyssna på allt! På besök fick man förklaringen: han lyssnade inte till hela låtar, utan hann under de tolv år vi umgick zappa sönder flera cd-spelare genom att hoppa från låt till låt och bara "sampla den musikaliska idén".
Han gjorde inte som "Vatten-själar", lät sig sjunka till botten och emotionellt bada i musiken, utan som den extrema Luft-människa han var, lyssnade till musikens "intellektuella skelett" (partituret) vilket man i allmänhet serverats efter en vers och en refräng. Han hade en väl dold men ständigt närvarande rastlöshet, och var en av vår moderna tids slavar som flyttades runt från firma till firma som it-konsult av bemanningsbolaget (Slavdrivaren).
Och här kommer i två täta punchar det andra och tredje remarkabla sammanträffandet. Där bekanten var en kopiös överkonsument, där hade Schubert en hysterisk överproduktivitet: "Under 1915 (18 år gammal) producerade han 144 av de 600 sånger han hann skriva under sitt liv. Vid den här tiden var det inte ovanligt för honom att skriva så mycket som åtta sånger per dag." (AstroDatabank)
Också Schubert var en hemlös vagabond som utförde sitt skrivarbete på vilken plats han än fann sig. Hans mor hade dött när han var 15 och han kom på kant med den stränga fadern när han satsade på musik i stället för utbildning. Schubert hade aldrig någon bostad utan övernattade över hos vänner och bekanta.
Givet utseendelikheten, och dessa två faktabitar var det inte förvånande att upptäckta att Schubert föddes under den kringflackande Tvillingarna stigande i öster och med den hungrande demonen Rahu (som delförklaring till hans extrema produktivitet). IT-konsulten föddes också med Tvillingarna stigande i öster och med hela fyra planeter (inkl. Solen) stigande! Männen har båda exakt samma tendens till uppnäsa och en väldigt brant näsrygg som sträcker sig mot djupt sittande och ekorrlikt plirande ögon. Fylliga, sensuella läppar. Båda hade generellt ett ungdomligt eller pojkaktigt utseende som påfallande ofta gäller för Tvillingarna i öster. (Schubert dog vid 31 men kollegan såg vid 45 nästan likadan ut.)
Schuberts dubbelgångare |
Schuberts horoskop tecknar verkligen just det slags geni som arbetar i den Rationella Själen och skriver musik "intellektuellt", precis som kollegan var hans konsumistiska motsvarighet som snabbt zappade sig från ett tema till nästa. Se Schuberts ömsesidiga reception mellan det kvicksilvriga intellektets Merkurius och formsäkra Saturnus - båda i Luft.
Och bättre än så: "receptionen" förbinder Schuberts kroppsliga redskap (ascendenten) med Guds eget nionde hus - det högsta hus som en människa kan aspirera på, platsen där individualiteten finner sin plats i det universella, i Platons värld av eviga former eller arketyper. Schubert hämtade uppenbarligen musiken från den högre värld som folk drabbade av skrivkramp inte ens kommer i kontakt med.
Födelsehoroskopets atma karaka är inte mindre intressant den. Ingen annan planet kan toppa psyket eller Månen som nått den 30e och sista graden av Vattumannen. (En av de fyra planeterna i Tvillingarna i 1a huset hos IT-kollegan är Månen som i Sattva guna har stor frihet och uppskattar lätt, komplex och intelligent musikalisk komposition. Inga simplistiska tra-la-la-refränger!)
Tyvärr drabbas Schuberts psyke av Jupiter som, trots att den är en stor välgörare och bör ha givit en hög intellektuell takhöjd, för med sig negativa konsekvenser eftersom den är en verksam illgörare för Tvillingarna i öster.
Jag börjar allt mer bli övertygad om den hinduiska Guru-traditionen som placerar fadern under Jupiter snarare än Saturnus (som står för samhällets auktoritetsfigurer). I denna Måna "drabbad" av en Jupiter som ger dåliga effekter ser vi både moderns död i tyfus här Franz var femton och en Guru/fadersfigur som har en negativ inverkan på sonen. Månen + det rikta myllrets Jupiter - men en ond Jupiter - ses också i att barndomshemmet/Månen tillverkade TOLV BARN varav bara fyra överlevde ettårsdagen. Här kan man tala om den "rika" Jupiter som likväl är ond i sina följder...
Samma Måne med Jupiter blir således Schuberts "själslängtan" (atma karaka), han åstundar Jupiters frihet men en frihet med förödande (skulle det visa sig) konsekvenser. Hans sexuella lättsinne återgäldar honom med den dödliga sjukdomen syfilis redan vid 25! Jämför Fredrik Reinfeldts verksamt onda Jupiter i Oxen i hans nionde hus och det nedtystade tasslandet om ett mellanhavande med en färgad kvinnlig prostituerad... Aftonbölden, denna skamliga tidning, är oerhört selektiv med vilka skandaler den välja att gräva i! Fackpampar avslöjar man gärna men inte ruttna maktmänniskor till höger...
Vad jag vill komma till är att nionde huset - Guds och samvetets eget hus - visserligen är "horoskopets bästa hus" i indisk astrologi, men att "fel" planeter direkt skapar ett vurpat eller inkorrekt uttryck för de högsta värdena. Schuberts hela förhållande till Månen (själens åstundan) skadar t.ex. Månen som "ett tryggt hem" - han levde hemlöst, än här än där (variationsrika Jupiter men ond i sina effekter). Implikationen av denna atma karaka är alltså att Schuberts själ HUNGRADE EFTER ett fritt men struligt liv. Han valde denna inkarnation medveten om priset för all den "sfärernas musik" han hade redskapen (Merkurius/Saturnus) att formalisera.
Schubert-klonen, vilken jag bröt kontakt med efter att han visat högerborgarens typiska mentala inskränkthet (och hatiskhet) i samband med upploppen i Stockholmsförorterna för några år sedan, har inget av Schuberts geni. Dels saknar han den ömsesidiga receptionen och dels är hans atma karaka, precis som Fredrik Reinfeldt, den förstahusplacerade Mars som för båda de merkuriska ascendenterna dels är en essentiell görare av ont men därtill en "verksam illgärningsman".
I backspegeln kan jag konstatera att väldigt lite av denna påstådda ondska märktes utöver att han ständig småljög och flexibelt anpassade sina historier till det jag sade. Även Reinfeldt beslogs av tidningen ETC med upprepade lögner i sina anföranden. Tydligen är det på den merkuriska intellektsnivån man ska söka omoralen. En "dubbelt ond" Mars i första huset kanske behöver ett Jord-tecken för att sjunka ner till så primitiva nivåer att den använder fysiskt våld. Ett spännande ämne att forska mer i.
Men IT-fascistens och underklasshatarens brist på geni blir verkligt tydlig när man inser att denna dubbelt onda Mars (hans själs längtan: att ljuga och bedra sig fram till materiella privilegier - de var handelsmän i flera generationer i hans släkt!) - att denna dubbelt onda Mars är 11e idealhusets ägare och därmed också den "falla" och egeocentriska Saturus-i-Vädurens disponent.
Saturnus är tämligen neutral i horoskopet men eftersom dess fundament (Mars) är ont, och fundamentet är förstahusplacerat, var människan en av de mer inskränkta och själviska jag mött. Han märkte det inte själv eftersom framtoningen normalt var mild, men hans diktatoriska Saturnus tillät helt enkelt ingen diskussion bortom de få borgerliga ämnen han själv behärskade: populärkultur och popkulturella evenemang. Jag var smått fascinerad under de år vi faktiskt hade gott utbyte av vårt gemensamma musikintresse över vilket toltalt offer för den nutida jobba-och-konsumera-stilen denna människa var. Som primärt Luft-driven var detta det partitur han spelade efter.
Ytterligare tecken på en defekt och självberikande livsstil syns i den verksamma illgöraren Jupiter i femte huset för chefer och ledarskap. Samma problem således som hos Schubert och Reinfeldt men nu som en individuell preferens snarare än en övergripande ideologisk defekt. (Väduren i 11e idealhuset tillåter dessutom inte några större perspektiv och Saturnus skapar en tvångsmässig egofixering, eller rättare sagt: att bara idealisera och fokusera sitt ego är högsta ideal.
Horoskopet ser "kreativt" och luftlätt ut men skulle kunna vara ett blueprint för samtidens mentalt och andligt korrumperade svenska borgare. Här finns alla tecken på en "postpolitisk" nolla som köper och rapar ur sig vadän högertidningarnas politiska ledarkrönikor säger. Jag är lättad att ha brutit med den här mentala tvångströjan, med den här bloggens tilltagande uppvaknande blev det allt svårare att leva ett "dubbelliv" sedan jag förstått hur liten den här it-kollegans verkliga omvärldskoll var.
Han hade köpt högermytologin med hull och hår eftersom hans enda ideal var sådana åsikter som gödde hans ego-kultur och det gick inte att utveckla några som helst resonemang om det västerländska civilisationssystemet då han led av stockholmssyndromet och identifierade sig med systemets utsugande och onda vinnarsida (verksamt ond Jupiter i femte chefshuset). Därav ilskan så fort de underprivilegierade tände eld på en bil i frustration över sitt utsiktslösa skitliv i detta onda och segregerade land.
Likväl ser man hur vänskaper formeras - bloggaren har som sagt OCKSÅ Schuberts och it-kollegans Tvilling-ascendent och en Måne i Luft. Den här bloggens snabba tillväxt under 7 år (mer än 20.000 A4-sidor) kanske inte kan mäta sig med Schuberts åtta melodier per dag, men så har bloggaren också en begränsande Saturnus som håller överdriftens Rahu under sträng kontroll! Den turen ser man inte i något av de två andra horoskopen.
*****
Om hur Franz Schuberts dödshoroskop relaterar till födelsehoroskopet har jag bara några gissningar. Jag ser t.ex. att han drog sin sista suck klockan tre på morgonen i Wien, just som den merkuriska Jungfruascendenten snuddar vid hans medfödda och svaga Mars i Fiskarna. Fiskarna bollar över till sin härskare Jupiter som i kompositörens horoskop är verksamt ond och står med Månen ("vaggan och graven"). Men detta är bara pricken över i och långt innan dess har djupare strukturer bildats. Egentligen borde man studera horoskopet för tillfället då han drog på sig syfilis, där började livets timglas snabbt tömmas...
Vid tiden för döden ligger en mäktig stortrigon i Vatten ("upplösningens element") på himmelen under något år, och eftersom Schuberts själslängtan var mån-jupiterisk (onda verkningar, bråttom till graven) så är det mycket möjligt att det ytterst är Jupiters entré i Skorpionen och sedan Solens konjunktion med Jupiter som aktiverar liemannen Saturnus i Kräftan för ytterligare en kombination av Jupiter/Saturnus som en faktor som terminerar ett liv.
Om betydelsen av den medfödda Solen i åttonde dödshuset, vågar jag inte uttala mig, annat än att den världsligt mycket svaga förstahusplaceringen för åttondehusets ägare knyter ihop kroppen med döden på ett ovanligt tydligt sätt. Och pga. den ömsesidiga receptionen mellan Saturnus och Merkurius involveras faktiskt hela innehållet i Vattumannen (inklusive den verksamt onda Jupiter) med Saturnus och dess naturliga koppling till döden. Horoskopet är verkligen komplext!
Bloggaren har aldrig studerat dödshoroskop tidigare, men serien av dödsfall nyligen, Lemmy, David Bowie, Alan Rickman, och tre musiker ytterligare - pekade mot att Jupiter och Saturnus och ibland "triggern" Mars bör studeras för sannolika dödsdagar. Likt Eagles gitarrist och Mott the Hooples trumslagare hade Schubert varit sjuklig i flera år, men jag har inte erfarenhet av medicinsk astrologi. Den veka men prominenta (10e-husplacerade) Mars i Vatten är OND LIBIDO pga. disponenten Jupiter och dess koppling till begärsfulla Måne (som dessutom indikerar "själens hunger"). Här, någonstans, tror jag man ska söka hans sexuellt överförda sjukdom. Kanske äregiriga Rahu i förstahuset och dess konjunktion med liemannen Saturnus också spelar in...
Men älskogslekens Venus måste naturligtvis ingå - sjukdomarna heter dock veneriska! För Tvillingascendenten är Venus en välgörare (musik och andra konstarter samt erotik), men här tvingas Venus ihop med den "straffande" eller halshuggna demonen Ketu och opponeras av livslängdens Saturnus (Kronos, fader Tid). Men här blir återigen horoskopet dubbeltydigt eftersom Saturnus opposit Venus har allt i världen med hans musikaliska geni att göra... Man får ta det goda med det onda.
Länkar nedan till schubertstycket alla svenskar har hört, åtminstone de som innehar en tv. Kanske t o m bloggaren känner igen det? :-)
SvaraRaderahttps://www.youtube.com/watch?v=lo_lD4DMVMs