fredag 20 november 2015

Väduren som egoprincip och nöjesindustrins klichéer




Ingen var intresserad av brittiska popundret Shandie Shaws andra album i slutet av 1965, trots att kvinnan haft massiva hits hela året. Vid två tillfällen har jag försökt lyssna på original-LPn, en kopia som mirakulöst förblivit i nyskick genom att halvt århundrade. Musiken är verkligen medioker, och britterna - kända för att fega inför kropp och fysikalitet - har helt mixat bort all anstymmelse till bas. Musiken låter tunt och skrikigt och avtänder redan här. Av Shaws medryckande och enkla popsensibilitet med skoj refränger (tänk: "Long Long Live Love") hörs inte ett dugg, detta är MOR, indistinkt och utslätad pop.

Annat är tydligen med brittiska Adele som på månaden 50 år senare släpper ett album som säljer brutalt. Omslagsdesignen avslöjar ännu en gång att musik- och filmindustrin - när produkterna är signerade "corporate" - alltid är osunda spridare av klichéer. Men höga kindben anses vackert och artister vars horoskop redan skriker SE MEJ lär inte ha några invändningar.

Faktum är att mer än skivomslagen påminner om att femtio år nu har gått i den pengagiriga popindustrin som söker sälja så generiska produkter som möjligt för att nå alla de köpare som inte kommit igång med någon individuell musiksmak, avstannat i unga år eller t.o.m. regredierat och försöker apa efter ungarna och snor deras favoriter. Kvinnornas horoskop överensstämmer bra också.

SE MEJ-instinkten tillhör som bekant zodiakens debutant Väduren, starten på nästa varv i kretsloppet. Man kan visserligen argumentera om zodiaken har någon startpunkt, men som traditionen idag förstås finns det verkligen ett tydligt och naturligt avslut i Fiskarna som tror sig ha kysst världen farväl i distanserat medlidande och livshungrande linslusen Väduren som omedelbart startar om cykeln. Adele är Vädur och varför Sandie Shaws debut hette "Sandie" och tvåan "Me" ska strax klarna. Lyckligtvis finns klockslag för båda kvinnorna (Astrotheme markerar en ascendent i Shaws tropiska horoskop med uppgiften middagstid men skriver inte ut "tidpunkt okänd" så detta bör vara ett 12.00 horoskop.) 

Men bortom Väduren, se framförallt hur långtgående parallellerna är mellan kartorna. Inte i detaljer (som enskilda gradtal) utan i betoningen på samma nyckeltecken:

Sandie Shaw:


Adele Atkins:


Visst, alla "glesa" horoskop, med planeterna vitt spridda kommer att betona ett antal tecken. Men jag tycker ändå att dessa två - trots avgjorda olikheter och inte minst i faktiskt utseende bortom den klichéartade omslagsdesignen - samlar ihop många gemensamma zodiaktecken:

      Sandie  Adele

ARI  Mo       SoJu
TAU           Me
GEM  AC       Ve
CAN  Sa
LEO 
VIR
LIB
SCO  Ju       Mo
SAG  Ve       Sa
AQU  SoMeMa   AC
PIS


Ur det astrologiska perspektivet kan man kalla båda kvinnorna delmängder av den Platoniska Form som Väduren, Tvillingarna, Skorpionen, Skytten och Vattumannen bildar. Vad är nu detta för "form"? Jo, den form som alla som innebor i denna teckenbaserade yoga bildar. Sök den västerländska underhållningshistorien efter populära artister med samma generella signatur! Jag är säker på att det skulle dyka upp fler intressanta exempel på "mer form än substans"


Jag har läst ganska så avfärdande omdömen i brittiska medier om Adele som en språkligt fattig och tråkig människa (jfr. den ömsesidiga receptionen mellan Merkurius och Venus och se vilka tecknen är). Astrologiskt skulle jag nog hellre velat ha mingla med den sprättiga och barfota Sandie Shaw, vars dubbla "glidningar" mellan Luft och Vatten skulle kunna ge en rätt rolig och underfundig natur. Minns, i samband med den slingriga och ljugande moderata försvarsministern (Saudiaffären), att Vatten och Luft bara ibland lånar sig till dissociativt (lögnaktigt) beteende. Jag har försökt trycka på att kombinationen fungerar på ett intressant sätt hos artistiska människor. I synnerhet finns en vimsighet och förmåga att placera intellektuella sjunkbomber som träffar mottagaren i veka livet. 

Naturligtvis vill inte skivbolaget ha ut Adeles nya storsäljare på Spotify. De är giriga som fan men använder det unga Vädurs-Barnet och läcker uppgiften till dyngspridare som Aftonbladet att "Adele haft med saken att göra". Det är bara ett cyniskt plagiat på den där storsäljande tunna lilla amerikanskans tilltag nyligen. Nu har corporate-världen fattat att det faktiskt finns mer pengar att ro hem genom att undvika det svenska skitföretaget Spotify. 

Om nu Adele har något med produkten Adele att göra avslöjar albumens namn, 19, 21 och 25 att det är en egocentrisk människa, inte helt olik den snarlika Molly Sandén (som också dubblar storleken på de aningen tättsittande ögonen med tonvis av kol). 
 
Siderisk Sol-Tvilling men Mars-i-Väduren för en impulsiv
och framfusig "head over heels"-attityd till livet.
(Svenska motsvarigheten, "hals över huvudet",
saknar det brittiska uttryckets tydlighet och är bakvänt!)


Båda är säkert i grunden vänliga själar men vanvettigt torsk på vår degenererade tids "gör dig själv till en logotyp". (Molly följde förstås mediaregin och började protestera mot smalideal, men inte förrän - notera - hennes ystert armbågande ego-Vädur utlöst gliringar. Väduren rusar på impuls och hon hade missat att hon inte helt levde upp till utseendefascismen i industrin. Väduren är som sagt Barnet i zodiaken, och vad de nu har att säga är saker de personligen upplevt. Jag tror inte detta zodiaktecken kan före med sig någon "inbyggd själens vishet" till världen vid en återfödelse. Detta är verkligen "the blank slate", det oskrivna bladets princip. 

Adele har tagit egocentreringen till det yttersta med benäget bistånd från bolagschefer och stylister. Men kutymen att döpa albumen vartefter hon fyller år, får de nog snart lägga ned, annars begår konceptskaparna självmord med sin nuvarande kassako. Adele bygger ju just på grundreceptet: unga osäkra men snygga människor som en ung publik utan musikalisk mognad kan ego-identifiera sig med under några år... Redan 25 börjar låta farligt gammalt för att sälja en produkt till dem som just anträtt tonåren och brottas med vår tids alla identitetsstörningar som homokramande journalister och utseendefascister tvingar på ungdomen. Det är så mycket att ta ställning till nuförtiden...

Tyvärr, musikartister är lika skyldiga som någon annan till att den här utsugarmaskinen vi kallar västerlandet har pågått så länge som den gjort. När väst rasar ihop ekonomiskt, miljömässigt och till följd av de oerhörda mängder pensionärer som inte längre några system kan säkra åldrandet för, ja då har Adele flyttat till något annat soligt land med de miljoner hon passade på att håva in vid 21 till 25. Den som studerar hennes horoskop ur enbart de ekonomiska ingångsvinklarna ser snart en rätt otäck historia. Solen med Jupiter i egoprincipens tecken tecknar visserligen vidunderlig framgång för hennes person, men sen då?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.