söndag 29 november 2015

Sluga affärskvinnan Taylor Swift


Kvinnor som vet att använda sig själva som varumärken
utan att direkt sälja sig via sex


Taylor Swift, underbarnet som blev ett affärsprojekt som närapå smörjer hela den västerländska musikindustrin, börjar i ansiktsdragen allt mer likna gårdagens unga charmtroll Scarlett Johansson. Det här vill jag förklara med att vi här ser en skymt av ett av Skorpionens bra ansikten. Exemplen kan mångfaldigas och alltför tidigt Oscarsvinnande Marisa Tomei (My Cousin Vinnie, 2002) påminner i sin livlighet starkt om Swifts gestik och även utseende på vissa bilder. Också hon Sol-Skorpion.

Och varför inte kvarts look-alike i en anonymiserad släkting till bloggaren, Skorpion född 1939 och här cirka 27 år gammal.


Anonyms uttryck påminner starkt om det lite hemlighetsfulla och lockande hos detta tecken. Skorpionen som sitter inne på någon hemlighet. Swift är här bara aningen yngre så bilderna är väl åldersmatchade. (Varför såg folk alltid äldre ut på foto förr? Är det för att vi är så uppfuckade i psyket av alla manipulerade och tillrättalagda kändisfoton?)

Inläggets avsikt var att studera om Taylor Swift verkligen var något mer än en hygglig låtskrivare som sugits in i en pengahungrig industri. En beundrande recension i The Guardian av en konsert väckte intresset att granska stjärnans ekonomihus. Den unga sångerskan citeras i den tunga ekonomiska pressen och musikindustrins direktörer lyssnar på hennes lojala rapporter från verkstadsgolvet. Sen anpassar skivbolagen sina metkrokar för att binda upp hela världens lättledda småbarn... 

Taylor Swift rapporterar att ingen längre ber henne om autograf, den kvaddade nya barngenerationen vill hellre ta en selfie med stjärnan. Namnteckningens död går hand i hand med den nya analfabetiska och bildorienterade människan som modern datateknik - måhända oavsiktligt - råkat producera, en människotyp som inte längre kan tänka eftersom de inte behärskar grammatikens nyanser och därmed den finslipade tanken.  

Men så visar sig även Taylor Swifts födelseklockslag vara tvivelaktigt. Jag plockade klockslaget från franska Astrotheme för ett inlägg, men sedan dess har Astrodatabank visat att uppgiften troligen var fabricerad och erbjuder istället en tid som bara skiljer några minuter men inte heller är bättre än "DD" (dirty data)! Snobberifasoner! (Astrotheme faller till föga och ändrar till Astrodatabanks uppgift...)

I det läget googlar jag hellre och hittar strax en fansite som försäkrar att 5.17 är idolens sanna födelsetid. Och nu blir det riktigt spännande, för detta klockslag ger en REN Skorpionen, en födelse strax före soluppgången, men med Skorpionens härskar Mars EXAKT i öster. Och om Taylor Swift är känd för något är det hennes slanka och seniga kropp (en typisk effekt av Mars) och höga energi. Låt oss jämföra den här kartan med den som resulterar av AstroDatabanks uppgift om man väljer siderisk zodiak:

Fansajten, 5.17:


AstroDatabank, 8.36:



Som synes stuvas ingredienserna om rejält när ascendenten skiftar från Skorpionen till Skytten. Denna hypotetiska Skyttascendent är för övrigt långt ifrån en normal Skytt eftersom frihetens och expansionens tecken bär på koncentrationens och kontrollens Saturnus som dessutom står i sin världsligt svagaste position i öster och istället för att härska över världen begränsar sig till kontroll av personlig image! Visst liknar det Swift på sätt och vis, vars "förpackning" och inte minst hårstil ägnas spaltkilometer. Men det gäller förvisso också andra superstjärnor som bevisligen inte har Saturnus i öster.

Men AstroDatabanks Skyttascendent är ännu mer komplex eftersom den bildar en ömsesidig reception med Tvillingarna mittöver, så att Saturnus begränsande tendenser faktiskt motarbetas av en slags frihetlig expansionslusta. Tvillingarnas Merkurius är rörlig och Skyttens Jupiter i Tvillingarna expanderar rörligheten ytterligare och de båda i opposition skapar en extremt sattvisk natur, nyfiken på utforskning och en kameleonts föränderlighet. 

Inte minst drabbar detta sjunde partnerhuset (som nämnt i förr inlägget) och mycket talar för att den här komplexa ascendenten kan vara den korrekta. Både Saturnus och Jupiter står i sina världsliga "svagaste" lägen, men båda är samtidigt prominenta eller världsligt accentuerade. 

De två stora ödesplaneterna dominerar himlen från öster till väster och gör att man kan misstänka en individ som har med den globala arenan att göra, om än på en banal och personfixerad nivå snarare än den världspolitiska arenan. (Offentliga tiondehusets ägare är Merkurius med en Skyttascendent och här ligger den i första egohuset. Taylors ego och offentliga arenor är tätt förbundna!) Tredje huset för "sång och dans" (som en undertyp till husets kommunikativa natur) ägs av Saturnus så det passar perfekt att även denna planet är synonym med Taylor Swifts förstahus-person.

Vad som initialt talade för den energiska Mars i Skorpionen är all den skit hon fick för sitt promiskuösa hoppande från ena pojkvännen efter den andra i Hollywood. Mars i Skorpionen är en "ren" symbol för könsdriften eller libido, vilken hon kanaliserar i sin energiska scenshow. Men missa inte Frestaren eller Åklagaren Algol i väster. Den här onda stjärnan är en problemskapare och verkar här tydligast genom fråga om vilka Taylor Swift allierar sig med (särskilt på Mars-kanalen - de sexuella allianserna).

Ofta hittar man lika goda skäl för två konkurrerande klockslag varav bara ett kan vara det rätta. Det påminner om att astrologin bara är ett principiellt skelett och att det man läser ut ur himmelen trots allt bara är en Berättelse, ett levandegörande. Jag kan faktiskt inte bestämma mig för vilken av kartorna som bäst motsvarar Swifts liv så här långt. Skorpionascendentens bedrövliga månplacering, instängd i korruptionens åttonde hus, tyder på ett barndomshem där inget finns att hämta. Hon hade flyttat till Nashville redan vid 14 för att söka lyckan som artist... 

Därtill tecknar denna Måne i åttonde just den medkänsla med unga och osäkra (instängda) flickor som recensionen i The Guardian talar om. Men samma empati skulle kunna signaleras av Skyttascendenten, fast nu genom Solen och Mars i förlustdrabbade (och instängda) tolfte huset! Swifts kommer till unga flickors undsättning genom att säga dem att de visst har en individualitet (Solen) även om de inte nått sina drömmars mål än. Detta låter som tolftehusfantasier av orealistisk feelgood-typ. Tolfte är många gånger ett vänligt och empatiskt hus, men lite för ömhudat för den krassa verkligheten därute... Tolfte är ett härbärge för dem inte "pallar trycket". (Huset är också en smula paradoxalt eftersom "den onda daimonen" som råder över huset inte låter särskilt trevlig.)

Måste man välja, sätter jag min slant på Swifts födelse med den gnistrande Eld/Luft-ascendenten. Skorpionen i öster kan visserligen vara lockande och "farlig", men den kommer ofta med lite väl mycket självkontroll. (Se dock Skorpion-ascendenten Carl Bildt som verkligen "släppte loss" när han gick på moderata partyn med sin gröna glittrande råttkavaj. Men sen var han tillbaka bakom sin hypergarderade yta igen - den här garderade tendensen är väldigt tydlig hos Sol-Skorpionen Scarlett Johansson som alltid förstulet låser sina läppar som för att vakta över sina egna ord.) 

Inte minst är ekonomihusen hyperintressanta med Skyttascendenten! Andra huset för personlig ekonomi ägs av Saturnus (igen) så att hennes uppvisade rollmask har allt i världen att göra med vilken lön hon drar in! Och då kan man notera att den sluga affärsmannen Merkurius anknyter till budskapet och de stora pengarnas (förmögenhetens) Jupiter som är kopplad till alla hennes allierade (alla hennes fans). Och i andra huset, på denna bas, ligger så Venus, pengarnas planet! Elfte huset, som i Indien kan antyda ett andrahus relativt det tionde för en höggradigt visuell offentlig karriär, är lika starkt. Det elfte står för mycket större pengar, för uppbyggandet av en förmögenhet. Och se vem som äger det huset och var elftehusägaren befinner sig! Venus igen! Här är samma fixering vid pengar som hos Fredrik Reinfeldt, men med den skillnaden att Taylor Swift tycks ha affärssinnet och begåvningen. 

Denna överlägsna planeringsförmåga skulle kunna förklaras med att hon slipper Reinfeldts problem (ett av dem): intellektsplaneten Merkurius i det orealistiska tolfte huset (tolftehusmänniskan är en typisk drömmare). Taylor Swift har visserligen Solen och dess disponent där (vilket placerar hennes själs väg som antingen en välvillig sjuksköterska eller som ett offer för en demon som bringar henne förluster), men viktigare är Merkurius i första huset med Arbetsgivaren Saturnus som ger en ytterligt välorganiserad och inte så lite narcissistisk individ. Hon vet precis hur mycket hon ska sälja sig och på vilket sätt. Hon höll på att bli stämplad som en hora men har (med branschstöd) jobbat stenhårt på att tvätta bort sina tidiga snedsteg i Hollywood. Saturnus i första huset gör henne till lika mycket en "plastmänniska" som Barack Obama som också tvättade bort drogmissbruk och unga snedsteg och byggde sig en ny persona.

Taylor Swift, som jag inte visste vem det var förrän jag såg en bild i medierna, gick rakt in i min själ - kanske för att hon ser docksöt ut och har lyckas sminka bort sina små och stickiga ögon väldigt väl (tecken på Skorpionascendent med sataniskt påverkad Mars?), men kanske för att vi faktiskt känner igen "våra egna" via den "bakgrundsstrålning" som de fyra elementen utgör. Bloggaren har också planeter i Skytten och Tvillingarna i opposition, öst till väst. Men han är inte mer intresserad av barnidoler än att han fortfarande inte hört en enda låt med henne...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.