lördag 26 september 2015

Genier och look-alikes

Några få gånger har bloggaren tyckt sig se "look-alikes" flera gånger om med samma personer. Skådespelaren Christopher Walken har redan figurerat 2009 på bloggen som en snarlikhet till en teolog med "kusliga ögon". Då ritade jag aldrig upp Walkens horoskop men noterade fenomenet med att motsatta tecken attraherar varandra och - tydligen - kan ge utseenden som liknar varandra. 

Och det stämmer verkligen i fallet med det kvantfysiska geniet och Nobelpristagaren Werner Heisenberg (hinduist i verklighetsuppfattningen) och Walken. Jag menar att den senare är ett nästan lika stort geni inom sitt fält. De skurkar han gjort genom sin karriär är oefterlikneliga! Men det bestående intryck Walken ger handlar förstås mycket om hans exceptionella röntgenblick, som t.o.m. klår svenske Ulf Lundells! Se dessa ungdomsbilder:




Walken till höger är gissningsvis tio år äldre än Heisenberg och ser rätt lugn ut på fotot från filmen Deerhunter, men å andra sidan avlossar Heisenberg en klassisk Walken-blick på sitt foto. Med look-alikes menar jag inte frenologiskt trams som mäter ögonavståndet i millimeter eller näsans vinkel - det är något djupare som framkallar upplevelsen, även om snarlika ansiktsdrag gör sitt till och kanske är den viktigaste komponenten. 

I hinduisk teori är ju även själen vävd eller formgiven av materiella kvaliteter vilka kan vara mer eller mindre ljusstarka. Själ och kropp är egentligen samma sak. (Själen är med andra ord inte odödlig, bara människans ande befinner sig helt bortom tid och rum. Men ur den andliga världens perspektiv är ändå de dödas själar ständigt närvarande i det att de är uttryck för Platons former. Utan att ha del i den arketypiska verkligheten skulle själarna ruttna bort precis som kroppen efter en tid i graven.)

Men en jämförelse av kartorna är en besvikelse. Heisenbergs födelsetid ger mer kunskap men hans Vågascendent motsvaras inte av något "vågigt" i Walkens månkarta. Men Heisenbergs ascendenthärskare Vågen befinner sig i det hyperkoncentrerade tecknet Stenbocken och här sjuder det av aktivitet hos skådespelaren! Och vad gällde att "oppositer attraherar varandra", vad om de båda männens gradexakta opposition mellan Jupiter? 


Werner Heisenberg
Christopher Walken

Walkens geniala djävulskap i sina kriminella roller förklaras väl av Mars med Månen i Stenbocken och Saturnus som bas i den infexibla Oxen. Hans ömsesidiga reception mellan Merkurius och Jupiter men av dissociativ typ (irrationellt Vatten och rationell Luft) understryker åter mina intryck att skådespelare tycks kunna fungera på båda verklighetsnivåerna där sketna moderata politiker istället demonstrerar den defekta sidan med ivrig desinformation, ljug och faktaglidningar...

Den intelligenta intensiteten i Heisenbergs och Lundells blick tycks enkelt gå att återföra på Skorpionens tecken med dess rykte om en kraftfull blick.


Heisenberg (inre), Lundell (yttre)

I den här naturliga zodiaken med Lundell i yttre kretsen ser man hans nymåne som exakt ringar in Heisenbergs intellektsplanet Buddhi (Merkurius). Ja, författaren och sångaren har sin egna Merkurius med i samma laddade nymåne! Frågan är om Jungfrun i någon mån väger in i det här öppna och släta ansiktsuttrycket. Lundells ascendent i Jungfrun med den självbestraffande Ketu (åren av självbefläckelse med alkohol och überpromiskuös sexualitet) motsvaras av ett "vagt psykiskt eko" via Månen i Jungfrun hos den berömde fysikern. 

Notera dock att det inte finns en till självdegradering i Heisenbergs Måne, den är märkligt nog "undanställd" i det dolda tolfte huset som har minimalt med omvärlden att göra. Fysikern är ett av de fall tolfte huset tydligt fungerat som ett andligt hus (indierna klassar det som ont - dvs. ont ur den världsliga framgångens perspektiv). Tolftehusägaren Merkurius (intellektet) står i "djuptänkaren" Skorpionen (med Solen), men Heisenbergs exceptionella intellekt har tveklöst att göra med Merkurius OCH dess naturliga tredje intellektshus. 

Att Merkurius i mörka vatten har en inre illumination från dess disponent i ljusgivaren Skytten ger "sensationalism" (dess genier producerar sina stora tankar mycket unga) men in i Heisenbergs intellektuella tankevindlingar slussas via disponenten Mars den remarkabla, gradexakta konjunktionen mellan de mäktiga Saturnus och Jupiter. Här kan man tala om en själ som kontrolleras utifrån universum självt, utifrån den gigantiska Världssjälen! Den här koncentrationen i tredje huset är helt fenomenal. Begränsaren Saturnus närvaro är inte alls ett problem för Jupiters förmåga att expandera eftersom Eld-elementet inte försöker bevisa sig som den låga människan: genom att expandera materiellt ("han med mest prylar när han dör, vinner"). 

I Ljusets domän är inte längre Saturnus ett oövervinneligt hinder utan snarare "KLART GREPP OM BEGRÄNSNINGENS PRINCIP", precis som Jupiter i sitt eget positiva härskarläge betecknar frihetens princip som sådan. Gissa hur Heisenberg kom fram till sin berömda "osäkerhetsprincip"! Han vände sig bara in i sin själ eftersom kunskapen redan finns där. Empiri och fysiska experiment för de blinda som trevar sig fram. Heisenbergs Eld i tredje luftiga huset indikerar en exceptionellt högt utvecklad idealist (Platons idévärld). 

Söker man vetenskapsmannens goda karma, medhavt från tidigare liv in i detta, visar det femte lyckosamma huset samma sak. Det femte purva punya-huset har ju Saturnus som sin tillfälliga ägare och Saturnus är en mycket välgörande planet för Vågen i öster! Det är sant att planeter som för Vågen i öster är "verksamma illgörare" ingår i Heisenbergs tredje hus. Men beträffande Mars är planeten samtidigt tredje husets karaka (signifikator) - Mars har en släktskap med det merkuriska sinnet och anses välplacerad i tredje för ett vitaliserat intellekt. Jupiter är också en verksam illgörare för Vågen, men här hålls den tveklöst i schack genom att det är Saturnus som drar i trådarna på de spratteldockor som befinner sig lägre ner i solsystemet. Saturnus, "Världssjälens form" hittade en perfekt inkarnation i vetenskapsmannen och mystikern Heisenberg. Vilket förstklassigt kroppsligt instrument detta är!

Lundell har Blicken, han med, men han valde att gå ner i det gyttjiga träsk som den sublunära sfären av Jord och Vatten betecknar och som söker sin kontinuerliga död genom "sex and drugs and rock & roll". Tar man ett horoskop som prederministiskt hade artisten inget val. Detta var vad hans själ hade att göra i detta liv, han var inte född att göra en "Heisenberg".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.