lördag 29 augusti 2015

Eld & optik: "Att se är att våga tro"

En god vän utrustade nyligen sin kamera med ett kvalitetsobjektiv från tysk-schweiziska Zeiss. Vad jag förstår ska detta vara transparensens Rolls Royce. Eftersom den gamle romaren Plotinus - motivator i den här bloggens försök att sammanlänka det astrologiska vrakgodset med dess gamla filosofiska underbyggnad - upprepade gånger kallar Eld-elementet det "noblaste" och nästintill en perfekt sinnebild för det gudomliga, slog det plötsligt bloggaren att nyplatonismens fader hade mycket svag syn på äldre dagar. Är livet så enkelt och banalt? Att det är det vi saknar för egen del som insidiöst smyger sig in och styr hela vårt tankeliv och framställer sig själv som det "noblaste" eller "bästa"? 

Alls inte. Då skulle den här bloggaren, som helt saknar planeter i Jord-elementet hylla och lovprisa det materiella, det Plotinus såg som ett basalt och i grunden falskt element. Bortom Jord väntar bara det bottenlösa mörkret, den rena Ondskan! I den manifesta världen står Eld och Jord som direkta antagonister och när jag i dessa sammanhang talat om "andens brutalisering" ska den frasen fattas som en dubbeltydighet. Den ande som vänder sin kognitiva kraft (Eld) mot död materia BLIR en brutal sälle, dör som levande varelse och börjar alltmer värdera sig själv utifrån prylarna han/hon äger. Detta är då den beklagliga effekt det materiella har på oss levande själar (astrologiskt beskrivna med hjälp av Solen). Men "andens brutalisering" indikerar just också att fixeringen vid det materiella brutaliserar individen: man blir det man betraktar, men tillåter sig att förtingligas. 

Talesättet "seeing is believing" hänför sig till den simplaste sortens kognitiv verksamhet, en som bara "tar in scenen" - kanske för att ögat är det mest förfinade organ Naturen frambringat och begåvat associerat med Solen. Huruvida synintrycken föranleder någon intellektuell aktivitet beror på vad hur Eld relaterar till de övriga tre elementen....

Jag undrar om kan betrakta österlandets tanke om "Tredje ögat" inbäddat i hjärnan som ett slumrande organ som en påminnelse om att själen i sitt rena tillstånd är PUR KOGNITIV KAPACITET, redo att kontemplera vilken värld som helst. De två ögonen är riktade utåt och fångar i den värld som är given, men det tredje ögat kontemplerar introvert och låter sig inte fängslas.

Den här bloggens favoriserar kombinationen av Eld och Luft - kontemplation av osynliga luftvarelser - men det är förstås en fråga om personliga preferenser. För Luft-elementet representerar ju den rationella orsaken till det som andra och mer jordnära individer föredrar att studera i dess slutliga materiell instantiering. Eld och Luft står således närmare Platons värld av idéer, en grottmänniska helt förankrad i Jord, är troligen ytterst obenägen att tro på Platons lära om "Formerna". Den, vars "syndafall" är så komplett att all Eld har orienterats mot Jord behöver troligen kunna se fysiska objekt för att "våga tro" att de existerar. Allt osynligt eller abstrakt flyger under radarn när "andens brutalisering" satt in.

När dessa tankar löpte genom mitt huvud blev jag nytiken på Carl Zeiss, väl inte optikens fader (optisk = hänför sig till syn eller seende) men en petnoga ingenjör som blivit ett varumärke framför andra när det kommer till optik och precist slipade linser. Wikipedia berättar att han verkade före kamerorna och i början tillverkade mikroskop för att senare ändra inriktning. 

Borde inte Zeiss horoskop avslöja en konflikt av något slag mellan Eld och Jord, vilket drev hans Sol-Öga att vilja se det som den döda materien (Jord) dolde för honom? Den mikroskopiska och därför osedda värld som "kallade" honom är en annan ledtråd. Astrologin har flera symboler för att beskriva "inzoomning" eller "uppförstoring" men ingen bräcker väl Solen själv i härskarläge i Lejonet, tecknet för ohämmad megalomani när det inte fungerar alls i sitt horoskopiska sammanhang (se massmördaren Anders Breiviks fruktansvärda fullmåne som inbegriper just Månen i Lejonet).

Det som följer nu är min korrespondens till fotografen, som själv med en markant emfas på såväl Eld som Jord inte bevärdigade texterna ett ord till svar. Kanske eftersom hela konceptet med andens brutalisering och syndafall just tillhör det som inte "går att se" och därmed faller helt utanför det egna intresset. Alla horoskop har blindfläckar av olika slag och storlek och de kan detekteras på många sätt, t.ex. genom överdriven eller bristfällig betoning av ett visst element eller väsentliga planeter placerade i "passiva" eller inaktiva hus. Åttonde och tolfte, t.ex., anses begränsa individens livssituation och om viktiga personliga planeter (ascendenthärskaren, Solen, Månen eller Merkurius) befinner sig här resulterar också en mer introvert typ som kanske egentligen inte vill sätta världen i brand.


*****

CARL ZEISS:


Horoskopet är fånigt tydligt. Den visuella Elden helt fixerad vid materiella ting och viljan att betrakta objekt. Mikroskop och kameraobjektiv passar som hand i handske med detta horoskop.

Eftersom "andens brutalisering" som ”sönderpucklad själ” låter lite väl hårt, har vissa blogginlägg sökt ge exempel på hur kampen mellan Jord och Eld kan uttrycka sig i praktiken: som järnsmeder och allsköns folk i verkstad som bankar och bullrar och slåss mot det materiella (Jord) för att förverkliga sin vision (Eld). Detta passar helt perfekt in på alla ingenjörer och mekaniker. Här är horoskopet för den mest praktiska människotypen, här indikeras ”göraren” snarare än ”tänkaren”. Och även om det tänks hårt, så är det för att lösa konkreta eller praktiska problem.

Det är svårt att missa att Carl Zeiss har Solen i härskarläge i Eld-tecknet Lejonet. Ett renare budskap om en visuell orientering kan inte tänkas. Så här ser grabbarna som ”gör det” ut när man studerar deras horoskop. Folk köper kameror och tv-apparater i alla fyra element, men det är mestadels för konsumtion.

Jag kollade alla Nobelpristagare i fysik på nyckelordet ”optik”. Metoden är inte tvärsäker och jag har säkert missat att kort beskriva en banbrytande upptäckt i flera fall. Men fyra stycken hittade jag där ”det optiska” (visuella) var centralt för uppfinningen eller upptäckten.


Och nu ska man väl vara femdubbelt besatt av Djävulen (den mörke) för att ”missa” att här pågår något! Samtliga Nobelpristagare påminner om Zeiss i sin dubbla emfas på den kognitiva förmågans Eld och dess orientering mot materiella objekt - människor med ett materiellt objektiv (Jord-elementet).

ALFRED KASTLER, den enda av Nobelpristagarna med känd födelsetid.


Klockslaget ger honom Solens och det organet ögats eget tecken Lejonet stigande i öster. Solen själv hittas i ”upphöjt” läge i Väduren. Rena reprisen på Carl Zeiss så här långt. Men här har vi också en makalös tyngd i Jord-elementets Stenbock via de ”stora” planeterna Jupiter och Saturnus. Detta tunga Jord-tecken ligger i fiendens hus (6e) vilket kan förmodas verka som ett rött skynke för Elden så att den lägger kraft på att skingra det jordiska mörkret.

Kastler vann Nobelpriset för ”optical meth Hertzian resonance” – jag förstår inte längre vad jag skrev för kortkommentar när jag gick inom alla Nobelpristagare för några år sedan! Jag gissar att han uppfann en visuell metod för att bedöma Hertz-resonanser. Ännu ett klockrent exempel på hur den brinnande livsanden (Eld) vänder blicken ner mot den döda Jorden och blir en hora för Djävulen!

Djävulen älskar när alla intresserar sig för hans utbud och det är naturligtvis enbart är av det materiella slaget. Tveklöst skapar dessa Eld/Jord-typer mycket materiellt gott i denna värld. Så tar man bort det större metafysiska perspektivet, är de sannerligen män som likt Prometheus tar elden från gudarna ner till de mörklagda människorna!

ROY GLAUBER fortsätter på Solens Öga som huvudtema. Nu är Solen återigen i härskarläge som i Lejonet – som hos Carl Zeiss, men Månen/Psyket vägrar fullständigt att reflektera ljuset då sinnelaget sjunkit ner till mörkaste Jord:


Här gällde Nobelpriset den ”kvantoptiska sammanhållningen (eller koherensen)”. Koherens implicerar bindning (och begränsning) och det är helt klart att JORD binder och låser ELD. 

”Andens brutalisering” som jag (intuitivt) kallat fenomenet, kan som sagt läsas från två håll: som att anden brutaliseras av materiens besmittelse men också som att anden har en materiell orientering och ”går lös” på det materiella.




CHARLES KUEN KAO verkar i förstone vara en nitlott och ett avbrott i den tydliga trend vi sett så här långt. Bara död Jord över hela kartan. Men besinnar man att Psyket/Månen i Oxen ägs av Venus ser vi en Venus i Eld (fast i mörka åttonde korruptions- och dödshuset) och således en liten vilja att söka Ljuset även här. Disponenten till en planet får aldrig glömmas bort. Här kan god vilja (eller ond) skönjas vilka predikament den manifesta planeten än befinner sig i.

Typiskt nog är Kao den mest graverande materialisten i skaran. Han vann pris för fiberoptik – ”bara prylar”. En sladd är väl det mest prosaiska uttrycket för ämnet optik. Med rätta kallas de tre Jord-husen "resurshus", de hänför sig enbart till den levande själens materiella substrat.


ERNST RUSKA sluter perfekt cirkeln som började med Carl Zeiss. Ännu ett horoskop där båda Ljusen - Sol och Måne - verkar från Elden. Här det enda horoskopet utan ”andens brutalisering” eftersom mannen intressant nog helt saknar placeringar i Jord.

Ett klockslag som ger en Jord-ascendent skulle möjligen kunna orientera honom mot denna värld, men enligt månhoroskopet (sinnelagshoroskopet) är detta en REN ANDE som verkar på planeten Jorden.

Ruska fick Nobelpriset för sitt arbete inom ”elektronoptik” vilket jag tar som ett arbete som utspelar sig på en nivå under Djävulens Jord-element, i den rena energi- och ljusvärlden.

Fastän inte utritat lever Ruska helt i den supralunära sfären med båda Ljusen i Eld och sedan Platons perfekta triangel mellan de tre intellektuella Luft-tecknen. Ett makalöst ”himmelskt” horoskop och jag blev nyfiken på att få ett ansikte till den här kartan:


Skärpa som informerar det fysiska. Epigenetiska faktorer ligger i kosmos - kosmos ÄR den ultimata epigenetiska orsaken - astrologin upptäckte detta. Men jordmänniskorna och särskilt biologerna har lång väg kvar till Sammanhanget.

Särskilt intressant men utanför den här studien är Ruskas stora "gudomliga" triangel i Luft med dess dissonanta förankring i den fallna världen - Vatten eller Naturens domän (ur ett lägre perspektiv är naturligtvis alla fyra element aspekter av och ingår i samma Natur):




*****

En liten summering.

Banbrytande män med fokus på det visuella/optiska föds påfallande ofta med Solen i ELD, "heta och torra", den klassiska maskuliniteten:

  • Zeiss - Lejonet
  • Kastler - Väduren
  • Glauber - Lejonet
  • Kao - ---
  • Ruska – Skytten
Banbrytande män med fokus på det visuella/optiska föds med det reflekterande psyket (Månen) i olika element men företrädesvis ELD:
  • Zeiss – Väduren (Eld)
  • Kastler – Vattumannen (Luft)
  • Glauber – Lejonet (Eld)
  • Kao – Oxen (Jord)
  • Ruska – Väduren (Eld)
Notabelt är att Vattenelementet - den lidelsefulla sublunära själen – tycks alltför orolig eller skakig för att producera stora ting inom det ”optiska” (en region som kräver absolut centrering för skärpa). Inte en enda placering i Vatten uppstår trots att Ljusen här hade tio möjligheter att enligt slumpens brist på lagbundenhet fördela sig någotsånär jämnt över de fyra elementen. Är den lära falsk, som makthavarna hävdar är meningsfullt och lönsamt för människorna att syssla med. Vår tid betraktar ju slumpen - avsaknaden av meningsfull planmässighet - som Naturens fader. Naturalisten och materialisten är således en satanist även om han själv naturligtvis vägrar inse detta.

Vatten är så nära knutet till ”näringslivet” att dessa människor förmodligen blir alltför distraherade av kurrande magar och känslor i obalans för att producera stora framsteg på den subtila nivå det ”nobla Eld-elementet” representerar. Den sublunära världen har för mycket störljud och dränker ut den finare världen av Eld.

Det kan också vara så att Vatten känner sig som Speglingen av Elden (vilket den är, Själen är en underordnad realitet) och att insiktsfulla individer starkt under Vatten inte känner sig hågade att ”plagiera” originalet. Inte på elitnivå i vilket fall.

Tittar man allmänt bland Nobelprisen saknas absolut inte solplaceringar i Vatten, så dra slutsatser utifrån 4-5 horoskop är kanske inte så klokt. Det intressanta med den här anekdotiska studien att en så exakt term som "optik" triggade nyckelorder ELD så tydligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.