På DN:s kultursida
en text om den österrikiska dokumentärfilmaren som lyckats få kika in i
folkets källare och se vad som pågår. Källaren blir en analogi till
Freuds smutsiga Detet vilket i sin tur kanske tjänar som utgångspunkt
för Jungs Skugga ("icke-integrerat och förvägrat psykiskt stoff som tar
gestalt") och som kanhända denna blogg börjat ringa in i nyliga studier
av det 12e huset, hellenismens "den onda daimonens tempel", och i morden
tid något slags allmän sektor för förluster eller just det
ascendenttecknet/egot lämnat bakom sig och därför motsvarar dess
omedvetna.
Andra
österrikiska republiken kom till 1955 som en motreaktion på första
republikens närmande till den tyska nazismen. Det är rätt typiskt att
Hitler invaderar Polen när Saturnus faller i Väduren och Österrike
"pånyttföds" då Saturnus nått motsatt läge i harmoniska Vågen. Som källan till horoskopet säger, "Österrike proklamerades neutralt land".
Så
varför häckar då perverterat sexuella och nazister i de österrikiska
källarrummen intill denna dag? Låt oss titta på det 12e huset som
definitivt motsvarar "källaren" snarare än det privata och tillslutna 4e
som enbart betecknar "hemmet" som sådant. Det går inte att gräva
djupare än fjärde och för att förstå "källarens" psykologisk
konnotationer måste man söka bland husen enligt ovanstående förslag.
Åttonde
mörklagda är inte en kandidat eftersom det representerar helt mörklagd
eller medvetslös biologisk reproduktionsdrift. Tolfte har emellertid en
form av medvetenhet om än en avspjälkad medvetenhet: "den onda
daimonen". Elfte husets "goda daimonen" är också en aspekt av själen som
inte är integrerad, men som tillhör själens arvedel om man bara arbetar
mot det högre "ideal-jaget".
Det lustiga med detta tolftehus är att
den Vegetativa eller Irrationella instinktssjälen represeras av Månen,
som i sin tur äger välmågans Jupiter. Men det är när man noterar att den
onda daimonens ansikte - Månen - befinner sig i Vattumannen kontrasten
mellan den slutna Kräftan och den öppna och samhälleliga Vattumannen går
i dagen. Principerna är helt motsatta och beskriver perfekt filmarens
intresse för kontrasten mellan det synliga Österrike och vad som döljer
sig i folkets slutna källarrum.
Tidsbrist
gör att jag inte hinner loda den här kartan ytterligare, men den
påminner förvissa om både det rasistiska och tillslutna Norge och kartan
för Svenskt Näringsliv. Både Regulus och Algol kämpar här om människans
(landets, föreningens) själ.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).
30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.