Aftonbladets popskribent Markus Larsson bläddrar bland de vanliga ingångarna till masspsykosen Pink Floyd och fyller lite spaltutrymme med den nötta historien om kampen mellan grundaren Rogers Waters och David Gilmore. Det handlade om rätten till rockgruppens namn - och därmed om stora pengar. Han kallar dem "ärkefiender" under en tid men att stormen mojnade en hel del senare i livet.
Jag saknade Gilmores födelsedag men fyllde på för den här illustrationen av "ärkerivalitet" kan se ut. Med två Solar i opposition och ytterligare två oppositioner fyller det här båda männen väl dubbelrollen.
På något viss passar det perfekt att det är en Sol i härskarläge i Lejonet (Waters, grundaren) och en Sol i Vattumannen (där Solens fiende Saturnus härskar) som spänner musklerna mot varandra. Gruppen Pink Floyd är som ett eget universum i musiken, och den som inte orkar söka upp inläggen där Solens och Saturnus "funktion" som grundbultar i det antika kosmos kan läsa historien kondenserad och sammanfattad i kapitel fem i min bok. De här två männen reproducerar perfekt kampen om "kosmos gränser" och vem som ska stå i centrum. Onekligen har Roger Waters Solen på sin sida, men Roger Gilmore representerar å andra sidan det medvetna kollektivet/Vattumannen...
Troligen var det den materiellt giriga Vatten/Jord-axeln som var roten till det onda och inte alls popjournalistikens banalisering ("starka egon bråkar alltid"). Grundaren Roger Waters var politiskt aktiv men "horbockstendensen" (Mars + Venus) i Jungfrun kan lika gärna läsas som att libido kanaliseras genom skördearbetaren som lever, inte för glädjen att leva eller arbetet som sådant utan för den lön för mödan som Jordelementet handlar om: arbetet ska lägga mer till det man redan har.
I den här meningen ser man snarare David Gilmores sinnelag i Fiskarna som martyren eller offret som skriker ut i vanmakt när den giriga mitt emot försöker sno åt sig på den andres bekostnad och göra anspråk på det lukrativa gruppnamnet för egen del. Turerna var säkerligen mer intrikata än så här, men Jord/Vatten-axeln har, som bloggen beskrivit in till leda, helt och hållet att göra med människor som fastnat i den imbecilla och falska motsättningen mellan vinst och förlust. Tillsammans (om än inte var för sig) bildade de båda herrarna ett riktigt osmakligt exempel på girighet.
Jag tyckte inget vidare om något av någon av Roger Waters två första soloskivor och till skillnad från det Pink Floyd tillsammans producerade blev han aldrig någon favorit. Man kan också se hur Roger Waters horoskop på egen hand innehåller en Mars i Jungfrun som attackerar psyket/Månen i Väduren, en väldigt oskön aspekt som påminner om hans medgrundare Syds djupa psykos. (Månen kan representera den närmaste kretsen människor med vilka man är som mest intim och avklädd med.)
Den här aspekten från Jord till Eld innebär samtidigt en "andlighetens brutalisering" vilket förstås också på mest prosaisk nivå kan tolkas som t.ex. medvetenhet om miljöförstöring men ytterst bara är den syndfulla själens försök att prata om något annat än sin egen sekulära kollaps (andesjälar är inte sekulära, dessa massivt intelligenta existenser strävar mot högre mål än samhälls- eller t.o.m. civilisationsbyggen - dess mänskliga storverk är bara bieffekter av själarna, vars mantelfållar sveper genom tid och rum och skapar krusningar som de sekulära kallar kultur och profitjägarna inte ens ser ett spår av.
Bloggen noterade nyligen Roger Waters version av "brutaliserad andlighet" där för övrigt "DARK Side of the Moon" lika gärna kan vara hans eget horbockssyndrom i ett av de materialistiska tecknen som en referens till Syd Barrett. Med bara 112 nazi-horoskop var de två illustrationerna av "civilisationsförstörare" knappast mer än löslig hypotes men det gick en arg kommentator spårlöst förbi som tveklöst hade något liknande problem i sitt horoskop och inte kunde hålla sitt ego utanför och förstå vad en teoretisk diskussion är för något.
Bloggaren får väl skylla sig själv som valt lågfolkliga ämnet "astrologi" i ett land som Sverige, vars härskare medvetet sökt hålla folkets bildningsnivå ytterligt lågt för att landets minimala elit skulle kunna leva överflödiga liv utan mothugg. (Se hur DN, Bonniers, nu när privilegierna går upp i rök plötsligt har blivit helt tokiga och godtyckligt vägrar rätta sakfel och förnekar utpekade människor att publicera genmälen!)
Men epitetet "civilisationsförstörare" stämmer på Sol & Jupiter-Lejonet Roger Waters, vars Eld via både Sol och Måne är så stark och inverkan från den vinstlystna och småaktiga Jungfrun på psyket så insidiöst, att han själv skadad den civilisation eller det kosmos i världen som institutionen Pink Floyd utgjorde.
Samtidigt kan man inte missa temat på hans andra soloalbum, Radio Kaos: jösses vilken bitande USA-kritik! Här ser man "civilisationsförstörelsen" projicerad på USA och deras fixering vid massförstörelsevapen. Om jag minns rätt, innehåller Radio Kaos en profetisk (inspirerad) antydan om terrorbombattentat i USA.
(Skivan kom 1987, men med Solen och Jupiter besatt Waters en avsevärd intelligens och behövde väl bara extrapolera amerikanernas förehavanden fram mot den logiska reaktionen, som vi känner som 11 september-attentatet.)
Helt klart är Roger Waters horoskop ytterligt komplext eftersom Lejonet och Jungfrun tycks leva i parallella världar. Såg inte den väldiga och Jupiter-förstärkta Solen att det lägre psykiska verktyget (Månen) hade långt lägre ambitioner, mer självisk, mer "civilisationsförstörande" när det kom till det personliga? I så fall är han inte den första stora konstnär som blandat stort och småaktigt i den egna personen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).
30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.