tisdag 23 september 2014

Stackars Smiley och tursamme Fats


Smiley Lewis (1920-1966) och Fats Domino (1928-...)

Något fick mig att köpa två begagnade skivor för en spottstyver. Det var samlingar med gamla 78-varvsskivor med rhythm & blues-artisten Smiley Lewis från New Orleans - trettiofyra ömsom hett stompande och ömsom lågmält bluesiga nummer från hans tio år med samma producent och skivmärke. På IMPERIAL RECORDS producerade Dave Bartholomew också mängder av stora hits med vidundret Fats Domino, bland annat en nyinspelning av Smiley Lewis komposition "Blue Monday". 

För tydligen hade det gått troll i Smileys egen karriär. Född 1920 och skolad i New Orleans dixielandjazz hade han klivit över till R&B strax innan 1950. Han var redan rätt gammal för en ung musik med kåtslag. Fats Domino var åtta år yngre och fick till sin första hit redan 1949, fyra år före Smiley lyckades med något. Sedan lyste Fats bara klarare som stjärna. 

Stackars Smiley lyckades bara med två listplaceringar under hela sin karriär och då inte ens på den stora Billboard-listan utan bara den genrespecifika R&B-listan (enbart färgade skivköpare). Hans största sång är "I Hear You Knocking" från 1955 som många andra spelat in senare. Elvis Presley lånade också en Smiley-låt, men var för feg för att sjunga "One Night of Sin", det blev "One Night of Love".

Runt 1960 gav Smiley upp sin skivkarriär och redan vid 46 gav hans kropp upp på grund av magcancer. Fats Domino hade vid det här laget tjänat så mycket pengar att han blivit en schablon av fattighjonet som kommer upp sig i världen han hade anammat en vräkig och banal livsstil och lyxkonsumerade, lite som den sorgliga Elvis Presley. (Jag skulle vilja hålla Stenbocken ansvarig för vulgär nyrikedom där materialismen kväver de från underklassen som kanske hellre borde ha förblivit fattiga.)

Ingen av männen har ett känt födelseklockslag, så det blir månascendenter igen. Går det utifrån enbart dygnet ana varför en var en multibegåvning som inte kom någonstans utanför New Orleans (där han var populär) medan den andra t.o.m. lyckades korsa över till den vita publiken?





Smiley Lewis horoskop förklarade direkt varför något i mig ville införliva honom på skivhyllan, trots att jag inte är något stort R&B-fan och bara hade hört hans enda kända sång "Knocking". Hans Mars-energi står exakt på bloggarens kombination av Solen+Mars i Vågen, Lewis har Sol+Venus i Tvillingarna en artistisk kombination som ledigt når fram till bloggarens Måne-på-Tvillingascendenten. Det är alltid samma visa: man hittar sig själv genom artister man uppskattar. Dessutom är Lewis en perfekt Luftvarelse med sinnelaget i rymliga Vattumannen.

I en envig mellan Smiley och Fats är det dock Solen som segrar över Månen som det starkaste ljuset. Fats toppar med Solen i Vattumannen!

Och trots att en total brist på placeringar i Jord inte hindrar framgång (se bara Madonna!), tror jag att Smiley Lewis egentligen inte brann för det materiella. Det gör sällan Luftvarelser. Det heter att han strosade runt borden på små matställen i New Orleans och sjöng och spelade gitarr för gästerna - och var lika glad att vara en trubadur. Materialistiska ambitioner ser man å andra sidan det dygn Fats Domino föddes - extrema sådana!

Månen i Väduren är betydligt mer av opportunistisk linslus än Månen i de äldre själarnas Vattuman. Väduren är debutanten och på hugget. Här attackerar Mars sitt eget tecken från Stenbocken, men med den märkliga attacken kommer också Venus som sprider framgång genom att folk tyr sig till den venusianska typen. 

Mixen av både Venus och Mars ger "högtryck" och fastän Fats som färgad skulle kunna ha blivit drabbad av rasismen i USA, lyckades han övervinna "det sociala utanförskapssyndromet" (Vattumannen/Skorpionen) som så ofta driver folk in i sekter eller utanförskapspositioner. Eftersom det är Vattuman-Solens disponent Saturnus som befinner sig i Skorpionen borde "drivkrafterna" mot utanförskap ha varit väldigt starka, men mannen blev alltså en sensation, och även för vit ungdom.

Det beror, tror jag på att här också finns en motverkande aspekt och som utifrån månascendenten smäller högre. Saturnus i Skorpionen skapar en ömsesidig reception med den starka Mars i Stenbocken och här är också en kombination av Jord och Vatten (via ett jordigt och ett vattnigt hus) som förklarar den billiga nyrikedom som kom att utmärka honom senare.

Jag lämnar månnoderna helt utanför resonemanget, annat än att notera att de har med äregirighet och hunger att göra, och att det är den framgångsrike Fats som har sin Sols disponent kopplad till nodaxeln... Smileys Mars invid nodaxeln är inte tillnärmelsevis lika viktig (den disponerar inte över någon planet).

Dessutom är Fats Vädur i första huset en mer lyckosam ascendent än Vattumannen i samma position (låt vara att detta bara är sinnelagets "horisont"). Väduren har Solen, Mars och Jupiter med sig som verksamma välgörare, och av dem ser vi Mars i det maximalt starka tionde huset för äregirighet men också makt och publikt anseende. Mars + Venus tyder på att han fick massorna att "tända till". Vidare står Solen i elfte huset som i Vattumannen är genuint folklig. Detta är ett högt ideal, som i sig gör lyfter den här Månen i Väduren till mer nobless än en del ruffliga och råbarkade exemplar. (Samtidigt står sinnelagets disponent Mars i tionde så det är YTA och POSITION som detta psyke drömmer om.)

Framgångsrika Fats hade dessutom sin lyckostjärna Jupiter i det negativa härskarläget i Fiskarna. I tolfte huset indikeras visserligen "förluster" och det är svårt att avgöra vad en sådan här besynnerlig men stark position betyder. "Framgångsrik i förmågan att avsäga sig världens goda och uppoffra sig"? Men Fats rusade mot rikedom och skapade sig ett skyddat vällevnadsboende för sig och de sina. 

Den andra tolkningen har bloggen berört tidigare: Jupiter i Fiskarna skulle kunna motsvara den grekiska guden Zeus Soterios, guden som skyddade fiskare och handelsmän när de var till havs. Jupiter i Fiskarna indikerar därför god tumme med honom som bevarar och skyddar från förluster av värdefull skeppslast (och i värsta fall drunkningsdöden).

Titta nu på Smiley Lewis Jupiter som också befinner sig i Vatten och dessutom i sitt "upphöjda" läge i Kräftan, ett annat tecken som anknyter till havet. Det är dessutom tecknet som givit sjukdomen cancer dess namn. Lewis har sin Jupiter lika illa placerad vad gäller husen, här i olyckans sjätte hus. Men vad värre är, för en Vattuman i första huset är Jupiter, "upphöjd" eller inte, en verksam illgörare. Och vad än indisk tradition säger om att ont kan kvittas mot annat ont, verkar det ständigt dyka upp verksamma illgörare som inte alls neutraliserar ett ont hus.

Smiley Lewis har en Sol i Tvillingarna som visserligen ligger i det kreativa femte huset men saknar den elftehusets "offentlighet" som Fats Dominos Sol har. Fats har en bättre plattform. Smileys Sol är heller inte en verksam välgörare utan "bara" neutral. Dessutom lider den av en "dissociation" då disponenten Merkurius halkat in i Kräftan och det sjätte olyckshuset. 

Från moderata f.d. försvarsminister Tolgfors och exportskandalen och hans avgång, har jag börjat notera hur Tvillingar som har sin härskare Merkurius ett steg framför, i Kräftan, verkar ha en förmåga att hamna i "hela havet stormar" (Kräftan = havet) och ibland går de till botten.

Det är från en biografi jag hämtat uttrycket "Poor Smiley", och nog är det symptomatiskt att både den stora framgångens Jupiter och hans för en karriär så viktiga Sol-disponent har halkat in i den trånga "inre kretsens" Kräftan ("en familjeangelägenhet") och dessutom i olyckans hus. Han kom aldrig utanför New Orleans med sitt artisteri, trots att skivbolaget i Kalifornien arbetade lika hårt med att popularisera båda männen. Fats Domino har helt enkelt ett horoskop som är vassare, särskilt om man använder månascendenten för att studera i vilka hus planeterna har klumpat sig. Fats psyke (Månen) drömde helt enkelt mer om materiell framgång än Smileys.

Beträffande det sociala segrationssyndromet hos Fats, har jag en annan tanke om detta. Han kan ha aktiverat det själv och vänt det till sin fördel. Den stora genombrottslåten från 1949 säger allt: "They call me the fat man", skrålar den grovt överviktiga svarta ynglingen och visar prov på självdistans och humor. 

Som framgår av bilderna odlade också Fats en image vilket inte Smiley gjorde. Mitt i övervikten ser man ändå att Fats begåvats med ett i någon mening attraktivt nylle, han ser skarp ut. Smiley var en sympatisk men alldaglig "everyman". Fats var ett lättare sälj för skivpluggarna. Och inte minst, åtta år yngre, och därför mer i harmoni med den svarta ungdomsmusik de båda gjorde, och som vita artister framåt 1957 började imitera - nu under namnet "rock'n'roll". Smiley har en opposition mellan Månen - den breda massan - och åldersplaneten Saturnus. Den oppositionen behövde inte Fats Domino tampas med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.