onsdag 1 januari 2014

Kungariket där månen går upp, grammatik samt rovkapitalism

[Det här inlägget avsåg bara kommentera en tydlig horoskopdetalj hos en skicklig filmregissör men växte som som ofta på den här bloggen ut till en hel  bonad - den manliga bloggaren måste ha varit kvinnlig väverska i något tidigare liv! Vävandet, knypplande och andra besläktade termer faller sig naturligt att använda! Tankarna går förstås också till nornorna som väver tidens klädnad eller Konungens mantel...] 


*****

"Moonrise Kingdom" var en Wes Anderson-film från 2012 jag inte kommit mig för att se, trots att "The Royal Tenenbaums" med flera alla tillhör mina filmfavoriter. Att gilla Andersons filmskapande är knappast att sticka ut näsan - i en recension av en Tom Gooderson på IMDB läser jag ett typiskt omdöme:

"En av de saker jag älskar med alla Andersons filmer är att man kan ramla in i vilken som helst av hans filmer och inom några minuter vara säker på att det är en Wes Anderson-film man tittar på. Hans stil är mycket distinkt..."

Stil eller styling ligger under Saturnus och ingen vet väl mer än Väduren om att passionerat (Rajas guna) vilja presentera en personlig (läs: subjektivistisk) synvinkel och "att göra en skillnad" som det heter på ny-idiotiska.

Andersons horoskop (tidigare kommenterat) stämmer perfekt in på en diktator eller regissör som söker förmedla SIN vision (Solen) till publiken (Månen). Kartan är så övertydlig att man direkt förstår att här är en människa som "når fram" till en publik och gör så på ett spektakulärt och visuellt tilltalande sätt.
 
Varje Chandra lagna (månascendent) är
i själva verket ett "moonrise kingdom" -
ett rike där fantasi och föreställning flödar.
De fyra elementen avgör fantasins natur och
orientering - ner mot helvetet eller upp i himlen.


Men samtidigt som kartan är ljuvligt enkel i sin tydlighet på den här punkten - auteuren och Sol-Ögat och hans intellektuellt vakna publik (Månen i Vågen) - är den också häpnadsväckande svår att bilda sig en uppfattning om. Hela tre - och betydelsefulla! - oppositioner gör att man undrar i vilken riktning ett så här dynamiskt livsöde ska ta vägen, med så mycket spänningar som kräver sin upplösning. 

Utan tillgång till klockslag går det visserligen att använda Månen som ascendent och se hur Fantasin ser på livet - och märk så att t.o.m. SOLEN kan vara en fabelmakarens inbilska tanke som ära och ryktbarhet. Men i horoskop för framgångsrika människor ligger Solen förunderligt ofta mycket välplacera även ur fantasialstraren Månen. Dessa själar drömmer en dröm som sitt kommande kändisskap som infrias!

"Moonrise Kingdom" verkar enligt IMDB förena Andersons specialitet, dystopiska familjer, med ljuv romantik mellan två unga människor i ett diffust gränsland mellan barndom och vuxenhet. Det här dunkla gränslandet fångas lustigt nog exakt av kartan här ovan, där i brist på födelsetid "månuppgång i öster" tjänar som avstampspunkt. Barnen i filmen vill uppleva ett äventyr och det är inte svårt att se Andersons egen Sol här, i det arketypiska Barnets tecken Väduren. 

Flickan Suzys dysfunktionella jurister till föräldrar (spelade av de mästerliga Bill Murray och Tilda Swinton) kan representeras av vilkendera förmörkande lergyttjeaxeln man nu önskar. Diskrepansen mellan axlarna Jord/Vatten och Eld/Luft löper genom varenda film Anderson gör! De är två grundtyperna hittar bloggen gång på gång i samband med ytterlighetstyper och tyvärr är dödens eller syndafallets polaritet - vägen ner mot biologiskt tänkande - oftast individer som vållar problem. 

Men det kan ha göra med hur bloggaren själv fastnar för tidningsrubriker. Om han enbart antecknade horoskop varje gång en trädkramare eller naturvän eller veterinär skapade rubriker (vilket inte händer särskilt ofta) skulle den lågmält puttrande dödsmaskin som vi kallar den sublunära sfären och dess arter kanske ha beskrivits annorlunda. Men nu hör det till saken att bloggaren själv helt saknar planeter i Jordelementet och i övrigt tenderar att sväva upp "i det blå" genom en tonvikt på Luft och Eld.

Ur naturparkens vänners perspektiv skulle man troligen kunna följa nyheterna och upptäcka att det är den extatiskt plus-laddade Luft/Eld-typen som är den chanstagande, vårdslösa miljöboven!

Det är för övrigt förunderligt hur träffsäkert Shakespeare placerade entropin - det materiella livets tendens mot upplösning och kaos under Jord och Vatten och tillskrev den positiva polariteten just dessa kreativa, gränsande till vårdslösa ljusglimtar eller visioner. Gudarnas väg känner inte sorgen på fädernas - det kroppsliga arvsanlagets väg.

Se vidare Shakespeares sonett 45 samt inlägget "So much of Earth and Water wrought"

Den citerade recensenten nämner speciellt Andersons effektiva bruk av en lätt brunttoning av filmens färgschema. Den bruna färgen är inte bara en naturlig färgkodning för Jordelementet utan indikerar också det döda, det historiska, det som varit och inte längre lever - även om det kanske utöver ett skuggrikets inflytande av starkt Jord-orienterade människors liv. Dessa blir då "kulturvårdare" snarare än "kulturskapare".

IMDB-recensenten Gooderson säger ytterligare en sak som stämmer in på Andersons horoskop:

"Tagningarna är intill fulländning inramade, och varje kamerarörelse känns avväg men inte forcerad." (Engelska texten ger en lite annan innebörd: "The shots are framed to perfection and each camera movement feels measured but not forced.")

Den indiska teorin om "planetärt krig" - en slags envig eller duell som avgör vem i en svårlöst tolkning som avgår som segrare har sällan använts på den här bloggen. Vinnare i ett krig där båda planeterna ockuperar samma gradtal är den som har mesta nordliga latituden, dvs. rent visuellt färdas i högre upp på himlen (relativt solekliptikan).

Något oftare har teorin om en atma karaka provats - dvs. den "själens åstundan" (en motiverande kraft) som tecknas av den planet som, oavsett zodiaktecken, ockuperar det högsta gradtalet. 

Den här tanken kan appliceras på alla planeter och således är subjektivistisk (personlig) Formalism ett givet i Wes Andersons Vädur, men leder vägen gör den fria och av Saturnus obundna Solen! Faktiskt, Solen och Saturnus är varandras fiender, och här är det kreativa och fria Solen som leder och därför har kontrollens Saturnus som sitt redskap eller anhängare och inte som en kvävande ledare.

För det senare, tänk detta exempel: Mars i Vädurens första grad betyder visserligen en begynnande vilja att initiera egna soloprojekt, men om samtidigt Saturnus står några grader längre fram i Väduren kan man misstänka att projekten tenderar att tappa fart och dö bort! 

Saturnus är nämligen fallen i Väduren och representerar konservatism. När Väduren är Ego som vill starta en ny dynasti baserad på sig själv, är det mindre lyckat att Summeraren och Liemannen (Väduren) står i tecknet som indikerar Nystarten.

Det enda sättet att ha någon nytta av den så här begränsad historisk medvetenhet som Saturnus fallen i Väduren tecknar, är att enbart ägna sig åt korta projektjobb - att systematisera på basis av Egots av nödvändighet extremt korta historiska linje. (Ego dör och byggs på nytt av förgängliga biologiska material för vare ny återfödelse själen genomgår.)

För en bättre historisk medvetenhet än bara de korta år Ego varit på jorden och låtit sig präglas och hjärntvättas av vilken doktrin som nu genomsyrade samhället vid den tiden, krävs stöttor på andra ställen i horoskopet. Wes Andersson är just en fallen formalist i Ego-perspektivets Vädur och påfallande många av hans filmer handlar just om barnperspektivet och livslustens borttynande (Bill Murray har mer än en gång figurerat som den själsligt döda vuxne i en Wes Anderson-film.)

Eftersom Sverige är ett gudlöst, materialistiskt och kollapsat land saknar vårt språkbruk en smart parallell till engelskans "divine discontent", men det är bara att titta på Bill Murrays nästan obefintliga men ändå kalla och avvisande minspel i film efter film där han upprepar det hans horoskop så tydligt tecknar: oförmågan för livets Eld att tränga igenom dödens Jordelement. Att han har en ömsesidig reception mellan härskarna över Lejonet och Jungfrun bara understryker den här "korruptionen", "förgrovningen" eller konflikten mellan astrologins mest och minst sublima element.



Att Murray går genom nästan varenda film som ett aliererat UFO beror troligen på den sociala utstötningen eller dissociationen mellan socialt skygga Skorpionen och folkminglets Vattuman - en "icke-kombination" som det ordats nog om på bloggen. 

När Murray blir synlig i framgången "Caddy Shack" på 80-talet är det i rollen som en galen tölp och folkhatare! Skorpion/Vattuman lånar sig gärna till hysteriskt överspel och underliga sätt att visa sitt ogillande av ett folk eller en ideologi (jfr Osama bin Ladin). Men med ålderdomen hittade Bill Murray dessa utstötta mansfigurerna som han gör till en sådan fulländning. Minns hur han vinglar omkring i Japan i "Lost in Translation" från 2003. 

Det var den filmen och Murrays Vatten-Mars i attack mot folkskickets Luft-Vattuman som fick mig att använda just filmtiteln som beskrivning på de kommunikationsmissar - "förluster vid översättningen" - som ibland får just paret Skorpion/Vattuman att famla efter orden. Känslor eller stämningar och deras rationalisering eller verbalisering - det verkar som om det är här det sociala utstötningskomplexet kommer till vanligt uttryck. 

Mer generellt kan man, misstänker jag, hitta människor med Luft/Vatten-kombinationer som jobbar med språk. Själva dissociationen - glidningen mellan känslor och de rationella Luftslott som är de naturliga språken drar individen in i problematisering och tvingar fram en högre språklig medvetenhet. Se t.ex. lingvistikens numera detroniserade guru Noam Chomsky - en mycket läsvärd artikel i engelska The Guardian på nyårsafton. 

Den texten ratade båda högertidningarna DN och SvD - de vet att det är lönlöst att stjäla och skriva en nerdummad svensk version av en text om klassmobbning via språkbruk. Vad bryr sig shoppomaniska svenskar om basen för deras människovärdighet? Marknaden har dummat ner dem till den nivå att det numera räknar att kunna jämföra varupriser på "jämförsajter" på nätet där användaren i princip bara behöver kunna se skillnaden på en 4 och en 5 och sedan välja 4. Wow! I valfrihetens namn fick jag produkten 1 krona billigare. Detta är inte ens intellekt, de flesta djur är smartare än den nivå svenskarna drillas till att fungera på!

Att de marknadsvänliga högermedierna skippade just den här texten när de annars snor så många nyheter direkt från Guardian eller Huffington Post är en klar bekräftelse på PISA-rapporten. Även Sveriges journalistskrå liknar byfånar jämfört med de andra OECD-länderna.

OBS. Jag misstänker att tamasiska kombinationen Skorpion/Vattuman kan yttra sig som "förluster vid översättningen" eller tydliga vita fläckar på den kognitiva kartan. För de mentalt snabbare kombinationerna av Vatten/Luft - Tvillingarna/Fiskarna (Sattva/Sattva), Tvillingarna/Kräftan (Sattva/Rajas) eller Vågen/Fiskarna (Rajas/Sattva) - kommer snarare tanken på vanemässiga småljugare och desinformatörer för mig. Den här typen stakar sig inte eller harvar efter orden. De har bara alltför lätt för att dra ihop en ordramsa.



Den teknokratiska lingvisten Noam Chomsky har ett horoskop som lika perfekt illustrerar den svidande kritiken i The Guardian som filmrecensenten fångade Wes Andersons centrala budskap i en Sol som leder vägen för formalisten Saturnus.

Här kombineras tröga (intill dess sting!) Skorpionen med snabba, merkuriska Tvillingarna - skrivspråklighetens tecken. The Guardian noterar ny forskning som helt falsifierat "Chomskys rationalistiska antaganden" om att det skulle finnas en "universell grammatik" hårdkodad i generna och som via vissa "transformationer" (okända, halvt magiska neurologiska processer) övergår i ett specifikt mänskligt språk.

Som vi ser är Chomsky verkligen en "rationalist" av Guds nåde! Här leder systematiseringsfanatikern Saturnus vägen i det fysiska första huset (klockslag finns) och således är redan detta Chomskys biologistiska hallucination om att potentialen till ett grammatiskt språksystem sitter hårdkodad i hjärnan på något sätt. The Guardian går inte in på vilka transformationer som detta universella urspråk genomgår för att t.ex. bli engelska, men det är bara att notera ännu en ömsesidig reception, nu mellan dissociativa Vatten och Luft (Skorpionen och Tvillingarna) och det behov av efterhandskonstruktioner (rationaliseringar) som behövs när en schizoid natur redan är på plats.

Enligt astrologin var det helt naturligt att förvänta sig en människa som skapar halmdockor och sedan söker lösa "problemet". Som synes är Chomsky en helt död själ jämfört med Wes Anderson: dels för att Solen gått ner i Vatten men framför allt för att den sinnessjuka naturvetenskapens Saturnus tillåts leda Solen/Intelligensen! Wes Anderson berättar om det högre livet, Chomsky (med sin nära koppling till ateisten och naturvetaren Steven Pinker) försöker döda den mänskliga unikheten och underordna allt sitt biokemiska dödsprogram. En sann livsgärning som söker binda själarna nere i den sublunära sfären - i lågt tänkande. 

Jag hade nyligen en liten sidodiskussion med en kommentatör om den bedrägliga illusion av förnuft som det kan ge att leva genom Månen (sinnet) eller mentaliteten - en kroppsbunden form av medvetande - och att Tarot-korten Månen och Solen understryker just skillnaden mellan den sublunära och den supralunära sfären. 

Tarot-korten kommer från en gammal tradition (troligen nyplatonisk) och innan man börjar titta på de små detaljerna var det min åsikt att det är väl att se vad kortens huvudbudskap är: de kontrasterar genom en skiljelinje mellan djurlivet eller den Vegetativa själen och den sanna människan som (idealt) står i direkt kontakt med rationella själ och via bildseendet svarar direkt på Sanningen eller det gudomliga medvetandet.

Om man lämnar därhän fantasifulla övertolkningar som att det skulle röra sig om en varg och en tamhund på Månens kort, ger parsituationen på de komplementära korten ytterligare vägledning. Naturligtvis säger Månens kort "it's a dog eat dog world" för dem som lever under Vattenelementets förblindade drivkrafter. (De ylande hundarnas hela liv utspelar sig inklämt mellan Kräftan och dess härskare Månen - den fallna Naturen för dem som glömt sin gudomlighet eller vägrar ta ansvar för det faktum att de är gudar i människokropp).

Människor som degraderat sig till Fredrik Sol-Kräftan Reinfeldts nivå tenderar att tro världen är en djungel där man ska slåss som gladiatorer för de alltför få arbetstillfällena och mer och mer tappa sikte på vad en människa egentligen är. Som direkt kontrast visar kortet Solen hur två individer direkt hittar varandra i kärlek om den Rationella själen (Solen/Intelligensen) är den ledande principen. Inga murar håller man och kvinna åtskilda, för de är i grunden inte biologiska djur utan medlemmar av arten Människa, "halvvägs mellan djuren och änglarna".

Naturens fängelseliknande helvete eller den
Vegetativa Själen kontrasterad med den gudomliga
arten Människa med del i den Rationella Själen.
Den  korrekt orienterade själen är rotad i Gud och
inte i fenomenvärlden. Den ser Gud i tingen och
ser sammanhang jordmänniskan (materialisten)
inte uppfattar eftersom dennes öga fastnar
vid tingens eller fenomenens yta.

De två världarna är sedan gammalt
associerade med månen och solen respektive.
En människa kan sänka sig till djurbeteende
men ett djur kan aldrig förstå som en människa,
precis som en människa inte tillhör änglarnas ordning
och därför inte kan se sin egen framtid.

Chomsky representerar en genuint sublunär verksamhet (Solen har sänkt sig ner i Vatten och arbetar genom det här elementets i sig medvetslösa efterapning av de principer varom själen är helt medveten om på högre nivåer i livet. Det betyder inte att inte Vatten-människor kan vara intelligenta men att de någonstans verkar ha missat att också de bara är kopior av en typ på en högre nivå. Att Chomsky skapar en korrumperad platonism och försöker placerar "Urspråket" på den biologiska nivån säger allt. Hans Sol har fråntagets befälet av Saturnus och elementet är bara en skugga av originalet som det krävs Eld för att se och uppleva. 

Men förmodligen kommer också Wes Andersons fenomenala horoskop (och filmverk) att falla i glömska eller utsättas för "revisionism". I den sublunära sfären har mänskligheten en "blandad själ" (nyplatonism) - vi är sammansättningar av både Sol och Måne. Därför vacklar mänskligheten fram och åter med månfaserna, en del mer än andra. 

Ibland verkar mänskligheten ha förstått principerna men strax glöms de bort igen. När djupt ignoranta (glömska) varelser tar makten uppstår falska myter om "framåtskridande" eller "ekonomisk tillväxt". Dessa är bara delsanningar men direkta lögner om man mäter dem mot den ultimata sanningen.

Man måste höja sin medvetenhet till Solens nivå för att komma i permanent besittning av sin själ och odödlighet, tills det sker är man bara förbrukningsmaterial i den Irrationella eller Vegetativa Själens drömtillstånd som utmärks av trender och ständiga tempoväxlingar.

I praktisk astrologi är nymånen därför en spännande ingrediens. Nu bränner Solen den Vegetativa Själen. Frågan är bara om ett sådant horoskop också äger andlighet eller om den människan bara ställer till med en förödande präriebrand och skövlar i alla världar den råkar vidröra...

Se hur perfekt Rovkapitalismens granskare Naomi Klein (No Logo och Chockdoktrinen) illustrerar den tvetydiga nymånen:



Vid det här laget rinner associationerna bara till. Inget efter Wes Andersons horoskop var planerat. Men se hur fint nymåneexemplet Klein bekräftar tanken om vem som leder fem. Nymånen bränner bort den giriga Månen och här tränger sig den upphöjda Solen förbi gårdagens formalistiska låsningar (Saturnus). Väduren i öster (här som båda mån- och solascendent) har en vän i Jupiter i sociala rättvisans Våg, och den involveras djupt i den här extrema spänningen som uppenbarligen till viss del kan läsas som just som de oaktsamma mördartyper som skövlar världen. 

Men här har Klein själv ett sådant horoskop och fäster ändå uppmärksamheten på "de andra" som beter sig som svin i självberikandet som en sport och ett nöje.

Horoskopet är svårt att begripa sig på, men intressant. För notera att både Solen och dess disponent Mars är "the good guys", liksom den allmänna välfärdens Jupiter i Vågen när Väduren har första huset.

Men Jupiter - allt gott åt alla - korrumperas av att Mars i äganderättens Oxe minglar med Vågens härskare Venus, som för Väduren i första är en illgörare.

Därmed står alltså den goda Mars (och dess uttryck i spjutkastande Väduren) på en OND OXES ÄGOR.  Venus hemma i Oxen är här sinnebilden för den onda kapitalisten - rovdjuret som söker lägga världen under sig och sedan portionera ut den till andra bara om de arbetar för detta låga Kreatur! Inte för inte bannade Moses sitt folk för att de dansade runt guldkalven så fort ledaren gick runt hörnet för att knacka ner Guds lagar! Inte för inte dyker Satan upp i Oxens tecken som en fixstjärna vid randen för vår tideräkning.

Naomi Klein gjorde sig ett namn som världens mest kända kämpe mot den onda Oxen och så hennes stjärnor rimmar med denna typ av berömmelse. Hon "hackar mot den gren hon sitter på" (född i ett välbemedlat intellektuellt hem). 

Jag har ett (anonymt) horoskop för en man (inte svensk) som tjänar Storfinansen född samma år och samma dag som Naomi Klein, så här handlar det uppenbarligen om att det stigande tecknet kan påverka vilken sida man väljer. 

Fursteslickaren har likt Wes Anderson och (förstås) Naomi Klein en Sol som leder vägen för formalistiska och konservativa Saturnus och han har en stor talang för att utnyttja ryktbara företag (med konservativa kunder) för att sätta guldkant på sitt eget personliga liv (Solen).

Solen personaliserar sig (en persona är ytligare än Solens identitet) med hjälp av den naturligt och verksamt onda och i Väduren dessutom fallna Saturnus i egoismens tecken. 

Därtill blir då denna usla Saturnus hans själs form - egoism som sin högsta religion (9e huset - jfr Fredrik Reinfeldts välgörande men verksamt onda Jupiter i ägandets Oxe som hans religion).

Mannen har Lejonascendent (precis som horoskopet för Svenskt Näringsliv) och här blir det faktiskt den verksamt onda Venus i härskarläge i Oxen i tionde makthuset som är horoskopets viktigaste planet.


Denna världsligt mäktiga Venus äger och skadar i sin korruption Solen, Mars och Jupiter som annars återigen är verksamma välgörare. Han är en god man men på ond grund!

Eftersom Venus är horoskopets (världsligt) viktigaste planet och här får vi därför Naomi Kleins onda kusin från landet - en som distinkt tar parti för försvars- och militärintressen, hatar socialistisk ideologi och älskar att Äga (och den onda guldkalven Venus i Oxen).

Väduren i nionde huset för högre utbildning stämmer: han har en mycket hög akademisk examen och var i ett tidigare liv tysk adelsman. Det här är spekulativt, men jag undrar ibland om de själar som hittat "gräddfilen" behåller den i liv efter liv (återspeglat i deras horoskop) intill dess att de i hybris eller övermod spårar ur... Det ser ut som den här själen når någon slags kulmen i detta liv där hans högsta samvete är korrumperad av Oxens känsla att vilja äga eller tillhöra dem som äger. 

Jag ska inte gå längre in i personliga detaljer men han har ett ytterst nära förhållande till de reella ekonomiska makthavarna i flera västeuropeiska länder trots en på ytan obetydlig position (inte vd eller någon annan tydlig eller publik figur). Denna tendens av "pengar och makt men ändå inte officiell" kanske förklaras av det kapade Drakhuvudet - födelsen med Draksvansen i första huset tonar ner betydelsen av den egna rollen. Han är enligt husen "universalist" och tror som man tror på religionen på makt och ägande! Denna enkla Vädurs-Oxe tjänar alltså primitiva mänskliga motiv med både själ och hjärta och tyvärr utifrån en ond Venus, en horas signum men med en hisklig årsinkomst. 

Men, som det sades om Sol-Väduren Adolf Hitler, även den som samvetslöst kunde mörda miljoner kunde älska barn eller åtminstone klappa om dem. Väduren är Barnets arketyp, men kan bli riktigt farlig om det ger sig ut på världserövring istället för att leka ur sig i barnhagen och mogna till nästa nivå. Detta har Naomi Klein förstått, men inte hennes onda kusin från landet, född samma dygn i ett annat land.

2 kommentarer:

  1. Motiven på "the Cary Sheet" (från ca 1500, möjlig länk mellan Marseillesleken och de tidigare italienska lekarna) är mycket lika Tarot de Marseilles, men på månkortet saknas både hundarna och "dropparna":

    http://tarothistory.com/images/themoon.jpg

    Tarotpedia.com: "Two buildings or towers are again shown on either side of the card, with a striking moon in between: it has a face and emits brightly coloured 'drops', twenty-two in total in the Noblet. Two dogs seem to want to have a taste and stick out their tongues in an attempt to catch them."

    Din tolkning att dropparna skulle komma från hundarna snarare än månen visar sig vara alltför fantasifull. På de varianter där dropparna illustreras även runt om månen och solen ser man på deras riktning att de utgår från himlakroppen. Det visar både bilden ovan och följande exempel av solkortet med önskvärd tydlighet:

    http://www.tarothistory.com/compare/images/sun_comparison.jpg

    Huruvida spetsen eller rundningen på droppen går i färdriktningen tycks helt enkelt skilja beroende på illustratör.

    Tornen är väl inte bara vakttorn, utan indikerar också befästning och skydd = Kräftan. Hålls de två figurerna i solkortet åtskilda där? Men skyddet är förstås bedrägligt, eftersom Månen är illusionens kort.

    Galenskapen som Månen indikerar tycks uttryckas genom de ylande hundarna. Ansiktet i själva månen är lika stillsamt som det i solen på följande kort. Därav "dew drops of thought", kanske.

    Enligt neognostikerna är månen äldre än jorden, ett blekt skelett av en värld som gick under för oräkneliga tidsåldrar sedan, p g a en alltför degenererad mänsklighet. Enligt gnostikerna är den fysiska kroppen lunär medan själen, "the solar body", måste byggas. Innan detta görs är människan bara ett djur med intellekt.

    Har inte sett TENENBAUMS, men en snabb googling ger att Gene Hackman sade till Anderson under inspelningen: "Pull up your pants and act like a man." Han slog både Anderson och Murray på käften också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Tarot-motiven och dess symbolik blev just en än krångligare fråga – om man avböjer att nysta från den grundläggande kontrasten dag/natt, supra-/sublunärt förstånd resp. vanvett. :-) Som tur är räcker det med en djurart för att beskriva själens fallna, sublunära, tillstånd för tanken att det är kontrasten rationell människa / djurisk instinkt man driver.

      Jag tror du har rätt om dropparnas "riktning" - bildskaparna genom århundradena har praktiserat "monkey see, monkey do" och t.o.m. bärande element (hundarna) verkar kunna trilla bort här och var. Däremot tillskriver du mig en åsikt jag aldrig uttryckt. Jag skrev: Utan att gå in på detaljer ser dessa "tårar" på både Månens och Solens kort ut att rinna uppåt, som simmande spermier! Vätskan LÄMNAR i ena fallet djuren och i andra fallet människorna.”

      http://sidereal.hall-of-man.com/2013/12/snala-vanner-stjarnan-jas-planet.html

      Dvs, jag drev inte kontrastlinjen så långt att varenda liten perifer detalj måste vara spegelvänd. Men den hebreiska bokstaven Yod som någon läste in i dropparna verkar också mer osannolik än någonsin: de gamla korttillverkarna hade troligen ingen djupsinnig insikt om hebreiska bokstäver (detta är ju Crowleys tillägg, gjort nästan i vår egen samtid - och så en drös historielösa moderna kaballister på nätet som klippar och klistrar helt utan en verklig historikers kriterier.

      Se Sanna Raymans elaka men troligen riktiga nålstick mot den ballong Humanisten Lena Andersson blåst upp i en artikel som jag inte orkade läsa - kvinnans skrivstil avser att mystifiera. Och ”det dunkelt tänkta” är ju ”det dunkelt sagda”, vilket Rayman upptäckt.

      http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/har-rattigheter-rotter-eller-vingar_8862996.svd

      Andersson förefaller vara helt förslavad under sitt egos mytskapande tendenser (Rayman: ”visioner”) och det här är typiskt hennes Sol i visionens Vädur men trängd av den historiska korrekthetens Saturnus. (Barnet vill inte skriva samma historia som Fadern). Tarot-kort borde ju vara en tradition som kontrolleras med järnhand (för att platsa i sophia perennis) men här har glada målarkluddar tagit över korten, kreativa och subjektiva typer som på senare tider Crowley. Det är lätt att se den astrologiska motsättningen här: perfekt traditionalism ligger under Saturnus, personlig eller individualistisk utbrodering ligger under Solen.

      PS. "Neognostikerna" följer nyplatonisten Plotinus och läran om Den Enes manifestation. Jorden är äggulan i mittan av den sublunära sfären i den antika kosmologin. Och själens syndafall ner i fysisk självidentifikation således det LOGISKT sista steget. Logiskt då Saturnus som Kronos eller Fader Tid är en illusoriskt kungadöme - tid upplever man bara i den sublunära sfären. Fast redan Platon drev ju tesen att gudarna/planeterna själva är eviga/tidlösa men skapar tiden (från den fallna Jordens perspektiv) genom sina rörelser.

      Gene Hackman - machoman t.o.m. utanför kameran! :-) Skämt åsido, lite tråkigt att höra den detaljen med tanke på hur komisk han är. Men så föddes han med ett ovanligt starkt tolfte hus (den onda daimonen). Nu har jag några horoskop för schizofrena, men inget av dem är tolftehusbestämda (som man kunde tro). The Byrds-grundaren Gene Clarks distinkta 12-hushoroskop och hans beckmörker alkoholism och tungfotade filosofiska texter (efter countryrock-åren) verkar peka mot ett obekvämt förhållande till innehållet under den egna medvetandetröskeln...

      Radera

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.