tisdag 19 februari 2013

Skönheten & Odjuret

Dag för en kort skräckfilmsstudie - Monstret i svarta lagunen från 1954. Det är Sigmund Freud för fulla muggar och den amerikanska tonåringens sexualskräck mellan raderna!


Någon manlig imdb-recensent beskriver träffsäkert varför den här töntiga filmen fortsätter att tjusa filmälskare: tonårsgrabbar kan identifiera sig med sjömonstrets kåthet och oerfarna tafatthet! Det vet helt enkelt inte hur det ska få till det med skönheten som snabbt reduceras från "forskare" till ett objekt för lystnad.

Det enda citatet från aktrisen Julie Adams på imdb kanske är det enda som behövs: "Det spelar ingen roll hur jag tar i (i mina roller), folk kommer ändå alltid att se mig som 'hon som var med i den där monsterfilmen.'" 



Och det ligger något i saken: horoskopet stämmer på pricken med filmens tema om undertryckt och därmed farlig libido! 

Bloggen har ju förfäktat att Vattenelementet var det astrologiska uttrycket för vad den filosofiska platonismen kallade den vegetativa eller irrationella själen, Naturens blinda instinkt. Låt se hur "monstret" så att säga var förutbestämt att gripa efter Julie Adams och dra ner henne i sina undervattensdjup redan från födelsen.



Med Chandra lagna-horoskopet får Månen fungera som fokuspunkt - psyket eller sinnelaget är verklighetsnivån här, i sig en låg medvetandenivå som tillhör den sublunära sfären. (I gudars horoskop ingår inte Månen!) Här befinner sig psykets Måne i Luft (Vattumannen) och skulle kunna tänkas representera en modern och intellektuell typ. Ingen sentimentalitet alls. Perfekt för en skådis som ska spela forskare.

Men så händer det fenomenala, Monstret i den svarta lagunen tränger upp ur vattendjupen och derangerar det annars så luftblå och rationella psyket. 

Skräck inför den oupplysta naturens instinktiva drifter. Monstret grabbar efter kvinnan och hon svimmar i förskräckelsen (som kvinnor gör i amerikansk skräckfilm från 1950-talet).

Astrologiskt är det Månens disponent som skapar en ohelig allians genom att själv ha klivit ner i Skorpionens slammiga mörka vatten. Sexualtecknet och tecknet för fasa och terror! Kräftan är naturens räddhågsna överlevnadsinstinkt; när Skorpionen uttrycker sig negativt står den för en intensifierad skräck eller vettvillingens tilltag. Koncentrationen av ondska/fasa måste ju ligga någonstans i zodiaken - och då i Vatten - för att allt ska kunna renas och rinna av i Fiskarna, tecknet som tvår sig från världens lidelse och går i kloster. 

Nu är det är en skönmålning som heter duga; Fiskarna har figurerat friskt i många horoskop för sex- eller alkoholmissbrukare! Men zodiaken beskriver en tänkt resa och inte alla förstår vad deras uppgift vid de olika stationerna är.

Den här omaka föreningen av en disponent i Vatten till ett sinne i rationell Luft ger också en påtaglig variant på det "sociala utstötningssyndromet". Både det stackars kåta monstret i lagunen och aktrisen Julie själv var så att säga stämplade att bli freak, monstret i förhållande till en rationell människovärld den inte var mogen att delta i, den rationella luftvärlden, och Julie Adams märkt för livet i sitt yrkesutövande sedan hon kommit för nära socialt oacceptabla monstret (den farliga sexualiteten)!

Det roliga är hur väl horoskopet också återger tanken hos imdb-recensenten, att monstret representerar ung och tafflig kåthet. Se hur driftiga Mars står stark i sitt härskartecken, den unga Väduren! Därifrån angriper den sitt andra härskartecken Skorpionen. Livslystnaden i Väduren aktiverar dödsskräcken i Skorpionen! Eld- och Vattenkrig, upprörda känslor (sensationalism).

Den dunkla driften kortsluter sig emellertid och det är blockerande Saturnus i Skorpionen som like en moralist söker kyla ner den skorpioniska instinkten och hindra Mars eldar från att bringa vattnet till koktemperaturer. (Saturnus är kall, mycket kall; den deltar inte i de dödligas väsen för ingenting, Saturnus är själens form - i förhållande till jordiskt liv är själen döden!)

Det är en märklig och slitig aspekt detta, mellan de två onda planeterna! Helt klart är Vädurens sedvanliga framfusighet hämmad eller blockerad av Saturnus och monstret varken kommer till eller förgriper sig på kvinnan i filmen. Det hade förstås inte ens varit tänkbart i en amerikansk film på 1950-talet. 

Julie Adams blev aldrig en av Hollywoods stora, och det går inte att säga så mycket mer när klockslaget saknas. Men framgångsplaneten Jupiter är fallen i Stenbocken, vilket naturligtvis inte betyder allt. George Clooney har också Jupiter i Stenbocken. Men Julie har även Solen fallen och detsamma gäller Solens disponent Venus! Tre fallna planeter.

Att Merkurius och Venus har en välgörande ömsesidig reception ger vissa intellektuella kvaliteter, framför allt en kylig och rationell läggning. Men sedan har vi den lunära sidan, sinnelaget och även symbol för biopubliken (Månen = massorna). Här är det troligt att hon just fastnade i ett sidofack pga. skräckfilmen och mer eller mindre marginaliserade sig själv. Månen i Vattumannen baserad på den utstötta Skorpionen har ju att göra med "avsides typer" eller udda grupper.

Jag hittade också den här bilden på nätet och den understryker att hon verkar ha fastnat i något monster- och utomjordingsfack - genren där kvinnor skriker hysteriskt och svimmar! Nå, den sociala marginaliseringsefffekten (Vattuman/Skorpion) kan slå till på betydligt värre sätt än så. Minns den hatiske Usama bin Ladin - ett ufo om något!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.