Det finns ingen anledning att avundas dagens ungdom i greppet på Marknadens urvattnade massprodukter. Det visade lördagens svenska schlageruttagning med någon japaninspirerad androgyn som kallade sig jojo eller nåt. Låten var den mest menlösa dussinpop jag någonsin hört (SvD, AB).
De som blev formade av popen mellan 1965 och 1975 var förmodligen med om den västerländska civilisationens roligaste och mest kreativa period. Inget kunde väl vara hippare än musiken brittiska EMI släppte på sin etikett HARVEST från 1969 och de följande fem, sex åren. (Med punkrocken tappade hela musiklivet klass och sting och återhämtade sig aldrig.)
I en tid före internet och dussinprodukternas globala lansering ("one size fits all") krävdes det lite jobb för att hitta det som var bra. Bloggaren var inte värst ambitiös men lyssnade noga på radiomannen Kjell Alinges program, Pop74 och allt vad de hette. Där fanns många pärlor - som det ofattbart originella amerikanska experimentella rockbandet Pavlov's Dog eller bisarra japanerna Sadistic Mica Band.
Jag anade alltid att det var något lurt med deras debutalbum från 1973 - gruppen sökte spänna så många musikkategorier att jag undrade om vissa låtar var på skämt. Marc Bolan-liknande glamrock sida vid sida med låtar som lät som svensktoppen!
Många år senare kan man inhämta på wikipedia att bandnamnet parodierade Plastic Ono Band, så man kan misstänka att även låtarna var pastischer på brittiska poptrender!
Ändring blev det med uppföljaren Black Ship som var mäktig! Ömsom drömsk och ömsom intensivt rockande. Nu började jazzinfluenser märkas. Med tredje albumet Hot Menu var bandets saga all, och kvinnan i bandet, den "sadistiska Mika" skilde sig från grundaren Kazuhiko Kato, som skapat kontakten med England, och blev ihop med gruppens brittiska producent. Otack är världens lön!
På wikipedia fanns också den sorgliga uppgiften att Kato hängde sig 2009, 62 år gammal. Anledningen nämns dock inte. Det kan väl aldrig ha varit bitterhet från "sadistiska" Mika som fortfarande spökade?
Musikerns horoskop är högst egendomligt, ett påfallande exempel på den artistiska "störningen" mellan Luft och Vatten.
Tankar i Luft underminerar stämningar i Vatten och känslor i Vatten sätter tankar i rörelse. De dubbelfärgade tecknen antyder från vilket element tecknens härskare verkar.
Dygnet för självmordet trycker på några av artistens ömma punkter:
Frågan om Ptolemaios aspekter (som används i västerlandet) och de indiska aspekterna kan inte bedömas empiriskt. Mina studier har visat att aspekter i sig inte bidrar till t.ex. kriminalitet och därmed är en västerländsk dogm om den "onda" kvadraturaspekten motbevisad. I Indien kan bara den onda Mars kasta en nittiogradersblick och den aspekten är inte vanligare bland de 402 brottsdömda horoskop än hos ostraffade människor.
Här ligger transiterande Mars i sitt klenaste ("fallna") läge i Kräftan när musikern begår självmord. Den är dessutom i kontakt med den "halshuggande" Draksvansen. (Han drar åt snaran runt huvudet som låter så att säga kroppen falla från huvudet...)
Via transit trycker den här tydliga symbolen för självskadebeteende på Katos medfödda Saturnus i Kräftan, en tungsint och dyster placering!
Och, för vad det är värt, sedan tillkommer Mars långa indiska aspekt: 210-gradaren som träffar musikerns medfödda Mars i Vattumannen (i kartan har hans medfödda Mars pga platsbrist trängts ut i yttre cirkeln av transiter). Därmed skapas en Vatten/Luft-dissociation mellan födelsehoroskopet och transiten.
Jag vet inte om bara Mars transit är tillräckligt för självmord. Men han hade också ålderdomens och depressionens Saturnus i Jungfrun, ja en hel klump planeter som agerar mot hans livskraft (Solen) i Fiskarna, inte minst opponerades hans Sol av samma Sol i transit. Man ska minnas att Saturnus hatar livet och Solen ser på samma sätt formalismens Saturnus som en fiende.
Enligt en tanke jag uttryckte i samband med det norska nationalhoroskopet i samband med massmordet på socialdemokratiska ungdomar på sommarläger, är en medfödd planet inte alls död utan kan aktivt aspektera en förbipasserande transit lika väl som transiten kan aspektera en punkt i födelsehoroskopet. När en planet aspekterar sig själv blir effekterna tydliga. På Katos himmel ser vi hur hans medfödda Döden kastar sin, Saturnus, unika 60-gradersaspekt och kontaktar sig själv som transit (i Jungfrun).
Människor FÖDDA med Solen och Saturnus i aspekt kan komma att tillbringa hela sina liv i kamp mot formaliteter som de upplever som ett hinder (eller själva bli helt förslavade under formalism). Ett snyggare sätt att säga det är måhända att aspekten ger möjligheten till en reformator. Martin Luther var t.ex. Skorpion men Solens disponent Mars delade tecken med Saturnus. Reformation.
Klarade man bara av sångaren i Pavlovs dogs falsett så är albumen fantastiska.
SvaraRaderaLäste för många år sedan att den nasala sången berodde på att sångaren från indianreservatet bara hade en fungerande lunga (efter sjukdom i barndomen). Han pressade allt han hade ur sin kropp.
Radera