onsdag 18 maj 2011

Von Triers tyska blod i sympati med Hitlers



Ja, herregud så man kan trassla till det för sig. Se klippet på AB

Jag var tidigare medveten om att "von" var en fusktitel, men jag visste inte att också efternamnet Trier var taget. Det ersatte det tyska Hartmann. När Lars von Trier säger sig kunna sätta sig in i - och sympatisera med - Adolf Hitler tror jag visst att han har varit i Hitlers sinnesstämningar (hans filmer rymmer både perversion och sadistiska inslag), men jag tror inte han vet hur kusligt väl detta stämmer med astrologin!

Den sideriska zodiaken är som vanligt flugan på väggen som noterar att båda männen har båda Ljusen i samma tecken - Solen i arierns tecken (Väduren) och Månen i den gränslösa expansionens Skytt!



I just det här fallet ger även den tropiska zodiaken Sol och Måne i samma tecken för båda männen, men då istället helt och hållet i Jordelementet.

Jord: Heimat, åkerbygd, Vaterland... elementet var uppenbarligen viktigt för Hitler, men som hans Vågascendent och planetkrets (den inre) visar, är det den döende Solen, upphöjd i Väduren måhända, men världsligt döende i det sjunde huset, prominent men dödende, som dominerar totalt tillsammans med Saturnus i tionde för världslig makt. En döende Sol som hålls i struptag av Saturnus, 270-graderaspekt, en envåldshärskare som är illa placerad i Kräftans tecken ("skadad" eller i "detriment").

Tänk bort Hitlers horoskop och backa Triers Måne i Skytten till Chandra lagna-markör (ett horoskop med Månen som ascendent/1a hus). Med ett sådant provisoriskt horoskop (tysk-danskens födelsetid är okänd) hamnar hans olustiga sataniska Ox/Skorpion-axel i ett 12e/6e-husläge vilket betonar frågor om världslig ofärdighet, hälsoproblem och mycket annat. 

Det är i Triers fall en så mörk axel Saturnus som lieman tillsammans med den zoomfaktor Drakhuvudet är, att man kan förstå den här flygrädda, ångestridne regissörens underliga motivval för sitt filmskapande!

Saturnus/Rahu i Skorpionen i vårt provisoriska tolfte hus, bör ge ett så sjukt undermedvetet att man här kan spekulera över om hans födelse 1956 var en ganska snabb återfödelse från Andra Världskrigets slagfält - eller möjligen gaskamrar... 

Att skapa sådan film som Trier gör, går som hand i handske med psykiatern Ian Stevensons upptäckt att barn som tydligt minns sitt föregående liv gör det för att den förra döden var så vedervärdig. Själen återvänder till en ny kropp utan att svarta tavlan har suddats ut ordentligt!

*****


Om Trier i Cannes även i SvD, Expr
Om Trier minus grodan i DN, DN med grodan


1 kommentar:

  1. Men herregud, väx upp och inse att vi inte lever på medeltiden längre. Hur en planet, miljontals kilometer från jorden, står i solsystemet påverkar materia och liv så extremt lite här på jorden, och då med gravitation. Vi påverkas förmodligen lika lite som att en pingvin på sydpolen lägger en fis.

    Astrologi är en lika stor lögn som religion. Båda är skit som förmodligen är sprungna ur rädsla för döden och att det kanske inte finns någon djupare mening med livet.

    /rob

    SvaraRadera

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.