En rolig artikel i AB om åttaårige britten Kieron som redan målar så bra att folk står i kö för akvareller av den "unge Monet". Och horoskopet för blotta födelsedygnet (utan klockslag) röjer faktiskt några kul tendenser.
Kieron säger att "måla kossor är lättast", och det stämmer väl ganska perfekt med att hans psyke (Månen) står placerad i kreaturstecknet Oxen! Därtill var detta året för den gapande hungern (Rahu) i samma riktning, samma tema. Kon måste ha varit det första han började träna på att avbilda, den svarar mot hans egen själsliga arketyp.
(Månens disponent Venus är fallen i handarbetets Jungfrun, vilket möjligen kan skönjas i pojkens preciserande tillägg, att kossan "inte kräver så mycket detaljer" för att låta sig återges.)
Med ett intressant undantag som jag återkommer till är det här ett jord-materialistiskt horoskop. Det vill säga helt identifierat med vår kroppsliga värld, vår fallna själs naturliga identifikation med de fem sinnenas ständiga (och obeständiga) ström av intryck.
Kierons öga för naturen är exceptionellt vilket framgår av samtliga tre eldplaneter (Eld = visualitet) i den "dolda naturens" främsta Vattentecken, Kräftan.
Vi såg en liknande naturlig talang hos Noomi Rapace då Mars, Jupiter och Rahu möttes i Lejonet (Eld) och även Solen befann sig i samma element. Då var det den dramatiska talangen som prisades näranog universellt. Notera skillnaden: aktrisens dramatiska utagerande och den unge målarens "negativt polariserade" konsumtion / impression av sinnevärlden.
Men det antydda undantaget från ren sinneskonsumism är just att han inte enbart super in intryck som en loj tjuren Ferdinand (kossorna igen), utan också jobbar via den positiva polariteten, med expression. Det här är naturligtvis en grov generalisering, samtliga planeter i Jord/Vatten leder inte till en "grönsak" helt avkopplad från högre mentala färdigheter, men en tendens mot tänkande kring det konkreta - likt bloggens paradigmatiska Henrik Fexeus (total Jord/Vatten) och hans studier av raggning via medvetet bruk av kroppsspråket - är trolig.
Den fexeiska viljan att besegra/erövra andra via rent fysiska mekanismer, kommer aldrig britten Kieran att utveckla. Hans Kräft-Sol är rakt motsatt mot Fexeus dito i Stenbocken. Kieran betvingar inte som stengeten naturen utan lever sig in i den! Fantiserar över den! Nå, subtrahera den snustorra Månen i Oxen med det jag just sade, så får vi en Kräfta som enbart är inställd på att reproducera naturen, utan egna inre fantasitillskott.
Annars är ju Kräftan känt som det "naturligt patologiserande" tecknet, där ibland de inre föreställningarna lägger sig som en hinna ovanpå den objektiva verkligheten och distorterar och faktavränger. Men här kontrollerar den teutoniska anden Vattenelementets irrationella utsvävningar och använder det för att bli porträtterad.
Det är fascinerande att notera hur formplaneten Saturnus i "den unga människans" Tvillingarna indikerar att 5-12-årsåldern är en viktig period för hans saturniska förmåga att greppa formspråk. Jag har exempel på extremt intelligenta och försigkomna individer födda i tidigare årgångar då Saturnus stod i Tvillingarna.
Och vidare: Saturnus knyter här sin egen disponent Merkurius till sig där den står i kreativa och konstnärliga Lejonets tecken, för övrigt ögats tecken. Fast det inte är horoskopets dominanta tonläge är kreativitet således en exceptionellt tydlig faktor under den period Merkurius förfogar över.
Här skulle ett klockslag ha varit intressant för att se vilken planetär cykel (dasa/dasha) pojken genomlever just dessa år!
De som studerat åtminstone några horoskop i det förflutna ser hur fenomenalt "rätt" den här himmelen är för den nisch som dess instantiering, underbarnet Kieron Williamson, redan börjat karva sig.
Och akvareller i samband med Kräftan är en klassiker. Den mystiske filosofen Herakleitos sade att "Naturen älskar att dölja sig", men Vattentecknen, och kanske särskilt Kräftan, har en förmåga att synliggöra det osynliga.
Och akvarellen är ett maner som nära anknyter till de formbildande fält biologen Rupert Sheldrake så framgångsrikt relanserade för världen att kontemplera. -Ja, naturligtvis inte för det lägsta släktet människor, de materiella monisterna.
Men alla vi andra vet att det finns världar bortom våra sinnens frekvensomfång vilka ligger till grund för det vi ser. Och den antika elementläran är en utmärkt metafor för dessa världar där Jordelementet bara utgör en fjärdedel av verkligheten, men dessvärre det enda som positivister klarar av att bejaka!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).
30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.