torsdag 8 oktober 2009

Billiga aktriser, och dyra



Lönsamma investeringsobjekt enligt
materialistens sätt att tänka



Går det att avgöra från enbart sol- och måntecknet varför tidningen Forbes topp 10-lista på kvinnliga skådisar som dragit in mest pengar i förhållande till filminvesteringen ser ut som den gör?

1. Naomi Watts - Sol/Ketu i Jungfrun, Måne i Skorpionen eller Skytten
2. Jennifer Connelly - Sol/Jupiter i Skorpionen, Måne i Oxen
3. Rachel McAdams - Sol/Mars i Skorpionen, Måne i Tvillingarna
4. Natalie Portman - Sol/Mars i Oxen, Måne i Lejonet
5. Meryl Streep - Sol/Venus i Tvillingarna, Måne i Väduren
6. Jennifer Aniston - Sol i Stenbocken/Vattumannen, Måne i Skorpionen/Skytten
7. Halle Berry - Sol/Måne/Venus i Kräftan
8. Cate Blanchett - Sol i Oxen, Måne/Saturnus i Väduren
9. Anne Hathaway - Sol/Venus/Jupiter i Vågen, Måne i Jungfrun
10. Hilary Swank - Sol i Kräftan, Måne i Skytten

Lista återgiven i Aftonbladet

Svaret på frågan är nej! Men genomgången friskar ändå upp minnet av hur några av zodiaktecknen beter sig: titta t.ex. på Halle Berrys alltigenom mjuka samling av Sol, Måne och Venus i Kräftan, "the Eternal Feminine". Där är den mest klassiska kvinnliga urtypen i det här gänget. Inte konstigt att Oscarskommittén bara var tvungna att hosta upp ett pris för den första färgade kvinnliga skådisen någonsin när hon gjort tillräckligt många inlevelsefulla rollgestaltningar.


Att förstaplatsen innehas av en person med Solen nära kopplad till förnekelsens (eller avmätthetens) Ketu i modesta Jungfrun, är emellertid intressant! Det här kan tyda på att Watts har en förstärkt version av Jungfruns ofta försagda sätt och låga självskattning - oavsett att hon är så stor i Hollywood.

Eventuellt kan man förstå att också tvåan Jennifer Connelly inte gräver totalt hål i producentens plånbok - hennes fullmåne Skorpion/Oxe ("negativt polariserade") skapar en senfärdig och lättjefull ton som så att säga inte sticker upp med oregerliga ersättningsanspråk. Jord och Vatten "rinner motståndslöst neråt".

Motsatsen ser vi i Julia Roberts med Solen i komfortsökande Vågen och Månen i självviktiga Lejonet. Att inte hon kommit med på listan, är rätt uppenbart! På tok för dyr i drift! Som bekant förnekar hon sig inte när det gäller att ta ut gage för det hon upplever som sitt marknadsvärde och t.o.m. skämtade om en utkvitterad ersättning på 16-miljoner (dollar? pund?) i romantiska klassikern "Notting Hill".

Och det är då inte främst Vågen utan Månen i Lejonet, en placering hon delar med Madonna, som ger denna ogenerade dyrkan av sin egen storhet - en näsa för marknadsföring, näsa för gage eller redliga procent på intäkterna. Visst, detta är Lejonet i dess ömkligaste och mest världstillvända version.

Det sanna hjärtats Lejon är en helt annan historia, men Julia Roberts skulle säkert hävda att det inte finns någon motsats mellan de två. En snabb kalkyl av Roberts enligt den kinesiska "Ho Lo Li Shu"-metoden gav henne TAI, "Den blomstrande" - ett livsöde som handlar om att skapa välstånd! "Classic!", som Hugh Grant brukar säga om saker som träffar mitt i prick.



*****


Noter.

Den till Solen alltid näraliggande Merkurius ("kommunikation av Solens mission") förbigås här som mindre intressant än om Solen kombineras med någon mer potent planet.

Aniston är extremt avvikande från alla andra, eftersom både hennes Sol och Måne just ska säga adjö till sitt värdtecken och gå in i nästa (tidpunkt finns och båda är placerade i tecknets 30e och sista grad). Dessa individer brukar vara väldigt problematiska eftersom de kan bete sig så olika från ett ögonblick till nästa! Kan detta ha något att göra med hennes påstådda relationsproblem?

Se även kejsar Neros horoskop för en kommentar om 30e graden i ett tecken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Popup m ordverifiering (öppet kommentarfält ledde genast till drivor av spam).

30+ dagar gamla inlägg räknas som arkiverade.